Vriend met diabetes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Missy_

Vriend met diabetes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 14:20

Ik kon hier zo snel even geen topic over vinden, als dat er wel is; sorry!

Even mijn verhaal kwijt hoor pff.. Gister kwam mijn vriend bij ons gourmetten en even voor de informatie, hij heeft diabetes type 1. Nu bijna zo'n 9/10 jaar. Na het eten niks aan de hand, even suiker gemeten en insuline gespoten. Ik denk een tot twee uur daarna kreeg hij ineens een hypo en omdat ik nog nooit mee had gemaakt dat hij er eentje kreeg schrok ik daar behoorlijk van ;( Achteraf bleek dat hij teveel insuline had gespoten en daarom zo laag was gaan zitten.

We hebben het er wel regelmatig over en wat ik dan moet doen als het zover is, maar gister blokkeerde ik toch even.. Ik raakte in paniek en wist zo snel niet wat ik moest doen. Ben meteen naar beneden gerend en heb mijn ouders om hulp gevraagd die waren gelukkig thuis. Mijn vader is toen mee naar boven gegaan en heeft geholpen. Uiteindelijk is alles goedgekomen en moest ik dus een fles cola meenemen en hem dat laten drinken.
Maar pff wat een indruk heeft dat op mij gemaakt zeg, ik was helemaal overstuur en nu nog als ik eraan terug denk.

Er zullen vast meer mensen zijn die dit hebben meegemaakt, hoe gaan jullie hiermee om en wat is handig om voor het vervolg te weten voor mij?

Farome

Re: Vriend met diabetes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 14:25

Als ik een erge hypo krijg vind ik het altijd fijn als iemand even een suiker/koolhydraten boost komt brengen (cola oid) Als het echt zo laag is dat je bewusteloos raakt dan is er een speciale spuit (naam kwijt :D ) die je dan moet zetten bij hem.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 14:32

Je zou eventueel een voorraad Dextro kunnen aanschaffen zodat mocht het volgende keer weer fout gaat je hem dat kan geven.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 14:34

heb zelf ook suiker maar hier gelukkig geen last van wel vervelend dat het gebeurd is kan me voorstelleen dat je ben geschrokken ja

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 14:46

Altijd dextro bij de hand houden en volgens mij bedoel je floxapen spuit. Als ik het goed heb?
Heel vervelend en eng om mee te maken. Inderdaad goed bespreken wat je moet doen

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 14:49

Bij mij hadden ze altijd goede folders.
Misschien volgende keer als hij naar de diabetesverpleegkundige moet, kan je vragen of je mee mag?
Zo weet je wat je moet doen, en kan je het herkennen?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 14:51

Furrow schreef:
Bij mij hadden ze altijd goede folders.
Misschien volgende keer als hij naar de diabetesverpleegkundige moet, kan je vragen of je mee mag?
Zo weet je wat je moet doen, en kan je het herkennen?

Floxapen is een penicilline.
Glucagen is het.
inderdaad goed idee om een keer mee te gaan naar de diabetesverpleegkundige en ik denk dat er bij de diabetesvereniging nederland ook wel boekjes over te krijgen zijn.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 14:55

Kan me voorstellen dat je bent geschrokken en in paniek raakte,als je dit nog nooit gezien hebt.
Bij een volgende aanval zal je niet meer in paniek raken, je weet nu immers wat je moet doen.
Ik had ook vaak hypo's,zó erg dat ik altijd flauw viel.Toen wist nog niemand waar het vandaan kwam,nu ik het weet,heb ik altijd Dextro bij me.
Succes,bij de volgende aanval weet je wat je moet doen.

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 14:57

Bedankt voor de reacties! Voor zover ik weet heeft hij geen pen die ik kan gebruiken. Alleen een meter en een pen waarmee hij zelf insuline spuit. Ik zal eens vragen of hij binnenkort naar zo'n verpleegkundige moet. Is dat standaard dat je daar naartoe gaat? Of moet je daar zelf om vragen als je diabetes hebt?
Ik weet wel dat hij een keer alleen thuis was toen het gebeurde en toen hoorde de buurman het en die heeft toen de ambulance gebeld, die zullen ook wel een soort glucose shot geven oid..

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 15:03

Ik neem aan dat jullie dan pas heel kort samen zijn of niet? Anders zou ik het heel vreemd vinden als je niet weet wat je moet doen en er zo weinig van weet, eerlijk gezegd.
Lekker zoete siroop en druivensuiker geven. Die smelten redelijk op de tong, handig als een diabetespatient niet helemaal meer goed bij de tijd is. Als hij enigzins weer bijgekomen is, iets van een Mars of iets dergelijks na de druivensuiker geven, dat werkt wat langduriger. In principe zou hij standaard regelmatig contact met de diabetesverpleegkundige moeten hebben. Zij kan je ook vertellen (kan je ook even Googlen) hoe je Hyper's en Hypo's herkent en wat je dan moet doen.

