Ik ben de weg even kwijt...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kersenpitje

Ik ben de weg even kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 10:59

Dit is een goedgekeurd schaduwaccount. Als je mijn verhaal herkend en/of persoonlijke vragen hebt, graag via PB ;)

Oke, ik weet even niet waar ik moet beginnen. Ik begin bij het begin:

Ik weet eigenlijk vrij weinig van mijn jeugd, we hadden een leuk gezin. Ik ben de jongste en boven mij zit mijn broer en twee zussen. Mijn moeder was veel thuis, werkte soms ’s avonds in de horeca en mijn vader werkte in de bouw. Mijn vader is vanaf zijn 18 aan de drank en hij was begin 40 toen ik geboren werd.

Mijn zussen gingen uit huis, mijn vader raakte zijn baan kwijt en mijn moeder moest opeens veel overdag werken. Door het ontslag van mijn vader is hij meer gaan drinken. Van deze tijd weet ik eigenlijk niks, ik heb geen idee hoelang deze situatie zo is geweest.

Toen ik 9 was is mijn tante (zus van moeder), overleden. Ze had een einde aan haar leven gemaakt, het gezin van mijn moeder heeft het niet gemakkelijk gehad: de vader is overleden toen de jongste van een groot aantal kinderen net uit de luiers was.

Hierdoor is mijn moeder ook erg veranderd, wat niet gek is. Een half jaar later heeft mijn moeder zich laten opnemen, zonder positief effect, ze was namelijk op de afdeling geplaatst waar haar zus zelfmoord gepleegd had. Ze is toen nog een tijdje thuis geweest, maar het ging alleen maar slechter, mijn vader gedroeg zich als het slachtoffer en als een klein kind (nu ik dit schrijf, vind ik hem een nog vreselijkere man…). Uiteindelijk is mijn moeder bij een andere zus van haar in huis gegaan, maar ook dat hielp niet, omdat mijn vader daar regelmatig/iedere dag kwam om te vragen of ze al thuis kwam. Als laatst is ze opgenomen op een gesloten afdeling verder van ons vandaan. Hier heeft ze een zelfmoordpoging gedaan, die mislukt was. Ik ben toen met mijn zussen naar haar toe gegaan en er is toen veel gepraat (niet zozeer door mij, ik was hier te jong voor). Mijn moeder vertelde dat ze heel veel spijt had en dat ze ontzettend graag een nieuwe start wilde, ze wilde scheiden van mijn vader. Dit gaf ons veel hoop, juist omdat ze zo open was en na dit gesprek weer opgewekt was. Ik weet niet hoelang het heeft geduurd, maar mijn moeder heeft in hier een eind aan haar leven gemaakt. Valse beloftes en mooie verhalen…

Bij de spullen van mijn moeder zat een dagboekje, die hebben we in de week tussen haar overlijden en de begrafenis samen gelezen, ze was trots op haar kinderen. Ik weet niet precies wat erin stond, maar ze was blij dat ik de avond voor ze naar de laatste gesloten afdeling ging, bij hun in bed ben gekropen, zodat ze niet alleen hoefde te zijn met mijn vader (ze had ook geschreven wat hij had gezegd, maar dat ga ik niet herhalen, eraan denken is al pijnlijk).

Toen alle drukte en aandacht rondom de dood van mijn moeder wat verminderde, woonde ik alleen met mijn vader en broer (een stuk ouder, aan het eind van zijn opleiding, druk leven). Mijn broer was niet veel thuis en aan mijn vader had ik niks, hij was het slachtoffer en volgens mij dacht hij dat hij de enige was met verdriet. Het drinken verergerde nog meer en ik weet niet hoe vaak het is gebeurt, maar ik heb mijn vader meerdere keren midden in de nacht van de grond gehaald en in bed gelegd (ik was toen 10/11 jaar). Ook liet hij me vaak alleen terwijl hij naar de kroeg ging tot midden in de nacht.

Alles van die tijd is zo vaag, ik weet van sommige dingen alleen maar flarden, deze dingen heb ik nooit uitgesproken, dus het zou ook kunnen zijn dat het niet waar is.

Mijn vader had regelmatig mensen op visite, drankmaatjes, zoals mijn zus ze noemt. En ik denk dat hij ook betaald heeft voor vrouwelijk bezoek. Jeetje, dit is de eerste keer dat ik hier over schrijf (heb hier nooit over gesproken). Ik denk dat dit traumatisch is geweest, want ik heb het ongeveer in mijn geheugen geblokkeerd.

De zorg van mijn vader werd slechter, slecht eten, weinig aandacht, naar gevoel thuis. Mijn zus woonde een klein stukje verder en ik ben in die tijd regelmatig door mijn slaapkamerraam, via de dakgoot en de schutting ontsnapt om bij haar te logeren. Op een gegeven moment was dit iedere dag zo. Mijn vader is in die tijd straalbezopen aangehouden, op verzoek van mijn zus, die had bij de politie aangegeven welke route hij altijd reed, omdat hij ook een keer iets heeft geraakt onderweg. Hierdoor zijn een aantal dingen in gang gezet, ik ben uit huis geplaatst en woonde vanaf toen officieel bij mijn zus en haar vriend (zus is meer dan 10 jaar ouder). Ik voelde me fijn, kon weer een heel klein beetje kind zijn.

