Constant gestrest

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Constant gestrest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 17:51

Hoi,

sinds twee weken sta ik bijna non-stop onder hoge stress. Gedurende de dag word ik regelmatig enorm gestrest, zit ik te trillen, gaat m'n ademhaling moeizamer, hart sneller, licht in m'n hoofd. Waar ik vorige week nog een reden had (deadline school) heb ik nu geen reden meer. Nu ook, ik zit dus helemaal te trillen terwijl ik rustig op bokt rond zit te neuzen. Het kost enorm veel energie en ik word het zo zat. Kan de spanning dan ook moeilijk weer weg krijgen.

Iemand misschien tips? Zat zelf te denken (tijdelijk) aan Valdispert slikken, maar dat is symptoombestrijding en haalt het probleem natuurlijk niet weg.

nathalj

Re: Constant gestrest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:54

slaap je wel goed?
anders misschien toch iets voor het slapen gebruiken
en als het langer aanhoud misschien toch een huisarts opzoeken?
ik hoop voor je dat het snel overgaat!

saabineex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:56

Het kan nog een beetje na stress zijn van vorige week maar als er voor jou zien geen reden voor kan zijn zou ik zeggen; massage, tijdje vroeger naar bed, lekker in bad... Ik weet niet of je bekend bent met de acupunctuur (kleine naaldjes in je lichaam), maar dat helpt eigenlijk bij alles wel. Als het lang blijft anders naar de dokter? Hopen dat het snel overgaat :(:)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 18:02

nathalj schreef:
slaap je wel goed?
anders misschien toch iets voor het slapen gebruiken
en als het langer aanhoud misschien toch een huisarts opzoeken?
ik hoop voor je dat het snel overgaat!

Ik slaap slecht in, omdat ik constant pieker.
Maar wel lang, heb nu vakantie dus slaap zo'n 10 uur op een dag.

saabineex schreef:
Het kan nog een beetje na stress zijn van vorige week maar als er voor jou zien geen reden voor kan zijn zou ik zeggen; massage, tijdje vroeger naar bed, lekker in bad... Ik weet niet of je bekend bent met de acupunctuur (kleine naaldjes in je lichaam), maar dat helpt eigenlijk bij alles wel. Als het lang blijft anders naar de dokter? Hopen dat het snel overgaat :(:)

Never dat er naalden in mijn lichaam komen _O-
Massage krijg ik gelukkig regelmatig van mn vriend :D Bad heb ik niet, maar warme douche is ook lekker.

Ik heb binnenkort hulp voor iets anders en dan ga ik dit er ook even ingooien, kijken of zij met me mee kan denken.

Corien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:03

Misschien eens langs een logopediste? Een kennis van mij had last van hyperventilatie en die bleek veel te snel door haar borst te ademen in plaats van rustig door haar buik. Een borstademhaling kost meer energie en levert sneller stress op (heb ik van haar gehoord). Misschien dat een logopediste je goede oefeningen kan geven zodat je de stress een beetje weg kan ademen als het ware. En anders misschien rustige muziek, een goed boek, telefoon en computer ook even uit (het gevoel dat je niet steeds bereikbaar hoeft te zijn), of een uurtje meditatie door gewoon op de grond te gaan zitten in een fijne houding en alleen maar rustig te gaan ademhalen. Succes iig en ik hoop voor je dat je snel weer rustig wordt.

Edit: voor het slapen een boek lezen kan ervoor zorgen dat je minder blijft malen in je hoofd, werkt bij mij erg goed!

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:05

Een fijne lange wandeling gaan maken, een warm bad nemen, gaan sporten, etc etc. Niet achter je pc of tv blijven zitten en ook geen pillen gaan slikken.

saabineex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:07

Het zijn geen 'dikke' naalden zoals je bij een prik krijgt. Zijn echt heel dun en als je niet van naalden houdt kunnen ze ook andere dingen bij je doen, dus zonder naalden is ook mogelijk.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:08

Wat lastig meid..
Ontspan je wel genoeg? Slaap je goed, neem je rust als je dat nodig hebt? Gewoon even met een boek en een kopje thee op de bank bijvoorbeeld.
Misschien helpt het om voor jezelf op te schrijven wat je moet doen. Als je dat lijstje af werkt, heb je meer overzicht voor jezelf. En zie je het wanneer je klaar bent.
Plan momenten in wanneer je mag piekeren. Bijvoorbeeld van twee tot half drie. Probeer buiten die tijd niet te piekeren.
En doe eens ontspanningsoefeningen!

