Zijn paardenmensen hard voor zichzelf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

danzzz

Zijn paardenmensen hard voor zichzelf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 00:39

Net op het werk een hevige discussie gevoerd over "pijntjes" en hoe mensen ermee omgaan.
Ik ben van mening dat een paardenmens vaak harder voor zichzelf is dan een niet-paardenmens (n-pm).

Even wat voorbeeldjes...
Je hebt griep, maar je gaat wèl zelf je paard verzorgen. Het n-pm kruipt zijn bed in en belt iemand om zijn hond uit te laten. (Ja, zelf meegemaakt!)
Je valt van je paard en kruipt er meteen weer op, ondanks de blauwe plekken die je al voelt opkomen. Een n-pm valt, gladheid door de sneeuw, en vraagt de dokter om een zalfje tegen blauwe plekken. (Ja, zelf meegemaakt want ik was chauffeur)
Een lomp paard gaat op je voet staan. Eerst gaat dat paard op stal, daarna zullen we misschien eens laten nakijken of er wat gebroken is. Of we doen dat pas na een jaar of twee :+
Collega had een auto-ongeluk, had een whip-lash en gekneusde ribben, maar reed twee dagen later wèl een jumping met een onstuimige 4-jarige.

Zijn paardenmensen echt harder voor zichzelf? Of maak ik alleen de bikkels mee?
En waarom zijn we dan zoveel harder?
Natuurlijk zijn er uitzonderingen aan beide kanten maar ik wil eigenlijk weten of jullie ook merken dat er een verschil is.

_Zoe

Re: Zijn paardenmensen hard voor zichzelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 00:47

Ja ik denk van wel, m'n moeder is twee dagen terug zo hard op haar hoofd gevallen en heeft zo'n zware hersenschudding dat ze er twee blauwe ogen van heeft gekregen. Toch stond ze vandaag achter m'n rug om de wei te mesten wat volgens haar wel ging, terwijl ze stijf van de morfine staat.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 00:49

Ik denk dat je er te bevooroordeeld naar kijkt. Er zijn ook genoeg piepers onder het paardenvolk.. vele ruiters zien stoppen omdat ze een keer vielen etc..er zijn ook bikkelharde mensen die niks met dieren hebben..

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 00:53

Ik ken "jankerds" met paarden en "bikkels" zonder. imo is er geen verschil

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 01:00

Dat zal vooral liggen aan waar je passie ligt... Wanneer er iets pijnlijks gebeurt en het paard vraagt om verzorging, dan zal ik mijn pijn, ziekte of wat dan ook eerder opzij zetten dan wanneer er helemaal geen sprake van een paard is.
Mijn dieren worden verzorgd, hoe ziek ik ook ben, maar voor mensen ben ik dan minder beschikbaar :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 01:03

Nou dat laatste vind ik vooral dom :+

Maar ik denk wel dat paarden houden/rijden je iets bijbrengt van ook al gaat er iets mis, eerst een ander, dan jij en af en toe maar even doorbijten. Op mijn werk verklaart iedereen me voor gek dat ik door weer en wind 15km kom fietsen. Ik weet niet beter, doe dit al van jongs af aan voor de paarden en voel me bevoorrecht dat ik nu de paarden bij huis heb waarvoor ik nog maar 4 dagen in de week hoef te fietsen ipv 6 - 7 dagen per week...

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 01:09

Hoezo dom? Dieren zijn van verzorging afhankelijk. Daarvoor zet je je eigen sores opzij. Als ik een hersenschudding heb na een val, zorg ik eerst voor mijn paard. Maar voor de rest neem ik rust.

Edit: Je bedoelde dat laatste uit de openingspost en niet mijn post }:0
Laatst bijgewerkt door Bootsiebob op 06-01-15 01:15, in het totaal 3 keer bewerkt

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 01:13

Bootsiebob schreef:
Hoezo dom? Dieren zijn van mijn verzorging afhankelijk. Daarvoor zet ik mijn eigen sores opzij. Als ik een hersenschudding heb na een val, zorg ik eerst voor mijn paard. Maar voor de rest neem ik rust.

