Ineens weer aan het hyperventileren, maar waarom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Ineens weer aan het hyperventileren, maar waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 08:11

Hallo,

In de tweede en derde klas (ik zit ondertussen in de vijfde) heb ik bij elkaar iets van 3 hyperventilatie-aanvallen gehad na een situatie die mijn hersens als heer stressvol beschouwen (hoewel ik dat zelf dan niet per se vind).
Dit gaat als volgt: Eerst (maximaal half uur) van tevoren hevige hoofdpijn, vaak krijg ik hier een heel rood hoofd bij, vervolgens word ik heel licht in mijn hoofd en een beetje dizzy, daarna ga ik trillen en gaat mijn hartslag omhoog/bonzend hart. In het begin voelde ik dit niet zo aankomen/wist ik het niet, daardoor leek het letterlijk alsof mijn hersens niet meer werkte. Eerst kan ik niet door mijn neus ademhalen, dan ga ik hijgen en vervolgens heel erg hoesten, en dan kan ik heel langzaam weer controle krijgen.
Na zo'n aanval zit ik vaak nog even te trillen, en ik ben erna heel moe en krijg vaak nog meer hoofdpijn.

Mijn vorige aanval was ergens in september/oktober na een situatie die mijn onderbewustzijn blijkbaar als heel stressvol en onverwacht beschouwde. Tussen de aanval daarvoor dat een ruime 2 jaar. (daarom ben ik nog niet naar de dokter gegaan).
Zoals ik al zei, komt het normaal opeens opzetten, gister (na al een hele dag beetje tobben met hoofdpijn en moeheid), voelde ik hem echt aankomen en kon ik rond het hijgen m'n ademhaling weer terug krijgen, ik was nog steeds aan het trillen en heel dizzy erna (en toen ik thuis kwam hoofdpijn).

Wat ik raar vond, is dat deze laatste aanval helemaal niet in zo'n plotselinge situatie gebeurde. Ik zit wel in een stressvolle periode (vandaag heb ik een mondeling en donderdag begint m'n toetsweek).

Herkennen mensen zich hierin, of weten mensen hier een oorzaak van?

Mariett
Blogger

Re: Ineens weer aan het hyperventileren, maar waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 08:17

Hyperventileren is eigenlijk helemaal niet slecht voor je (zelfs gezond, mijn vader doet het vaak als oefening). Je hersenen vinden het stressvol en gaan daarom op deze manier ademhalen. Na het hyperventileren voel je je heel rustig en, zoals jij het zelf beschrijft, dizzy.
Dat is ook precies de bedoeling van zo'n aanval, je rustig laten voelen. Niks engs dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:33

Mariett schreef:
Hyperventileren is eigenlijk helemaal niet slecht voor je (zelfs gezond, mijn vader doet het vaak als oefening). Je hersenen vinden het stressvol en gaan daarom op deze manier ademhalen. Na het hyperventileren voel je je heel rustig en, zoals jij het zelf beschrijft, dizzy.
Dat is ook precies de bedoeling van zo'n aanval, je rustig laten voelen. Niks engs dus!

Hm. Hyperventilatie gezond?
Je lichaam gaat hyperventileren als paniekreactie, omdat het niet genoeg lucht krijgt. De aanvallen komen zo te zien niet heel vaak voor, dus op zich niet echt iets om je zorgen over te maken. Echter kan zoiets wel verergeren of kan er een angst ontstaan voor een aanval die juist weer aanvallen zal triggeren. Wat je zou kunnen doen in stressvolle perioden is regelmatig ontspanningsoefeningen doen (liefst iedere dag) zodat je je ademhaling onder controle krijgt. Ik vermoed dat jij door de stress erg hoog in de borstademhaling gaat zitten. Hierdoor zijn je longen beperkt in ruimte (je ribben zitten in de weg) waardoor je eigenlijk een zuurstoftekort opbouwt (waardoor jij waarschijnlijk die voorsymptomen krijgt). Op den duur wil je lijf dat compenseren door extra zuurstof binnen te halen en meer lucht binnen te happen, maar ja, zolang je ademhaling bovenin zit heeft dat geen enkele zin en maakt het het probleem alleen maar erger. En tadaa. Je lijf raakt in paniek.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 11:36

Bedankt voor de reacties!
Momenteel, voel ik me denk ik als gevolg van gister, nog steeds niet helemaal goed. Ben ziek naar huis gegaan, en ik hoop dat ik op tijd herstel.
Het kan wel van spanning zijn, ik heb ook een beetje gespannen buikpijn (rond mijn maag).

