Steeds minder goed tegen ongezond eten kunnen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Steeds minder goed tegen ongezond eten kunnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 22:55

'Vroeger' tot zo'n paar jaar terug at ik behoorlijk ongezond..
Toen ik nog thuis woonde was er eigenlijk altijd wit brood, cola, snoep, en nog meer ongezonde troep. Gewone macaroni ipv volkoren enz. (We aten trouwens wel groente enzo hoor :+ )

Toen ik op mezelf ben gaan wonen is alles langzaamaan veranderd.
Voornamelijk omdat ik zelf gezonder wou eten.
Nu eet ik al jaren alles volkoren, ook volkoren pasta/zilvervliesrijst.. Weinig tot geen aardappels, af en toe 1 volkoren broodje, veel verse groenten en fruit (fruit zo'n 4 stuks per dag), en totaal geen prik meer, of ander drinken behalve groene thee en water..
Een behoorlijke omslag dus.

Nu zit het zo: Tot een paar jaar terug at ik zo ongeveer elke avond chips, koekjes, snoep, chocola, en dit het liefst allemaal door elkaar :') En nooit had ik ergens last van..

Nu: Als ik maar 1 ding eet, bv: Chips, of bv: Een stuk chocola dan krijg ik gelijk last van mn buik en maag. Dit is geen fase denk ik, dit heb ik echt al een jaar ofzo nu denk ik..
Eerst dacht ik: Oke, ik moet gewoon als ik iets slechts wil eten het bij 1 ding houden, en niet koekjes en chips bij wijze van..
Maar nu heb ik zelfs als ik ook alleen maar een stuk (slechte) chocola eet (bv. witte, of Bonbonbloc, M&M's etc), dat ik s'nachts wakker wordt ik en een soort van misselijk ben.. (Bij hele pure 72% of 85% heb ik dit niet, de gezondere versie dus)
Laat ik over frisdrank maar helemaal niet beginnen.. Krijg ik ook nog eens een mega opgeblazen gevoel bij.

Met kerst en Oud en Nieuw had ik het ook.. Dan eet ik bij familie, die dus het 'oude' eetpatroon hebben, en beide nachten last van mn maag..

Zou het kunnen dat mijn lichaam gewoon doordat ik door de jaren heen steeds gezonder ben gaan leven, dit niet meer wil accepteren ofzo?
Of zit het tussen mn oren? Of nog iets anders?

Ben benieuwd of meer bokkers zich hier in herkennen.

zonnebloem18

Re: Steeds minder goed tegen ongezond eten kunnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 23:01

Kan heel goed hoor. Je hoort het ook wel van mensen die meteen last van hun maag krijgen als ze naar de Mac of KFC zijn geweest.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 23:02

Een beetje van beide vermoed ik: zowel suggestie/gedachte als gewenning van je lijf.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 23:03

Ja hier ook net zo
Sinds ik veel gezonder ben gaan eten kan ik ook minder goed tegen ongezond
Niet dat ik t niet meer eet haha te lekker om te laten staan, maar eet t iig veeeeel minder dan eerst
Pak nu sneller een mandarijn dan een koekje

Je ontzoet ook (meende ik te horen) naar mate je ouder wordt
Minder zin in zoete dingen of je gaat t vies vinden of je kan er minder goed tegen weet t zo niet precies meer

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 23:07

Ja dat kan zeker, ik kan eten verdragen wat een van mijn ouders kookt. Maar als ik meerdere dagen ergens anders moet eten word ik ziek.

Edit: Ik bedoel te zeggen dat je lichaam er wel van onwent.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 23:15

Jaaaaa heb ik ook! Eten bij m'n schoonouders uit een Knor pakje staat garant voor avond buikpijn en opgeblazen gevoel. Je bent het ontwend :-)

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 23:15

Dat komt omdat je maag en darmen nu het zogenaamde ongezonde eten niet meer kunnen verdragen, zou je elke dag weer iets ongezonds gaan eten dan wennen je ingewanden daar geleidelijk wel weer aan.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 23:16

Hier hetzelfde helaas, ik moet nu beter opletten wat ik eet. Terwijl ik eerst niet eens naar keek.
Eerder ook nooit allergieën, maar ook die kunnen ineens ontwikkelen.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 23:26

Hmm.. Dus toch waarschijnlijk..
Opzich een goed teken natuurlijk, maar wel vervelend op sommige momenten haha.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 23:33

Ik heb het gehad toen ik gluten en melkvrij ging eten als expiriment.
Nooit echt last van gehad voor mijn gevoel, maar bij stoppen knapte ik in no time enorm op.
Na een paar weken eens gluten gegeten en ik ben een week ziek geweest, en niet zo'n beetje ook.
Inmiddels is de allergie redelijk rustig, maar dat heeft zeker 2 jaar geduurd voor ik er weer een beetje tegen kon.

