Aankomen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Django_Mette

Aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 16:00

Misschien een beetje een rare titel maar goed.

Ik ben zelf nu 16 jaar,rond de 1.66 en ik weeg 45 kilo, als t niet meer/minder is. Ik leid dus aan ondergewicht en ik doe ontzettend mijn best om aan te komen, maar het lukt gewoon niet.
Ik ben al tot de conclusie gekomen dat ik meer moet drinken.

Bij het ontbijt eet ik een boterham met boter en pindakaas/worst/hagelslag etc. Hier dronk ik dus nooit iets bij. Hier probeer ik nu een glas optimel aan toe te voegen.

Om 11 uur tussendoortje (koekjes etc.) En vruchtensap.

De lunch is om 13:00 uur en dan eet ik 2 boterhammen met water.

Tweede tussendoortje is meestal rond een uurtje of 15:30. Dit zijn meestal kaakjes met een glas fris.

Avondeten is een bord vol met groenten + aardappels en dan nog vlees. En er zit vaak fritessaus bij. Ook een glas water.

En soms 's avonds nog een glas fris, meestal rond een uur of 20:00

Ik probeer meer te eten, maar ik zit na het eten gewoon vol.

Ik doe zelf ook ontzettend veel, ik fiets elke dag zo'n 10 kilometer en maak ook de nodige meters door school om bij de lokalen te komen. Tevens ook een fanatieke gymleraar. Ik ga naar de paarden, doe huiswerk en ga maar door.

Het is misschien een raar probleem, en dit ook een rare vraag, maar heeft iemand tips om aan te komen?

Groetjess :)

PS: Ik heb al meerdere keren de vraag gehad of ik anorexia heb of heb gehad. Dit is zeker niet het geval, ik hou ontzettend veel van eten :p

MarliesV

Re: Aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:05

Heb je de mogelijkheid om met een diëtiste eens je eetpatroon door te nemen?

Voor iemand van jouw leeftijd vind ik je gewicht niet schrikbarend maar als jij graag wilt aankomen is een goed advies van iemand die er verstand van heeft wel verstandig.

Vaak 'zwaar' je nog uit tegen het einde van de puberteit, mocht je verder geen lichamelijke klachten hebben zou je ook nog een tijdje gewoon zo door kunnen doen, mocht je wel klachten hebben (bv uitblijven van menstruatie, licht in je hoofd, altijd koud enz) dan zou ik met via de huisarts een deskundige inschakelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:06

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:08

Ik zou er nu nog zo druk over maken. Je bent nog in de groei en lichamelijk in ontwikkeling. Ik had op jou leeftijd de zelfde cijfers en nu 10 jaar later ook 10 kg er bij.
Kg komen van zelf wel.

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 16:15

MarliesV schreef:
Heb je de mogelijkheid om met een diëtiste eens je eetpatroon door te nemen?

Voor iemand van jouw leeftijd vind ik je gewicht niet schrikbarend maar als jij graag wilt aankomen is een goed advies van iemand die er verstand van heeft wel verstandig.

Vaak 'zwaar' je nog uit tegen het einde van de puberteit, mocht je verder geen lichamelijke klachten hebben zou je ook nog een tijdje gewoon zo door kunnen doen, mocht je wel klachten hebben (bv uitblijven van menstruatie, licht in je hoofd, altijd koud enz) dan zou ik met via de huisarts een deskundige inschakelen.

Diëtiste ben ik al een keer naartoe geweest, maar die zei dat ik me nog geen zorgen moest maken. Maar ik heb er in de winter als het onder de 5 graden is gewoon echt moeite om mezelf op temperatuur te houden. Mijn lichaamtemperatuur ligt ook vaak rond de 36 graden celsius, soms zelfs op 35,4. Terwijl ik me toch gewoon goed voel.

Anoniem schreef:

Ga ik eens naar kijken. Dankjewel :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:16

Maak je maar geen zorgen, het eten ziet er goed uit en die kilo's komen nog wel. Je zit volop in de groei dus maak je geen zorgen. Drinken mag natuurlijk altijd meer (denk aan 2L per dag).

