Meer Bokkers die verlegen zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Erin

Meer Bokkers die verlegen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 22:34

Ik heb zelf last van verlegenheid, en ik ben vast niet de enige. Dit topic is bedoeld zodat je je ervaringen uit kunt wisselen en kunt praten over verlegenheid!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 09:02

Ja ik!

Paar weken terug had ik m'n eerste autorijles. Dat was echt een ramp := zo dicht op een vreemde zitten en dan ook nog iets doen dat je helemaal nog niet kan. Durfde mn jas niet eens uit te doen :D

Verder op school enzo onderneem ik liever dingen samen met een klasgenootje in plaats van alleen. Omdat ik toch wel dingen alleen moet gaan kunnen had ik me ingeschreven voor een keuzevak waar ik niemand kende, dat was wel een hele stap maar het is best leuk :)

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 09:13

Ja, hier nog een die er last van heeft!
Ik moet wel zeggen dat het minder is sinds ik ben gaan studeren, maar ik heb nog steeds een beetje issues met mensen moeten bellen enzo. Ik ben altijd bang dat het op een ongelukkig tijdstip komt ofzo, en dat mensen dan geïrriteerd raken.
Negen van de tien keer is dat geen realistische gedachte, maar toch blijf ik daar last van houden, erg vervelend.

Wat Warboel zegt over de rijles is trouwens ook herkenbaar. :+ Vond ik in eerste instantie ook echt niet leuk, maar na een paar minuten was het wel oké.

Warboel

Re: Meer Bokkers die verlegen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 09:30

Ik heb nu 5 of 6 lessen gehad ofzo en ik ben nu een beetje oké met m'n instructeur haha. De 3 les geloof ik zei die " je moet meer naar de sportschool!" Want ik had een beetje moeite met de koppeling goed vasthouden op het aangrijpingspunt. Hij zei wel gelijk "oh ja ik bedoel voor je spieren hoor, je ziet er verder wel goed uit" nou ik kon serieus wel door de grond zakken _O- wist me echt absoluut geen houding meer te geven ofzo. Haha had ook gelijk een superrood hoofd.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:55

Nou ja, is ook een beetje een rare opmerking hoor! XD Dan zou ik me ook geen houding weten te geven inderdaad.
Het wisselt bij mij eigenlijk echt per persoon. Met sommige mensen ben ik gelijk mezelf (aka gestoord. :)) ), maar bij anderen ben ik altijd een soort dwangmatig beleefd, pas ik mijn mening aan, etc.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:58

Ja, ik wordt ook wel vaak verlegen genoemd, maar voor degene die mij kennen, ben ik (prettig) gestoord :+

Ik ga binnenkort naar Noorwegen op uitwisseling, in een vreemd huis, vreemde mensen, vind ik echt heel eng :')

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:53

Kijk eens of er ergens assertiviteitstrainingen gegeven worden! Dit helpt je misschien uiteindelijk. :)

Ik ben jarenlang enorm verlegen geweest. Durfde nergens alleen naartoe, nergens alleen naar binnen, geen vreemde te bellen, geen vreemde de weg te vragen enzovoorts.

Heb verschillende trainingen gehad waardoor ik ook nee durfde te zeggen en mijn eigen mening durfde te laten horen.

Ook mijn werk heeft hierbij geholpen, dit was in het begin niet bepaald makkelijk. (Baliemedewerkster.) Dagelijks dus vreemde mensen, telefoneren enzovoorts. Met stages was dit een ramp!

Ondertussen durf ik Jan en alleman te vragen en te benaderen en ben ik niet meer verlegen!

Sommige dingen blijven spannend hoor, maar heb hier minder last van dan voorheen. Voorheen kon ik van zulke dingen letterlijk ziek worden.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:58

Ik ben niet zo zeer verlegen, durf me best te laten horen, maar meer onzeker en daardoor kijk ik wat sneller de kat uit de boom. Ik luister dan liever naar de ander dan dat ik zelf praat. Ik ben heel snel bang dat ik wat stoms zeg of doe, als ik alleen met iemand ben. In een grote groep ben ik dan misschien wel weer juist wat sneller op mijn gemak.
Dankzij mijn werk ben ik wel echt een stuk spontaner geworden. Ik moet wel mensen aanspreken, daar kan ik niet omheen, en ik moet ze zelfs aanraken op de meest intieme plekken :') (ik fouilleer bijna de hele dag, vandaar) dus dan moet je daar ook wel mee om leren gaan..
Alleen in kleine groepjes of met een persoon alleen vind ik het soms lastig. Ben dan gewoon bang dat ik niet gezellig ben of dus iets stoms zeg/doe :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:07

Ik was tot zo'n 2 jaar terug extreem verlegen.
Zo erg dat mensen me soms niet eens konden verstaan. :o
Ook al mijn hele leven last van gehad.
En ik had enorm veel moeite om 'nee' te zeggen als iemand me iets vroeg om te doen.
Ook al had ik eigenlijk geen tijd, energie of zin.

Op een gegeven moment besef je dat je best een keer voor jezelf op mag komen. :j
Vooral als de mensen tegen wie jij geen nee durft te zeggen, jou keihard laten stikken op momenten dat je ze echt nodig hebt.

Nog steeds hou ik me erg op de achtergrond als ik bij vreemde mensen ben en meng ik me zeker niet zomaar in een gesprek.
Om dezelfde reden als Dreamy aangeeft; bang zijn om iets doms te zeggen.

Bij mij geldt trouwens wel dat als mensen 'aan iemand zitten' waar ik erg veel om geef, ik wel voor diegene enorm goed op kan komen. :')

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 21:54

Dreamy schreef:
Alleen in kleine groepjes of met een persoon alleen vind ik het soms lastig. Ben dan gewoon bang dat ik niet gezellig ben of dus iets stoms zeg/doe :+

Ja, dit heb ik dus ook. Als ik met z'n tweeën ben met iemand die ik niet goed ken, raak ik enorm gestresst dat ik niet gezellig ben... Alles wat ik wil zeggen moet in mijn hoofd langs een soort 'controle': is dit wel leuk genoeg om te zeggen? Is het niet onbeleefd? Kan ik die persoon niet beledigen? Daardoor zeg ik dus (bijna) niks -O-
Als de ander overigens het gesprek begint, kan ik wel gewoon antwoorden. Als iemand mij een vraag stelt, kan ik antwoord geven. Meestal zeg ik daarna: 'en jij?' om het gesprek op gang te houden.
Vroeger was dit niet zo. Als iemand dan iets zei/vroeg, reageerde ik gewoon niet of zei ik alleen 'ja'. Gaat nu dus al beter :j

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 23:21

Welkom bij de club!

Ik ben van mezelf ook vrij verlegen, en kijk altijd eerst de kat uit de boom. Maar zodra ik iemand echt leer kennen ben ik niet verlegen meer. Maar soms is het nog wel best vervelend dat ik verlegen ben.. Want ik stotter van mezelf ook, en bij vreemde mensen weet ik nooit hoe dat overkomt en wat ze daarvan zeggen. Ook al stotter ik mijn hele leven. :=

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:06

Dat bang zijn om iets stoms te zeggen, heb ik ook last van. Daarnaast vind ik het ook vervelend om iets te moeten vragen als ik het niet snap. Alleen als het om mijn paard gaat schroom ik niet om even om hulp of advies te vragen; haar welzijn gaat voor mijn bangigheid dan. (gelukkig)