Bloedarmoede, ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Bloedarmoede, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 09:58

Nadat ik me een poos echt enorm futloos voelde en flauwgevallen was, toch maar langs de huisarts geweest. Bloed laten prikken en daaruit kwam dat ik een ernstig tekort heb aan ijzer met als gevolg daarvan bloedarmoede. Nu wekenlang aan de ijzertabletten en hopen dat het snel beter wordt.

Nu vraag ik me heel erg af of er andere mensen zijn die dit gehad hebben en wat de klachten waren. Ook ben ik benieuwd hoelang het heeft geduurd voordat het over ging. Momenteel kan ik soms nauwelijks op mijn benen staan en als ik wat ga doen word ik snel duizelig, word ik licht in m'n hoofd en zie ik vlekken. Rij geen auto, m'n paard krijgt alleen een aai en zit hele dagen thuis. Enorm veel leuke dingen geplant de aankomende weken en ben bang dat ik dingen moet gaan afzeggen.

Hoe ging het verloop van bloedarmoede bij jullie? Wanneer zou ik verbetering moeten gaan merken? Word hier best depressief van. ;)

xxxhildexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 10:31

Ik voelde me al tijden snel uitgeput als ik me inspande, t ergste was een trap oplopen. Toen ik op vakantie in Londen was en ik duizend keer die metrotrappen op en af moest, begon het op te vallen bij mn vriendin. Mijn hart bonkte zo erg dat t leek alsof er een steen door mn aders ging en ik hijgde enorm. Ik moest dan echt even gaan zitten terwijl het een simpel trapje was. Ook viel ik flauw als ik lang in een wachtrij moest staan. Lang stilstaan kon ik echt niet. Aan de andere kant reed ik wel gewoon iedere dag paard en had ik dan (dacht ik toen) geen problemen. Wel had ik op wedstrijd hetzelfde uitgeputte gevoel wat resulteerde in slechte niet afgewerkte proeven, maar dat schreef ik toe aan spanning. Toen ik bloed liet prikken werd ik ook een dag later half in paniek gebeld omdat ik gelijk een bloedtransfusie moest omdat mijn hb super laag was (rond de 4). Terwijl ze belden was ik gewoon aan het paardrijden en omdat ik me blijkbaar niet halfdood voelde en op de bank lag (wat ze dus wel verwachtte) hoefde ik geen transfusie maar net als jij gewoon pillen. Ik mocht vier weken geen enkele inspanning doen dus ook niet rijden of fietsen, omdat dat gevaarlijk was voor mn hart omdat hb zo laag was. Achteraf had ik misschien bij een bloedtransfusie sneller weer wat mogen doen maarja. Ik heb dus vier weken niks gedaam behalve naar school en omdat ik dus niks deed had ik ook geen klachten. Op school ging ik met de lift. Na die vier weken weer bloed laten prikken en ik mocht weer gaan sporten. Geweldig! Ik kon als ik haast had gewoon 10 minuten keihard fietsen zonder om te vallen! En aan het eind klopte mijn hart veel minder erg dan wanneer ik eerst een trap opliep! Je voelt je echt een stuk beter! De dokter zei dus die vier weken tegen mij maar na twee/drie weken ging ik een stukje rennen met mn pony en dat ging ook super. Ik merkte dus echt snel verbetering! Mijn conditie is wel een stuk achteruit gegaan door die vier weken niks doen, dat vind ik erg jammer. T is nu een halfjaar geleden en ik ben nog steeds minder actief als voor die tijd. Omdat ik tijdens die vier weken niks doen dat ben gaan waarderen (iets te). Oh nog iets wat ik deed, ik dacht altijd als ik me weer helemaal moe voelde dat ik niet genoeg had gegeten, met als gevolg dat ik elke gelegenheid aangreep me helemaal vol te eten zodat ik me misschien wat energieker zou voelen. (Dat werkte dus niet) maar ik heb dat eetpatroon die vier weken wel aangehouden en daardoor kwam ik enorm aan (van verveling nog meer eten zelfs). Dat is voor mezelf een aandachtspuntje en ik let nu op wat ik eet en hoeveel.

Dit is mijn ervaring met dit alles! Ik heb geen idee of t verschilt van man tot man maar ik denk dat mijn klachten relatief meevielen omdat ik een ijzeren conditie had. (Met bloedarmoede kon ik alsnog beter hardlopen ed dan klasgenoten). Als je dit allemaal een beetje herkent dan komt t weer helemaal goed en ik zou zeggen goed die pillen slikken en een beetje rustig aan doen. Luister naar je lijf voordat het echt mis gaat. Beterschap!

Greetje63

Re: Bloedarmoede, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:10

Heb eigenlijk mijn hele leven al een te laag Hb. Overigens heb ik geen echte ijzergebreksanaemie maar een versnelde verlies aan rode bloedcellen (en daardoor dan wel weer vaak ook een te laag ijzer).
Probleem met extra ijzer is dat je dan vervolgens het lichaam slordig omgaat met ijzer uit de voeding. En dat blijft het dan tijdelijk doen als je geen extra ijzer meer neemt. Dus dan zakt je ijzer weer heel snel. Na een paar weken extra ijzer voel ik me wel beter maar dat gevoel verdwijnt dus weer heel snel. Heel lang zo maar door gegaan met steeds weer een aantal weken extra ijzer.
Uiteindelijk ben ik overgegaan op een lichter dosering (roosvicee ferro) maar dan dagelijks en continu in combinatie met ijzerrijke voeding. Dus niet meer steeds ijzertabletten en dan na een tijdje stoppen. Hb en ijzer blijft op deze manier onder de normaal waardes maar zakt niet meer zo als voorheen en zoals het nu is is er goed mee te leven.
gebrek aan vit B en D geeft overigens ook dezelfde klachten. Het is van belang dat ook die waardes goed zijn en veel huisartsen hanteren vrij lage normaal waardes. Mijn sportarts legt zijn normwaardes veel hoger.

Janneke2

Re: Bloedarmoede, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 22:02

Wat voor ijzer slik je?
Wat vaak snel gaat is als je fors vitamine C inneemt (verspreid over de dag twee gram) en lactoferrine.

Beterschap!

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 22:17

herkenbaar ik volg

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 14:38

Janneke2 schreef:
Wat voor ijzer slik je?
Wat vaak snel gaat is als je fors vitamine C inneemt (verspreid over de dag twee gram) en lactoferrine.

Beterschap!

Ferrofumaraat heet het.

Goede tip van de vitamine C, ga ik halen!