Heb ik een winterdip?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

P_Tries

Heb ik een winterdip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 11:54

Ja... laat ik beginnen met het aangeven dat ik hier niet 1,2,3 een topic over kon vinden dus ik ga er gewoon 1 openen. Is het niet goed, dan hoor ik dat graag.

Ik baal van mezelf. Van mijn lichaam en eigenlijk van mijn energie-level

Ik heb een geweldig 2014 achter de rug, met daarin hoogtepunten waarvan ik nooit had gedacht dat ik die nog zou krijgen. En toch... ben ik niet de persoon die ik wil zijn. Ik voel me altijd moe, zo moe dat het geen uitzondering is als ik om 20:00 in mijn bed stap om te gaan slapen. Ik heb een geweldige baan, en een geweldige vriend. Ik heb een super leuk leven. Althans, dat vind ik.
En toch baal ik van mijn lichaam. Ik ben tot 2 keer toe bij de huisarts geweest, heb verschillende bloed-testen laten doen. En er komt niets uit. Super! Hardstikke fijn. Maar waarom voel ik me dan zo?

Hebben jullie misschien tips? Ideeën waardoor ik mijn energie level omhoog kan brengen? Waardoor ik weer zin heb om dingen te ondernemen?
Ik geniet elke dag nog van mijn leven hoor, dus het woord depressief komt niet in mij op. Maar mijn lichaam werkt gewoon niet mee.

Apple

Re: Heb ik een winterdip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:55

Als je denkt dat het een winterdip kan zijn dan kun je misschien kijken of je een UV-lamp kunt gebruiken. Elke dag eventjes onder de lamp :-)
Andere oplossing kan zijn even een weekje naar de zon, opladen (maar goed, dat moet dan maar net financieel en met werk passen).

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 11:58

Bedankt voor je tip. Ik zal eens kijken waar ik die vandaan tover.
Weekje vakantie gaat niets worden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:59

Regelmaat regelmaat...gezonder eten sporten.

kk werk onregelmatig, dus regelmaat is niet mogelijk en heb wat gezondheidsklachten..zeker 's winters is dat soms moeilijk..en ben ik jaloers op anderen..maar het went en ik leer steeds beter luisteren naar mijn lichaam en dat helpt echt.

ik hoop voor je dat je je snel beter voelt. :D

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:02

Heel erg herkenbaar en iets wat ik ook altijd bij mezelf merk in de winter.

Vaak heeft het te maken met vitamine D, die je lichaam maakt uit zonlicht en opneemt uit eten. Probeer dus als de zon schijnt zoveel mogelijk buiten te zijn, zonder muts, sjaal en handschoenen. Ook vitamine D capsules en het wat vaker eten van vette vis kan helpen :)

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:02

Ik neem aan dat je B12 ook nagekeken is dan?

Je hoort wel eens verhalen van mensen die stoppen met suiker eten, dat ze zich eerst wat minder voelen maar daarna veel beter. Of het wat is weet ik niet.

Lamp lijkt mij een goede

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:07

Een winterdip heet in het officieels SAD: seizoensgebonden (affected) depressie.
Tot op zekere hoogte net zo ongrijpbaar als PMS - er was een tijd dat ik 'out of the blue' me naar voelde, en je deed me geen plezier door te vragen 'wat er was', want behalve dat ik me poedersuiker voelde, was er niets mis met me.

Sad is niet in bloed aan te tonen, wel in urine, maar reguliere artsen doen dat zelden tot nooit.

Koop een daglicht lamp, bright light of hoe t allemaal heten mag - een lamp die echt hetzelfde spectrum geeft als daglicht.

Wat ook zoden aan de dijk zet is 'lunchwandelen': als er licht is, naar buiten. Buiten is sowieso meer daglicht dan binnen.
Ook beweging helpt.

And last but not least: als je nog geen vitamine D slikt, gewoon mee beginnen.

Als het sad is, kan het een week of drie duren voordat je resultaat merkt "moed, beleid en trouw".
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 08-01-15 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:13

Is je schildklier ook onderzocht? En zo ja, weet je ook de waarden? Want huisartsen hebben eigenlijk weinig verstand van de schildklier en vinden waarden te snel normaal.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:17

Ik heb het ook , nu minder , ik neem vit D in en gaat al stukken beter.
Hoewel op dagen zoals vandaag, met de kl* regen dat ik ook futloos ben en maar achter m'n laptopje zit..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:19

Jezzi schreef:
Heel erg herkenbaar en iets wat ik ook altijd bij mezelf merk in de winter.

Vaak heeft het te maken met vitamine D, die je lichaam maakt uit zonlicht en opneemt uit eten. Probeer dus als de zon schijnt zoveel mogelijk buiten te zijn, zonder muts, sjaal en handschoenen. Ook vitamine D capsules en het wat vaker eten van vette vis kan helpen :)

Veel buiten zijn: heel erg graag.
Maar vitamine D kun je alleen aanmaken als de zonkracht 4 is of hoger. (Plat gezegd: kijk op de website van het knmi, daar staat een getal.)
In nl is het om deze tijd geen vier - dus ik houd mijn handschoenen maar aan.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:20

Misschien je voedingspatroon eens kritisch bekijken? Overigens is januari/februari bij mij altijd een periode dat ik lusteloos, energieloos en nergens zin in heb. Probeer dan goed op m'n eten en slapen te letten en probeer maar te accepteren dat ik er gewoon niet helemaal ben.

Wat ik vooral heb is dat als ik een avond 'vrij' ben ik wel om 20:00uur al kan slapen, maar als ik iets na het eten plan of bezig ben in huis (dus niet op de bank zitten) ik juist 's avonds energie heb. Vooral ook omdat ik, zeker na het avond eten, vaak toch last heb van een 'suikerdip' (zeker als ik wat zwaarder eet zoals pasta).

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:56

zoals aangegeven door anderen voeding en regelmaat.

Veel naar buiten (daglicht), actief bezig zijn buiten.

Wat misschien ook kan helpen plan iets leuks zodat je daar naar toe kunt leven.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:13

Heb je het idee dat het echt samenhangt met het seizoen? Of heb je er al langer last van? Wat is er onderzocht in je bloed?

Als je denkt dat het mogelijk een winterdip is, is het boek Was het maar weer lente! misschien iets voor je. Hier kun je wat tips daaruit lezen. Je hoort eigenlijk niet zelf met zo'n energylight te experimenteren, maar hier staat ie in de donkere wintermaanden ook gewoon op het bureau. Werkt super om 's ochtends te ontsuffen.