Allergische reactie? (huiduitslag in het gezicht)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sem_

Allergische reactie? (huiduitslag in het gezicht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 15:53

2015 begint gelijk goed. *\o/*

31 december, de dag voor oud en nieuw kocht ik een mooie nieuwe sjaal, 100% acryl.
Oud en nieuw verliep nog voorspoedig en ik heb de sjaal veel gedragen op woensdag
en donderdag. :j Donderdagavond toen ik in bed lag kreeg ik echter last van jeuk op
mijn kaken en hals.. Uiteindelijk heb ik die nacht met een washandje op mijn kaak
gelegen en zo was het nog wel te doen.

De volgende dag zag ik op beide kaken een soort rode uitslag, het liep ook richting
mijn nek. Een soort kleine bultjes. Ik dacht er verder niet echt bij na en sloeg mijn
nieuwe sjaal weer om. Het viel mijn moeder echter wel op dat de uitslag bijna precies
liep waar de sjaal ook zat. Vanaf vrijdagavond heb ik de sjaal dan ook niet meer
gedragen, wel heb ik hem gewassen.

Ik heb die dag ook nog contact gehad met de huisarts, die vond het ook wel klinken
als een allergische reactie en adviseerde me om antihistamine bij de drogist te halen
en mentholgel tegen de jeuk. Zo gezegd, zo gedaan. Ik slik de antihistamine nu drie
dagen en merk eigenlijk weinig verschil. De uitslag lijkt zich juist elke nacht een klein
beetje uit te breiden, het zit nu ook op mijn wangen, kin en bij mijn oorlellen.

De uitslag jeukt, gelukkig niet extreem, heel rood is het ook niet, het valt eigenlijk
niet erg op. Wel voelt het heel droog/ruw aan terwijl ik normaal een zacht huidje heb.

Iemand met een soortgelijke ervaring? Ik heb de sjaal al twee dagen niet meer
gedragen, dus ik vind het wel apart dat het zich uit lijkt te breiden.. Als het morgen
erger is pleeg ik nog een belletje naar de HA.

Ik heb overigens geen nieuwe make up of andere gezichtsproducten gebruikt,
ik gebruik sowieso geen make up op die plekken..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:39

Ik heb het als ik perzik of abrikoos eet of producten waar het in verwerkt zit drink. Misschien iets gegeten wat je anders niet eet? Of gedronken?

Dribbel

Re: Allergische reactie? (huiduitslag in het gezicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:40

welke antihistamine heb je en in welke hoeveelheid?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:50

Ik heb zoiets ook gehad nadat ik gelnagels had laten zetten. Allemaal kleine jeukende bultjes op mn wangen/kaken/nek. Ik dacht dat het "gewoon" uitslag was, maar de huisarts zei dat het eczeem was, veroorzaakt door allergie.

Ik heb direct de nagels laten verwijderen en ik moest smeren met een of andere hormoonzalf en daarna heb ik er nooit meer last van gehad!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 16:53

Dribbel schreef:
welke antihistamine heb je en in welke hoeveelheid?

Cetrizine diHCI Mdq 10 mg heb ik meegenomen van de drogist. :j

Bedankt voor de reacties!

Eczeem veroorzaakt door allergie klinkt me wel logisch in de oren. Ik verdenk die sjaal vooral
omdat het precies op die plekken zit. Qua eten en drinken.. Ik kan zo niks bijzonders bedenken.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:57

Standaard spul dus. Hebben ze je geen antihistamine zalf mee geven in combi met de pilletjes?

Klinkt logisch als het op de plek van de sjaal zit dat het een reactie daar op is. Of het overgevoeligheid is ipv een allergie weet ik niet, vooral omdat de antihistamine niet lijkt aan te slaan. Sowieso sjaal af laten en als het niet minder wordt HA bellen.

Nienkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:01

Het kan een allergische reactie zijn op de stijfselmiddelen (of iets dergelijks) die ze voor kleding gebruiken om ze er netjes en strak uit te laten zien als ze in de winkel hangen. Daarom altijd nieuwe kleren eerst wassen voordat je ze aantrekt. Wel vervelend zeg, niets erger dan jeuk! Sterkte!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 17:04

Dribbel schreef:
Standaard spul dus. Hebben ze je geen antihistamine zalf mee geven in combi met de pilletjes?

Klinkt logisch als het op de plek van de sjaal zit dat het een reactie daar op is. Of het overgevoeligheid is ipv een allergie weet ik niet, vooral omdat de antihistamine niet lijkt aan te slaan. Sowieso sjaal af laten en als het niet minder wordt HA bellen.

Ik ben niet bij de huisarts geweest, dus dit heb ik zelf gekocht bij de drogist. Ze zeiden dat het na het
weekend wel ongeveer weg moest zijn en als ik benauwd werd of koorts kreeg terug moest bellen.

De sjaal is inmiddels gewassen, ik weet nog niet zeker of ik hem nog wel aan durf als het eenmaal
weg is.. Maar hij is zo leuk. :(:)