Klemmend gevoel in ringvingergewricht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leffroi

Klemmend gevoel in ringvingergewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 17:05

Euhm, tja hoe te beginnen.

Soms heb je het gevoel dat je je vinger even niet kan bewegen, als je er te lang op hebt gelegen (en als je vinger dus dubbel heeft gelegen). Weet niet of iemand dat gevoel herkend, maar ik weet het niet anders te omschrijven. Hetzelfde gebeurd wel eens bij je knieën als je te lang o zo lekker, maar toch verkeerd hebt gelegen en je je knieën even weer moet ontvouwen.

Nu heb ik sinds gisteravond een raar en klemmend gevoel om mijn linker ringvinger. Alsof er een touwtje veelste strak omzit en bovenstaande dus. Het begint nu een beetje zeer te doen en het gewricht is behoorlijk stijf en traag in beweging, voor mijn gevoel (!). Als ik op het gewricht druk, doet het goed zeer, maar zo tijdens het typen voelt het alleen heel stram. Hij is niet dik of warm.

Nu maak ik mij niet direct zorgen, mijn lichaam doet wel vaker eens raar. Maar op internet kan ik niks worden omdat ik niet precies weet hoe ik het omschrijven moet.

Het is begonnen, gewoon tijdens een avondje visite en dus rustig op de bank hangen. Geen gekke dingen gedaan, nergens tegen aan gestoten, niet klem gezeten. Niets kan ik bedenken wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Iemand een idee, suggestie, ervaring?

Angelkisssss

Re: Klemmend gevoel in ringvingergewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:25

Het kan ook je pees zijn misschien. Als daar een onsteking in komt gaat de peesschede zich meer vullen en voelt het een soort dikker aan in je vinger. Meer druk. Google daar eens op misschien komt er wat overeen?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 17:26

Een ontsteking mag ik nu juist niet hebben, want ik sta op een (zware) penicillinekuur. Dus dat kan ik enigszins uitsluiten? Maar ik zal eens gaan googlen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:27

Heb je de bijsluiter van die kuur al eens doorgenomen? Misschien is gewrichtsklachten een bijwerking?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 17:30

Citaat:
De belangrijkste symptomen zijn: pijn, gevoeligheid en zwelling van het getroffen deel van de pees. De overliggende huid kan warm zijn. Je kunt soms het lichaamsdeel wat normaal door de pees ‘bediend’ wordt minder goed bewegen.

Triggerfinger. Dit treft meestal de ringvinger. De ontsteking in een peesschede voorkomt dat de vinger zich kan strekken. (zie aparte folder genaamd ‘Triggerfinger’).

Het enige symptoom wat overeen komt is de pijn. Echt gevoelig is het niet, het is niet dik en absoluut niet warm. Bewegen doet hij verder gewoon, alleen ietswat pijnlijk en voor mijn gevoel traag.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 17:30

Rindin schreef:
Heb je de bijsluiter van die kuur al eens doorgenomen? Misschien is gewrichtsklachten een bijwerking?

:+ Zal ik dat ook eens gaan doen?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:32

Leffroi schreef:
Rindin schreef:

:+ Zal ik dat ook eens gaan doen?

:+

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 17:38

:+

Kan het in de bijsluiter zo gauw niet vinden, maar lees op mijn medicijn . nl wel ervaringen met dit middel en die inderdaad gewrichtsklachten krijgen.

Ik kijk het dan even tot morgen aan en zal de dokter even bellen. Als het enkel hier bij blijft vind ik het niet zo erg. Maar ik ben nu zo blij dat ik eindelijk weer door mijn neus kan ademen, dat ik niet op nog een klachtenrij zit te wachten als volgend project :P

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:38

Ik ken iemand met een 'glomus'. Een goedaardig gezwel op de zenuwbaan in de nagel. Jarenlange pijnklachten die doorstraalden in hele arm tot de schouder aan toe. Is inmiddels verwijderd, degene heeft zelf de diagnose moeten vinden via internet...

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 17:39

Nou, daar ga ik maar niet van uit Amalarab. Dat lijkt me heel onwaarschijnlijk ;)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:41

Tja hou t maar in je achterhoofd!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 17:41

Komt goed :))

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:52

Leffroi schreef:
Een ontsteking mag ik nu juist niet hebben, want ik sta op een (zware) penicillinekuur. Dus dat kan ik enigszins uitsluiten? Maar ik zal eens gaan googlen.

Penicilline doet niet tegen een pees/gewrichtsontsteking. Daarbij is namelijk meestal geen bacterie betrokken dus kan best dat er toch een ontsteking in gewricht of pees zit. Nsaid zoals ibuprofen/diclofenac is hier meer voor geschikt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:54

genja schreef:
Leffroi schreef:

Penicilline doet niet tegen een pees/gewrichtsontsteking. Daarbij is namelijk meestal geen bacterie betrokken dus kan best dat er toch een ontsteking in gewricht of pees zit. Nsaid zoals ibuprofen/diclofenac is hier meer voor geschikt.

+1

antibiotica doet niks voor (gewrichts-) ontstekingen...

heb zelf maanden nadat ik mijn vinger bezeerd had een kuur diclofenac genomen omdat mijn vinger bleef aanvoelen alsof hij net verstuikt was. (dik en stram en gevoelig als ik op de gewichten duwde)