Ik gok dat ze op het concours duidt met de onstuimige vierjarige, want dat vind ik ook nogal dom. Maar je hebt zeikers en mensen die wat langer zonder pijntjes bij de dokter komen.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 01:16

Bootsiebob schreef:
Dat zal vooral liggen aan waar je passie ligt... Wanneer er iets pijnlijks gebeurt en het paard vraagt om verzorging, dan zal ik mijn pijn, ziekte of wat dan ook eerder opzij zetten dan wanneer er helemaal geen sprake van een paard is.
Mijn dieren worden verzorgd, hoe ziek ik ook ben, maar voor mensen ben ik dan minder beschikbaar :)

Precies dit :) Het is eerder dat mensen met een grote passie die passie soms voor hun eigen pijn(tjes) laten gaan. Of die passie nu paarden zijn of iets anders doet er vrij weinig toe (ik denk bijvoorbeeld aan bergbeklimmers in gevaarlijke gebieden. Of simpeler: de buurman die door weer en wind boodschappen doet voor de overbuurvrouw).

Daarnaast vind ik een aantal voorbeelden die worden genoemd ook gewoon dom. Je brengt jezelf in gevaar door bij lichamelijk letsel tóch fysiek het uiterste van je lichaam te vragen. Ik denk dat je dan eerder spreekt van eigenwijs zijn dan 'hard voor jezelf' in positieve zin. Maar ook dat maak je in iedere tak van sport mee natuurlijk :P

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 01:31

Alle mensen die ergens echt passie voor hebben zullen in het algemeen harder zijn voor zichzelf omdat anders hun passie in gevaar komt. Paardemensen hebben die passie voor paarden maar fanatieke sporters in brede zin hebben dat net zo goed.

Mooi voorbeeld is een hernia. Het herstel hiervan is erg gerelateerd aan de drijfveer om te herstellen. Een fanatieke sporter of ondernemer is met drie weken weer volop aan de slag terwijl passieve werknemers er gemiddeld 3 maanden over doen om te herstellen naar hetzelfde niveau.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 01:41

Ik denk ook dat paardenmensen niet naat de huisarts gaan omdat die natuurlijk gaat adviseren dat je een maand niet mag rijden en zoveel mogelijk rust moet pakken :D

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 01:45

Net als dat velen het inderdaad niet kunnen maken om wel naar hun paard te gaan en niet te gaan werken... Dan maar liever ook naar het werk, zodat je zonder schuldgevoel naar je paard kunt :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 05:07

Anne_GTI schreef:
Alle mensen die ergens echt passie voor hebben zullen in het algemeen harder zijn voor zichzelf omdat anders hun passie in gevaar komt. Paardemensen hebben die passie voor paarden maar fanatieke sporters in brede zin hebben dat net zo goed.

Mooi voorbeeld is een hernia. Het herstel hiervan is erg gerelateerd aan de drijfveer om te herstellen. Een fanatieke sporter of ondernemer is met drie weken weer volop aan de slag terwijl passieve werknemers er gemiddeld 3 maanden over doen om te herstellen naar hetzelfde niveau.

Gemiddelde hernia herstel duurt 6 tot 12 maanden en als je pech hebt, zoals ik, blijft het niet bij 1 en word je nooit meer klachten vrij.
Heeft niks met fanatiek of passief te maken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 08:48

Hm ja het heeft ook met 'moeten' te maken. Toen ik mijn teen gebroken had moest mijn paard toch gereden worden en de stallen moesten ook gewoon gemest. Niemand ander deed het voor me. Dus je moet wel. En als je ziek bent hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:43

Is alsof je kinderen hebt, je kind kan je ook niet laten zitten als jij ziekt bent. Een paard ook niet , ik heb geen paard maar dat heb ik met mijn katten en konijnen wel :)

Zuslief is al gelijk bij de dokter voor elk pijntje , ik loop lekker verder gaat wel weer over := (7 jaar terug door stomme actie op school teen flink pijn gedaan , nu voel ik hem nog steeds wel eens pijn doen bij kou en als ik eraan zit. Staat recht dus ach)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:40

Ik had een poll verwacht.

