Zaken van mijn jeugd verwerken met psycholoog hoe?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Zaken van mijn jeugd verwerken met psycholoog hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 11:43

Hoi allemaal,

In mijn jeugd zijn er binnen mijn gezin een aantal heftige dingen voorgevallen.
Op dat moment had ik er vrij weinig last van en ging er makkelijk mee om.
Nu, 9 jaar later, in mijn ' volwassen' leven (ik ben 21, woon op mezelf met mijn vriendje en ben serieus met mijn studie/stage bezig) merk ik dat ik er veel last van heb.
Na twee jaar vervelende dromen, angsten en een soort zeurend gevoel wil ik er iets aan gaan doen.
Met familie of vrienden praten heeft voor mij geen zin ik wil er echt graag professioneel hulp bij.

Alleen hoe gaat dit in z'n werking? Ik neem aan dat ik naar de huisarts ga met het verhaal wat mijn probleem is en dat ik doorverwezen word? En heb ik dan ook nog een keus voor een psycholoog? Ik vind het namelijk wel erg belangrijk dat er een fijne klik is, heb er een vervelende ervaring mee namelijk.

En dan verzekeringstechnisch, ik ben verzekerd bij het zilveren kruis en heb een basis premie. Ik neem aan dat dit me wel wat gaat kosten maar zit niet te wachten op torenhoge rekeningen :+

Iemand hier ervaring mee?

Groetjes
Eileen

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:46

Het enige wat ik weet, is dat je inderdaad via je HA het beste door verwezen kan worden. Gewoon vertellen waar je mee zit en dan verwijst hij/zij je door! ;)

Kwa verzekering weet ik niet of het vergoed word. Even een telefoontje naar het zilveren kruis plegen? Weet je het ook gelijk! :)

:(:)

Tazzey

Re: Zaken van mijn jeugd verwerken met psycholoog hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:48

Je kunt de huisarts bellen en vragen om een verwijzing naar een eerstelijns psycholoog. Als je een duidelijke probleem omschrijving op de verwijzing laat zetten zal de behandeling in de meeste gevallen gewoon vergoed worden door de zorgverzekering.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 11:49

Tazzey schreef:
Je kunt de huisarts bellen en vragen om een verwijzing naar een eerstelijns psycholoog. Als je een duidelijke probleem omschrijving op de verwijzing laat zetten zal de behandeling in de meeste gevallen gewoon vergoed worden door de zorgverzekering.

dat is heel erg fijn om te horen.
Neem aan dat er alsnog sprake is van een eigen risico? Of is dat bij ggz hulp anders?

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:49

Je kunt ook eerst kijken of je verzekering dit dekt, evt. per direct een ander pakket nemen, wel even goed de voorwaarden hiervan doorlezen ivm declareren.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:51

Ik weet niet of het onder het eigen risico valt. Mijn eigen risico ben ik meestal in de eerste maand van het jaar al kwijt. Dat kun je wel achterhalen als je even je verzekering opbelt. Zij kunnen het je zo vertellen.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:52

Volgens mij is het bij eerstelijns psychologen wel vergoed, nadat je eigen risico op is. Als je een hoog eigen risico hebt, houd er dan rekening mee dat je dat sowieso kwijt raakt en dus zal moeten betalen.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 11:52

Dan ga ik gewoon even contact opnemen met mijn verzekeraar.
Bedankt voor de tips :)

Hebben jullie zelf ervaring met een psycholoog?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:56

Ja, ik. Daar wil je je best over vertellen maar niet openbaar in dit topic. Als je informatie wilt, dan kun je me een PB sturen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:00

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:00

Hai, ik werk voor een verzekeraar, dus hier alvast de basisregels. :)
* De psych valt onder GGZ basis, en wordt vergoed uit de basisverzekering.
* Bovenstaande is juist, je hebt een verwijzing nodig in er moet een duidelijke omschrijving bij je verwijzing zijn. Je psych kan je vertellen of je indicatie onder de basisverzekering valt. Je verzekeraar kan je dit helaas niet vertellen, want de psych beoordeelt dit.
* De kosten vallen onder je eigen risico, dus houd hier rekening mee. De rekening komt pas achteraf, dus je kunt hiervoor sparen. Verder kan je bij de meeste verzekeraars gespreid betalen.
* Je kan je psycholoog zelf kiezen, maar deze moet wel een contract met je verzekeraar hebben. Dit kan je nakijken op de website van de verzekeraar, of vragen aan de psych. Let op: heeft de psych geen contract met je verzekeraar? Dan betaal je naast het ER nog een percentage van de kosten zelf. Dure grap dus.

Top dat je besluit om actie te ondernemen! Ik hoop dat je een behandelaar vindt waarmee je je verleden goed kunt verwerken. Heel veel succes!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:01

Op de website van ZK staat ook al heel veel

https://vergoedingen.zilverenkruis.nl/basis-ggz
https://vergoedingen.zilverenkruis.nl/g ... weedelijns

Die 2 zouden op jou van toepassing kunnen zijn denk ik, ligt er maar weer aan. Een paar jaar terug heb ik ook bij een psycholoog gelopen, dat viel onder tweedelijns. Ik weet niet waarom eigenlijk, ik was daar vanwege een angststoornis icm depressie. De psycholoog heeft wel een keer gezegd dat ze dat gewoon zo deden, maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen.
Toen werd alles bij mij vergoed en betaalde ik ook niet eens eigen risico. Toentertijd moest je voor de 1e lijns (basis GGZ) wel wat betalen en voor 2e lijns niets.
Maargoed, dat is al een paar jaar geleden en inmiddels is er weer wat veranderd zo te zien.

