Meer bokkers die klimmen als sport?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ImkeTarek

Meer bokkers die klimmen als sport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 04:25

Momenteel zit ik in Australië en ben ik nu voor een aantal weken op bezoek bij n vriend/heeeele verre achterneef.
Hij doet "rockclimbing" als sport.. En ik moest er uiteraard ook aan geloven, om het uit te proberen!

Nu heb ik zelf, toen ik nog op de middelbare school zat, tijdens gym wel eens moeten klimmen. Ik werd altijd onwijs gelukkig als we dit gingen doen, ik vond het echt leuk!
Maar er nooit over nagedacht dat het ook mogelijk was om dit daadwerkelijk als sport te doen..

Nu ben ik hier in Australië 4 weken geleden begonnen.
Dit keer het échte werk.. Niet stiekem "rainbowen" (oftewel, van alle kleurtjes gebruik maken), maar echt de moeilijkheidsgraad opbouwen en maar van 1 kleur tegelijk gebruik maken.

Al na 2x klimmen (in 1 week) besloten dat het goedkoper zou zijn om een maandabonnement te nemen en mijn eigen klimspullen (klimgordel, schoenen en kalkzakje) te kopen, dan steeds losse entree te betalen en de spullen te huren. Want ik vond het ÉCHT leuk :D! Dus, bij de 3e x klimmen (nog steeds in die eerste week), de spullen maar aangeschaft!

Hiernaast ook tot de conclusie gekomen dat klimmen en paardrijden goed samen gaan!
De balans die je bij paardrijden gebruikt en de kracht in benen, armen en buikspieren, gebruik je ook bij klimmen!
Gevolg:
Nu, na 4 weken zo'n 3x per week klimmen, klim ik al bijna op hetzelfde niveau als die vriend van mij, die dit al zo'n 3 a 4 jaar doet!
Als ik weer terug ben in Nederland wil ik hier dus ook zeker mee door!

Nog meer bokkers die klimmen als sport?

mvdende

Re: Meer bokkers die klimmen als sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:58

Jaaa! En ik zit nu toevallig ook aan deze kant van de wereld. In nz. Ik ben in januari vorig jaar begonnen en was net zo snel verslaafd als jij, gelijk mn indoor toprope gehaald. En Iid alle spullen aangeschaft. Helaas de eerste x boulderen (lees week later) viel ik en had ik mn enkel uit de kom. Na 11 maanden vorige week weer voor het eerst geklommen in Taupo. ga als ik thuis ben weer beginnen, nu met een vast klimmaatje. (heb mn moeder weten te strikken om me te zekeren)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:00

Goed dat je dit topic opent. Mijn vriend en ik hebben het er ooit over gehad om dit als sport te doen, maar nooit meer wat mee gedan. Maar het lijkt me erg gaaf :D :D Maar eens gaan zoeken hier in de omgeving :P

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:07

Ja, ik ook, één keer geprobeerd in het buitenland (V.S) en nu verkocht.
Klim inmiddels al heel wat jaar in de hal en ga regelmatig naar de rotsen (België/Duitsland/Frankrijk) en ben ook al een tijdje kliminstructeur. Mijn vriend is ook klimmer, dus één van mijn vaste maatjes

Dus ik begrijp je heel goed, naast paardrijden is ook klimmen een grote passie van mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:10

Wat ik me trouwens afvraag? Ik ben zelf geel snel bang, bang voor de dood, bang om alleen te zijn, bang in t donker etc. Zal klimmen daarbij helpen? Ik heb een beetje hoogtevrees maar je moet vooral ook vertrouwen op een ander...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:16

Joolien schreef:
Goed dat je dit topic opent. Mijn vriend en ik hebben het er ooit over gehad om dit als sport te doen, maar nooit meer wat mee gedan. Maar het lijkt me erg gaaf :D :D Maar eens gaan zoeken hier in de omgeving :P

Succes! Hier is hier weinig te vinden, ik weet wel 2 hallen, 1 in Enschede en 1 in Zwolle. Ik heb het ook een tijdje gedaan toen mijn beste vriendin (die hard klimmer) in Zwolle woonde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:19

Qimm schreef:
Joolien schreef:

Succes! Hier is hier weinig te vinden, ik weet wel 2 hallen, 1 in Enschede en 1 in Zwolle. Ik heb het ook een tijdje gedaan toen mijn beste vriendin (die hard klimmer) in Zwolle woonde

Ja ik zat al te kijken, wordt dan waarschijnlijk Enschede....

