Ik kan niet slapen..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vera96

Ik kan niet slapen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 21:53

Oke, misschien een rare titel maar het is helaas wel zo. Al sinds ik me kan herinneren ben ik geen slaapwonder, als kind had ik vaak nachtmerrie's. Na een bepaalde nachtmerrie (over pippilang kous :')) wachtte ik in bed met mijn ogen open tot ik in slaap viel. Toen ik net naar de middelbare ging een jaar of 6 geleden lag ik vaak een paar uur wakker. Naar de dokter geweest en melatonine gehad. Nooit vaak genomen en het probleem loste eigenlijk vanzelf wel op. Ik had altijd nog een doosje melatonine liggen. Regelmatig nog periodes gehad dat ik slecht sliep, maar dat kwam altijd van zelf weer goed. En anders nam ik af en toe melatonine in, met bijv toetsen en examens. 4 weken geleden heb ik mijn laatste ingenomen en nu slaap ik inmiddels weer mega slecht. In de vakantie gaat het redelijk, soms een uur tot twee tot ik niet kan slapen. Maar meer bijna niet. Het is me inmiddels ook wel duidelijk dat ik niet kan slapen als ik de volgende dag vroeg op moet of school heb. Ik zit in mijn examen jaar en het is gewoon niet meer te doen. Ik heb alles geprobeerd, geen laptop of tv savonds, geen cola, thee in bed en lezen, maar niks helpt. Eergister sliep ik om 5 uur, gister gelukkig 'al' om 2 uur.
Door dat ik nu bewust ben van het feit dat ik niet kan slapen ga ik al rot naar bed. Vaak lig ik na een kwartier al met een snel kloppend hart, en als is het -10 in mijn kamer, ik lig nog te zweten onder mijn dekens.
En nu, kun je daar gewoon de dokter mee bellen? Ik vroeg me af of meer bokkers het hebben (gehad) en hoe die er mee om gaan.. Ik heb liever geen medicatie maar anders lijkt het gewoon echt niet te lukken.

Miesemuisje

Re: Ik kan niet slapen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:16

hmm lastig! en helaas ook heel herkenbaar.. heb je ook het idee dat het te maken heeft met stress/zenuwen?

ik heb ook metalonine (gewoon van de kruidvat), helpen bij mij niet altijd. maar ik heb ook valdispert nacht, zit ook melatonine in (0.1 mg, heel weinig dus). die zorgen er wel voor dat ik wat rustiger word en vaak wel in slaap val!

want als ik al niet gestresst was, werd ik het wel ómdat ik niet kan slapen, terwijl ik de volgende dag vroeg op moet..

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:18

Ik las je titel en wilde zeggen: "Slaap je niet, dan rust je toch." :')

Nee, wat ik je aan zou raden is om bio-melatonine te gebruiken. Wellicht heeft dit, zoals Miesemuisje al zegt, te maken met stress. Probeer voor "bedtijd" uitgerust te zijn en niet druk in de weer te zijn met je telefoon of pc, maar zorg voor rust.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 22:20

Ik ga nu elke keer met thee in bed een b oekje lezen maar tot nu toe weinig zin.

Valdispert gebruik ik maar werk ik weinig van. Melatonine van de kruidvat heeft geen zin, die ik op recept kreeg waren echt tien keer zo sterk en zelf daar was een vaak niet voldoende van.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:22

Hoeveel mg gebruik je bij melatonine ?

In ieder geval wil ik je aanrader om te stoppen met melatonine. Dat spul werkt heel erg verslavend

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:24

hier ook iemand die niet goed kan slapen (val meestal pas rond een uur of 2/half 3 in slaap) ik gebruik dan geen melatoline, heb wel neurofiboromatose type 1, en daar horen helaas ook slaapproblemen bij door te langzaam melatoline aanmaak ofzo volgens internet, dus ik volg
heb ook wel eens gehad dat ik een volledige nacht niet kon slapen

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 22:28

Mijn lichaam maakt ook niet goed melatonine aan was toen de conclusie..

Ik heb geen idee SindyKaya, iig geen die je in de winkel kunt kopen. Ik gebruikte het ook sporadisch, maar ben inmiddels bereid om het vast te gaan gebruiken want om 5 uur slapen is echt geen doen.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:29

VeraPopeye schreef:
Mijn lichaam maakt ook niet goed melatonine aan was toen de conclusie..

Ik heb geen idee SindyKaya, iig geen die je in de winkel kunt kopen. Ik gebruikte het ook sporadisch, maar ben inmiddels bereid om het vast te gaan gebruiken want om 5 uur slapen is echt geen doen.

Staat wel achterop het doosje :)
Als het 1mg is, kan je beter die van 5mg kopen, die werken net wat vaster en sneller ;)

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 22:31

Ik heb het doosje niet meer. :) Ik heb het overigens dus ook niet gekocht, hij kwam van de apotheek en moest ook echt op recept.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:31

je hebt ook thee met melatoline er in gebruikt een vriendin van mij ook. Misschien werkt dat voor jou? heb je ook in verschillende percentages en is geloof ik gewoon in de supermarkt te koop

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:32

stop eens met die thee voor een weekje?
als ik 's avonds thee drink slaap ik ook niet...

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:33

VeraPopeye schreef:
Ik heb het doosje niet meer. :) Ik heb het overigens dus ook niet gekocht, hij kwam van de apotheek en moest ook echt op recept.

