Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Mariett schreef:Hyperventileren is eigenlijk helemaal niet slecht voor je (zelfs gezond, mijn vader doet het vaak als oefening). Je hersenen vinden het stressvol en gaan daarom op deze manier ademhalen. Na het hyperventileren voel je je heel rustig en, zoals jij het zelf beschrijft, dizzy.
Dat is ook precies de bedoeling van zo'n aanval, je rustig laten voelen. Niks engs dus!
Mariett schreef:Het blijkt dus eigenlijk niet om zuurstof te gaan, dat heeft inderdaad geen nut als je zo hoog blijft ademen.
Bijna iedereen is heel erg moe na zo'n hyperventilatie 'aanval'. Dat is dus juist de bedoeling ervan. Als je heel gestrest bent kun je het dus als oefening doen: heel diep en snel in- en uitademen. Word je vanzelf rustiger van.
Helaas vinden mensen het vaak eng, omdat je niet meer zo veel controle hebt over je ademhaling en dat voelt niet fijn. Toch is het maar een reactie van je lichaam om (heel heftig) tot rust te brengen.
Mariett schreef:Het blijkt dus eigenlijk niet om zuurstof te gaan, dat heeft inderdaad geen nut als je zo hoog blijft ademen.
Bijna iedereen is heel erg moe na zo'n hyperventilatie 'aanval'. Dat is dus juist de bedoeling ervan. Als je heel gestrest bent kun je het dus als oefening doen: heel diep en snel in- en uitademen. Word je vanzelf rustiger van.
Helaas vinden mensen het vaak eng, omdat je niet meer zo veel controle hebt over je ademhaling en dat voelt niet fijn. Toch is het maar een reactie van je lichaam om (heel heftig) tot rust te brengen.
UhNee schreef:Mariett schreef:Het blijkt dus eigenlijk niet om zuurstof te gaan, dat heeft inderdaad geen nut als je zo hoog blijft ademen.
Dit lijkt me juist averechts werken, en idd niet erg gezond? Tenminste, het lijkt me echt heel klote om mee te maken. Ts, weet je zeker dat dit hyperventilatie is en geen paniekaanval?
EskeGirl schreef:UhNee schreef:
Dit lijkt me juist averechts werken, en idd niet erg gezond? Tenminste, het lijkt me echt heel klote om mee te maken. Ts, weet je zeker dat dit hyperventilatie is en geen paniekaanval?
Een paniekaanval zou wel kunnen, omdat het trillen en de verhoogde hartslag weer bij pankek horen, heb ik gelezen. Ik ben ook in paniek bij zo'n aanval omdat ik weet dat de controle (kan) ga(an) verliezen.
Lijkt me goed om hier eens wat meer over uit te zoeken. Wie weet heb je onbewust meer stress dan je dacht wat op zijn piek een paniekaanval veroorzaakt (want dat is het wel een beetje).EskeGirl schreef:Dit is ergens begonnen in de tweede of derde klas, in de brugklas ben ik erg gepest. Het gaat de afgelopen 2 jaar goed, maar ik ben bijna altijd moe. Na toetsweek ga ik sowieso in gesprek met mentor en een soort zorgcoördinator.
Ik zit op het VWO, zwaar dus en zit nu vlak voor een toetsweek, ook een stressvolle periode. Ik weet niet of het feit dat ik Asperger heb ook kan meespelen.