Er zijn bij de verzekeraar wel wat voorwaarden waar een psycholoog aan moet voldoen, maar daarin is nog wel veel keus. Ik ben toen zelf naar een praktijk gegaan waar een behoorlijk aantal psychologen waren (uiteraard na verwijzing van mijn HA). Ik kreeg toen een intake gesprek en aan de hand daarvan (onder andere) hebben ze een psycholoog aangewezen die het beste bij mijn situatie paste. Dat pakte goed uit, ik heb er veel aan gehad. Als er geen klik was geweest had ik dat mogen aangeven en zou ik naar iemand anders overgeplaatst worden, maar dat hoefde gelukkig niet :P

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:03

Ik kreeg de eerste sessies geloof ik vergoed en moest na een paar maanden een bijdrage gaan leveren.ik denk dat je t beste je verzekering kan bellen want zie hierboven dat t erg verschilt.
Iig kan je als je bij de huisarts geweest bent zelf iemand uitkiezen.
Misschien kan je wel vragen wie ze je aanraadt

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 14:48

Heel erg bedankt voor alle reacties en ook prive berichten. Vind ik erg fijn!
Het kost me wel wat moeite om naar een psycholoog te gaan omdat ik er eerlijk gezegd weinig vertrouwen in heb. Toch wil ik het graag proberen. Vandaar ook mijn vraag naar ervaringen van andere mensen en dan het liefst de succes verhalen natuurlijk! :)

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:56

Ik heb ook ervaring met psychologen en ik kan je wel wat vertellen. Het ligt er echt aan of je een "klik" hebt met zo iemand. Mijn eerste psychologe hield ik een maskertje op en leek het alsof er niks was. Toen ik een "uitbehandeld" was heb ik na een jaar weer dezelfde klachten gehad. Ik kreeg een andere psychologe en die heeft mij wel heel erg goed behandeld! Ben drie jaar later nog steeds klachtenvrij!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:11

Wat maakt dat je graag specifiek een psycholoog wil zien? Er zijn meer behandelaars in hulpverleningsland :)

Niet dat ik iets tegen psychologen heb, maar omdat je aangeeft dat je er weinig vertrouwen in hebt, wilde ik je blik toch wat verbreden :)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 19:16

Omdat ik voor mijn studie veel met psylochogie te maken heb. Vind het vaak niet op iets gebaseerd. Daarbij heb ik een slechte ervaring met een psycholoog en ken ik mensen die het studeren en die kan ik maar moeilijk serieus nemen. :+

Tuurlijk is dit een vooroordeel, slaat het nergens op en is het flauw, alleen is mijn associatie gewoon niet goed. @corelli : ik ga in de eerste instantie naar de huisarts, ik hoop dat die mij door kan verwijzen. Logischerwijs kom ik dan bij een psycholoog denk ik. Ik heb er met familie over gehad en waarschijnlijk heb ik een klein trauma op gelopen, door psychische hulp hoop ik hier mee om te kunnen gaan in de toekomst

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:22

Pippaa schreef:
Volgens mij is het bij eerstelijns psychologen wel vergoed, nadat je eigen risico op is. Als je een hoog eigen risico hebt, houd er dan rekening mee dat je dat sowieso kwijt raakt en dus zal moeten betalen.

Dat. Ik zou ook graag naar de psycholoog gaan voor prikangst, maar het komt erop neer dat ik dan eerst 350 euro moet neertellen en pas daarna wordt het vergoed. Dan is mijn fobie allang over... :+

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:23

Je hoeft niet per sé bij een psycholoog terecht te komen, maar dat kan wel het gebaande paadje zijn dat de HA gemakkelijk neemt. Misschien kun je aangeven hoe je t.o.v. een psycholoog staat, dan krijg je wellicht nog wat andere opties aangereikt die wat minder voor de hand liggend zijn.

Waar heb je behoefte aan? Kun je dat uitleggen? Wat wil je bereiken en hoe wil je dat bereiken?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:24

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar hoor veel goede verhalen over EMDR-therapie bij traumaverwerking. Misschien kun je daar wat mee?

Psychologie is overigens op hele interessante dingen gebaseerd, maar dat past misschien niet in dit topic.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 19:25

Sokje_6 schreef:
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar hoor veel goede verhalen over EMDR-therapie bij traumaverwerking. Misschien kun je daar wat mee?

Is dat het blootstellen aan je angst terwijl je heel dom gezegd naar links en naar rechts kijkt?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:27

Dat is wel heel kort door de bocht omschreven :')

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:28

:') Wat zeg je dat leuk. Dat is een van de manieren (kort omschreven :+ ) maar er zijn meerdere soorten die de psych kan hanteren. Je kunt in tien behandelingen van alles af zijn dus dan vind ik naar links en rechts kijken wel efficiënt ineens. :P

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 21:59

Hahaha. Ja ik weet er absoluut niets van dus ben een echte leek. Ah als dat toch zou helpen zou ik zo blij zijn :)

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:45

Als je googled op EMDR kom je heel veel informatie tegen

Eigenlijk is het onder begeleiding je trauma herbeleven waarbij het de bedoeling is dat het trauma door herhaling aan emotionele lading en kracht verliest. Enja daarbij is een gebruikelijke methode dat je met oogbewegingen bv de hand van de therapeut volgt :)

Zelf geen ervaring mee of het werkt en de verhalen die ik er over gehoord zijn zijn heel wisselend.

Ik denk dat "de klik" met je behandelaar heel belangrijk is. Dat jij diegene kan vertrouwen en dat de behandelaar tot jou door kan/mag dringen.

Vooraf bij de verzekering navragen lijkt me een verstandige optie, al is jouw "genezing" belangrijker dan een financieel plaatje.