Verder heb ik het met dingen als crackers en brood, in no time last van mijn darmen terwijl ik het eerder gewoon at.. Zelfs glutenvrij..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 11:23

Heel herkenbaar, ik heb het met intoleranties. Uit een test is gebleken dat ik intelorant ben voor verschillende producten. Waar ik vroeger last had van acné en last van m'n buik reageer ik nu veel heftiger als ik een product eet waar ik niet tegen kan. Van abrikoos/perzik zwelt m'n keel bijvoorbeeld ernstig op (gevalletje tijd om naar het ziekenhuis te gaan), terwijl ik dat voorheen nooit had.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 11:28

Voor mij ook erg herkenbaar. Ik ben lactose-intolerant en heb ook spastisch colon (prikkelbaredarmsyndroom). Daardoor let ik erg op mijn voeding. Als ik nu iets eet dat ik eigenlijk beter niet eet, krijg ik een overreactie. Reden genoeg om dat niet meer te doen :)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 11:34

Ja ik herken het ook.
Vroeger pakken koekjes binnen spelen, en nu eet ik een zelf gemaakt cakje en heb ik buikpijn.
Wel een goede reden om gezondere cakjes te maken :Y)

Maar, het is dus idd een goed teken!
Dan kun je meer genieten van gezondere snacks

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 11:51

Doubtless schreef:
Heel herkenbaar, ik heb het met intoleranties. Uit een test is gebleken dat ik intelorant ben voor verschillende producten. Waar ik vroeger last had van acné en last van m'n buik reageer ik nu veel heftiger als ik een product eet waar ik niet tegen kan. Van abrikoos/perzik zwelt m'n keel bijvoorbeeld ernstig op (gevalletje tijd om naar het ziekenhuis te gaan), terwijl ik dat voorheen nooit had.

Herkenbaar, zo lag ik 3/4 jaar geleden ineens in het ziekenhuis omdat mijn hele gezicht was opgezwollen inclusief keel (en dus geen lucht) veel testen later bleek ik ineens allergisch voor fruit maar zou mandarijn kunnen eten. Maar geen noten etc meer.

Nou toen bleek op dag van nieuwe testen dat ik toch niet tegen mandarijn kon en noten ging prima, tot op een dag dat ook niet meer lukte. Bij sommige fruit krijg ik alleen hoestbuien, jeuk op rug/hoofd etc. en bij andere fruit zwel ik compleet op. Ik kan wel aardbei eten weet ik sinds deze zomer (zo dat heb ik in ene veel gegeten ;) )

Appel/banaan in muesli verwerkt kan ik wel eten maar niet 3 kwartier voor hardlopen, want toen zette ook alles weer op (mocht ik weer een nacht in het ZH doorbrengen.

Bizar hoe een mensen lijf kan veranderen...

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:15

Ja herkenbaar! Wij eten ook sinds een half jaar echt gezonder, als we dan 1 keer ongezond eten is meteen m'n maag van slag en voel ik me rusteloos. Is inderdaad wel lastig, vooral als je bij anderen eet en dus moet eten wat de pot schaft.. ik probeer dan altijd minder te eten en mezelf niet vol te proppen.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:20

moet je nagaan wat voor rotzooi er dus in zit. echt idioot eigelijk!

bono_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:40

Ja zeker, ook hier herkenbaar! Ben een tijdje geleden van de frisdrank afgestapt en drink nu vrijwel alleen nog maar water. Zodra ik ook maar iets van ijsthee of iets dat daarop lijkt neem, weet ik zeker dat ik daarna buikpijn krijg helaas... Aan de andere kant, kan ik wel wat meer van mijn glaasje water genieten wanneer anderen aan de fris zitten ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:48

Goh, dit had ik kunnen schrijven.
Ik eet eigenlijk nauwelijks nog brood, pasta, rijst en aardappelen. Ik eet voornamelijk vlees of vis met veel groente 's avonds en dat bevalt prima. En als ik dan een keer een van bovenstaande producten eet lig ik ook meteen 's nachts wakker van de buikpijn.
Bloedirrirant want soms lukt het je simpelweg niet om in je eigen patroon te eten als je bij anderen bent of bijvoorbeeld voor je werk weg bent.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:54

Heel herkenbaar. Ik verdraag ook slecht voedsel dat niet bestaat uit verse producten. Diepvries maaltijden e.d. Trekt mijn darmstelsel niet, mijn maag heeft er gelukkig geen last van. Ik haal uit dat voedsel ook geen energie. Heb dan vrij snel weer honger en hoofdpijn

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:55

Goof schreef:
Goh, dit had ik kunnen schrijven.
Ik eet eigenlijk nauwelijks nog brood, pasta, rijst en aardappelen. Ik eet voornamelijk vlees of vis met veel groente 's avonds en dat bevalt prima. En als ik dan een keer een van bovenstaande producten eet lig ik ook meteen 's nachts wakker van de buikpijn.
Bloedirrirant want soms lukt het je simpelweg niet om in je eigen patroon te eten als je bij anderen bent of bijvoorbeeld voor je werk weg bent.

ik heb precies hetzelfde, lastig, want (zakelijk) uit eten is er echt niet meer bij, dan zit ik de rest van de dag/nacht op het toilet......
Ik ben nu zelfs warm water gaan drinken in plaats van al die literes koud water. Thee vind ik vies en koffie drink ik maar 1 kopje per dag, daar ga ik van stuiteren. Dat koude water is z'n koude plens in je maag in de winter. Op mijn werk zijn overigens meer mensen die warm water drinken om diverse redenen.

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:57

Hier nog een... de laatste tijd ... als ik niet gezond eet is het vocht vasthouden..... hoofdpijn/migraine... ernnstige vermoeidheid...