Als je het koud hebt in de winter: Denk eens aan laagjes :)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:18

Winged schreef:
Maak je maar geen zorgen, het eten ziet er goed uit en die kilo's komen nog wel. Je zit volop in de groei dus maak je geen zorgen. Drinken mag natuurlijk altijd meer (denk aan 2L per dag).

Fleecekleedjes, thee... Dan heb je het zomaar warm :)

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:19

Misschien de boter op je brood eens vervangen met roomboter? Veel lekkerder en net wat meer calorieën. :) Eventueel dubbel beleg, of kijken of je ergens op de dag nog een bak kwark kwijt kan. :)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:22

drink eens andere dingen as wat je nu drink, drink calorie rijke dranken.
denk aan cola, volle melk volle chocomelk. Avonds toetje met slagroom.
Fristi zitten ook veel calorien in, optimel is wel lekker maar vrij mager.
Als boter kan je roomboter gebruiken, doe vette koffie melk in je koffie en suiker in de thee en koffie.

Verder vind ik dat je weinig drinkt, een mens moet minimaal 1,5 liter drinken op een dag.

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 16:26

koetjeboe schreef:
Als boter kan je roomboter gebruiken, doe vette koffie melk in je koffie en suiker in de thee en koffie.

Verder vind ik dat je weinig drinkt, een mens moet minimaal 1,5 liter drinken op een dag.

Ik drink geen cola op afraden van de tandarts. Ook lus ik geen melk en koffie. Als ik thee drink zit er een klontje suiker in.
Ik doe ontzettend mijn best om meer te drinken. Maar als je geen dorst hebt, dan is dat lastig om in de gaten te houden.

Winged schreef:

Ik draag nu op stal ondergoed, hemd, shirt met lange mouwen, een shirt, een dik vest en dan nog een vest eroverheen. Ik draag dan mijn rijbroek, sokken en thermolaarzen. Ook draag ik handschoenen, muts en sjaal.Sjaal doe ik met het rijden af omdat ik het anders te warm krijg en dan mijn warmte niet kwijt kan. En in verband met een mietje als paard is het niet altijd een optie mijn jas uit te trekken.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:46

Drink dan dingen als cassis. Dubbel drank. Vraag evt een dieetiste om advies.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:10

Cassis is ook niet heel erg goed. Ik zou eerder proberen je langzame koolhydraten wat bij te vullen dan veel snelle suikers te gaan eten.
Frisdrank is nou eenmaal erg slecht voor je bloedsuikerspiegel bij veelvuldig gebruik, je krijgt er een hoge suikerpiek van waarna het ook razendsnel weer naar beneden klapt. Misschien zou je eens fruitshakes kunnen maken, banaan met sinaasappel, en dan eventueel een handje havermout er door voor de extra calorieën.
Op die manier heb je en vitamines en calorieën en is het niet zo leeg als wanneer je frisdrank drinkt.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:33

Maar het probleem daarmee is dat het erg machtig is en je daardoor tijdens maaltijden weer slechter gaat eten

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:36

Naar mijn idee is het belangrijker dat je voedingsstoffen binnenkrijgt dan lege suikers die je hele stofwisseling kapot maken. Ik denk dat het beter is kwalitatief goede voedingsstoffen binnen te krijgen, dan kwantitatief een hoop calorieën.
Daarnaast zit er bijvoorbeeld in magere kwark een hoop eiwit, en die zou je weer kunnen gebruiken om ook wat spiermassa op te bouwen.
Door frisdrank te drinken om aan te komen ben ik bang dat dit niet het gewenste effect gaat hebben. Teveel suikers zijn echt een aanslag op je lichaam.
Handjes noten als tussendoortje zouden ook perfect zijn. Ze vullen niet enorm, maar zijn wel calorierijk en ontzettend gezond door de samenstelling van vetten en eiwitten. :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:38

