25 jaar en nu al beginnende spataderen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

25 jaar en nu al beginnende spataderen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 20:28

Ik ben 25 jaar en ik begin last te krijgen van beginnende spataderen, de zogenoemde 'spinnentjes'. Ik doe staand werk waardoor ik niet of nauwelijks loop. Ik vind het geen mooi gezicht, heb nu dan wel een lange broek aan maar in de zomer niet. Is er iets wat ik kan doen?

Mungbean

Re: 25 jaar en nu al beginnende spataderen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:32

Zwakke vaten is helaas niet veel aan te doen behalve genoeg bewegen en gezond eten (niet roken).

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:32

Ik doe ook staan/lopend werk en heb er ook last van.. Niets aan te doen helaas..

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:34

Same here.. Ik heb me er heel lang aan gestoord en nu heb ik me er uiteindelijk maar bij neergelegd.
Inderdaad niets aan te doen -O-

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:35

Paardenkastanje supplement zou je kunnen helpen. Heb je ook in crème, maar dat doet wel wat minder. De werkzame stof hiervan knelt de fijne haarvaatjes af. Denk ook aan omega 3 evt. met (geurloze) knoflook om de grote aderen sterk en soepel te houden.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:55

Goed zorgen voor een gezond gewicht en veel bewegen. Ik heb er ook een aantal. :(

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:58

Ik heb ze al jaren volgens mij.
En zomers, moet je eens zien hoeveel dames het hebben, echt meer dan je denkt :) )
Luister naar je lijf, zo krijg je het minste last :)
Sta je op goeie schoenen?

Mij is verteld, wanneer je de spataderen weg laat halen, dat je ze op een andere plek terug kunt krijgen...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 23:00

De spinnetjes heb ik al jaren. De spataderen hebben gelukkig nooit echt doorgezet sinds ik met een plat kussen onder mn voeteneind slaap.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 23:02

Iris82: Onder je voeteneind? Onder je voeten of matras?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 23:06

Onder mn matras. Tip van mn moeder die er al jaren mee worstelt. Het scheelt echt maar een paar cm maar ik kreeg snachts kramp in mn been daar waar mijn al wel aanwezige maar nog niet zo goed zichtbare *thank God* spatader zit.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 13:22

Ik lees even mee.. Heb er zelf ook last van, mijn vader heeft het enorm en heb het van hem geerfd ben ik bang..

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 13:28

Ik heb het ook, paar maanden geleden voor naar het ziekenhuis geweest maar het was alleen oppervlakkig dus operatie wordt niet vergoed. De arts raadde ook af om ze weg te laten halen, omdat het waarschijnlijk snel weer terug zou komen. Meerdere collega's van mij hebben ze ook weg laten halen maar ze komen idd gewoon weer terug (vaak binnen een jaar). Ik kon wel speciale steunkousen krijgen voor het werk, zouden niet van die dikke zijn zei ze, maar daar ben ik nog niet achteraan geweest :o Maar dat zou wel voorkomen dat het erger wordt en vermoeide benen tegengaan.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:25

Als je lang staand werk doet, merk je dan ook dat je in de avond last hebt van opgezwollen enkels of zware, vermoeide benen? Je zou, zeker bij deze klachten, eventueel een therapeutische elastische kous (steunkous) kunnen overwegen. Dit werkt ook preventief. Daarnaast veel bewegen, vooral de kuitspier is heel belangrijk in het terugvoeren van het veneuze bloed naar boven richting het hart. Hoogleggen van de benen 's nachts helpt ook in dit laatst genoemde proces (zwaartekracht).
Indien veel lopen/bewegen niet mogelijk is op het werk, zou je oefeningetjes 'in de lucht' kunnen doen waar je alsnog je kuitspier zoveel mogelijk aan kan spannen.
Als het echt puur cosmetische spatadertjes zijn (er zijn immers 4 soorten spataderen en ze zijn niet allemaal medisch) kan je deze laten laseren, maar dit is inderdaad vrij kostbaar.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 21:12

Hier heb ik al ca 9 jaar last vam. Ook veel staand werk gedaan, en veel lopen. Heb vaak slechts zulke kleintjes en nu sinds 1 jaar 6 keer een echte grotere spatader gehad die uiteindelijk weer heelden. Maar wel flink pijnlijk waren, blauw en etc

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 21:15

Joh, ik heb het al sinds ik weet dat je dat kunt hebben :+
Nuja, sinds ik 12 ben ofzo.
Is genetisch en idd niet zoveel aan te doen behalve gezond zijn. Benen omhoog leggen wil ook helpen. Of zoals bij de paarden: koud-warm-koud afspoelen

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 02:13

Ik ben ook 25 en vorige week geopereerd aan m'n spatader in m'n linkerbeen, geen spinnetje maar echt een kabel.
Variërend beroep, zitten, staan, lopen.
Veel blijven bewegen tijdens het werk is het beste, maar als het genetisch bepaald is, kan je er weinig aan doen helaas.