Tetanus prik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Tetanus prik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 18:19

Na aanleiding van de tetanus prik die ik vandaag heb gehaald bij de huisarts, vroeg ik me af of jullie eigenlijk al eens een tetanus prik hebben gehaald?

Ik ben gisteren door een paard in mijn vinger gebeten, aan 2 kanten ligt mijn vinger open, en er zit een bloedblaar op mijn nagelriem.
Nou begon het gisteravond toch wat rood en warm te worden, dus besloten om toch maar naar de huisarts te gaan. En tevens een tetanus prik te halen.
Gezien ik die als kind wel heb gehad, maar daarna nooit meer heb gehaald.
Vanmiddag dan dus bij de huisarts geweest, tetanus prik gehaald, en tevens een flinke antibiotica kuur gehad voor 20 dagen ivm de ontsteking.

Nou heb ik wel eens vaker wondjes gehad door paarden, o.a. een eerder bijtwondje.
Maar gezien ik geen fan ben van naalden, dus nooit een tetanus prik gehaald.

Denken jullie er aan om een tetanus prik te halen als je een vieze wond hebt door paarden? (of andere dieren)
Of is dat ook pas, als het toch wat erger blijkt te zijn dan je dacht?
En zijn er ook mensen die preventief om de 10 jaar laten prikken?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:22

Ik had ooit een spijker (met plank eraan) in mijn voet..
Eruit laten halen, maar kreeg geen tetanus prik :n
En dat terwijl die spijker niet heel erg schoon was (lees; helemaal verroest)

Haal m eigenlijk nooit... Vind wel dat ik hem toen had moeten krijgen, maar dat wist ik toen niet..

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:22

Ik heb preventief laten prikken! Gok dat ik 19 was of 20!

Juist omdat je pas naar de huisarts gaat als het een flinke wond is! Meestal loop ik toch zo door, laat staan dat ik het wondje fatsoenlijk schoon maak!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:25

Ik heb 'm op m'n 11 jaar gehad. Ponylief had flink in m'n arm gebeten en was een open wond. Dus meteen naar de HA :-)

Sindsdien geen meer gehad. Ik volg wel de opleiding paraveterinair en heb eens horen waaien dat je hem best om de 5 jaar gaat halen als je veel met dieren werkt (en dus veel risico loopt)? Om de 10 jaar ga ik sowieso halen. Al ben ik zelf ook geen held met naalden...

vuurneon

Re: Tetanus prik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:28

Gebeten door een hond, tetanus was noodzakelijk gezien de wond. Geen herhaling meer gehaald overigens.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:29

Antibiotica voor 20 dagen? weet je zeker dat de huisarts dit gezegd heeft en er geen fout in het recept is gemaakt? 7 dagen is namelijk veel gebruikelijker voor zoiets 20 dagen is echt (overdreven) lang. Neem aan dat je iets van amoxicilline gekregen hebt 3 x daags? Zou het toch nog even na vragen 20 dagen is echt lang en niet echt fijn voor je lichaam

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 18:30

Ik ben vandaag ook alleen bij de huisarts geweest omdat ik het idee had dat het ging ontsteken.
Het is gister ochtend om kwart over 7 gebeurt, toen heb ik even mijn vinger onder de kraan gehouden, en er daarna een pleister op gedaan.
Nou werk ik in de paarden, dus die pleister was na 3 stallen strooien er ook weer af.
Eenmaal thuis wel flink betadine zalf erop en ingepakt. Maar mocht niet baten dus.
Nu ben ik in ieder geval wel voor 10 jaar beschermd.

Leuk bollionache! Ik ben zelf ook bezig met de opleiding paraveterinair.
Dus had nu ook zoiets van ach, dan maar 2 vliegen in 1 klap.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 18:31

genja schreef:
Antibiotica voor 20 dagen? weet je zeker dat de huisarts dit gezegd heeft en er geen fout in het recept is gemaakt? 7 dagen is namelijk veel gebruikelijker voor zoiets 20 dagen is echt (overdreven) lang. Neem aan dat je iets van amoxicilline gekregen hebt 3 x daags? Zou het toch nog even na vragen 20 dagen is echt lang en niet echt fijn voor je lichaam

Ja voor 20 dagen.
Heb amoxicilline/clavulaanzuur gekregen.

JesdaJinnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:32

Denk zo'n 4 jaar geleden ook gebeten door een paard. Ook vingers aan beide kanten open. Toen ook eentje gehaald maar geen idee hoelang die geldig zijn?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:32

10 jaar.

Ik ben met mijn wond gelijk naar de dokterspost gegaan, want de hond had een fikse wond achtergelaten die ook gelijk medische zorg nodig had. Was toen wel sh*t dat het een lelijke wond was, kon niet gehecht worden.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-01-15 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

JesdaJinnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:33

Ooo. Dan heb ik nog even :j

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:33

Ik werk ook in de paarden, en heb een aantal jaar geleden preventief een tetanus prik gehaald. Ik ben overigens ook als de dood voor naalden en viel dan ook flauw.... :+

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:35

Ik heb hem gehad omdat het word aangeraden voor reizen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 18:37

Sushilla88 schreef:
Ik werk ook in de paarden, en heb een aantal jaar geleden preventief een tetanus prik gehaald. Ik ben overigens ook als de dood voor naalden en viel dan ook flauw.... :+

Ik dacht aan leuke dingen, tijdens het prikken.
Assistente vroeg of het ging, of dat ik even wou zitten, maar het is gelukkig goed gegaan.