Ik zou mij niet al te veel zorgen maken hoor. Ik was ook altijd veel te licht en vanaf mn 20e maakte ik ineens een spurt op de weegschaal.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:43

ja drinkt ook geen frisdrank om aan te komen dat heeft geen zin, ik bedoel alleen dat het geen zin heeft om alleen maar water te drinken als je wilt aankomen nee ook een wat waar wat meer suikers in zitten
Eten is altijd het belangrijkste

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:58

Maar daar ben ik het dus eigenlijk niet mee eens. Frisdrank is door de hoeveelheid suiker ontzettend ongezond. Daarom zou ik eerder aanraden om gewoon water te drinken, en je calorieën aan te vullen met dingen als nootjes.
Als je met drinken wat calorieën wil binnenkrijgen zou ik eerder denken aan vers geperste fruitsappen (in pakken fruitdrank zit vaak extra suiker) of melkproducten. Chocolademelk gemaakt van gewone melk met cacao en een klein beetje suiker is nog niet zo ongezond, en pak je ook wat eiwitten en vetten mee. :)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:12

Toch raden dieetisten op me werk vaak vette chocomelk frisdrank fristi enz aan bij mensen die moeten aankomen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:21

koetjeboe schreef:

meen je dit serieus?? -O- Je gaat toch geen cola en suiker aanraden om aan te komen in gewicht :=

koetjeboe schreef:
Toch raden dieetisten op me werk vaak vette chocomelk frisdrank fristi enz aan bij mensen die moeten aankomen

Dietisten op mijn werk gelukkig niet en met een reden :Y)

Anyway;
op 16-jarige leeftijd moet je je hier echt nog geen zorgen om maken :) Op die leeftijd had ik ook dat gewicht en nu zit ik op een prima gewicht. Als je er last van krijgt (nooit warm hebben, geen menstruatie e.d.) kun je naar een diëtiste gaan, maar anders gewoon goed blijven eten. Zeker niet volstoppen met geraffineerde lege suikers!! Gewoon lekker volkoren boterhammen, volkoren pasta e.d. Volle melkproducten enzo.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:34

De kans is groot dat je gewoon nog op een leeftijd zit dat je erg veel verbrandt en daardoor niet makkelijk aankomt. Je kan proberen eens je eten op een dag bij te houden in calorieën en kijken of je de 2000 haalt of dat je misschien wel minder binnenkrijgt dan je denkt. En het advies om veel frisdrank e.d. te drinken zou ik ook niet aannemen, dat is gewoon ongezond. Noten bijvoorbeeld zijn niet ongezond en bevatten in kleine porties al een grotere hoeveelheid calorieën. Aankomen kan gezond gebeuren. :)

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:41

koetjeboe schreef:

Ook ik hoor het weleens dat het wordt aangeraden, maar in mijn ogen zijn diëtisten die veel extra suiker aanraden niet de beste diëtisten. Bij heel ernstig ondergewicht bij ouderen is het verstandiger dit met eiwitten en vetten op te lossen dan met suiker in veel gevallen, omdat het risico op diabetes type 2 wat toeneemt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:45

Kun je bij je lunch niet nog een boterham extra eten? En als tussendoortje noten ipv koekjes? In avocado's zitten ook veel calorieen en goede vetten.
Ik was rond jouw leeftijd ook mager, 1.72m en 53 kilo. Is wel goed gekomen, nu weeg ik 10 kilo meer (ben nu 34)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:18

Ann_moi schreef:
koetjeboe schreef:

Ook ik hoor het weleens dat het wordt aangeraden, maar in mijn ogen zijn diëtisten die veel extra suiker aanraden niet de beste diëtisten. Bij heel ernstig ondergewicht bij ouderen is het verstandiger dit met eiwitten en vetten op te lossen dan met suiker in veel gevallen, omdat het risico op diabetes type 2 wat toeneemt.

ik werk niet met ouderen misschien is dat het, ik werk met lichamelijk gehandicapten die niet allemaal even goed nog kunnen eten. misschien daarom dit advies.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:45