wormen bij de mens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_Asterix

wormen bij de mens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 09:01

Hallo,
Ik heb nu al ruim 2 weken constant buikpijnmomenten.
Vanmorgen kwam er bij mijn ontlasting een worm mee naar buiten. Mijn ouders denken dat het een lintworm is.

We hebben de worm gevangen (lekker klusje :Y)) en moeten er vanmiddag mee naar de dokter komen.
Echter ik moet zo naar school en wil graag wat vragen beantwoord hebben en wat ervaringen horen voor mijn geruststelling.

Hebben jullie wel is (lint)wormen gehad?
Hoeveel wormen kunnen er ongeveer in het lichaam zitten? (Het uitscheiden was geen pretje dus weet ik hoeveel martelingen ik misschien nog te gaan heb)
Kwamen jullie er snel van af?

Alvast bedankt!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:22

Mijn broer en ik speelden als kinderen wel een zgn. giersloot. Wisten wij veel. Wij kregen dan ook regelmatig een wormkuurtje :Y) . Ik heb echt geen idee meer hoe dat was, ben er dus kennelijk niet door getraumatiseerd. Mijn neefje heeft een jaartje geleden ofzo, ook nog een wormkuur gehad. Is van de eerste kuur wel ziek geweest, buikpijn en misselijk. Van de herhaalkuur niet.

Hier vind je meer info over wormen bij mensen:
http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeni ... /item32424

Beterschap :(:) .

doezel2

Re: wormen bij de mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:25

Ai. Ik hoop voor je dat de kop ok mee is gekomen. Ik denk dat je een kuur krijgt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:26

Ik weet dat ik jaren en jaren geleden een tropisch beestje ergens heb opgelopen. Weet nog steeds niet waar trouwens omdat het beest alleen midden afrika voorkwam en ik nooit verder ben geweest dan Frankrijk. Was al ontdaan van mijn blindedarm maar de klachten gingen niet weg. Na veel gezoek zijn die krengen gevonden. Twee kuren gehad om ervan af te komen, heb toen best veel extra buikpijn en diarree gehad maar daarna wel van de klachten af.

De belangrijkste vraag gaat worden, hoe kom je eraan? Is de rest van de familie ook voorzien van wat extra bewoners en hoe kun je eventuele herbesmetting voorkomen? Hebben jullie katten of honden waarvan je de ontlasting aanraakt soms?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:27

Beterschap. Wat ik me ervan kan herinneren hebben wij thuis toen we heel klein waren ooit mini wormpjes gehad maar dat gaf 0 problemen bij het 'uitscheiden' zoals je het zelf zo mooi noemt. Volgens mij komen die ook het meeste voor.

Ben benieuwd wat jij dan hebt, of het idd een lintworm is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:30

Een lintworm is enorm hoor, die heeft allemaal platte stukjes.
Als hij gewoon rond was en niet al te groot dan is het geen lintworm.

Maar je kan gewoon een kuurtje halen bij de dokter en dan is het over.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:34

Kuurtje kan je gewoon bij de drogist halen.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:42

Ligt enorm aan wat voor worm het daadwerkelijk was.

Je hebt de zogenaamde 'aarsmaden' en dit zijn hele kleine ronde wormpjes die vooral een ontzettende jeuk geven in genoemde regionen. Maar een ernstige infectie hiervan kan ook zorgen voor buikpijn.

Van een lintworm merk je geloof ik niet zo behoorlijk veel, soms wat vage klachten maar geen extremiteiten.

Een zweepworm daarintegen (lang en uiteinde gekruld) kan wel zorgen voor darmontstekingen en buikpijn gepaard met misselijkheid.

Voor de kleine aarsmaden kan je een kuurtje halen bij de drogist, alle overige wormen moeten mee naar de huisarts ;) dan krijg je een speciaal kuurtje.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:44

Janneke2 schreef:
Ik heb ook wel eens wormen gehad. Plastische details: bij het afvegen dacht ik aan een onverteerd stukje taugé - maar het gekke ding bewoog.
Deed geen zeer
Het heette (niet) asterix.
In een flesje en naar de arts geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:45

Ik had als kind geregeld wormen (buitenkind;)) maar tegenwoordig volgens mij niet meer
Recent een jonge hond of kat in huis gehad? Die hebben altijd spoelwormen bij zich en die kan een mens ook krijgen

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:46

veel mensen hebben wel eens wormen in hun ontlasting gehad. Kun je niets aan doen, makkelijkste is gewoon kuurtje halen bij de drogist. pil neem je in, die stoffen doden de wormen, na 14 dgn moet je dan nog een pil innemen om te zorgen dat echt alles dood is.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 09:59

Bedankt voor de snelle reacties. Hij had de kleur van zo'n elastiekje en hij was ongeveer 20 cm lang. Bij het inleveren van de worm bij de dokter was de assistente ook wel onder de indruk.

We hebben wel paarden waar we iedere dag de stallen van uitmesten en we hebben idd ook honden. De honden worden echter wel regelmatig ontwormt. Ook geen vis gegeten ofzo en naar mijn weten ook geen rauw vlees.