Je hebt toch zo'n 'doosje' waar de pilletjes in zitten? Daar staat het ook op ;)

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:33

Ik heb geen tips voor je, maar in thee zit toch caffeïne?

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 22:34

Thee ga ik proberen dat is wel slim. Ik weet dat je van de pilletjes inderdaad verschillende percentages hebt maar aangezien ik hoger gewend ben als verkrijgbaar in de winkel gaat het daar niet meer mee lukken. Thee lijkt me echter weer anders dus het proberen waard.

Thee is pas sinds kort, daarvoor was ook niet beter..

SindyKaya, misschien heb ik het verkeerd gezegd of lees jij er over heen, maar ik gebruik geen melatonine meer omdat hij op is helaas.. Dus ook geen doosje of iets meer.

En thee met caffeine? Ga ik eens opzoeken.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:35

Dan heb daar inderdaad overheen gelezen/verkeerd begrepen. Sorry ! :o

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 22:36

Was van mij ook niet zo heel duidelijk zie ik. :D

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:38

Je kan hier ook gewoon mee naar de huisarts hoor! Die kan je helpen en eventueel door verwijzen als hij denkt dat er sprake kan zijn van een slaapstoornis.
Pickwick heeft "slaap lekker" thee, daar moet je ook slaperig van worden volgens de verpakking. En kamille thee is ook rustgevend dacht ik. Probeer 's avonds geen zwarte thee te drinken in elk geval maar thee zonder theeïne, dat is namelijk opwekkend.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:40

Ik val wel in slaap, maar ik word vaak wakker... Wat bij mij helpt is er gewoon niet meer bij nadenken... Als ik wakker wordt en ik ga liggen denken "ik moet nu slapen, want ik moet er over een paar uur uit" dan tjah ;) Gewoon liggen en plafond staren... Hoofd leeg maken dat vooral :)

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:40

Ik raad je af om met medicijnen etc aan de slag te gaan die zwaarder zijn dan melatonine. Pas als je echt niet meer kan functioneren omdat je slecht slaapt. Melatonine op recept zou wel kunnen helpen, of heb je dat al?

Geen klok meer bij je bed leggen, dit zorgt er alleen maar voor dat je focus ligt op hoelang je al wakker bent.
Download f.lux op je computer, dit filtert blauw licht uit je scherm, je moet er even aan wennen maar komt ook ten goede van je nachtrust. Ook: rust, reinheid en regelmaat. Zorg er voor dat je bed lekker opgemaakt is, je zelf lekker schoon bent. En probeer op gezette tijden naar bed te gaan.. Dit is wel een kwestie van volhouden, een slaapprobleem los je, zoals je gemerkt hebt niet op in een weekje tijd.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 22:45

Dat had ik in inderdaad en wil ik graag weer opnieuw.

Ik merk inderdaad dat rust, orde, schoon en opgeruimd helpt. Ik douche vlak van te voren, me bed is opgemaakt, lekker ruikend pyama maar niks lijkt te helpen. Het is inmiddels al heel mijn leven en ik ben inmiddels de wanhoop nabij. Zo erg dus dat ik nu al met een 'depressief' gevoel zit. Ik moet slapen, en daar ben ik dood zenuwachtig voor.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:48

Komt me echt zo bekend voor, ik kreeg wanen omdat ik zo verschrikkelijk moe was. Kon echt niet meer slapen, alleen nog maar nachtmerries en lucide dromen. Ik was inderdaad ook erg zenuwachtig, en stelde het daardoor ook vaak uit. Als je er meer over wilt weten mag je wel PB'en.

Als je situatie zo erg is dat je er een depressief gevoel van krijgt: Ja bel een dokter, die kan je zeker wel verder helpen.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:49

Mindfulness app? Ik ben zelf ook een erg slechte slaper maar van ademhalingsoefeningen ontspan ik en slaap ik sneller

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:53

Bralindy schreef:
Mindfulness app? Ik ben zelf ook een erg slechte slaper maar van ademhalingsoefeningen ontspan ik en slaap ik sneller

Die wou ik ook net aanraden :)

De app voor volwassenen is gratis, en is verkrijgbaar op Appstore en playstore. Die app verteld je hoe je met je gedachten om moet gaan, dat je naar je ademhaling moet gaan.
Klink heel raar en zweverig, je moet ook niet denken dat het in 1keer werkt. Maar het kan zeker helpen!!

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:56

Ooit ASMR video's geprobeerd? Moet je even zoeken op youtube, er zijn allerlei soorten relax video's onder de noemer 'ASMR'. Lijkt gek en zweverig, maar het is echt een aanrader bij slapeloosheid. En dan als het kan oortjes in en je telefoon/tablet op de laagste helderheid.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:57

Wat zo snel in me op komt is:
Geen caffeine of suiker na het eten. Sowieso weinig suiker en caffeine.
Vroeg avondeten (niet om 9 uur oid) en niet snacken na het avondeten.
Mediteren voor je gaat slapen.
Een routine hebben voor het naar bed gaan, zodat je lichaam weet dat je gaat slapen.
Geen computer/tv/mobile gebruiken 2 uur voor het slapen gaan ivm licht.
Zorgen dat je comfortabel bent in bed, niet te warm, niet te koud.
Zorg voor genoeg ventilatie in je kamer, ook in de winter.