10 kilo in 12 weken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jwl

10 kilo in 12 weken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 12:28

2015 goede voornemens Blablabla
Ik was laatst alweer begonnen met fanatiek sporten en gezond eten.
Helaas toen in het ziekenhuis beland en gekwakkeld met mn voet.
Is nu genezen en dat betekend geen excuses meer.

Is het een haalbaar en gezond doel om 10 kilo in 12 weken af te vallen
Minder dan een kilo per week moet kunnen en haalbaar zijn volgens mij

Ik wil op mn eten gaan Letten en consequenter eten
Dus 5 eet momenten op een dag
Dan minimaal 3x per week sporten
Sowieso fiets ik elke dag een half uur om bij mn pony te komen en ben ik daar aan het rommelen

Zijn er nog do's en dont's?
Dingen die je moet laten staan of juist moet eten?
Tips zijn welkom :)

Naamloos1

Re: 10 kilo in 12 weken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:35

Hou er wel rekening mee dat je na een aantal kilo's even een stop krijgt (in de meeste gevallen) Dus dan kan het maar zo zijn dat je 3 weken lang (bijna) niks afvalt.. Dus of 10 kilo haalbaar is... Zal denk ik krap gaan worden..

Maar iig succes!!

Ook hier moeten er een paar af. (4 ongeveer)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:39

Ik persoonlijk vind 10 kilo in 12 weken tijd wel krap en of het dan blijvend zal zijn? Ik betwijfel het.

Belangrijke dingen zijn je eet en leef patroon omgooien. Dus gezond en gevarieerd eten, voldoende bewegen en dit ook volhouden. Daar zit ook gelijk het knelpunt, want een nieuw leefpatroon ontwikkelen en volhouden kan lastig zijn. Zorg er dus voor dat je een patroon ontwikkelt waar jij mee kan leven. Zorg er wel voor dat je absoluut niet te weinig gaat eten! Dan gaat het eerst wel hard, maar daarna gaat het juist mis.

Er zijn hier trouwens wel topics te vinden op bokt met goede eet tips en beweegtips. Er is zelfs een huiskamertopic waar bokkers elkaar op de hoogte houden van de vorderingen die ze maken, maar ook eetlijstjes worden er geplaatst en advies gegeven.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:44

Ik heb 15 kilo in een jaar gedaan. Nu 2 jaar later is het er nog steeds af.
Puur gezond eten. Sporten doe ik niet aan :p

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:46

Ik wil 12 kilo afvallen voor augustus. :)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:52

Een goed streven is eerst 10% afvallen van je huidige gewicht en dan opnieuw evalueren hoe je je voelt en of je nog verder wilt afvallen.
De tijd die er voor staat, zou ik zelf loslaten. Het gaat om het einddoel en niet de tijd die je er mee bezig bent. Verander in je etenspatroon kleine dingen en kijk welk effect het heeft. Als je het langzaam en op die manier doet, is het vaak blijvend. Doe je het snel en bijvoorbeeld met een crash dieet. Dan val je makkelijk terug en zitten de kilo's er zo weer aan.
Succes!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:53

Eerlijk? Gaat je niet (blijvend) lukken. En in zo'n korte tijd zoveel afvallen is ook niet het meest ideale voor de huid. (qua rek etc, veel vel over)

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:54

10 kilo in 12 weken moet je niet willen denk ik.
Ga gewoon eens flink je eet en leef/beweegpatroon onder de loep nemen en verbeter dit waar nodig en waar jij wilt.

Dan zal het afvallen vanzelf wel komen. Zodra jij een gezond leef patroon hebt ontwikkeld dan val je vanzelf af en blijft het er ook af.
Vooral met het sporten moet je niet echt kijken naar de kilo's. Doordat je gaat sporten zul je spieren gaan ontwikkelen en zal je lichaam gaan veranderen. Hierdoor kan het zelfs best zijn dat je lichaam wel verandert maar dat je niet afvalt in kilo's. Hier zit ik zelf nu in. Geef dan niet op. Je gaat namelijk eerst spieren opbouwen voordat je gaat afvallen. Mits je echt gaat sporten. (Ik sport nu 4 keer in de week bvb)

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:55

Ik ben ook 12 kilo afgevallen in korte tijd. Maar nu zit ik al ruim een maand tegen de volgende rit kilo's aan te hikken die ik er af wil hebben. Ik kom er maar niet doorheen, zal toch echt moeten gaan kijken hoe ik dit verder aanpak. Mijn man is in het verleden 21 kilo afgevallen in 2 maanden tijd, maar hij heeft zo veel doorzettingsvermogen :D , gaat mij niet lukken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:59

