Vreemde symptomen maag (boeren), oorzaak gevonden, en nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maeve

Vreemde symptomen maag (boeren), oorzaak gevonden, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 15:48

Dag Bokkers,

Aangezien er ontzettend veel mensen en kennis op Bokt verenigd zijn besloten om hier toch maar eens om tips te vragen. Wellicht dat iemand die zich niet in de symptomen herkent, hier toch iets nuttigs over kan zeggen.

Al sinds ik me kan herinneren heb ik heel pijnlijke maag-/slokdarmproblemen. Zodra ik slik, komt er lucht uit mijn maag omhoog borrelen in mijn slokdarm en zakt vervolgens weer omlaag. Dit gaat met een raar, boer-achtig geluid, maar is geen boer en veroorzaakt ook geen opluchting. Ik kan niet boeren en heb vrijwel nog nooit overgegeven. Dit verschijnsel wordt veroorzaakt door allerlei soorten eten en drinken, zuur, zout of zoet, maar wordt sowieso het heftigst getriggerd door drankjes met koolzuur. Waar een normaal mens moet boeren, lukt mij dat niet en blijft de lucht heen en weer borrelen tussen maag en keel.

Dit klinkt heel onschuldig en misschien zelfs een beetje grappig, maar dit gebeuren kan variëren van licht irritant tot bijzonder pijnlijk, misselijkmakend (zonder dat ik kan overgeven) en vreselijk benauwend!

Ik besloot me aan te passen en op te passen met voeding en drinken. Soms gaat dit redelijk, maar vaak krijg ik alsnog last. Het gevoel is niet tegen te houden, niet te negeren en niet op te lossen. De enige optie is plat gaan liggen en een nacht goed slapen, meestal houdt het dan op en heb ik alleen een 'gammele' maag tot gevolg de volgende dag. Een feestje of uitgaan kan ik vaak vergeten, want ook alcohol en vet eten/geen eten is uit den boze. Naast dat het een vervelend gevoel geeft is het geluid dat er af komt erg gênant en doordat ik zo op mijn voeding en drinken moet letten veroorzaakt het opgetrokken wenkbrauwen bij veel mensen: ik ben namelijk lang en dun, tegen het magere aan, en eet ook geen vlees.

De laatste tijd valt het echter nauwelijks meer te negeren en heb ik dagelijks last. Mijn vriend hoorde het geluid laatst voor het eerst en zei dat hij het herkende, dat je dan gewoon even goed moest boeren, maar dit kan ik dus niet! Toen legde ik voor het eerst verband tussen bovenstaande symptomen en het niet kunnen boeren, en na jaren van Googelen vond ik eindelijk wat ik zocht! Eerder kwam ik niet verder dan maagzuurproblemen, maar dit is het absoluut niet, de symptomen komen namelijk niet overeen. De naam van mijn irritante afwijking is 'Dysfunction of the Belch reflex'. Eindelijk verhalen van mensen gevonden met exact hetzelfde probleem, ik ben dus niet gek :') *\o/* Het vervelende alleen lijkt alleen dat deze 'dysfunction' bij de meeste medici niet bekend is, er nog nauwelijks onderzoek naar gedaan is en vaak door artsen niet serieus genomen wordt. Daarnaast is er nog geen oplossing voor gevonden -O-

Dus, om een lang verhaal kort te maken. Wie kan mij tips geven voor vervolgstappen? Iemand opperde al een fysiotherapeut om te leren boeren, zelf dacht ik eerder aan een logopedist? Mijn moeder heeft liever dat ik eerst naar een huisarts ga, maar ik heb, door bovenstaande, niet het idee dat die mij meer informatie zou kunnen geven.
Of heeft iemand tips om te leren boeren?

Alvast bedankt voor het lezen van dit ongetwijfeld rare verhaal! :')

Tink89

Re: Vreemde symptomen maag (boeren), oorzaak gevonden, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:53

Gewoon even langs de huisarts, als die denkt dat een logopedist of fysiotherapeut een goed idee is, kom je daar vanzelf terecht. Kan ook best dat er iets anders mis is en dan geef je bakken met geld uit aan therapie en helpt het niks.

miepietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:04

Jeeej eindelijk iemand die hetzelfde heeft als ik!
Zo lang ik me kan herinneren heb ik hier dus ook last van. Ik kan dus ook niet boeren.
Ik beschreef het altijd als luchtbelletjes die niet omhoog konden, maar niemand begreep het echt dus er werd vaak wel mee gelachen. Ik heb toen ook inderdaad op internet gezocht en hetzelfde gevonden als jij. Ben er echter nog niet mee naar de ha geweest.

Het is inderdaad super lastig, want het enige wat helpt is inderdaad gaan liggen. Maar hier heb je helaas lang niet altijd de mogelijkheid voor... Als ik niet ga liggen wordt ik er ook hoe langer hoe misselijker van.. De laatste tijd heb ik er ook elke dag last van, en het is gewoon heel erg frustrerend!
Ik heb het geluk dat ik sowieso niet van koolzuurhoudende drankjes houd (misschien is onbewust dit wel de reden) maar die drink ik ook niet.
Ik hoor graag hoe jij je voeding erop aanpast, want ik heb nog niet iets gevonden wat mij erg helpt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:11

Je hebt een goedje voor baby's dat luchtbellen tegengaat voor krampjes.
Misschien helpt dat?

