Inwendige hechting uit operatiewond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daphx93

Inwendige hechting uit operatiewond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 20:05

Hoi bokkers!

Sorry voor mijn nogal aparte titel maar ik zal het even toelichten. :)

3 weken geleden ben ik aan carpaal tunnel syndroom geopereerd. De operatie is goed verlopen en ook geen problemen mee gehad. Het is met oplosbaar hechtdraad gehecht en hoefde alleen 2 weken later terug te komen, in het ziekenhuis, om de knoopjes weg te laten snijden.

Zo gezegd zo gedaan, knoopjes laten verwijderen en ze hebben mij gezegd dat het er allemaal keurig uitzag. Enkele dagen erna is door de droogte de wond ingescheurd, daaronder zat alles keurig netjes dicht dus geen zorgen over gemaakt.

Nu sinds 3 dagen is het aan het pussen en zijn er plekjes open. Gelijk keurig de dokter gebeld en gister naar de dokter geweest. Advies was om 3maal daags laten weken in een badje van biotex en weer te dragen in een mitella omdat hij ook wat dik was/is. Ook moest ik, zodra hij iets roder werd, gelijk terug komen.

Waarschijnlijk raadt je het al. Ik kijk net in mijn wond en zie een stukje hechtdraad uit 1 van de pusplekjes komen -O-

Iemand een idee of de pusheid een reactie op de hechtingen zijn?
Ik bel natuurlijk morgen gelijk de dokter maar ik dacht misschien weet bokt iets!

Alvast bedankt!

RianneH

Re: Inwendige hechting uit operatiewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:11

Verwacht eigenlijk dat de pus een reactie is op een bacterie die binnen is gekomen. Is meestal een huidbacterie en het rood worden heeft met een ontstekingsreactie te maken. Hechtdraad is toch vaak wel steriel en pus is eerder gerelateerd aan bacterieontsteking dan reactie op vreemd materiaal. Als je het niet vertrouwd gewoon morgen weer even overleggen ;)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:20

Eerlijk gezegd moet ik zeggen dat ik weken in biotex rare wondverzorging vind. :=
Het zou mijn manier niet zijn :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:24

ik week mn (redelijk oppervlakkige schaaf- en blaar-) wonden incl van paard (als ze laag zitten) en van honden altijd in biotex..

hond had vorige keer een plek die geirriteerd bleef wekenlang omdat ze er aan likte.. 1x weken in biotex.. zag er paar dagen later al zoveel beter uit dat we er niet meer aan hebben gezeten. Nu helemaal rustig.

geirriteerde piercings weekte ik ook in biotex :=

Maar als t redelijk diep/groot is zou ik toch eerst langs de huisarts gaan.

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 20:26

@RianneH Dat dacht ik ook inderdaad. Maar ik heb altijd van die aparte dingen dus ik dacht dat dat het misschien wel kon zijn.

Furrow De wond mag nu absoluut niet dichten. Mijn pezen liggen nog open door de operatie, als die doorslaat ben ik heel ver van huis. Ik denk daarom de keus biotex van de dokter :)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:31

Klinkt alsof je oplosbare hechtingen niet oplossen.
Bij mij is dat ook altijd het geval: maakt niet uit welke ze gebruikten, het loste niet op.
Uiteindelijk etteren ze eruit of kun je ze eruit laten halen, al is dat wel een hoop werk en voelt het niet zo fijn.
Ik zou het zeker onthouden voor in de toekomst, mocht je dan ooit nog wat krijgen, kun je vermelden dat je problemen hebt met het oplossen van hechtingen.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:33

Blijven door gaan met weken, het hechtdraadje zal er waarschijnlijk uit komen. Dat is alleen maar goed. Het draadje zal waarschijnlijk een stukje opgelost zijn, los geraakt en wordt er nu "uit geknikkerd". Das een logische reactie van de huid, wat er niet hoort moet eruit. Heel goed dus, niks aan de hand.
Weken doe je bij voorkeur met groene badendas of biotex. Dus gewoon zo doorgaan.
Enkel bij echt dikker, warm en veel roder worden is het aan het ontsteken.
Een dun rood randje om de wond zegt niks.

(Ben verzorgster IG met een stukje wond verzorging in de pocket)

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:34

Furrow schreef:
Eerlijk gezegd moet ik zeggen dat ik weken in biotex rare wondverzorging vind. :=
Het zou mijn manier niet zijn :)

Ik zweer bij biotex! Soms heb ik mn handen aan alle kanten kapot (vooral toen we aan het slopen waren ivm huis verbouwen) Dan even handen weken in biotex en de wondjes helen supersnel!

On topic, mn vriend heeft regelmatig hechtingen en die zien er altijd mooi uit, tot na ca 2 weken, dan worden de plekjes waar de hechtingen zitten ook heel rood en geirriteerd. Soms ook pus idd. Maar dit verdwijnt ook weer na 2 a 3 dagen.

Edit, je wond moet open blijven? Mmm mijn ervaring met biotex is dat het juist snel geneest dan... maar misschien dat dit ook wel komt omdat biotex zorgt dat de irritatie, rode huid en het vuil weg gaat.

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:34

Pieteritus1 schreef:
Klinkt alsof je oplosbare hechtingen niet oplossen.
Bij mij is dat ook altijd het geval: maakt niet uit welke ze gebruikten, het loste niet op.
Uiteindelijk etteren ze eruit of kun je ze eruit laten halen, al is dat wel een hoop werk en voelt het niet zo fijn.
Ik zou het zeker onthouden voor in de toekomst, mocht je dan ooit nog wat krijgen, kun je vermelden dat je problemen hebt met het oplossen van hechtingen.

Dat is bij mij ook het geval.
De hechtingen lossen niet op, en daardoor gaat het ontsteken.. en zo komen de draadjes er uiteindelijk uit.

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 20:46

Ojee wat een fijne verhaaltjes :oo

Zal morgen de dokter vragen wat ze er van vindt. Word volgende maand aan de andere kant geopereerd dus dan maar kijken of dat met gewoon hechtdraad kan.

Al denk ik niet dat het niet oplost. Heb al eens vaker inwendige hechtingen gehad (kijkoperatie buik) en daar nooit laat van gehad!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:48

gebeurt vaker, heb het ook bij de honden gezien, maar eruit moet het nu wel, lost niet meer op.