Ik ben afgelopen jaar 17 kg afgevallen door op calorieën te letten en ook wat een goede voedingswaarde heeft.
Niet vol op de light-producten afgaan dus,die zijn vaak erg slecht voor je gezondheid.
Op deze manier ben ik mij bewuster gaan worden van wat ik eet...een gebakje kan ook best,als je maar niet ook nog eens de koektrommel leeg snaait en het wegspoelt met een liter fruitsap of frisdrank :+

Omdat ik chronisch ziek ben kan ik niet sporten of extra bewegen en lig ik het grootste deel van de dag.

Ik check wel heel regelmatig mijn gewicht zodat ik een dagje wat "strenger"op mijn eetpatroon moet letten als het teveel toeneemt.Het is dan ook makkelijker om je gewicht op peil te houden.Immers een pond is er makkelijker af te krijgen dan een kilo of 5 ;)

Hier heb ik trouwens wel een half jaar over gedaan,je moet je niet laten ontmoedigen als er iets bij komt of het een tijdje stil blijft staan.

Succes met het omgooien van je levensstijl :)
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 02-01-15 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:59

Waarom zou dat niet blijvend lukken? Zelf ben ik 13kg in 3,5 maanden kwijt geraakt. Nu na ruim een jaar heb ik ze er nog niet bij hoor. Kwestie van blijvend je eetpatroon in de gaten houden. Je kunt gaan lijnen, maar zal ook je eetpatroon onder de loep moeten nemen zodat het verloren gewicht er ook idd af blijft :-)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:11

Het is goed om een doel te stellen. Ik denk dat het erg lastig gaat worden maar hé als je het niet probeert lukt het sowieso niet. Als je maar realistisch blijft.

Ik zou zeggen ga eerst eens in kaart brengen wat je allemaal eet. Dus gewoon een week normaal eten en alles wat je eet en drinkt invullen. Er zijn meerdere apps voor. Zelf vind ik die van voedingscentrum erg fijn. Die kun je ook gewoon online invullen.

Als je meer duidelijkheid hebt op wat je eet kun je op zoek gaan naar je knelpunten. Is dat koekje in de ochtend toch te veel? Of heb je 's avonds na het eten een snackmoment. Probeer daar dan gezonde oplossingen voor te gaan vinden.

Daarnaast is het belangrijk om te gaan bewegen. In principe is een half uur wandelen per dag al voldoende [lunchwandeling maken?] en dan nog 2-3x per week een uurtje fanatiek sporten.

Ohw en wat betreft wegen, kies één dag in de week uit dat je weegt en ga er niet dagelijks opstaan. Succes!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:30

coldsummers schreef:
Ik wil 12 kilo afvallen voor augustus. :)
Huh? Jij bent toch Heimdallr uit het lijstjes topic? Dacht dat je wel graag voldoende wilde eten, maar dat dit gewoon niet ging.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:57

Ja hoor kan best. Ik ben twee jaar geleden 12 kilo in 3 maanden afgevallen en dat is er nog steeds af. En ik heb geen loszittend vel. Vier a vijf keer per week sporten. Een maaltijd met koolhydraten die andere twee zonder. Geen tussendoortjes. Prima te doen. Even de knop om.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:06

Als ik het mag vragen, hoe veel weeg je en hoe lang ben je? (of heb ik eroverheen gelezen?)
Want als je behoorlijk wat zwaarder bent, is het makkelijker vaak dan wanneer je al weinig vet hebt om te verliezen (dan gaat het van je spiermassa af)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:07

Het kán, maar het is niet verstandig.
Als gewicht een probleem is voor iemand, dan zijn er geen "instant" oplossingen.

Je zult een blijvende levensstijl verandering moeten invoeren, belangrijkste is je voeding, verstandig bewegen helpt. De meeste kans op succes is als je dit geleidelijk invoert.

Deze" ik moet een x hoeveelheid kilo´s afvallen en snel" attitude verhoogt de kans op falen (en er is op lange termijn een significant risico er zwaarder ipv lichter van te worden!).

