leren ontbijten.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PenP2014

leren ontbijten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 13:05

Ik moet leren ontbijten. Waarom?

Al zolang als ik me kan heugen ontbijt ik niet. Ik sta op met 2 bakken koffie (lekker gezond op de nuchtere maag) en ga dingen doen. Honden uitlaten/de paarden verzorgen/aan het werk)
Rond een uur of 12 a 1 krijg ik ontzettende honger en dan ga ik eten. Ik krijg dan ook maar 2 broodjes door mn keel omdat mn maag natuurlijk dan denkt "ja ho even". vervolgens eet ik weer niks tot het avond eten, (normaal schep 1 keer op) en savonds komt de snaaitrek.

Niet echt een gezond ritme. Ik merk dat ik de laatste tijd echt laag in mn energie zit. Logisch als je niks eet en dan wel uit de veren van alles gaat doen.. Plus dat ik echt tegen 12 uur heel erg misselijk word. koppijn... Buiten dat wil ik graag een beetje afvallen en dat gaat natuurlijk niet op deze manier. Mijn lijf slaat alles wat ik savonds eet genadeloos op in vet.

Ik heb me zo vaak voorgenomen om te gaan ontbijten maar het lukt echt niet. Een stuk fruit krijg ik niet weg (plus dat ik las dat fruit suikers smorgens niet goed zijn) Yogurt met meusli heb ik geprobeerd maar dat is te zuur smorgens, en tot brood kan ik me echt al helemaal niet zetten...

Nog meer mensen met dit probleem? Hoe leer je nou te ontbijten? En waarmee?

Anoniem

Re: leren ontbijten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:07

Bekend probleem inderdaad. 9 van de 10 keer lunch ik dan ook nog eens laat en dan vind ik het raar dat ik met avondeten zowat alles aanvlieg wat op m'n bord ligt :+

Ik heb nu 'leren' ontbijten met goeiemorgen drinkontbijt, vanuit daar kreeg ik toch meer trek en nu neem ik de moeite om cruesli met melk te maken of twee getoaste boterhammen met dun beleg erop, daar heb ik alleen wel bijna 6 j aar over gedaan :+

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:08

Als je smorgens de honden uit gaat laten, neem dan 1 boterham mee om op te eten tijdens het wandelen of voor onderweg in de auto naar je werk

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:09

En een (groente)smoothie? Misschien lukt dat wel

enidan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:11

Misschien kun je proberen eens te ontbijten met wat Brinta of havermout? Hoeft natuurlijk geen volle kom te zijn, al is het maar een klein beetje.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:12

herkenbaar, alleen geen goed advies, want ik ben gestart met ontbijt van koffiekoeken, wat imo even erg is als niet eten :+

Maar heel eerlijk, ik kan nog steeds niet ontbijten als ik net uit bed ben. Ik laat eerst de honden uit en geef de paarden voer en dan eet ik iets. Vroeger dus boterkoeken oid en nu cruesli (droog :o ) of een havermoutpannekoek of uitzonderlijk een boterham

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:14

heb ik ook jaren gehad.
Probeer het eerst met een stukje ontbijtkoek of cracker.
Gewoon even 5 min. zitten en doen.
Went dan vanzelf. Begin met iets lichts.
Ik weet niet hoe laat je opstaat/ontbijt maar anders na het ontbijt ochtends, rond half 10 /10 uur plakje ontbijtkoek e.d. of een stuk fruit., dan de lunch en smiddags rond 3 uur weer stuk fruit of ontbijtkoek.
Het is even wennen maar dit moet te doen zijn. Misschien makkelijk om je aan tijden te houden vaak is het beter om te eten voordat je maag zegt ho ik heb trek.

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:15

Havermout! Even in de magnetron (of in een pannetje op het vuur) met melk of water. Makkelijk, gezond en het vult goed:)
Laatst bijgewerkt door _Charlotte op 06-01-15 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:15

Ik zou proberen je lunch steeds iets meer te vervroegen en halverwege tussen je 'ontbijt' en avondeten nog een kleine lunch te nemen. Dan heb je alvast 3 eetmomenten op een dag te pakken :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:16

Ik ontbeet eigenlijk ook nooit. Tot ik zwanger raakte, al is dat niet de oplossing haha.

Wel merk ik sinds ik begon met ontbijten dat ik in de ochtend meer energie heb. Ik begon met yoghurt met fruit erin. Dat op een gegeven moment gewijzigd naar een cracker met wat erop. En erna gewoon brood. Nu eet ik elke ochtend een boterham, middag ook 2 en avond gewoon warm. Ik merk wel dat ik in de ochtend gewoon meer doe omdat ik meer energie heb. Dat vind ik echt een pluspunt.

Misschien poging proberen met vla of yoghurt te beginnen? Dat is niet heel zwaar, maar zo ga je wel wennen aan in de ochtend wat binnen hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:17

Het lijkt me het belangrijkst dat je je eerst aanwent om iets te eten zodat je dat goed verdraagt. Dus, waar heb je 's ochtends zin in? Eet eerst dat maar eens, en als je gewend bent elke dag te ontbijten, ga dan eens verder kijken naar iets gezonders en voedzamers. Waarschijnlijk krijg je 's ochtends vanzelf mee trek als je gewend bent geraakt aan iets eten :)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:18

ik denk dat je jezelf gewoon moet dwingen.Je bent niet gewend om smorgens te eten dus alles wat je in het begin eet zal je niet zo smaken.
Gewoon beginnen met een boterham onderweg op te eten, met een broodbeleg dat je lekker vind en dan na een dag of 3, 4 zal je zien dat het beter gaan

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:20

Ik schud je de hand, ik heb het zelfde probleem.