Hier wat foto's van mijn vinger, zal het in link doen, voor als er mensen niet tegen bloed kunnen. :)
Hier was het net gebeurd, maar van 1 kant een foto, daarna gaan zitten want werd licht in mijn hoofd.
http://www.mijnalbum.nl/Foto540-88DPM3XD.jpg

Na spoelen onder koud water
http://www.mijnalbum.nl/Foto540-6AWFKHVI.jpg
Andere kant
http://www.mijnalbum.nl/Foto720-SQGWXTNH.jpg

En van vanmiddag
http://www.mijnalbum.nl/Foto540-EVFYJEQS.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto540-8WRPFHJK.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto540-QCZVQKFT.jpg

Inmiddels is hij nog dikker en roder, en ook wat pijnlijker geworden.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:39

Tetanus Preventief. De eerste keer tweemaal en daarna elke 10 jaar. Niet beroepsmatig.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:57

tetanus prik die je krijgt wanneer je een wond hebt is niet dezelfde als die je krijgt bij een normale enting.
De prik die je krijgt als je een wond hebt bestaat uit antilichamen, die dus effectief de strijd aan gaan met de tetanus.
De prik die je normaal krijgt bestaat uit dode of verzwakte of lege omhulsels van tetanus.
Ik zou er niet klakkeloos vanuit gaan dat je nu beschermd bent.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:00

Renske_W schreef:
genja schreef:

Ja voor 20 dagen.
Heb amoxicilline/clavulaanzuur gekregen.

Heb je 20st gekregen? Moet namelijk wel 3x daags 1 ingenomen worden.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:01

genja schreef:
Inmiddels is hij nog dikker en roder, en ook wat pijnlijker geworden.

Bah. Sterkte.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:01

Ik ga me komend jaar ook weer preventief laten inenten. Ik ben nu tot m'n 19e beschermd omdat ik er op mijn 9e 3 heb gehad. Het is overigens wel afhankelijk van of je in je jeugd bent geënt tegen tetanus of niet hoeveel prikken je moet halen.
http://rivm.nl/dsresource?type=pdf&disp ... bjectname=
Voor de mensen die hem eng vinden, in de bil schijnt veel minder pijnlijk te zijn (praktisch niet voelbaar). Dus misschien een tip :)

Wel een gruwelijk lelijke wond... Zou ik wel even in de gaten houden. Had een arts daar naar gekeken?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 19:09

@ naskapower: Volgens huisarts ben ik nu voldoende geënt voor de komende 10 jaar.
Ik heb de tetanus prik gehad, en geen immunoglobine.
Immunoglobine is het middel wat maar eventjes werkt.

@ Genja: Ik heb 60 tabletten gehad = 20 dagen.

@ Jikkeee: Ik ben vandaag bij de huisarts geweest, zowel voor de tetanus prik, als om naar mijn vinger te laten kijken. Nu een antibiotica kuur gehad.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:12

Ik heb hem toen in 2008 ( 10 jaar geldig) gehaald voordat ik naar Turkije ging. Niet verplicht,maar komt altijd van pas, ook omdat de laatste keer was toen ik negen was :o

Ben zelf ook als de dood voor naalden. Bleek in 2012 ook zeer van pas te komen toen ik mij open had gehaald aan glas toen ik een vuilniszak waar dat in zat weg wilde gooien (wist van tevoren niet dat er kapot glas in zat)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:15

Lelijke wond, Renske!

Toen ik nog bloed mocht geven (7 jaar geleden heb ik een bloedtransfusie moeten krijgen, dus nu mag ik levenslang niet meer), heb ik een tijdje meegewerkt aan een tetanusproject. Dan krijg je iedere keer als je komt (eens per 3 maanden volgens mij) een tetanusinjectie om extra resistentie op te bouwen.
Daarna doen ze plasmaferese en krijg je je rode bloedcellen terug.
Uit het plasma halen ze dan antistoffen, welke gebruikt kunnen worden voor de behandeling van ziekten.
Ik denk dat ik een prik of 6 gehad heb toentertijd, dus ik ben nog wel even beschermd.
Maar indien in dat niet zou hebben gedaan, zou ik het wel overwegen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:26

Naskapower schreef:
tetanus prik die je krijgt wanneer je een wond hebt is niet dezelfde als die je krijgt bij een normale enting.
De prik die je krijgt als je een wond hebt bestaat uit antilichamen, die dus effectief de strijd aan gaan met de tetanus.
De prik die je normaal krijgt bestaat uit dode of verzwakte of lege omhulsels van tetanus.
Ik zou er niet klakkeloos vanuit gaan dat je nu beschermd bent.

Mijn huisarts ging er altijd wel klakkeloos vanuit dat ik beschermd was, als ik weer eens door een raar beest was gebeten of in een glasscherf had getrapt. Heb alleen de tetanusversie uit de DKTP prikken als kind gehad... :7
En nog sterker: toen ik me preventief wilde laten inenten, ik zat tenslotte tussen de paarden, zei een verpleegkundige dat dat niet hoefde, pas als ik gewond zou raken was dat nodig.

De statistieken geven hem wel gelijk: in Nederland zijn àlle gevallen van tetanus geconstateerd bij mensen die nog nooit waren ingeënt, ook niet in hun jeugd...

Firelover96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:32

Oeh TS vervelende wond zeg!

Ik deed de opleiding Archeologie, en ons werd er verplicht om voor het veldwerk een tetanus prik te halen, vanwege de risico's. Wij zouden hem dan ook preventief moeten halen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:33

Ik heb hem aan t begin van mn studie verplicht gekregen (preventief) en 10 jaar later zelf weer herhaald, gezien mijn werk. Mijn huisarts vond dat wel een verstandig idee.

Afgelopen jaar vaccinaties voor vakantie gehaald, oa DTP, de tetanus was nog niet verlopen, maar hij is nu iig weer verlengd en nu nog 9 jaar geldig.