Stress

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 14:59

Hoihoi,

Ik zat te twijfelen of ik dit topic zou openen of niet. Na wikken en wegen besloten het wel te doen aangezien ik het langzamerhand wel vervelend vind worden. Ik twijfelde bovendien tussen MWS en STW. Als hij elders moet, sorry!
Het zit zo. Sommige dingen komen plotseling vlak voor inleverdatum voor school ingepland of krijg ik dingen pas laat geleverd wat voor mij gewoon niet werkt. Het punt is namelijk stress. Zodra ik iets moet af hebben of dingen moeten gedaan worden thuis, dan raak ik volledig in de stress en gaat mijn lichaam als het ware op slot. Ik kan me dan nergens toe zetten en zit dan de hele tijd te denken dat het me niet gaat lukken. Plannen lukt in zo'n geval niet, maar ik kan mezelf ook niet rustig maken. Uiteindelijk raak ik 's avonds in paniek, lukt slapen niet en word ik 's ochtends heel moe weer wakker.
Ook mijn humeur gaat hiervan achteruit, wat wat minder grappig is voor de omstanders. Ik heb geen overzicht meer, en ondanks dat ik plan, krijg ik er geen zicht op.

Pff het is nu al een chaotisch verhaal.

Heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen? Van ademhalingoefeningen word ik niet rustig.

Groetjes!

linoleum

Re: Stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:04

Ik heb helaas weinig tips voor je, maar lees wel graag mee. Kan zelf ook nog wel echt goede tips gebruiken.

Heb zelf er ook erg snel last van en in toetsperiodes word ik ook letterlijk ziek (overgeven en dergelijke) van de stress. Ook dat op slot gaan herken ik van eerder, ik blijf er zo in hangen dat ik het niet kan, dat ik op een gegeven moment het maar helemaal niet doe, want dan kan ik ook niet falen. Helemaal verkeerde aanpak, want ergens diep van binnen weet ik echt wel dat ik het best kan.

Ik schrijf zelf alles uitgebreid op wat er wanneer gedaan moet worden, en hier hou ik me zo goed mogelijk aan. Dit scheelt al een heleboel en lijkt het gelijk al een stuk minder of in elk geval meer haalbaar.

En gelukkig haalt mijn vriend me er vaak uit. Dit zegt gewoon letterlijk nu ga je dit en dit doen als er bij mij niks meer uit komt. Of hij zegt juist dat ik even niks mag doen en dus gewoon even een uurtje moet gaan zitten televisie kijken. Veel zeggen dat ik het echt wel kan als ik weer een bui heb en denk dat het me toch nooit gaat lukken.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:06

Ik heb nogal veel last van stress niet/moeilijk kunnen handhaven, maar ik werk wel ontzettend goed onder druk.

Ik lees even mee, misschien kan ik wat met de tips.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 15:07

linoleum schreef:
dat ik op een gegeven moment het maar helemaal niet doe, want dan kan ik ook niet falen.

Dit herken ik heel erg! Als ik weet dat ik er niets voor gedaan heb uiteindelijk weet ik dat het alleen nog maar mee kan vallen en dat faalgevoel minder is. :j

Wat fijn dat je zo'n vriend hebt die je goed begeleid hierin. :D

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:07

Ik volg ook even..
Herken me in je verhaal.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:12

Ik heb afgelopen tijd ook veel last gehad van stress door studie. Ik heb mezelf toen echt even 2 weken hélemaal vrij gegeven van school (ook al was het lastig) maar het luchtte zo op. Meestal zit er meer achter dan alleen de schooldruk. Je moet even met een hele schone lei beginnen en opnieuw overzicht krijgen.

Probeer ook niet aan ál je opdrachten te denken die je moet inleveren, maar werk ze stuk voor stuk af. Elke opdracht die je af hebt is er weer een. Als je alle opdrachten door elkaar maakt verlies je ook overzicht en lijkt het of aan geen van allen een eind komt. Weeg ook niet te zwaar aan school, als iets niet lukt, lukt het niet.. hoe vervelend het ook is, als je je daarbij probeert neer te leggen zal je dat ook een hoop stress schelen. Als iets niet lukt is dat altijd weer het begin van iets anders, waar je dan weer met goede energie aan kan beginnen!