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 16:29

*\o/* Miepietjuh, fijn dat je het herkent, ik stuur je een PB!
Hannanas, ik ben bereid om alles te proberen, hoe heet dat??

miepietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:54

Maeve schreef:

Geen PB gehad :o

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:59

Ik lees je verhaal en ik dacht: Wow ik ben niet de enige!
Ik volg graag voor een oplossing

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:05

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 17:36

Bedankt allen!

Glenstorm, ik heb al op een aantal fora hele topics doorgelezen over dit onderwerp, en iedereen 'volgt' die topics in de hoop dat er een keer iemand een oplossing plaatst. Dit lijkt echter niet te gebeuren. Heel af en toe lukt het iemand om zichzelf te leren boeren, maar verder ben ik nog geen oplossing tegen gekomen. Hopelijk weet iemand een oplossing te vinden en die hier te plaatsen...

Lalidan, ik had dat topic nog niet gezien, ik ga even kijken!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:19

Maeve schreef:

"Sab simplex" geloof ik, te koop in Duitsland

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:37

Ik zou je gevonden info uitprinten en meenemen naar de huisarts. Een beetje welwillende huisarts wil wel met je meedenken

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 21:50

Polly, dat ga ik zeker doen. Ondertussen ben ik bezig mezelf te leren boeren.
Na naarstig Googelen ben ik een aantal gevallen tegengekomen waarbij mensen genezen zijn van deze vervelende kwaal.

Bij sommige mensen wordt er een breuk in het middenrif geconstateerd, of een te strakke spier in de slokdarm/maag. Dit zou wellicht door middel van een echo of scopie geconstateerd kunnen worden. Echter krijgt niet iedereen een operatie aangeboden. Ik zou dit dan ook zeker noemen als ik naar een arts zou gaan.

Daarnaast ben ik een aantal verhalen tegengekomen van mensen die zichzelf toch hebben leren boeren *\o/*
Quote:
Citaat:
Here's what I do: I feel air rising up my chest just before it would gurgle, I breathe in at this point till my lungs are at full capacity, I extend my neck and flex my neck muscles asif i'm trying to open my throat(like you're yawning). At the start it's hard but once you get it, it loosens up everytime and gets easier. Instead if feeling this huge gurgle I feel a tiny gurgle and most of the air passes through as a burp... This is the best feeling guys try it.

Dit ben ik nu maar aan het proberen. Heel af en toe lukt het om een onbekend geluid te produceren en dan verlicht de druk een beetje. Ik ben er alleen nog niet handig in. Baat het niet dan schaadt het niet!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 09:34

Gewoon naar een arts gaan. Leren boeren is alleen symptoombestrijding.
Dysfunction of the belch reflex betekent niks anders dan dat je niet kan boeren. Dat is echter niet alleen de oorzaak van je klachten. Dat is gewoon een functioneel probleem ;) (en ik kan het ook niet maar verder nergens last van)

Kennis van mij is pas nog geopereerd voor zulke klachten dus er is wel degelijk kennis van :j

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 20:16

Verootjoo, hoe weet je zo zeker dat het niet kunnen boeren niet de oorzaak is van de beschreven problemen?
En die kennis van jou, wat voor diagnose heeft zij gekregen? Hoe weet je dat dat exact hetzelfde is? Wat hield de operatie precies in?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 01:12

Omdat niet kunnen boeren een symptoom is... Geen ziekte op zich. Tenminste, ik ken er geen ;)
Die klachten die jij beschrijft had een kennis ook, die bleek een barett slokdarm te hebben en iets met een maagklepje oid. Maar dat zou uitgezocht moeten worden. Ik zou iig niet zomaar symptomen oplossen als je de oorzaak niet weet :)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 01:34

Hannanas schreef:
Maeve schreef:

"Sab simplex" geloof ik, te koop in Duitsland

Bellen en lucht zijn twee verschillende dingen!

Bellen zijn lastig tot niet op te boeren en dit spul zal waarschijnlijk zorgen dat er geen bellen ontstaan. Echter blijft de hoeveelheid lucht gelijk (zit dan alleen niet gevangen in een bel). Voor jou zal dit het probleem waarschijnlijk niet verminderen..