Uiteraard ken ik bikkels zonder paard en pieperds met.
Maar ook is het waar dat je sterk en stoer wordt van veel buiten zijn, contact met de natuur, met dieren, met de boer, van uitmesten als het dertig graden is en geduldig loswerken als het vriest.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:00

Ik ben van paard afgevallen (stuit gekneusd, na 3 maanden toch maar even mee naar de huisarts gegaan), ben tegen mijn elleboog getrapt (geen idee wat ermee aan de hand was, geen arts gezien), 100x paard op mn voet gehad, maar ik denk altijd maar zo: blauwe teen, boeie.. heelt wel weer.
Kopstoten gehad dat ik dacht dat mn neus gebroken was. Even tissue voor de bloedneus en weer gaan.
Ik ben niet zoon persoon die naar de arts gaat voor zalfjes en pilletjes.
Paard moet eerst in veiligheid worden gebracht, want tja, zoon beest kan toch niet in een bos rond blijven scharrelen of in zn uppie een terrein verkennen terwijl ik op de grond lig? Eerst paardlief vangen en veilig ergens heel brengen en de rest komt later wel.

Ik ken ook watjes hoor.
Die serieus wel hun paard laten lopen omdat ze eraf gevallen zijn, geschrokken zijn en even een glaasje water willen. Iemand anders moet paard maar vangen.
Of die direct me tgillende sirenes door hun pappie worden afgevoerd naar het ziekenhuis omdat paard op de voet is gaan staan ...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:04

danzzz schreef:
Net op het werk een hevige discussie gevoerd over "pijntjes" en hoe mensen ermee omgaan.
Ik ben van mening dat een paardenmens vaak harder voor zichzelf is dan een niet-paardenmens (n-pm).

Even wat voorbeeldjes...
Je hebt griep, maar je gaat wèl zelf je paard verzorgen. Het n-pm kruipt zijn bed in en belt iemand om zijn hond uit te laten. (Ja, zelf meegemaakt!)
Je valt van je paard en kruipt er meteen weer op, ondanks de blauwe plekken die je al voelt opkomen. Een n-pm valt, gladheid door de sneeuw, en vraagt de dokter om een zalfje tegen blauwe plekken. (Ja, zelf meegemaakt want ik was chauffeur)
Een lomp paard gaat op je voet staan. Eerst gaat dat paard op stal, daarna zullen we misschien eens laten nakijken of er wat gebroken is. Of we doen dat pas na een jaar of twee :+
Collega had een auto-ongeluk, had een whip-lash en gekneusde ribben, maar reed twee dagen later wèl een jumping met een onstuimige 4-jarige.

De onderste twee punten vind ik gewoonweg dom.
Het eerste punt vind ik altijd interessant voor discussie. Als je naar je paard kunt kun je ook werken, simpel.
Hard voor jezelf zijn heeft niets te maken met paardenmens zijn.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:09

Ik vind hard voor jezelf zijn ook lang niet altijd zo'n positieve eigenschap als mensen beweren. Doe gewoon normaal tegen jezelf zou ik zeggen. Ik ken bijv ook iemand die onder het motto hard voor jezelf nog gewoon met een longontsteking en met een hele hoge dosis codeine (wordt je suf van) aan het werk gingen in een lab met gevaarlijke chemicaliën.
Ik ken watjes met en zonder paarden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:11

Als je échte griep hebt, en dus niet een veredeld verkoudheidje wat de gemiddelde mens ook 'griep' noemt, dan ga je niet naar je paard om dat te verzorgen. En ook niet werken.