Een paar jaar na het overlijden van mijn moeder, heeft nog een zus van haar zelfmoord gepleegd en zijn er een aantal van haar zussen opgenomen geweest.

En dit is waar ik nu sta:

Ik voelde me niet meer thuis bij mijn zus en zwager, ze hadden kindjes en ik voelde me een indringer in hun gezinnetje. Ik ben nu uit huis (kamers), ik denk dat ik het hier erg naar mijn zin heb, maar ik weet de laatste tijd gewoon niet meer wat ik voel. Ik ben de weg een beetje kwijt, ik maak er een zootje van!

Ik ben nu halverwege mijn opleiding en ik vind het leuk (denk ik), niet geweldig, maar ik heb geen geld en tijd om nog een keer wat anders te kiezen. Ik loop nu stage en ik ben het overzicht kwijt. Ik ben overal maar half aanwezig en kan slecht prioriteiten stellen.

Ik heb ook een pony, waar ik superveel van houd! Het is echt mijn maatje en ik zou haar absoluut niet willen missen. Maar nu ik uit huis ben, betaal ik meer en ik ga mijn pony verhuizen dichterbij en wat duurder. Ik red het nu financieel allemaal nèt aan, maar ik kan weinig voor mezelf besteden zeg maar. Hier heb ik geen moeite mee, als mijn beestje maar goed staat. Maar wat nu als ze ziek word, ze is de jongste niet meer en heeft altijd wel kleine kwaaltjes, maar als het een keer echt mis gaat, kan ik geen dierenarts oid betalen. Alles wat ik moet uitgeven voel ik in mijn portemonnee. Ik werk sinds kort in de buurt van waar ik woon, ik kan dit goed combineren met mijn school, dus dat geeft al een beetje verlichting, maar sparen zal moeizaam blijven gaan.

Daarnaast ben ik súper onzeker, als iemand me een complimentje geeft moet ik of huilen of ik denk dat ze het niet menen en me voor schut willen zetten. Ik heb een aantal lieve vriendinnen, maar ik kan me soms gewoon niet voorstellen dat iemand met mij bevriend zou willen zijn.

Het is al heel lang geleden dat ik mijn gevoelens geuit heb, omdat ik er niemand mee lastig wil vallen, mijn familie heeft het al zwaar genoeg… Ik heb laatst een poging gedaan om bij mijn zus aan te geven dat ik niet lekker in mijn vel zit, maar het leek wel alsof ze het niet hoorde, toen ben ik erover op gehouden.

Toen mijn moeder net was overleden, ben ik bij een psycholoog geweest, maar ik vond dit grote onzin. Een jaar of 3 geleden ben ik bij een schoolpsycholoog geweest en ik had het gevoel alsof ze mij niet serieus nam; ik kon zonder blikken of blozen de grote lijn van mijn verleden vertellen. Dat vond ze erg knap, maar prikte er niet doorheen om details of gevoelens los te krijgen. Ik heb dus ook niet zoveel vertrouwen in dit soort hulp.

Ik ben bang dat ik een burn-out heb, soms ben ik gewoon het gevoel van realiteit kwijt, alsof ik op mezelf neerkijk en een enorme sukkel zie.

Waar ik denk ik iets aan heb, is iemand die me helpt alles weer op een rijtje te krijgen en rust, maar hier heb ik gewoon geen tijd voor (heb al 2 jaar verspild aan de verkeerde opleiding en ik kan het me niet veroorloven niet te werken).

Het is zeker niet zo dat ik geen zin meer in het leven heb, maar meer dat ik het nu allemaal niet meer weet en er gewoon geen moeite meer voor doe, ik weet niet waar ik moet beginnen…

Ik heb geen idee wat Bokt hier mee kan, maar ik wilde het in ieder geval van me af schrijven! En ik hoop dat iemand me kan helpen, of dat iemand misschien iemand kent die me zou kunnen helpen ;)

Janneke2

Re: Ik ben de weg even kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:56

Hoi Kersenpit,
Nou - jij hebt je portie in het leven wel gehad, zeg!!
Hartstikke knap dat je het allemaal nog net redt, met alle overlevingsstrategieen....!
Overlevingsstrategieen zijn de verschillende manieren om alle pijn voor jezelf behapbaar te houden. Door bijvoorbeeld 'te doen alsof het niet zo erg is' (terwijl het wel erg is). Of door jezelf te verbieden om fouten te maken ...er is nauwelijks voor jou gezorgd, dus je moest wel!
En als je op kamers gaat, studeert - dat is ook typisch de leeftijd om dit soort oude "gewoonten" af te breken: jij gaat nu op jouw manier leven en goed voor jezelf zorgen - maar dat is niet altijd makkelijk, dat is voor jou wellicht een regelrechte revolutie.
O:) Zo begreep ik je opmerking, dat je jezelf ziet als een sukkel. Ik vind dat heel erg meevallen :j maar ik vermoed dat ik weet waarom je zo denkt/ voelt.
En op zich zou ik burn out ook grif geloven, maar als studente is dat een groot gevaar. (Ik ken een vrouw met een mega studie schuld, en niet eens een diploma. Dat wil je niet! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:03