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:21

Ik ben helemaal verkocht aan klimmen. Heb het vanaf mijn zevende gedaan, helaas moeten stoppen toen ik 16 was ivm verhuizen. Heb het altijd in gulpen gedaan. Ook vaak buiten geweest met de groep in de ardennen en duitsland.
Ook nog naar fontaine Blue geweest bij Parijs, en ik moet er sowieso nog een keer terug, helemaal geweldig haha <3
Studeer nu in Wageningen en wil me dus ook nog inschrijven bij de club, die gaan altijd naar Arnhem dacht ik. Eerder niet gedaan ivm tijd. Maar mis het toch wel een beetje hifi.

Ik neem huisgenoten en vrienden ook wel vaker mee naar de boulderhal, zijn er oa dicht bij mijn ouders in Sittard een, Eindhoven, Amersfoort, Utrecht en vast nog wel veel meer. Is een hele leuke manier om kennis te maken met klimmen maar wel heel anders kwa techniek en kracht ed.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 12:21

Wat leuk, meer bokkers die klimmen dus :D !
Ben nog echt een beginner hoor. Merk dat het misschien een beetje in mijn nadeel werkt dat het zo "simpel" begon voor mij en daardoor niet echt vertrouwen heb kunnen opbouwen.. Nu moet ik af en toe sprongen maken of mezelf wat meer gooien.. En dat vind ik nog wel een beetje eng!

mvdende, wat grappig dat jij toevallig "in de buurt" zit dan, haha!
Toprope lijkt me ook gaaf, maar wel erg lastig ook! Komt vast nog wel dat ik dat ga doen ooit!
Boulderen heb ik 1x geprobeerd, maar vond ik wat saai.. Scheelt dat ik hier altijd met iemand samen ga, dus altijd gewoon kan gaan klimmen. Misschien boulderen maar wel wat vaker doen, denk dat dat wel goed voor je techniek is!

Joolien, ik zou het zeker proberen. Neem aan dat je je vriend wel vertrouwd? Tuurlijk is het een stuk vertrouwen, klimmen gaat stukken makkelijker als je de gene die je zekert vertrouwd, merk ik!
Of het helpt in angsten, geen idee.. Daar heb ik zelf geen last van.
Begin gewoon rustig aan en bouw het op. Als het te hoog voor je is, stop je en probeer je het gewoon de volgende keer nog een keer en dan een stukje verder.
Dood vallen zal niet snel gebeuren in een hal ;)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:22

Het is heel erg gaaf om te doen, maar ik vond het met mijn vriendin (die zo'n 30kg minder weegt :+ ) wel spannend, maar het ging altijd prima. Een grote aanrader is om een paar keer gecontroleerd te vallen. Dus je expres laten vallen. Dan weet je precies wat er gebeurt en dat maakt het belangrijk minder eng. Je kan ook gaan 'Boulderen' Dat is zonder harnas op een lage wand met een dikke mat vrij klimmen. Dan ga je meer horizontaal ipv verticaal. Goed om handiger te worden, en minder eng omdat je nog geen meter van de grond bent :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:23

Ik heb in Apeldoorn vorig jaar een cursus toprope gedaan, erg leuk.
Helaas door tijdgebrek daarna niets meer gedaan met klimmen, maar wil het wel weer op gaan pakken als ik wat meer tijd heb.

