Tramadol meenemen in vliegtuig

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_xManadisx_

Tramadol meenemen in vliegtuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 19:22

Hoi,

Ik zit op dit moment in Australië en heb tramadol voorgeschreven gekregen voor mijn schouder omdat ik erge pijn heb vanwege een val van mijn paard. Nu vlieg ik volgende week terug naar NL en ik vroeg me af of ik dit nou mag meenemen. De arts zei van wel, maar nu lees ik dat je in Dubai serieus in de problemen kan komen. Nu heb ik een brief gekregen van de arts voor de verzekering waarin staat dat hij dit middel heeft voorgeschreven, maar het andere papiertje met het recept hebben ze op de apotheek ingenomen. Ik heb er op dat moment niet aan gedacht om het terug te vragen omdat de arts had gezegd dat het geen probleem is. Ik laat het liever niet hier, ivm de pijn, maar mocht het echt nodig zijn laat ik het wel achter en neem ik hier op het vliegveld nog een pil.
Weet iemand toevallig hoe ik dit aan kan pakken?

Melisjeee

Re: Tramadol meenemen in vliegtuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:24

Wat staat er op het briefje voor de verzekering? Als het goed is moet daarop staan welk medicijn je bij je hebt en welke arts dit heeft voorgeschreven!

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 19:31

Ja er staat op wat zij bevindingen zijn en dan onderaan prescription added: Tramadol (en dan wat info over hoeveel mg enzo)

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:34

Als het goed is moet dat gewoon goed gaan! Op internet lees ik dat Tramadol niet valt onder de opiumwet. Maar garanderen kan ik niet voor je!

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:34

Ik heb er wel mee gevlogen, in m'n hand bagage. Had wel zo'n medicijnpaspoort mee. Geen problemen mee gehad.

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:36

Mag geloof ik wel hoor. Zelf diclofenac meegenomen, geen probleem.
Dubai is heel streng, mag zelfs geen PCM met codeine.
Met dat briefje moet het wel goed komen hoor!

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:38

Je hebt van te voren ook geen medicijnpaspoort meegenomen? Begrijp dat je wel een verklaring van de arts hebt die het heeft voorgeschreven? Dan zou het in princiepe geen probleem moeten zijn lijkt me, in NL valt tramadol niet onder de OW, weet niet hoe het in andere landen is. Voor sommige dingen (weet niet of tramadol daar ook onder valt, heb je een verklaring van de arts nodig). Neem aan dat de medicatie ook nog gewoon in het originele doosje met een etiket erop van je apotheek met jou gegevens?

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 19:42

Ik heb helaas geen medicijnenpaspoort omdat ik in Australië ben op het moment. Ik denk dat ik het op het vliegveld even navraag :) die weten dat vast wel. Gaat overigens ook nog maar over 2-4 pillen. Heb er 20 voorgeschreven gekregen en gebruik er 16 voor mijn vlucht vertrekt.

Verklaring van de arts heb ik dus wel voor de verzekering idd. Nee heb geen medicijnenpaspoort meegenomen omdat ik geen medicijnen gebruik normaal. Dus heb daar helemaal niet bij stilgestaan.
Gebruik overigens naast tramadol nu ook celecoxib als ontstekingsremmer, zelfde verhaal, ook op recept.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 19:43

Originele doosje met etiket zit er bij. Op naam ;)

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:45

ik slik het ook, en zo ook nodig gehad voor mee op vakantie..
een verklaring van de dokter met naam van medicijn en verklaring dat je het nodig hebt in het engels was hier voldoende..

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:47

Volgens mij moet het via de ambassade in sommige landen geld de opium wet en mag je zulke dingen dus niet zomaar meenemen ik mocht mijn morfine niet meenemen naar Egypte. Via de ambassade is een hoop werk en ze hebben volgens mij 4 weken de tijd om te beslissen of het wel of niet mag. Zou net dus even goed uitzoeken voordat je dalijk in de problemen komt. Mijn apotheek heeft het allemaal voor me uitgezocht weet niet hoe dat in Australië gaat?

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 19:49

Ok, er staat niet expliciet dat ik het nodig heb, maar wel dat hij het voorgeschreven heeft.

Ah, 4 weken is sws te lang. Ik vraag het dus wel op het vliegveld, en lever het wel in als ze denken dat het niet mag :) ik zit liever een paar uur in pijn, dan in de gevangenis :')

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ga even proberen weer verder te slapen :)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:16

Heb even gezocht voor je en Dubai is inderdaad een lastig land. Wordt eigenlijk advies gegeven het na te vragen bij de ambassade. Jammer dat ik pas maandag weer op mijn werk ben dan kan ik het zo voor je opzoeken maar hier kan ik niet bij die gegevens. Zou toch nog even langs de apotheek gaan waar je het opgehaald hebt die kunnen het voor je uitzoeken.
Als maandag nog op tijd is wil het ook wel even voor je uitzoeken. Maar medicijnpaspoort is sowieso nodig dus dat zou ik vast regelen.
Je hebt denk ik capsules van 50mg gekregen? Wat je anders ook kan doen net voor je land in Dubai een dubbele dosis innemen dus 2 mee op vliegtuig en de rest voor vertrek inleveren. Dan zou je een groot gedeelte van de reis pijnvrij door moeten komen. Denk dat eerlijk gezegd dat de meest praktische oplossing is.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 12:23

Ik heb tabletten van 100 gram. Die neem ik in voor ik vertrek in Australië. Daar kan ik min. 12 uur op vooruit. Dus dan kan ik iig de helft van de reis pijnvrij doorkomen. Ik vertrek volgende week woensdag 9 uur ned tijd, dus maandag zou nog optijd zijn :) als je dat zou willen doem ben ik je eeuwig dankbaar! Ik probeer van de week langs de apotheek te gaan, mocht dat niet meer lukken lever ik ze in Australië in en leef ik de laatste 14 uur wel op paracetamol, is wel te overzien :) heb alleen dan thuis voor s nachts ook niets, kan pas vrijdagochtend naar de dokter...