Ik zit nu aan de goedemorgen drinkontbijt, en ben nu tegen een uur of 10 trek te krijgen, dus eet dan 1 broodje. en dan het normale ritme. Probeer rond 3 uur ook een mandarijntje te eten of iets anders hartigs. Daarnaast gewoon mijn avond eten en om een uur of 9 weer een koekje.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:21

Overigens heb je ook van die soort sapjes, ontbijt sapjes. Zoals van hero geloof ik met aardbei en sinaasappel. Zo kan je ook eventueel beginnen ?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:21

vermijd echt dat drink ontbijt dat is echt zo ongezond, heel veel suiker

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:22

Ow geen idee eerlijk gezegd, heb t zelf nooit gehad maar zag het wel staan.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 13:25

Het enige wat eigenlijk wel lukt is een fruit smoothie. Een appel banaan aarbeitjes en wat yoghurt en in de blender. Dat vind ik echt goed te doen.

Maar ik las ergens dat fruit om te ontbijten best wel slecht is. Ik kan het niet onderbouwen haha, want weet niet meer precies waarom en hoe of wat.

Verder bedankt voor de tips!! Ik ga het eea uitproberen. steeds een uur eerder proberen is wel een goeie. Ik moet er idd aan wennen denk ik. Als je jarenlang niet ontbijt is het echt heel moeilijk!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:26

ach... volgens de een is het ontbijt het halleluja en volgens de ander is het allemaal niet zo belangrijk en zouden we JUIST pas rond een uur of 12 moeten gaan eten.

Als je er nou echt last van hebt, ja dan moet je wellicht iets aanpassen.

Er is ook heus wel yoghurt te bedenken die niet zuur is. Van de halfvolle yoghurt uit een pak moet je het niet hebben inderdaad. Die vind ik (doorgewinterde zuivel eter) ook veel te zuur en te dun.

Maar probeer eens de biogarde halfvol van Konings (groen witte 'beker' met zo'n folie over de bovenkant). Die is al totaaaaaal niet zuur. Doe dan een banaan in fijne stukjes erbij, beetje kaneel misschien erover.

Kunt daar veel van zeggen, maar zuur? Nope.

Smoothie is ook prima. Je moet toch fruit eten per dag en of je dat nou 's ochtends doet of 's middags. Als je de smoothie een beetje meer body wilt geven doe je er wat nootjes doorheen.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:28

Neem sowieso een sapje. Gewoon een glas vruchtensap. Ik drink altijd van dat oranje multivitamine spul. Dan kan je langzaam proberen om een cracker met chocopasta of jam oid te eten. Of idd cruesli met beetje melk. Ik krijg yoghurt ook echt niet door m'n keel 's ochtends! Op fe hand terwijl je je hond uitlaat is ook een goed idee!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:28

Ik ken het ja. Mijn ingewanden hebben ook altijd even nodig om op te starten. Ik zorg dat ik altijd een broodje bij me heb zodat ik voor de lunch evt iets kan eten als ik echt honger krijg.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:30

Zo'n yoghurtfruitsmoothie lijkt me een prima begin. De potjes met 500 ml (of gram?) Turkse Yoghurt van AH zijn ook niet zuur en de yoghurt is lekker dik :9

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:33

ik denk dat een fruitsmoothie al een goed begin is. :j Niet eten lijkt mij veel slechter dan fruit eten. :D
Een uurtje later eventueel een cracker ? Of een potje fruityoghurt ? Of van die ontbijtkoeken van Belvita ? Die heb ik op reis steeds als noodrantsoen op zak : na het aankleden, een ontbijtkoek, en vervolgens naar de bakker of winkel om vers ontbijt te gaan halen (ik kampeer meestal). :D

edit : ik pleeg een moord voor de granen-fruityoghurts van Activia, die vind ik heerlijk. Weet niet of dat iets voor je is ?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:35

Heb je een idee waarom je ook 'smiddags maar 'mondjesmaat' eten naar binnen krijgt?

En je zou een ouderwets brits ontbijt kunnen proberen: hetzij 'smorgens, hetzij 'smiddags: bonen, eieren: echt het steviger spul.

Chibi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:35

Volgens mij leer je het het beste door het gewoon te doen. Als je eenmaal begint met 's ochtends eten, dan krijg je ook vanzelf trek 's ochtends. Je zou ook met een biscuitje o.i.d. beginnen. Dan doe je koffie en een biscuitje wanneer je opstaat en vanaf daar opbouwen.
Op het moment ontbijt ik zelf ook altijd een beetje laat tussen 9 en 10, en begin werk om 5 uur, dus mijn ontbijt is ook al 4-5 uur nadat ik op ben, maar dat is niet omdat ik dan niet kan eten, maar meer omdat ik niet eerder op wil staan om nog te eten ;)

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:39

Juist door te ontbijten krijg je je lichaam lekker op gang! En kun je wel een fruitsmoothie weg krijgen, doe dit dan ook vooral. Probeer het eens met magere kwark, bevat veel eiwitten wat ook helpt tegen de kg's.

Ik heb jaren lang onbewust te weinig gegeten, lees ongeveer 1200 tot 1500 kcal per dag (wel vaak chips erbij eten om mn hongergevoel weg te eten, terwijl je eigenlijk jezelf chronisch tekort doet) en kwam alleen maar aan! Sinds ik mezelf dwing om fatsoenlijke maaltijden en tussendoortjes te eten heb ik minder snaaidrang, gaan de kg's er af en geeft mn lijf een signaaltje wanneer ik weer wat moet eten. Terwijl ik voor mijn gevoel mezelf echt aan het volstouwen was.

De enige tip die ik je kan geven is dus: dwing jezelf, het went!