Moet dan eerst eens op zoek naar een hal hier in de buurt om weer een beetje in te komen.
En op zoek naar een maatje, dat is ook wel makkelijk ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:26

Wij wonen in de bergen en hebben wereldvermaarde klimwanden vlakbij.
Mijn zoon is fervent klimmer sinds hij 8 is.

Twee keer per week in de hal en regelmatig in de natuur.
Hij is bij klimmen en arboling ook de hulpinstructeur, in de hal de knopen-leraar.

Hij viert dit weekeinde zijn verjaardag boven in de bergen bij een klimwand; klimmen, arboling en boogschieten met zijn vriendjes.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:28

Ohh ik moet zeggen dat ik toen ik wat meer bezig was met klimmen ook gewoon volwassenen zekerde hoor, zetten ze mij gewoon aan de grond vast, kon gelukkig in de hal. Heb zo dus ook mensen die 40/50/60 kg meer waren gewoon veilig kunnen begeleiden haha :+

Gecontroleerd vallen heeft mij zeker in het begin ook wel geholpen, op een gegeven moment denk je er eigenlijk ook niet meer over na. Zeker met wat moeilijkere routes met een overhang val je regelmatig :)

Meeste hallen hebben ook het toeroep systeem waardoor er helemaal niet veel gebeurd als je valt. Pas als je gaan voorklimmen, dus een route waar nog geen touwen hangen val je voor mijn gevoel echt, de lengte van het touw boven het laatste setje keer twee, maar dit deden wij dan ook alleen maar in de hal ivm leeftijd ;)
Laatst bijgewerkt door karlli op 22-01-15 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:28

Ik wil me hier ook melden :D
Samen met mijn vader klim ik nu twee jaar volgens mij. En ik wist ook niet dat je dit als sport kon doen. Ik ben het een keer samen met een vriendin een middag voor de lol gaan doen. Toen ik hoorde dat er mensen waren die dit elke week doen, dacht ik, dat wil ik ook!

Mijn vader en ik zitten nu ongeveer op 5c/6a niveau, maar ik moet wel vaak hangen in 6a routes en soms ook nog in 5c routes.
Op dit moment klimmen we ook maar 1 keer in de week, in mei tot september 2 keer per week, met het zomerabonnement.

Ik merk ook dat ik met 1 keer per week klimmen eigenlijk ook niet echt vooruit kom, dat ik dan rond hetzelfde niveau blijf hangen.

*edit mijn vader is ongeveer anderhalf keer zo zwaar als mij, was in het begin wel lastig. En nog als hij een sprong maakt en een halve meter naar beneden valt vlieg ik omhoog :Y) Maar over het algemeen blijven mijn voeten aan de grond :)

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:35

Ik heb zelf vrij actief geklommen maar doordat ik te veel hobby's had en het niet om de hoek was ben ik gestopt. Eigenlijk wil ik het wel weer oppakken vooral omdat mijn vriend eenheden fanatiek klimmer is geweest. Ik merk dat we er gewoon niet aan toe komen en voor mij word de drempel dan ook hoger.

Maar als we weer gaan klimmen dan zal dat in Enschede zijn. Daar is mijn vriend ook instructeur geweest.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 10:57

Leuk topic!

Ik klim nu sinds een paar maanden elke week. 'Vroeger' op scouting hadden we een klimmuur waar we af en toe op gingen, en toen vond ik het al superleuk maar het was nooit in me opgekomen dat je dat ook als sport kon doen. Vorig jaar kon ik het op de middelbare school doen met gym, en toen was ik helemaal verkocht. Toen ze dus dit jaar op mijn studie een groepje bij elkaar zochten om te gaan klimmen heb ik me meteen aangemeld en ik vind het nog steeds superleuk.
Ik heb nu ook 2 lessen indoor leadclimbing gedaan, en dat is toch wel even wennen!

