Hoge ademhaling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joyceberends

Hoge ademhaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 23:43

Hoi allemaal,

Ik hoor al jaren lang van mensen dat mijn ademhaling niet goed is. Ik adem erg hoog en niet door mijn buik.
Met presentaties denkt iedereen dat ik zenuwachtig ben en zelfs met paardrijden word er gevraagd of ik iets aan mijn longen heb..
Ik leef gezond ben 18 jaar en sport genoeg.
Zelf heb ik totaal geen last van mijn ademhaling.
Ik rijd 2 keer in de week paard loop 2 keer hard en doe alles op de fiets.

Maar zou het nodig zijn om eens een keer hiervoor therapie ofzo te krijgen? Ik vind namelijk lastig wat ik er mee moet omdat ik er zelf geen last van heb..
Ik hoop dat iemand advies heeft!

Jasmijn159

Re: Hoge ademhaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 23:44

Je kunt op google heel veel vinden over ademtechnieken.. Het kan nooit kwaad om er eens naar te kijken :)

joyceberends

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 23:46

Jasmijn159 schreef:
Je kunt op google heel veel vinden over ademtechnieken.. Het kan nooit kwaad om er eens naar te kijken :)

Ga ik eens doen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 23:59

Mijn fysio hielp mij daarmee :) heb lang bewust adem gehaald, zodat ik het nu onbewust goed doe. Ik merk nu ook heel snel op als ik wel hoog in de ademhaling zit en corrigeer mijzelf gelijk. Komt voor anderen ook een stuk rustiger over :j
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 12-01-15 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

joyceberends

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 00:00

vuurneon schreef:
Mijn fysio hielp mij daarmee :)

Daar kan ik het idd ook wel eens aan vragen

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 01:26

Yoga is ook een goede :)

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 02:29

Cesar therapie is hiervoor! :) Word vergoed vanuit de verzekering als je therapieën aan hebt staan :)

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 04:01

Ook de logopedist kan je hier mee helpen

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 07:24

Eens op je rug gaan liggen en een boek op je buik leggen.mals je ademhaalt moet het boek omhoog gaan en naar beneden. Dan weet je tenminste hoe het voelt en waar ze het over hebben :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 07:37

Pluttersput schreef:
Eens op je rug gaan liggen en een boek op je buik leggen.mals je ademhaalt moet het boek omhoog gaan en naar beneden. Dan weet je tenminste hoe het voelt en waar ze het over hebben :)

En dan als aanvulling: bij inademen moet je buik omhoog gaan (hij vult zich met lucht) en bij uitademen naar beneden
Er zijn namelijk zelfs mensen die dit om hebben weten te draaien en dat is nog slechter dan wat jij nu doet (borstademhaling)

joyceberends

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 10:18

Dankjewel voor alle tips!

joyceberends

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 10:19

Corelli schreef:
Pluttersput schreef:

En dan als aanvulling: bij inademen moet je buik omhoog gaan (hij vult zich met lucht) en bij uitademen naar beneden
Er zijn namelijk zelfs mensen die dit om hebben weten te draaien en dat is nog slechter dan wat jij nu doet (borstademhaling)

Ja ik kan dit idd ook nog weleens omwisselen als ik door mijn buik probeer te ademen

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:27

Ik studeer logopedie, en ik weet dat een hoge ademhaling altijd gepaard gaat met spanning. Dit kan zowel positief zijn (bijv. sporten) als negatief (stress of zenuwen). Ook is hoog ademen niet efficiënt omdat je niet de volle capaciteit van je longen gebruikt. Ik heb nog een hoop ademhalings- en ontspanningsoefeningen, mocht je geïnteresseerd zijn kan ik er enkele sturen via een pb'tje.

Let wel op met als je gaat oefenen met een lagere ademhaling. Een hoge ademhaling zit waarschijnlijk bij jou ingesleten waardoor je lichaam eraan gewend is geraakt. Mocht je tijdens het oefenen duizelig of licht in je hoofd worden, neem dan even een pauze en ga later weer verder.

joyceberends

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 10:42

Jannaa schreef:
Ik studeer logopedie, en ik weet dat een hoge ademhaling altijd gepaard gaat met spanning. Dit kan zowel positief zijn (bijv. sporten) als negatief (stress of zenuwen). Ook is hoog ademen niet efficiënt omdat je niet de volle capaciteit van je longen gebruikt. Ik heb nog een hoop ademhalings- en ontspanningsoefeningen, mocht je geïnteresseerd zijn kan ik er enkele sturen via een pb'tje.

Let wel op met als je gaat oefenen met een lagere ademhaling. Een hoge ademhaling zit waarschijnlijk bij jou ingesleten waardoor je lichaam eraan gewend is geraakt. Mocht je tijdens het oefenen duizelig of licht in je hoofd worden, neem dan even een pauze en ga later weer verder.

Als je ene paar oefeningen hebt graag!
Ik word af en toe ook duizelig als ik vergeet adem te halen tijdens inspanning..

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:47

Corelli schreef:
Pluttersput schreef:

Zo ben ik als tiener verkeerd adem gaan halen nadat deze tip in de Libelle stond om zo slanker te lijken. :')

TS, het is inderdaad aan te raden om je hier een poosje bewust op te focussen. Dat maakt heel veel verschil.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:56

Corelli schreef:
Pluttersput schreef:

Gelukkig vul je je buik niet met lucht :)

Je middenrif (tussen je longen en je buik) wordt naar beneden getrokken, waardoor de lucht ook onderin je longen kan komen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:12

Nee dat snap ik, maar om het even te verduidelijken :D Middenrif is misschien toch lastiger te localiseren :)) Maar goede aanvulling, je hebt gelijk :)