De verstandigste stap die je kunt nemen in deze is besluiten in plaats van af te vallen, vanaf nu niet meer in gewicht toe te nemen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:08

Yasmijntje schreef:
Als ik het mag vragen, hoe veel weeg je en hoe lang ben je? (of heb ik eroverheen gelezen?)
Want als je behoorlijk wat zwaarder bent, is het makkelijker vaak dan wanneer je al weinig vet hebt om te verliezen (dan gaat het van je spiermassa af)

Dat klopt. Tijdens de eerste paar maanden van mijn vele afvallen verloor ik 10 tot 12 kilo per maand (en dat was dan vooral veel vocht) en daar moest ik echt heel hard voor aan het werk! Veel sporten en gedecimeerd eten (acht sportmomenten per dag!!). Ik weet dus niet hoeveel TS erbij gaat sporten, maar dit lijkt me niet erg realistisch.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 02-01-15 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjoleinvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:10

10 kg in 12 weken is echt niet haalbaar tenzij je elke dag 4 uur gaat sporten. 2 kg per maand is al een mooie prestatie (aldus mijn diëtiste). Of er moet erg veel winst te halen zijn in je levensstijl, dus dat je én veel gaat sporten én heel erg op je eten gaat letten. En inderdaad, in het begin zal je redelijk snel afvallen maar na enkele weken gaat het al snel langzamer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:29

10 kg in 12 weken is helemaal niet zo heel veel hoor, ik denk dat mensen zich een beetje verkijken. Als je meer dan 1 kg per week gaat afvallen wordt het ongezond. Stel je zou 1 kg per week willen afvallen, dan ben je gewoon op tijd klaar. Waar je wel rekening mee moet houden is hoe veel je ook daadwerkelijk weegt, want zoals meerdere mensen hier al zeggen gaat 1 kg per week je niet lukken als je al vrij weinig vetjes op je lichaam hebt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:33

Ik las 12 kilo in vier weken :') Daar was mijn antwoord dus ook op gebaseerd. 10 kilo in 12 weken kan idd wel, maar dan moet je wel heel veel discipline op kunnen brengen. TS, hoeveel weeg je nu en hoe lang ben je?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:33

Iedere kilo is 7000kcal te weinig eten.
Wil je 1kg in de week afvallen is dat dus dagelijks 1000kcal onder je behoefte eten. Afhankelijk van hoeveel je van plan bent erbij te gaan sporten is het haalbaar, maar dan zul je echt intensief moeten gaan bewegen. Of jezelf uithongeren, dat kan nauturlijk ook. Met 3x per week sporten red je het iig niet.
Of het verstandig is? Dat lijkt me niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:35

Maar nogmaals, die 1000kcal is dus ook weer compleet afhankelijk van hoe jouw lichaam in elkaar zit en ook wel degelijk aan wat je normaal gewend bent. Als jij heel veel zout in je dieet hebt zitten en je stopt daarmee, zal je makkelijk 10 kilo afvallen.

Hou er rekening mee dat de eerste (minstens) 5 kilo echt voornamelijk vocht zijn, zo zwaar is het dus niet om die kwijt te raken. Veel zweten en gezond eten. Veel groene thee. Plas je het er allemaal zo uit...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:37

Dat vocht dat je kwijtraakt is omdat je je glycogeenvoorraden gaat verbranden. Als je op een verantwoorde manier afvalt eet je die glycogeenvoorraad gewoon weer bij en val je die kilo's dus ook niet effectief af.

Je hebt die kilo's er toch ook niet in 12 weken aan gegeten? Ik word altijd zo verdrietig van deze topics...

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 14:41

Ik ben 75 kilo en 1,73
Ik ben juist het type dat te snel door slaat
Een paar jaar geleden stond ik 3 uur per dag te sporten
Dit wil ik niet meer doen omdat je uit eindelijk met je tong op je knieën staat
Ik zit gewoon niet lekker in mn vel dus t moet er af

Momenteel schrap ik frisdranken en zoete tussendoortjes
En ik wil dan 3 keer per week 1,5 uur sporten
En kleinere porties eten op vaste tijdstippen per dag
Pony is ook op dieet dus los van de sportschool wil ik ook lekker met hem bewegen
Sowieso is het loopje naar de bak 10 min heen en weer
15 min fietsen naar stal en terug
Mesten en dan nog zijn training zelf
Ik laat nu ook brood staan

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 14:42

Daarbij hoeft t ook niet perse in 12 weken te gebeuren hoor
Ik wil het er in iedergeval gewoon af hebben
Lukt t niet dan niet
Lukt t wel dan is het mooi mee genomen