Ik ben zelf niet echt van de tabletjes, maar als het je net dat duwtje in de goede richting kan geven, waarom niet?
Ik slik zelf weleens passiflora van dr. Vogel. Dat is op natuurlijke basis en kan je gewoon bij de drogist halen.

Als het te lang duurt, twijfel dan niet om naar de ha te gaan!

Succes!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 18:13

saabineex schreef:
Het zijn geen 'dikke' naalden zoals je bij een prik krijgt. Zijn echt heel dun en als je niet van naalden houdt kunnen ze ook andere dingen bij je doen, dus zonder naalden is ook mogelijk.

Ik vind dat zo naar dat ik denk ik 3 dagen van te voren gestrest raak daardoor.

@Vilar: Merk dat als ik naar het paard ga ik mijn hoofd wel leeg kan maken. Paard staat nogal ver weg van stal dus altijd zo'n 60-70 min wandelen in totaal. (Helaas heb ik wel angst met rijden, dus op dat moment wel weer gestrest, maar wandelen helpt dus wel haha)

amber15 schreef:
Wat lastig meid..
Ontspan je wel genoeg? Slaap je goed, neem je rust als je dat nodig hebt? Gewoon even met een boek en een kopje thee op de bank bijvoorbeeld.
Misschien helpt het om voor jezelf op te schrijven wat je moet doen. Als je dat lijstje af werkt, heb je meer overzicht voor jezelf. En zie je het wanneer je klaar bent.
Plan momenten in wanneer je mag piekeren. Bijvoorbeeld van twee tot half drie. Probeer buiten die tijd niet te piekeren.
En doe eens ontspanningsoefeningen!

Ik ben zelf niet echt van de tabletjes, maar als het je net dat duwtje in de goede richting kan geven, waarom niet?
Ik slik zelf weleens passiflora van dr. Vogel. Dat is op natuurlijke basis en kan je gewoon bij de drogist halen.

Als het te lang duurt, twijfel dan niet om naar de ha te gaan!

Neem vaak toch niet die rust. Nu bijvoorbeeld wil ik het liefst me even terugtrekken op m'n kamer, maar we gaan elk moment eten dus dan blijf ik gestrest beneden wachten tot het eten klaar. Moet dan eigenlijk even denken, dat eten dat komt wel, eerst rustig worden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:17

Ook symptoombestrijding dit advies hoor, maar wat ik heerlijk vind als ik een vol hoofd heb door werk is 's avonds alles weg leggen en een simpele film of serie aanzetten en dan lekker 1 of 2 glazen rode wijn drinken :+ '
Ik slaap daarna prima, lig niet wakker, lig niet te piekeren en dat zorgt voor goede nachtrust, uitgerust wakker worden en een frisse en zorgeloze (!) start de volgende dag.

Geen langdurige gewoonte van maken trouwens, dan krijg je er weer nieuwe problemen bij :+

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:20

Ik raad je aan om naar de huisarts te gaan. Als je te lang gestrest bent verleerd je lichaam als het ware om in de ontspan modus te gaan, waardoor stressklachten dus aanhouden als er geen reden meer is. Ik heb dit gehad en het kan met wat training (in mijn geval via mn werkgever) en/of therapie heel snel verholpen worden. Hierboven ook al genoemd, vaak een essentieel ding hierin is ademhaling. Verder ook continue verhoogde spierspanning. Aangezien jij veel trilt kan dat heel goed daardoor komen.