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 15:06

Ik ken hem al een behoorlijke tijd maar dat is verder een beetje ingewikkeld :P
Het is niet dat ik niet weet wat ik moet doen maar ik klapte gewoon echt dicht. We hebben het er regelmatig over zoals ik al zei, maar ik heb hem nooit over een diabetesverpleegkundige horen praten. Ik heb al wel een beetje gekeken op google zodat ik weet waar ik het aan kan herkennen als het nog eens voorkomt.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 15:16

ik moet om de 3 a 4 maande daar heen

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 15:18

maar raakt hij dan meteen zo laag, voelt hij net niet zakken of aankomen? Als je gewoon laag zit kan je rustig wat eten en dan komt het meestal wel goed.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 15:20

als je te veel insuline spuit meer dan nodig is kan je suiker waarde te laag raken ja
ik zelf spuit eigenlijk nooit bij alleen savonds voor het slapen

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 15:28

Ik weet niet hoe hoog/laag hij zat na het eten maar voordat hij een hypo kreeg zat hij op 1.3 Daarna was hij bijna niet aanspreekbaar en kon geen antwoord meer geven. Misschien dat hij het zelf dus wel voelt aankomen maar dat niet kan aangeven. Ik denk dat alles bij elkaar misschien 10 minuten of een kwartiertje heeft geduurd, toen zat hij op 4.7 en was weer zichzelf om het maar even zo te noemen. Daarna was hij alleen helemaal bekaf, maar wel weer aanspreekbaar etc.

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:23

Voordat hij een hypo kreeg zat hij op 1,3? Dat lijkt me al heel erg laag en eigenlijk al een hypo, toen had hij zelf al lang in moeten grijpen, voor hij idd niet meer aanspreekbaar was.
Dat hij bekaf was kan ik me voorstellen, een hypo is ongeveer een marathon rennen, doordat het lichaam amper meer brandstof heeft om goed te kunnen functioneren.

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 16:38

Ja hij kon zeg maar nog net meten, daarna kon hij eigenlijk niks meer. Dus misschien voelde hij het inderdaad al aankomen, moet haast wel.

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:45

Mijn man heeft het ook, gelukkig sinds een aantal jaar een pomp en hoeft hij niet meer te spuiten (deed hij vier x per dag) daardoor is hij veel stabieler geworden maar van de week zat hij ook nog flink laag, midden in de nacht. Gelukkig ben ik wakker geworden omdat ik dacht dat hij een nachtmerrie had. Heb hem er weer bij kunnen krijgen, hij kon niet meer praten en bewegen en nog een beetje moppelen. Die x er voor (gelukkkig een aantal jaar geleden) kreeg ik hem niet meer bij en heb ik de ambu gebeld. Hij heeft zelf ook wel eens de ambu gebeld maar die hebben hem weer neer gelegd omdat ze dachten dat hij dronken was.
Het word best wel onderschat.

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 17:51

Maar welke insuline spoot hij dan? Want hij spoot meteen na het eten?

De meest voorkomende insuline die wij spuiten moet je voor het eten spuiten i.p.v. na. :)

Als iemand een hypo krijgt moet je inderdaad snelle suikers geven wat de rest hier ook al zegt, maar het is ook belangrijk om de langzame suikers niet te vergeten. Dan kan hij het beste nog een boterham eten of iets dergelijks

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 18:04

Mijn dochter spuit vaak ook na het eten, ook al hoort het andersom. Dit omdat ze zegt van te voren niet te weten hoeveel ze zal eten.

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 18:25

Niet meteen na het eten, denk een kwartiertje/halfuurtje daarna ofzo. Welke insuline het precies is weet ik niet, het zit in van die cupjes met een paarse folie eroverheen. De langzame suikers zijn dan voor als iemand weer helemaal bij is?

Thorn; Is dat zo'n pomp dat je via een apparaatje 24/7 je insuline kan instellen? Ik heb dat wel eens vaker gezien! Lijkt me alleen wel een gedoe met dat slangetje enzo, of valt dat mee?

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 18:29

Trage suikers erna hoeft niet altijd. Dat geld enkel voor bepaalde insulinesoorten. Al is dat voor discussie vatbaar, want je zal zien dat bijna elk ziekenhuis een ander diabetes protocol heeft.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 20:13

Bij een insulinepomp, breng je iedere 3 dagen een nieuw naaldje in, in de buik. Daarop zit het slangetje en pompje op aangesloten. Mijn dochter doet er alles mee, paardrijden, skiën, hardlopen ect.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 20:33

Missy_ schreef:
Niet meteen na het eten, denk een kwartiertje/halfuurtje daarna ofzo. Welke insuline het precies is weet ik niet, het zit in van die cupjes met een paarse folie eroverheen. De langzame suikers zijn dan voor als iemand weer helemaal bij is?

Thorn; Is dat zo'n pomp dat je via een apparaatje 24/7 je insuline kan instellen? Ik heb dat wel eens vaker gezien! Lijkt me alleen wel een gedoe met dat slangetje enzo, of valt dat mee?

Die cupjes is dat niet de naald? Zal wel novo rapid zijn, vaak bij hypo's voel je t eerder aankomen 3 etc dan heb je nog genoeg tijd om suiker te eten/drinken.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 20:41

Ik geef je even een link naar een algemene uitleg die ik ooit gaf over diabetes:

http://www.casa-dos-palmeras.nl/?p=7580

Ik heb ook een tijd lezingen gegeven over hypo's. Te weinig suiker/teveel insuline, ziet er erg naar uit, maar is meestal ongevaarlijk. Is iemand niet bij te krijgen met snelle suikers (frisdrank, Dextro), bel dan 112. Die altijd Glucagon bij zich en zijn het echt gewend.

En ja, meegaan naar arts of verpleegkundige kan nooit kwaad, vroeger hadden wij veel partners mee op onze cursussen, maar die bestaan helaas niet meer.