Stress is ontzettend lastig maar ik heb echt gemerkt dat rust pakken zo belangrijk is, een uitgerust lichaam is echt de basis van goed kunnen presteren!

Edit: Planningen werkten trouwens voor mij echt niet, als ik dan zag wat ik allemaal nog moest doen begon de stress al toe te slaan, vooral als je het dan ook nog eens niet redt volgens de planning.. Dus daarin moet je gewoon kijken wat handig voor je is.. Maar vooral het 'loslaten' van dingen is zo belangrijk, piekeren helpt niet, het put je alleen maar uit!
Laatst bijgewerkt door Pistasche op 18-01-15 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:15

Ik volg ook even. Toen ik vast liep met mijn studie heb ik geprobeerd alles zo realistisch mogelijk te bekijken (hoeveel tijd/inspanning iets je gaat kosten), dan lijken de bergen werk die je in gedachten had meestal wat kleiner.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 15:16

Met jezelf twee weken vrij te hebben gegeven, bedoel je daarmee al je opdrachten en inleverdingen of ook gewoon school zelf?

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:18

Nayomie schreef:
Met jezelf twee weken vrij te hebben gegeven, bedoel je daarmee al je opdrachten en inleverdingen of ook gewoon school zelf?

Ik heb het gedaan in een week dat ik niks hoefde in te leveren. Twee 'gewone' lesweken. Ik zit op het HBO dus daar mag je sowieso heel veel zelfstandig doen en hoef je niet persé naar de les, dat is misschien anders dan in jouw situatie.

Maar ik denk dat je de rust goed kan gebruiken. Geef jezelf anders in ieder geval een paar avonden en een weekend rust, even geen verplichtingen, gewoon even lekker helemaal niks!

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:21

Maar dat is stress ontlopen en later zal dat niet kunnen. Ik ken het wel, ik ga dan een dagje sauna doen waarbij ik ook niet bereikbaar ben.

Ik verkies een manier om te leren met de stress om te gaan. Want je kunt het niet altijd vermijden of een weekje pauze inlassen.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:21

Dat vrij nemen heb ik gedaan in kerstvakantie. Heb twee weken lang helemaal niks gedaan voor mijn studie en ook geprobeerd om er niet aan te denken. Heb ook twee weken lang nauwelijks hoofdpijn gehad (lange nasleep van hersenschudding nog) en niet misselijk. Nu richting mijn toetsen (dinsdag eerste toets) begin ik er weer ontzettend last van te krijgen.

Ik wandel ook veel, als het weer het toelaat. Ik ga eerst een tijd bezig voor een vak en als ik daarmee klaar ben ga ik een halfuurtje wandelen en daarna weer verder met het wandelen. Dus plan ongeveer in hoelang ik met welk vak bezig ga. Dat maakt het ook al duidelijker voor mij.
Belangrijkste voor mij is overzichtelijk maken wat ik moet leren/doen en het hierdoor ook bereikbaar maken. En nog belangrijker, tussendoor pauze nemen en er juist even helemaal NIET mee bezig zijn.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:22

Pfoe herken het ook.. Sla in erge maten dicht.. Ga gewoon voor me uit staren en kan niet functioneren.. Erg vervelend

Stress vermijden gaat echt niet, kan altijd gebeuren, maar moet wel mee leren omgaan

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:22

Klinkt rottig dit, ik heb het ook gehad, heel lastig. Misschien moet je hier eens mee naar de huisarts?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:23

Neem contact op met je decaan van school voor hulp. :)

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:24

Sokje_6 schreef:
Maar dat is stress ontlopen en later zal dat niet kunnen. Ik ken het wel, ik ga dan een dagje sauna doen waarbij ik ook niet bereikbaar ben.

Ik verkies een manier om te leren met de stress om te gaan. Want je kunt het niet altijd vermijden of een weekje pauze inlassen.