Ik kan me wel voorstellen dat je een uurtje op kunt zijn om paard even eten te geven en dan weer uitgeput in bed valt. Dan is 8 uur werken wellicht inderdaad teveel gevraagd.

En inderdaad, soms is 'hard zijn' gewoon een andere uitdrukking voor 'dom zijn' of 'een tekort aan GZB hebben'.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:18

Naar mijn mening niet of je nu wel of geen paardenmens bent, maar gewoon hoe je als persoon zelf bent.

Ja ik sta altijd bij mijn paard. ook met heftige astma, bronchitis, longontsteking etc.
Altijd slim? Nee dat geef ik toe. Maar als het echt niet gaat geef ik dat ook toe en dan doet mijn man het (of gaat mee) of een stalgenootje doet het.

Maar mijn moeder is ook echt niet anders en die heeft echt niks met paarden.
Mijn man en schoonvader net zo.

Daarin tegen zijn mijn schoonmoeder, schoonzusje onwijze piepers overal over. Miepen overal om en rennen overal voor naar de ha.
En een van hun is een paardenmens en de andere absoluut niet.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:27

ben het wel met de rest eens dat zowel niet-paardenmensen als paarden mensen bikkels kunnen zijn en andersom.
toch denk ik dat een paard hebben je wel discipline en doorzettingsvermogen geeft omdat je paard afhankelijk is van jou, dus in dat stukje zou het best wel kunnen maar hoeft niet direct zo te zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:35

Anne_GTI schreef:

BRRRR!!!!

Ik hoop maar dat jij niet werkt als personeelsmanager of nog erger: bij de arbodienst.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:36

Ik denk dat zelfstandig ondernemers de mensen zijn die het minst piepen. Kom zelf uit een ondernemers gezin en jaren voor mezelf gewerkt en dan is het te duur om ziek te zijn. Wat bij de 1 griep is , is als je voor je zelf werkt een verkoudheid.

Nee slim is het af en toe niet maar als ik op de bank t.v kan kijken kan ik ook op mijn werk verschijnen. Als ik echt mijn bed niet kan uitkomen blijf ik liggen, wat nooit gebeurd, afkloppen.

Vorig jaar van mijn paard gevallen, had wel pijn maar alla...denk na een week blijf toch zeer doen even HA bleek dus ribben gekneusd en sleutelbeen gebroken. Ben er geen dag voor thuis gebleven, kan mijn baas niets aan doe dat ik een hobby heb waar een verhoogd risico aan kleeft.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:40

Ja, maar het is dus per definitie niet zo dat je een bikkel bent als je een paard hebt en een slappe janus als je geen paard hebt.. Ik heb ook wel eens mijn teen gebroken doordat er een jaarling een dansje probeerde te doen met het binnenzetten..(ik zette de paarden altijd met 3 tegelijk binnen.. dit keer 3 jonkies tegelijk) Ja, dan verrek je van de pijn.. maar ik heb de andere 9 die nog in de bak stonden toch ook allemaal nog even binnen gezet. Ben naar huis gefietst en een dag later pas naar de dokter gegaan..

Als dit gebeurd zou zijn en ik zou geen verantwoordelijkheden hebben tegenover de andere paarden en andere mensen was ik misschien wel gelijk naar de dokter gegaan. Maar ik verkies dan mijn dieren toch boven mezelf op zo'n moment.

Maar aan de andere kant zie ik ook genoeg paardenmensjes die als ze maar denken dat ze een pijntje kunnen hebben al lopen te jammeren, niet kunnen rijden, niet kunnen mesten.. etc.

Of mensen die tijdens het badmintonnen een been breken en gewoon nog naar huis rijden met de auto..
met een hartinfarct zelf naar het ziekenhuis rijden etc..