Ik hoop gewoon dat er niet veel meer wormen zijn want het uitpoepen was echt vies en eng haha. Ik heb nu weer buikpijn en ben zo bang dat ik straks weer naar de wc moet en dat er dan weer zo'n worm uitkomt!

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 10:01

maar heb je dan niets gekregen ervoor??

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 10:05

Nee de worm moest eerst worden onderzocht en dan zou ik waarschijnlijk vanmiddag een kuur kunnen ophalen.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 10:07

o jeetje lijkt me inderdaad voor jou een naar idee brrrr hoop dat ze je snel bellen!

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 11:58

Nou zojuist ben ik gebeld, het was een spoelworm. Mag zo een kuur komen ophalen en dan hoop ik eindelijk die buikpijn weer kwijt te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:24

Honden ook maar eens knap ontwormen en ontvlooien dan, mogelijk heb je ze daarvan

Je eten kan ook meehelpen, ui, knoflook ed geloof ik

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 12:36

Ja alles wordt vanmiddag even ontwormt! Paarden, honden, geiten ed.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 07:36

Oeh TS, ik leef met je mee, ik krijg er echt de kriebels van! Kan me voorstellen dat dit eng was en dat je nu bang bent om er weer één uit te poepen. Vraag anders aan de HA of je er nog meer kunt verwachten
Sterkte, hopelijk ben je er snel vanaf! :(:)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 08:42

Janneke2 schreef:
Janneke2 schreef:
Ik heb ook wel eens wormen gehad. Plastische details: bij het afvegen dacht ik aan een onverteerd stukje taugé - maar het gekke ding bewoog.
Deed geen zeer
Het heette (niet) asterix.
In een flesje en naar de arts geweest.

Ascaris? Vooral die omschrijving met dat stukje taugé maakt spoelwormen heel waarschijnlijk.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 08:59

Ik hb ook wel eens wormen te veel met beesten bezig en dan een keer vergeten om me handen te wassen.
Ik neem dan gewoon een kuurtje en dan is het na 1 of 2 dagen weer over.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:53

Kim_Asterix schreef:
Nou zojuist ben ik gebeld, het was een spoelworm. Mag zo een kuur komen ophalen en dan hoop ik eindelijk die buikpijn weer kwijt te zijn.

Heb je toevallig de laatste tijd ook veel moeten hoesten? Die spoelwormen hebben namelijk best een interessante route om uiteindelijk als volwassen exemplaren (die 20cm lange 'elastiekjes') in je darmen te komen.

Nadat je een eitje hebt ingeslikt komt dit in je darmen uit. De larven boren zich door je darmwand naar buiten, reizen via je bloed naar je longen. Daar kruipen ze naar buiten (en kunnen ze klachten geven als ze met genoeg zijn) en laten ze zich ophoesten en opnieuw inslikken. Pas wanneer ze zo voor de tweede keer in je darmen komen vervellen ze uiteindelijk tot het volwassen stadium.

Afhankelijk van de intensiteit van je spoelwormeninfectie kunnen ze buikklachten geven, en in ernstige gevallen zelfs tot darmverstoppingen leiden.

Onderstaand (vrij grafisch) filmpje laat zien hoe zo'n spoelwormenverstopping bij een driejarig kind operatief wordt verwijderd. https://www.youtube.com/watch?v=4sSizD3e58Q

Ik hoop voor de TS dat het bij haar wat minder ernstig is, maar waarschijnlijk valt het relatief mee. Hier in Nederland is ons riool namelijk goed gescheiden van onze drinkwatervoorziening en bemesten we de meeste groente niet met menselijke mest.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 12:07

Nee ik heb verder niet moeten hoesten oid. Alleen buikpijn.

Ik ben nu in het stadium dat ik eigenlijk niet 'durf' te poepen. Ben veel te bang dat alles er tegelijk uit wil...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:15

Oomens, jij dacht waarschijnlijk: als TS misschien nog niet bang genoeg is zorg ik maar even voor een nachtmerrie _O-
Op sommige momenten wil je geloof ik geen details weten :P

TS, ze zijn na de kuur tenminste dood, denk aan je dieren en hoe ontspannen die ermee omgaan, het is akelig maar in principe niet gevaarlijj. Al begrijp ik dat het idee echt niet leuk is.
Sterkte, je bent er snel vanaf.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:24

Sterkte TS :(:)

Misschien rauwe gehakt gegeten?

Mijn moeder en ik hadden de gewoonte om de gehakt lekker te kruiden en dan even te proeven.
Vond ik nog lekkerder, die rauwe gehakt , als gebakken.

Toen ik een jaar of 15 was vond ik ook een spoelworm in de wc, schrok me dood en heb gelijk door getrokken.
Wel mijn moeder vertelt en die lachte me uit, geloofde er niks van.
Volgende dag stond ze zelf op de wc te kwekken _O- dat ik moest komen en ja hoor, ook een spoelworm :))

Wormkuurtje en klaar.

Jonge paarden hebben vaak spoelwormen, dus misschien jonge paarden op stal?