Dat ontlopen valt wel mee hoor ;) Ik heb dit onder begeleiding gedaan dus de conclusie trekken dat ik het ontloop is in dit geval heel onnodig.

Jezelf altijd maar dwingen door te lopen en uiteindelijk instorten is een veel groter probleem dan jezelf rust gunnen. Stress komt niet door een paar schoolopdrachten, het is een ophoping van gebeurtenissen waardoor je het overzicht totaal kwijt bent.

Nu ik opnieuw ben begonnen met een schone lei, heb ik er al weken geen last meer van en zal het me geen tweede keer gebeuren. Maar daarvoor zal je wel even helemaal opnieuw en met een andere instelling moeten opstarten.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 15:26

Als je een pauze neemt, dan loop je ondertussen ook achter, dus dat lijkt mij al helemaal niet handig want dan begint het riedeltje weer opnieuw.

Plannen doe ik, maar dat zorgt juist voor meer stress voor mijn doen helaas. :)

Contact opnemen met de decaan kan ik wel doen ja. :j

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:26

linoleum schreef:
Dat vrij nemen heb ik gedaan in kerstvakantie. Heb twee weken lang helemaal niks gedaan voor mijn studie en ook geprobeerd om er niet aan te denken. Heb ook twee weken lang nauwelijks hoofdpijn gehad (lange nasleep van hersenschudding nog) en niet misselijk. Nu richting mijn toetsen (dinsdag eerste toets) begin ik er weer ontzettend last van te krijgen.

Ik wandel ook veel, als het weer het toelaat. Ik ga eerst een tijd bezig voor een vak en als ik daarmee klaar ben ga ik een halfuurtje wandelen en daarna weer verder met het wandelen. Dus plan ongeveer in hoelang ik met welk vak bezig ga. Dat maakt het ook al duidelijker voor mij.
Belangrijkste voor mij is overzichtelijk maken wat ik moet leren/doen en het hierdoor ook bereikbaar maken. En nog belangrijker, tussendoor pauze nemen en er juist even helemaal NIET mee bezig zijn.

Precies, dat bedoelde ik! Even je verstand op 0 en even met andere dingen bezig zijn.

Voor mij was dat helaas even 2 weken nodig, maar dat ligt er net aan hoe je je voelt. Dat probeer ik nu ook vast te houden, flink hard aan het werk, maar optijd een pauze..

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:27

Nayomie schreef:
Als je een pauze neemt, dan loop je ondertussen ook achter, dus dat lijkt mij al helemaal niet handig want dan begint het riedeltje weer opnieuw.

Plannen doe ik, maar dat zorgt juist voor meer stress voor mijn doen helaas. :)

Contact opnemen met de decaan kan ik wel doen ja. :j

Die pauze werd mij zelfs aangeraden door de decaan.. je kan niet van jezelf eisen dat je altijd maar door moet! Soms is het nodig. Hopelijk kan de decaan iets voor je doen, succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:28

Heb je wel eens geprobeerd om op zo'n stressmoment een ietwat (natuurlijk) kalmerend middel te nemen? Een kop thee of des noods van die Bach Rescue druppels. Ik gebruik ze ook altijd als ik stress heb en ik word er persoonlijk niet slaperig van, maar wel heel rustig.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:30

Of juist een flinke zak chips of een reep chocola! Zoiets kan je ook heel erg ontspannen :) mij kan dat tussendoor ook wel iets helpen, en daarna weer even aan de slag.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 15:30

Thee ga ik eens proberen. Is Engelse thee geschikt ervoor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:34

Je hebt ook speciale stress-thee, zou daar eens naar kijken. Even een rustmomentje voor jezelf pakken met een kop warme thee onder een dekentje kan zo veel goeds voor je gemoedstoestand doen. Wat bij mij ook heel erg helpt is een to-do lijstje maken. Als ik het idee heb dat ik ga omkomen in al het werk schrijf ik alles onder elkaar op, en ga ik beginnen met hetgeen wat het snelst gedaan is. Het afvinken/doorstrepen van de dingen op een lijst geeft me ook echt motivatie om weer door te gaan.