Ontspanningsoefeningen is zeker een goede!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 15:54

Het blijkt dus eigenlijk niet om zuurstof te gaan, dat heeft inderdaad geen nut als je zo hoog blijft ademen.
Bijna iedereen is heel erg moe na zo'n hyperventilatie 'aanval'. Dat is dus juist de bedoeling ervan. Als je heel gestrest bent kun je het dus als oefening doen: heel diep en snel in- en uitademen. Word je vanzelf rustiger van.

Helaas vinden mensen het vaak eng, omdat je niet meer zo veel controle hebt over je ademhaling en dat voelt niet fijn. Toch is het maar een reactie van je lichaam om (heel heftig) tot rust te brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:18

Mariett schreef:
Het blijkt dus eigenlijk niet om zuurstof te gaan, dat heeft inderdaad geen nut als je zo hoog blijft ademen.
Bijna iedereen is heel erg moe na zo'n hyperventilatie 'aanval'. Dat is dus juist de bedoeling ervan. Als je heel gestrest bent kun je het dus als oefening doen: heel diep en snel in- en uitademen. Word je vanzelf rustiger van.

Helaas vinden mensen het vaak eng, omdat je niet meer zo veel controle hebt over je ademhaling en dat voelt niet fijn. Toch is het maar een reactie van je lichaam om (heel heftig) tot rust te brengen.

Hiermee vererger je de paniek alleen maar.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:26

Mariett schreef:

Dit lijkt me juist averechts werken, en idd niet erg gezond? Tenminste, het lijkt me echt heel klote om mee te maken. Ts, weet je zeker dat dit hyperventilatie is en geen paniekaanval? :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 16:34

UhNee schreef:
Mariett schreef:

Dit lijkt me juist averechts werken, en idd niet erg gezond? Tenminste, het lijkt me echt heel klote om mee te maken. Ts, weet je zeker dat dit hyperventilatie is en geen paniekaanval? :)

Een paniekaanval zou wel kunnen, omdat het trillen en de verhoogde hartslag weer bij pankek horen, heb ik gelezen. Ik ben ook in paniek bij zo'n aanval omdat ik weet dat de controle (kan) ga(an) verliezen.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:42

EskeGirl schreef:
UhNee schreef:

Een paniekaanval zou wel kunnen, omdat het trillen en de verhoogde hartslag weer bij pankek horen, heb ik gelezen. Ik ben ook in paniek bij zo'n aanval omdat ik weet dat de controle (kan) ga(an) verliezen.

Ik dacht al, de klachten die je opnoemde klinken heel herkenbaar. Misschien heb je toch last van stress of is er iets vervelends gebeurd vroeger? Er vallen heel veel handige tips te lezen op internet over wat te doen dan. Misschien toch maar eens naar de huisarts?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 16:45

Dit is ergens begonnen in de tweede of derde klas, in de brugklas ben ik erg gepest. Het gaat de afgelopen 2 jaar goed, maar ik ben bijna altijd moe. Na toetsweek ga ik sowieso in gesprek met mentor en een soort zorgcoördinator.

Ik zit op het VWO, zwaar dus en zit nu vlak voor een toetsweek, ook een stressvolle periode. Ik weet niet of het feit dat ik Asperger heb ook kan meespelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:53

Dat kan zeker meespelen. :) Lijkt me goed om hier eens wat meer over uit te zoeken. Wie weet heb je onbewust meer stress dan je dacht wat op zijn piek een paniekaanval veroorzaakt (want dat is het wel een beetje).

EDIT: Ben je ook bang dat je gaat hyperventileren?
Deze gedachtegang;
1. Ik ga stress krijgen
2. Van stress kan ik gaan hyperventileren
3. Als ik maar niet ga hyperventileren

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:54

EskeGirl schreef:
Dit is ergens begonnen in de tweede of derde klas, in de brugklas ben ik erg gepest. Het gaat de afgelopen 2 jaar goed, maar ik ben bijna altijd moe. Na toetsweek ga ik sowieso in gesprek met mentor en een soort zorgcoördinator.

Ik zit op het VWO, zwaar dus en zit nu vlak voor een toetsweek, ook een stressvolle periode. Ik weet niet of het feit dat ik Asperger heb ook kan meespelen.

Je somt het zelf al op. Ik denk dat al deze dingen toch (onbewust) meespelen! Heel goed dat je gaat praten met een zorgcoördinator. Als je naar de huisarts gaat, kan hij je ook helpen. Misschien heb je wel een vitaminetekort oid. Slaap je wel genoeg?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 16:57

Ik slaap gemiddeld 7 uur per nacht, vorig jaar is er bloed geprikt, toen is er niks uitgekomen, misschien nog eens proberen, ik weet niet of er op vitaminetekort id getest :)