Zelf kan je ook veel dingen doen. Bv rustmomenten inbouwen. In het begin echt ieder uur 5 minuten gaan zitten. En dan niet zitten met n mobieltje in de hand of met de krant, maar echt alleen maar zitten, zonder omgevingsprikkels. Hand op je buik zodat je voor jezelf goed kan checken of je een goede buikademhaling hebt. Je hand moet dan op en neer gaan met dat jij adem haalt. En dan rustig 5 minuten op je ademhaling concentreren.
Wat bij mij ook heel goed hielp is er bewust op letten dat je dag niet helemaal propvol zit. Zodat je op een fijn tempo je dingen kunt doen ipv dat je van hot naar her sjeest.
Verder is het heel persoonlijk wat goed kan helpen. Het is iig wel verstandig om erachter te komen waarom je voor school dusdanig in de stress schiet dat je er in blijft hangen, en die oorzaak aan te pakken. Wil dus niet zeggen stoppen met school oid, maar blijkbaar is er een reden dat je zo stresst. Bv als je veel en lang moet leren, kijken of je op een efficientere manier kan leren. En als dit niet het geval is bijvoorbeeld meer tijd en rust inplannen om te leren.

Succes!

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:24

Slina schreef:
Neem vaak toch niet die rust. Nu bijvoorbeeld wil ik het liefst me even terugtrekken op m'n kamer, maar we gaan elk moment eten dus dan blijf ik gestrest beneden wachten tot het eten klaar. Moet dan eigenlijk even denken, dat eten dat komt wel, eerst rustig worden.

Een ideaal moment dus om even rust te pakken! Even lekker op je kamer zitten, als het eten klaar is hoor je het vanzelf!

Is wel heel lastig in het begin hoor :o

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:26

Kan het met hormonen te maken hebben? Daar heb ik veel last van gehad...

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 18:38

@Goof: Na 1 wijntje gaat het bij mij al duizelen dus dan kan ik de film niet meer zien :+
Die vervang ik dan voor een doos choco.

@Bernoe: Zoals ik al zei, ga ik in therapie voor iets anders, maar ga ik dit ook even aankaarten. En dan kan zij evt meedenken naar de oorzaak en oplossing.

Ik zit sowieso teveel achter de laptop. Heb ook elke dag hoofdpijn :o
Het is voor mij lastig om hem even dicht te doen en de kat te gaan knuffelen ofzo.
Vooral als ik alleen ben en me verveel, dan zit ik echt vastgelijmd aan mn laptop.
Rustmomenten plannen kan dus wel helpen. Dat ik zodra ik merk dat ik gestrest raak, even alles wegleg en op m'n ademhaling ga letten. Maar ook bijvoorbeeld om 19:00 ga ik een halfuur lezen of de kat pesten oid. Ik merk met school dat ik gestrest raak doordat m'n hoofd vol zit, voor mijn gevoel moet ik 100 dingen doen in een onmogelijk korte tijd. Vaak helpt een checklist maken dan.

@Sjira: Geen idee? Slik wel de pil, maar die slik ik al 6 jaar.

Nu al sinds 17:00 aan het shaken dus ik ga nu even voor mezelf zorgen en die laptop dicht :evaw:

Edit: Halfuur gebeld met m'n vriend en ook geprobeerd door m'n buik te ademen. Wat ik merk is dat mn hoofd ontspannen is, maar m'n lijf het vertikt om te ontspannen. Nu dus al 2h nonstop aan het trillen, bah. Ga even 45m lezen, hopen dat het dan ontspant.

saabineex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:23

Als je bij naalden niet fijn voelt moet je het zeker niet doen, andere oplossing vinden dus. Inderdaad zoals hierboven al gezegd is een boek lezen voor het slapen en lekker ontspannen. En anders toch maar even langs de dokter..