Misschien kun je eens proberen zo min mogelijk lucht in te slikken? Dus elke hap minimaal 30 keer kauwen, rustig eten en drinken, geen dingen met lucht erin eten. Wat er niet in gaat hoeft er ook niet uit :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:29

In sommige gevallen kan een osteopaath helpen.
De ingang van de maag zit pal onder het middenrif. In de meeste boeken wordt het middenrif aangeduid als 'peesplaat', maar het is in feite een netwerk van verschillende pezen en spieren. Soms liggen een paar pezen verkeerd en mogelijk stoort dat het normale verloop van het 'burp'reflex.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 15:07

Verootjoo, dat is dus een aanname van jou. Dat jij dat niet kent betekent niet dat het niet bestaat. Zoals in de OP staat kun je Googlen op 'dysfunction of the Belch reflex', daar vind je ook bijbehorende symptomen en een mogelijke oorzaak, namelijk een sluitspier in de slokdarm die niet naar behoren werkt. De oorzaak daarvan is onbekend. Ik zie er vooralsnog geen kwaad in om te proberen of ik kan leren boeren zoals ieder ander mens.
Barrett slokdarm ben ik ook al eerder tegengekomen toen ik nog op zoek was naar informatie die bij mijn symptomen aan kon sluiten. Mijn klachten komen minder overeen met de klachten die beschreven worden bij dit syndroom. Ik heb bijvoorbeeld geen last van passage-klachten of maagzuur, terwijl bij informatie over Barrett een heleboel van mijn klachten niet beschreven worden.

Jasmijn159, zo min mogelijk lucht in slikken lijkt zo simpel gezegd maar zo werkt het helaas niet. Soms zijn mijn symptomen zo erg dat ik alleen even hoef te slikken (zonder eten of drinken) om een 'aanval' uit te lokken. Dat is de afgelopen dagen het geval geweest. Ik heb jaren mijn best gedaan om de symptomen zoveel mogelijk te voorkomen, maar dat heeft me dus geen stap verder gebracht, ik zoek nu juist naar een oplossing.

Janneke2, wat jij vertelt over het middenrif komt overeen met het feit dat bij sommige mensen met mijn klachten sprake is van een 'hernia' in het middenrif. Ik heb zelf ooit een echo gehad vanwege klachten in die regio (een 'knappend' en soms doof gevoel vlak onder het sternum) en hier werd ook een hernia van het middenrif als mogelijkheid genoemd. Een hernia van het middenrif én reflux komen aan beide kanten van mijn familie voor.

Overigens ben ik nog steeds bezig om te leren boeren en het gaat steeds beter. 10% van de tijd komt er een mini-boertje en dit lucht daadwerkelijk een klein beetje op. Morgen bel ik de huisarts voor een afspraak. Ik heb door jullie al een hoop meer informatie weten te verzamelen en zal dit ook zeker meenemen naar de huisarts!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:14

Jeetje, ik kan me voorstellen dat dit echt heel naar is. Ben zelf zo iemand die volgens mij veel lucht meeneemt met eten en denken, moet ook vaak en veel boeren daardoor, om een misselijkmakend gevoel te voorkomen. Lijkt me echt héél naar als je dan niet kan boeren :oo

Ben benieuwd of er wat aan te doen is, hopelijk wel voor jou :j

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 15:22

Oh je wilt niet weten Thesserd, de druk bouwt maar op en bouwt maar op en je krijgt het benauwd en het doet pijn... het enige dat oplucht is gaan liggen en blijven liggen. Het is me een godsvermogen waard om hier vanaf te komen!

Benice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:22

Wat ben ik blij dat ik dit topic tegenkom! Ik herken me ook in je beschrijving. Heb het altijd 'binnenwaartse boeren' genoemd.. :') Op het moment dat ik er last van heb dan wil ik het liefst gewoon een flinke boer laten... :+ Maar dit is altijd erg vervelend want ik heb het vooral in een vreemde omgeving (vriendinnnen, feestjes enz.) en het is niet erg netjes. Nu moet ik zeggen dat ik thuis ook nauwelijks koolzuurhoudende dranken drink en bij vriendinnen e.d. wel. Bij nader inzien heb ik het wel degelijk als pijnlijk ervaren.. Niet zo erg dat ik moest gaan liggen, maar wel een vervelende druk op de borst.

Ik ga meteen even googelen voor nog meer informatie! :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:48

Jeetje wat herkenbaar. Ik ben het hele weekend al opgeblazen als wat. Continu oprispingen en lucht omhoog. Maagzuur en een opgeblazen buik. Hikken.Nu een rennie genomen. Dat helpt wel iets.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:57

Doorgaans heb ik er geen last van. Ik kan ook gewoon boeren trouwens. Maar ik heb wel zoiets als ik hevig gespannen ben, dan kan het ook zo een hele dag doorgaan. Ik ben er ooit mee naar de huisarts geweest, die heeft me toen anti-braakpillen meegegeven. Dat heeft voor mij toen heel goed geholpen.
Ik weet niet of het bij andere mensen hier ook zal helpen, omdat ik dus hier doorgaans geen last van heb.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:59

Kun je hier niet mee naar Utrecht gaan? Net als voor paarden, hebben ze ook voor mensen een universiteitskliniek. Zeker als het zo onbekend is, ben je misschien wel meer dan welkom? Eventueel met lotgenoten.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:10

TS ik snap je wel dat je wilt kunnen boeren maar is dat een oplossing?
Ik boer nauwelijks..
Hoeveel boert een mens eigenlijk gemiddeld?
Van die paar x kun je toch nooit zo'n buikpijn krijgen?
Is er niet iets anders aan de hand?