Dus, stappenplannetje!

Wanneer men stress ervaart;
1. Pak een dekentje of ga even in bed liggen met een kop thee en een aflevering van een serie (zou er wel eentje van 20 min pakken).
2. Pak er een kladblok bij, of installeer een handige app op je telefoon/laptop (zoals Wunderlist) om te zorgen dat je duidelijk kan zien wat er nog moet gebeuren.
3. Probeer op een rijtje te zetten wat er nog allemaal moet gebeuren. Schrijf hier ook onzinnige dingen bij als 'douchen', 'tanden poetsen' en dergelijke.
4. Ga voor jezelf bepalen welke taak je het liefst mee zou willen beginnen. Iets wat je makkelijk vindt, of wat je stiekem leuk vindt om te doen (daarom is douchen ook een goeie om erop te zetten).
5. Streep het eerste af wat je gedaan hebt en ga zo verder werken.

Als je eenmaal in de mindset bent dat je dingen doet en dingen kan afvinken, wordt het ineens een stuk makkelijker om taken te doen waarvan je in de stress schiet. Een duidelijk overzicht helpt je heel goed :)

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:41

Pistasche schreef:
Sokje_6 schreef:

Dat ontlopen valt wel mee hoor ;) Ik heb dit onder begeleiding gedaan dus de conclusie trekken dat ik het ontloop is in dit geval heel onnodig.

Jezelf altijd maar dwingen door te lopen en uiteindelijk instorten is een veel groter probleem dan jezelf rust gunnen. Stress komt niet door een paar schoolopdrachten, het is een ophoping van gebeurtenissen waardoor je het overzicht totaal kwijt bent.

Nu ik opnieuw ben begonnen met een schone lei, heb ik er al weken geen last meer van en zal het me geen tweede keer gebeuren. Maar daarvoor zal je wel even helemaal opnieuw en met een andere instelling moeten opstarten.

Ik bedoel het niet vervelend, he. Ik ben maar al te goed bekend met stress helaas.

Maar ik bedoel het anders: Waarom ervaar je stress. Is dat faalangst, is dat puur het teveel aan opdrachten, waar komt het vandaan. En dan pas kun je er echt goed mee omgaan. In mijn geval is al het andere puur symptoombestrijding, uiteindelijk moet je gewoon van de stress zelf af. Niet alleen verminderen maar zorgen dat je het niet meer zo heftig voelt.

En ja, dit is heel kort door de bocht en ontzettend moeilijk. Mij lukt het ook nog niet, maar ik merk wel dat het Me helpt om er op die manier mee bezig te zijn.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:49

Snap dat je het niet vervelend bedoeld! Helaas ben ik er ook veel te bekend mee. Heb ook heel lang ermee doorgelopen (2 jaar, té veel van mezelf gevraagd) en daardoor waren die 2 weken echt nodig, op een gegeven moment raak je echt op..(en dan was ik er met 2 weken nog goed vanaf,haha!)

Daarom hoop ik dat anderen optijd en eerder rust pakken voor je nog verder van huis bent. Stress doet soms meer met je dan je optijd door hebt.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:26

Pistasche schreef:
Probeer ook niet aan ál je opdrachten te denken die je moet inleveren, maar werk ze stuk voor stuk af. Elke opdracht die je af hebt is er weer een. Als je alle opdrachten door elkaar maakt verlies je ook overzicht en lijkt het of aan geen van allen een eind komt. Weeg ook niet te zwaar aan school, als iets niet lukt, lukt het niet.. hoe vervelend het ook is, als je je daarbij probeert neer te leggen zal je dat ook een hoop stress schelen. Als iets niet lukt is dat altijd weer het begin van iets anders, waar je dan weer met goede energie aan kan beginnen!

Zoals Duitsers het zeggen: 'Alles nach und nach'

Nayomie schreef:
Thee ga ik eens proberen. Is Engelse thee geschikt ervoor?

Kamillethee (met honing)!