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:31

Rustmomentje valt niet knuffelen met de kat of bellen met je vriend onder haha! Echt helemaal NIKS! Toen dat tegen mij gezegd werd dat ik rustmomenten in moest bouwen zei ik ook al, ja maar ik zit best vaak even rustig te bokken, of naar de kippen te kijken. Maar dat was dus niet de bedoeling hahaha!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 20:12

Bernoe schreef:
Rustmomentje valt niet knuffelen met de kat of bellen met je vriend onder haha! Echt helemaal NIKS! Toen dat tegen mij gezegd werd dat ik rustmomenten in moest bouwen zei ik ook al, ja maar ik zit best vaak even rustig te bokken, of naar de kippen te kijken. Maar dat was dus niet de bedoeling hahaha!

Oh :') Ik dacht, als ik iets ontspannends doe, ontspan ik.
Net 45min gelezen, maar hielp helaas ook niks.
Krijg het maar niet weg, nog nooit zo lang gehad.
Ook Oxazepam van m'n ouders ingenomen, maar die helpt zelfs niet.
(Ja, zouden de meesten wss afraden, maar ben even wanhopig. Voel me zo naar)

saabineex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:55

Als ik me soms niet helemaal oke voel dan smeer ik een hele sterke muntgeur op, vind ik wel lekker verfrissend. Bij mij werkt het in ieder geval

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 07:54

Kaart het echt even aan bij de therapie die je straks krijgt. Want als je oxazepam e.d. gaat nemen omdat je wanhopig bent is echt niet goed hoor!
Lastig allemaal, ik zou graag DE oplossing voor je hebben, maar helaas heb ik die niet. Voor iedereen is er een andere oplossing namelijk....

Milty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 08:04

Probeer eens een paar keer per dag op je kamer te gaan zitten en te gaan mediteren
Geen geluid om je heen, nergens aan denken, gewoon focussen op je ademhaling. Op internet kan je veel manieren vinden waarop je dit goed kan doen

Als je dit 5-10 minuten per keer doet (of langer omdat je de tijd vergeet) blijf je best lang in die rust hangen!

Ik weet inderdaad hoe je je voelt, en dat is heel onprettig (zacht gezegd)

Je mag me altijd een pb sturen!

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 08:06

Ik wil je wel als tip geven om niet te lang met stressklachten te blijven lopen.
Ik heb zelf op mijn 18e met een burn out gezeten en nu 4 jaar later, zit ik weer thuis met overspannenheid. (Op de 1 of andere manier negeer ik mijn stressklachten)

Luister goed naar jouw lichaam en wandelen is heel goed om het stresshormoon in jouw lichaam te minderen :)

Heel veel sterkte en ik hoop voor jou dat het snel beter gaat! :(:)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 12:11

Lief dat jullie allemaal zo meedenken!
Ik ga vanmiddag eens iets van mediteren proberen. Moet eerst even kijken hoe zoiets werkt :')

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:14

Valeriaan al geprobeerd? Het is geen wondermiddel, de stress verdwijnt niet spontaan, maar ik vind wel dat het het extreme er vanaf haalt.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:22

Wat vervelend dat jij je zo naar voelt! Een tijd geleden heb ik ook mij erg rot gevoelt. Continu dingen in mijn hoofd, niet rustig kunnen zitten, ziek voelen, trillen, paniekaanvallen, misselijk en andere rare lichamelijke klachten die ik heb als ik stress ervaar.

Wat bij mij hielp, was meer structuur er in bouwen. To do listjes maken en als ik iets in mijn hoofd had gelijk afhandelen of opschrijven voor later, vrije tijd inplannen en meer gaan sporten. Vooral dat sporten heeft mij geholpen. Even alles eruit gooien zodat ik fysiek meer moe was dan mentaal. Hierdoor sliep ik beter, ging mijn hoofdpijn weg, ik voelde mij sterker/energieker en zag mijn lichaam vooruit gaan en liet ik alles van die dag even voor wat het was. Misschien iets voor jou?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:23

Hoe zit je in je energie? Ik zou zeggen als je nog maar een paar dagen onrustig bent. Ga intensief sporten, bij voorkeur buiten, of ga zwemmen. Neem daarna een warm bad of een lange douche. Geen actieve apparaten meer gebruiken maar lezen of simpelweg niets.

Hoe is je dag en nacht ritme?