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:27

Over een week kan de pijn gelukkig ook een stuk minder zijn... word alleen van het woord tramadol al beroerd/ duizelig/ wazig ..geen last van?

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 12:35

Ik vrees van niet, de pijn is de afgelopen 3 weken alleen maar erger geworden. Maar ik hoop het wel :D ja, wazig en misselijk wel, maar dat trekt hopelijk weg ... liever dit dan de pijn die ik had :(

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:02

_xManadisx_ schreef:
Ik heb tabletten van 100 gram. Die neem ik in voor ik vertrek in Australië. Daar kan ik min. 12 uur op vooruit. Dus dan kan ik iig de helft van de reis pijnvrij doorkomen. Ik vertrek volgende week woensdag 9 uur ned tijd, dus maandag zou nog optijd zijn :) als je dat zou willen doem ben ik je eeuwig dankbaar! Ik probeer van de week langs de apotheek te gaan, mocht dat niet meer lukken lever ik ze in Australië in en leef ik de laatste 14 uur wel op paracetamol, is wel te overzien :) heb alleen dan thuis voor s nachts ook niets, kan pas vrijdagochtend naar de dokter...

Ga ik maandag even doen voor je! En inderdaad 100mg werkt ongeveer 12 uur dus je komt wel een gedeelte van de reis door. Begin 1of 2 dagen van te voren vast een spiegel op te bouwen met partacetamol dus standaard om de paar uur innemen. (<60kg 3x daags 2 >60kg 4x2) dan helpt het ook wat beter.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 07:38

Ik wilde tramadol mee naar Turkije nemen, maar een medicijnpaspoort was daarvoor niet genoeg. Ik moest een speciale verklaring regelen en dat lukte zo kort van tevoren niet. Ik heb ze daarom thuis moeten laten.
Ik hoop dat je een goede oplossing kunt vinden.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 07:43

Mijn Tramadol gaat gewoon altijd mee.
Ik laat in Nederland de apotheek een brief printen van de medicatie die ik slik.
Wellicht kan de apotheek in Australie dat ook doen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:37

luuntje schreef:
Ik laat in Nederland de apotheek een brief printen van de medicatie die ik slik.

Officieel mag dit dus niet zo....Kwam ik ook achter toen ik op het punt stond om te vertrekken... :o

https://www.mijnmedicijn.nl/dossier/med ... p-vakantie

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:28

Heb het even nagevraagd aan de apotheker voor je. Officieel zou je aan een Engelse verklaring genoeg moeten hebben. Maar Dubai staat bekend als heel erg moeilijk doen met medicijnen en moet je dus om het veilig te doen een verklaring van de ambassade hebben. Dat krijg je natuurlijk niet meer geregeld en is waarschijnlijk ook niet de moeite waard.

Dus haar advies was ook net voor vertrek (dubbele dosis) innemen of 1 tablet wel mee nemen het vliegtuig in en deze vlak voor landen in Dubai innemen dan kom je een heel eind met de pijn en dan als extra paracetamol.

Is het niet mogelijk de brief die je gehad hebt van de arts daar vast naar je huisarts in Nederland te mailen/faxen met de vraag of ze vast een receptje tramadol voor je naar de apotheek te sturen en die iemand vast voor je te laten halen? dan heb je hier tenminste ook weer meteen goede pijnstilling.

Hoop dat de vlucht toch een beetje te doen is sterkte ermee en geniet van je laatste dag daar!

Groetjes Genja

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:29

ankem schreef:
luuntje schreef:

Officieel mag dit dus niet zo....Kwam ik ook achter toen ik op het punt stond om te vertrekken... :o

https://www.mijnmedicijn.nl/dossier/med ... p-vakantie

Voor tramadol zou dit voldoende moeten zijn is namelijk wel een sterkte pijnstiller maar net geen opiaat en staat niet op de lijst van middelen waarvoor je een verklaring moet hebben. Al moet je dus in sommige landen wel uitkijken.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 20:16

Zou ik de celecoxib wel mee mogen nemen denk je?

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 20:19

Heel erg bedankt voor het uitzoeken!! 1 tablet meenemen los ga ik niet proberen, heb een overstap in singapore ook, en daar is het wel toegestaan, maar ik weet niet hoe die zijn met pillen die niet in verpakking zitten ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:21

BelleTessa schreef:
Mag geloof ik wel hoor. Zelf diclofenac meegenomen, geen probleem.
Dubai is heel streng, mag zelfs geen PCM met codeine.
Met dat briefje moet het wel goed komen hoor!

Diclofenac valt niet onder de opiumwetgeving. PCM met codeine wel.
Dat is natuurlijk wel een verschilletje.