Ruiterfitness, het belang van rompstabiliteit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Joycke_

Ruiterfitness, het belang van rompstabiliteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 15:51

Dit jaar heb ik een auto ongeluk gehad, rechterschouder kapsel overrekt. Na herstel weer begonnen met rijden maar merkte onbalans met rijden. Las veel over ruiterfitness en het gebruiken van de swiss bal.
Samen met een professioneel wielrenner een programma opgezet waarbij ik veel baat heb gehad en nog steeds heb om mijn eigen rijden te bevorderen.

Hebben jullie hier ook ervaring in??

Mutsie93

Re: Ruiterfitness, het belang van rompstabiliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 15:57

Nog geen ervaring mee maar ziet er wel erg interessant en leuk uit. Ook leuk om me in te verdiepen aangezien ik fysiotherpaie studeer :D

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 16:06

Ik probeer zelf altijd wel met wat fitness oefeningen mijn rompstabiliteit te vergroten, ik heb hier zeker interesse in!

_Joycke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 16:18

Ik merkte zelf dat ik de neiging had voor over te vallen. Ik was mijn onafhankelijke zit kwijt! Heb nu ook minder klachten in mijn nek en schouders dan voorheen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 17:53

rompstabiliteit is belangrijk voor iedereen ;) Veel rug en nekklachten komen door verminderde rompstabiliteit :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 17:55

Ik heb een tijd op de flexchair gezeten en kreeg van de "bijbehorende" ;) fysiotherapeut een serie standaard oefeningen voor de ruiter mee.
(Inclusief de getallen: "een ruiter in goede conditie kan dit 24 keer"....)

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 18:05

Ik doe elke week een uurtje ruiterfitheid training bij een fysiotherapeut (in een groepje van vijf, ook erg gezellig haha!), ik vind het echt ideaal! Binnenkort ook eens een flexchair lesje doen daar, we hebben er een paar weken geleden even opgezeten en het leek erg prettig!

Ik merk dat ik veel bewuster (en rechter!) op mijn paard zit nu!

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 18:35

Janneke2 schreef:
Ik heb een tijd op de flexchair gezeten en kreeg van de "bijbehorende" ;) fysiotherapeut een serie standaard oefeningen voor de ruiter mee.
(Inclusief de getallen: "een ruiter in goede conditie kan dit 24 keer"....)

Dat is echt heel handig, kun je dat niet even delen? :)

_Joycke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 23:06

martinev schreef:
Ik doe elke week een uurtje ruiterfitheid training bij een fysiotherapeut (in een groepje van vijf, ook erg gezellig haha!), ik vind het echt ideaal! Binnenkort ook eens een flexchair lesje doen daar, we hebben er een paar weken geleden even opgezeten en het leek erg prettig!

Ik merk dat ik veel bewuster (en rechter!) op mijn paard zit nu!

Ja daar ben ik ook over na aandenken zo flex chair training! Heb je er veel baat bij gehad?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:29

Ik doe ook iedere 1,5 maand een flexchair :j. Erg tevreden over en bovenal veel baat bij !

bono_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:36

Hier ook ervaring met ruiterfitness / balanstraining! Doe ik nu zo'n 1,5 jaar denk ik en merk zeker vooruitgang. Voorheen kon je mij echt niet zonder zadel op een paard zetten want dan voelde ik mij echt niet veilig! Nu kan ik zelfs zonder zadel een drafje mee pakken :) erg veel aan gehad dus en merk ook dat mijn houding tijdens het rijden sterk verbeterd is.

Heb ook 1x gebruik gemaakt van de flexchair. Vooral voor bewustwording van mijn houding. Vond ik zeker leuk om te doen maar zou dit niet weer zomaar doen.