Wat ik ook erg leuk vind aan klimmen is dat je goed kunt zien dat je vooruit gaat. Waar en route een paar weken geleden nog onmogelijk leek doe ik hem nu vrij makkelijk, maar nu zijn er natuurlijk weer andere routes die onmogelijk lijken :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:16

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:19

Dat is meer abseilen dan klimmen denk ik :) dat lijkt iig zo.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:29

Dat is inderdaad abseilen, die zijn gewoon uit het raampje naar beneden gegaan. Waarschijnlijk gaan ze wel weer omhoog, maar wel met behulp van een stijgklem.

Ik heb tot een paar jaar geleden ook regelmatig geklommen. Zowel indoor in de hal als outdoor in het buitenland. Door een blessure en tijdgebrek helaas moeten stoppen. Ik denk er regelmatig om weer te beginnen. Al het materiaal heb ik nog. Nu woon ik niet zo handig, maar over een maandje verhuis ik van het platteland naar Kopenhagen. Dus wie weet...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:30

palousa_boy schreef:
Dat is meer abseilen dan klimmen denk ik :) dat lijkt iig zo.

Beide. Het is niet te zien maar onder de klimmers zit nog een luikenrij. Ze klommen heen-en-weer tussen deze twee rijen luiken om het doek te verwijderen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:35

Ik zit hier nog weleens in een boom met een kettingzaag. Wat minder hoog maar dat maakt het niet minder gevaarlijk ;)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:36

Joolien schreef:
Wat ik me trouwens afvraag? Ik ben zelf geel snel bang, bang voor de dood, bang om alleen te zijn, bang in t donker etc. Zal klimmen daarbij helpen? Ik heb een beetje hoogtevrees maar je moet vooral ook vertrouwen op een ander...

Joolien, mijn vriend heeft een tijd geklommen en is juist door het klimmen bang geworden voor hoogtes enz. Hij begon het steeds enger te vinden en toen op klimreis (waar hij overigens niet bij was) een goede vriend en zijn vriendin zijn gevallen (hij rug gebroken en op het randje net overleefd, zij heeft het helaas niet kunnen navertellen) is hij ook direct gestopt.

Angsten moet je aangaan, maar soms is een angst ook gewoon een reële waarschuwing voor gevaar. Je moet daarin uiteraard zelf de balans in vinden. :)

Edit: ik heb overigens zelf ook veel geklommen, altijd zonder angst en hoogtevrees en heb er altijd veel plezier aan beleeft. :)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 16:28

Joolien, het zou je kunnen helpen, mits je zelf een beetje bereid bent je grenzen te verleggen. Klimmen is een hele mentale sport, waarbij je dus ook het mentale stukje kan trainen. Maar je moet wel je balans vinden tussen jezelf verder pushen en te ver gaan. Maar dit maakt het imo juist een hele mooie sport.
Als je zelf en je maatje een goed veiligheidsbewustzijn hebt en je een goede cursus volgt is sportklimmen ook erg veilig.
Zelf ben ik met alpien klimmen (tochten in de bergen) wel veel voorzichtiger en angstiger geworden, ook door ongelukken van vrienden en kenissen. Echter voor mij is alpien klimmen wel echt iets anders dan sportklimmen (in de hal/rots).
Leuk om te zien dat er meer klimmers op bokt zitten, waar klimmen jullie? Ik in Haarlem, klimmuur Amsterdam en MN Amsterdam.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 17:15

Rocksteady in Bussum :)

1 keer bij Mountain Network een proefles gedaan en in de zomer klimmen we 1 of 2 keer in Haarlem met het zomerabbonnement.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 01:12

Ik!

Nu zo'n 2,5 jaar in de klimhal.
Vnml MN Arnhem.
Heelijke sport.
Goed voor je balans en romp-stabiliteit.
Sterke rug, armen, buik en schouders.

Sinds ik klim veel minder last van mijn rug.

Gewoon een toprope cursus doen zou ik eenieder willen aanbevelen!
Dan mag je zekeren. En dat is wel nodig met klimmen

Maak je dan ook nog gebruik van een Gri-Gri (halfautomaat) zeker apparaat dan is het erg veilig.

En boulderen voor de korte intensieve inspanning is ook erg leuk!