Kinkhoest, wie nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eline10

Kinkhoest, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 11:55

Hoi bokkers,

Al een ruime maand ben ik constant aan het hoesten, dus maar een bezoekje gebracht aan de dokter.
Daaruit is gebleken dat ik last heb van kinkhoest. Inmiddels heb ik daar codeïnetabletjes voor gekregen, maar dat helpt vrij weinig.
Zijn er hier nog meer lotgenoten?

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 14:53

Nu niet, maar wel gehad. Sterkte. :(:) Was een paar jaar geleden, toen ging het volgens mij echt rond want best veel mensen in mijn omgeving hadden het toen.
Het duurt best lang voor je er weer helemaal vanaf bent, ik had nog heel lang dat ik bij inspanningen weer zo moest hoesten.

eline10

Re: Kinkhoest, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 15:27

Ja ik las het al... zo'n 3 à 4 maanden! -O-

Dankje! :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 15:33

Ik heb er zeker 7 maanden mee grond gelopen. Begon in mäart/april. Ik bleef maar hoesten. Dan droog, dan slijm, dan kriebel, dan weer kuchen. En gewoon stug blijven doorroken he :') Totdat een cliënt zei dat ik naar de HA moest gaan... Na een kuurtje van 2 weken was ik er af.

De HA wist mij te vertellen dat het een studentenziekte was.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 15:36

Dat is wel erg lang zeg! :oo
Hoop dat dat bij mij niet het geval is...

Wat voor kuurtje was dat?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 15:38

Ik heb het ook gehad... man man wat een ellende! Ik wens je iig veel beterschap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 15:43

Drie jaar terug gehad. Paardrijden ging nauwelijks. Echt balen. Er is ook niets wat er echt tegen helpt, voor zover ik weet. Het heeft bij mij bijna een half jaar geduurd. En nog steeds heb ik een vervelend hoestje als ik s morgens opsta.

Als je in de periode er vlak voor je ging hoesten en de eerste weken van het hoesten in de buurt van zwangeren, baby's en mensen met een zwakke gezondheid bent geweest, is het handig ze even in te lichten. Kinkhoest kan voor hen erg onvoordelig uitpakken en dan is het goed als ze op de hoogte zijn.

Beterschap!

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 15:46

Ik heb het ook gehad, heb er zo'n 4 maanden mee rond gelopen.
Heb zeker een maand echt niks gekund , en ik denk 3 weken thuis gelegen omdat zowat mijn longen eruit kwamen zetten. (Daarbij was ik er nog erg ziek van geworden, en heb ik ook hele hoge koorts, kotsen, en alles wat je er bij kan bedenken gehad)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 16:06

pff succes 100 dagen hoesten bulderen en het klopt helaas echt

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 16:13

Heeft de huisarts bloedonderzoek gedaan? Anders kan er volgens mij niet met zekerheid gezegd worden dat het kinkhoest is.
Bij mijn zoontje denkt de ha elk jaar aan kinkhoest omdat hij maanden achter elkaar buldert tot overgeven toe, maar uit bloedonderzoek blijkt elke keer dat het geen kinkhoest is.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 16:29

Wat een reacties al!

@Miracle_ Bedankt!! :)

@Safina Gelukkig ben ik niet in de buurt geweest van die mensen.

@Sannedeedee1 Helaas ben ik nu ook ziek... Koorts, hoofdpijn, misselijkheid, en die stomme keel... Mooi begin van de kerstvakantie -O-

@Akishino Nee dat heeft de dokter niet gedaan, wel heeft hij naar mijn longen geluisterd, die waren volgens hem netjes schoon. Hij vertelde dat ik moest proberen om het hoesten op te houden, maar dat lukt gewoon écht niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 16:31

Is er bloedonderzoek gedaan? Zonder kan je kinkhoest namelijk niet vaststellen.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 16:32

Zoals ik al zei, dat is niet (nog) niet gebeurd.
Maar alle symptonen van kinkhoest heb ik helaas wel, dus ik ga er wel vanuit dat ik het heb. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 16:33

Maar het is wel handig als je weet welke vorm van kinkhoest je hebt want je behandelt ze anders..

Ik heb al 2 keer kinkhoest gehad en dat waren 2 verschillende vormen, eerste werd behandeld met codeine tabletten en de andere met iets anders weet zo niet meer wat maar daar hielp codeine niet bij.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 16:36

De codeïne helpt opzich wel, ik slaap er wel wat beter op, maar het gaat niet volledig over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 16:38

Nee dat had ik dus ook en bleek een andere vorm van kinkhoest te hebben, heeft nog wel wat schade opgeleverd heb er voor bij de longarts gelopen en kreeg daar de juiste mediactie van :j toen is het uiteindelijk na een jaar weggegaan.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 16:41

Misschien toch even bloed laten prikken om zeker te zijn óf je wel kinkhoest hebt en welke variant. Dan kun je ook gericht behandelen.
Misschien is het wel een hardnekkige verkoudheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:01

akishino schreef:
Misschien toch even bloed laten prikken om zeker te zijn óf je wel kinkhoest hebt en welke variant. Dan kun je ook gericht behandelen.

Wat bedoel je met varianten? En met gericht behandelen? Bij mijn weten is er maar een variant (infectie met de bordetella pertussis-bacterie) en zijn er op het moment dat het hoesten intreedt geen behandelmogelijkheden meer die écht invloed op de duur van het hoesten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:03

safina schreef:
akishino schreef:

Wat bedoel je met varianten? En met gericht behandelen? Bij mijn weten is er maar een variant (infectie met de bordetella pertussis-bacterie) en zijn er op het moment dat het hoesten intreedt geen behandelmogelijkheden meer die écht invloed op de duur van het hoesten hebben.

Er zijn sinds de laatste jaren wel degelijk meerdere varianten... Bij Huisartsen veelal nog niet echt bekend maar bij longartsen wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:04

Wat zijn dat voor een varianten dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:05

Gemuteerde varianten voornamelijk afkomstig uit azie en amerika.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 17:06

Maar ik denk zelf dat het niet echt veel uitmaakt welke vorm ik heb, want er kan toch niks aan gedaan worden vertelde de dokter. Het moet vanzelf weer overgaan.

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:06

Nooit gehad, maar lijkt me ellendig. Beterschap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:06

eline10 schreef:
Maar ik denk zelf dat het niet echt veel uitmaakt welke vorm ik heb, want er kan toch niks aan gedaan worden vertelde de dokter. Het moet vanzelf weer overgaan.

Dat is dus niet helemaal waar, maargoed je moet het zelf maar weten :) ik heb in ieder geval veel baat bij gerichte medicatie gehad van de longarts.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:07

Zoals al gezegd is moet je echt bloedprikken om kinkhoest vast te stellen.
Over het algemeen komt het bij volwassenen weinig voor.

Als klein kind werd ik benauwd na de inenting tegen kinkhoest en toen ik 10 was kreeg ik ondanks die inenting dus toch kinkhoest. Ik mocht toen een paar weken niet naar school, maar het heeft echt geen 100 dagen geduurd hoor! En bij kinderen is het zelfs erger dan bij volwassenen. Het is 2-3 weekjes écht afzien, voor de rest hoest je wat, maar krijg je wel voldoende 'rust' om te slapen. Sterkte iig, wat het ook is!