Jeetje, ik heb echt een heel naar gevoel in mijn buik gekregen. :\
Wat een ontzettend traumatische jeugd heb jij gehad zeg.

Je mag me altijd pb'en als je daar behoefte aan hebt. :j

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:25

Hoi pitje,

Jij hebt zeker wel pit om het zo vol te houden. Maar het kan ook teveel worden.

Wat voor hulp zou je graag willen hebben?

- Zoek je een thuis waar je lekker jezelf kan zijn zoals de meeste mensen hebben waarvan de ouders "normaal" (raar woord misschien maar ik hoop dat je me begrijpt) zijn om lekker langs te gaan als je even een schouder nodig hebt of een knuffel zonder voorwaarden en je ook niets hoeft uit te leggen als je dat niet wil

- Zoek je een vriendin, liefst wat ouder die voor jou een soort moeder kan zijn, omdat je dat als ik het goed lees wel gemist hebt?

- Zoek je gewoon iemand of meerdere mensen die naar je willen luisteren zonder oordeel?

- Zoek je iemand die met jou naar je studie / baan / paard situatie kunnen kijken om te zien of daar wat aan aan te passen is? Of met jou je wensen doorspreekt?

-Zoek je een manier om je verleden een plekje te geven, of iemand die dat met jou kan doen?

Je kan misschien zelf nog meer bedenken. Schrijf het eens op,lekker kladderen, of Bokken ;-) om gewoon wat in de ruimte te roepen. Mag ook lekker idioot, bv dat je wil emigreren naar Auckland, of een fietstocht wil maken op de maan :-) (dan wel bedenken dat het idioot is, maar lachen is ook een goede manier om jezelf wat vrijer te maken.)

Je zegt dat je een aantal goede vriendinnen hebt, dat is fijn, doe gewoon ook lekker leuke dingen met ze en je mag ze ook best vragen of ze je met praktische zaken (bv studie) kunnen helpen.

Ikzelf ken jou niet, en ik heb ook geen professionele hulpgeven ervaring. Alleen een luisterend oog of oor als je dat wilt, kan goed luisteren zonder oordeel en ook zonder echt actief op onderwerp door te gaan als men dat niet wil.

Sterkte met zoeken naar de juiste weg :(:)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:42

Zoek proffesionele hulp. Zij helpen je met de worstelingen in het leven.

Kersenpitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 13:10

Janneke2, ik herken zeker dat stukje van het minder erg maken! Ik zeg ook vaak dat het wel meevalt, als mensen geschokt reageren.

Dank je KoudbloedKim! :)

Samantha_01, wat ik gaat zou willen hebben is iemand die me zou kunnen helpen om de dingen weer op een rijtje krijgen en kritisch naar mijn situatie kan kijken. En uiteraard zou ik heel graag mijn verleden een plekje geven!

baudyh, zoals ik in de OP al vertelde, heb ik weinig vertrouwen in zulke hulp. Ik heb dit al een aantal keer geprobeerd, maar iedere keer had ik het gevoel dat het er zeker niet beter op werd.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:16

Soms moet je even zoeken voor je de juiste hebt gevonden, je moet wel een klik met diegene hebben. Niet te snel opgeven. Ik denk persoonlijk dat je er niet zelf uit gaat komen. en proffesionele hulp is meestal niet leuk. Je moet graven in jezelf over dingen die je vaak niet wil. Maar uiteindelijk kan jezelf weer die dingen waar je nu hulp voor wil.

Kersenpitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 13:19

Daar heb je zeker gelijk in... Ik heb al wel een verwijsbrief van mijn HA, maar ik vind het erg moeilijk om te bepalen waar ik het ga proberen :o

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:23

Idd, professionele hulp zoeken is de juiste weg. Jammer dat je daar vervelende ervaringen mee hebt, maar er zijn ook fijne therapeuten. Gewoon doen dus :)
Laat je dokter je doorverwijzen naar een psychiater of psycholoog. Die kunnen je verder helpen.

Kersenpitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 13:28

Verwijzing heb ik inderdaad al wel ;)

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:30

jemig wat een verhaal.

Misschien is het een optie om een van je vriendinnen te vragen wat er kwa school werk moet gebeuren. Misschien willen zij het wel op een rijtje zetten voor jou.
houdt veder goed je werk planning in de gaten. en je liefste pony wil vast wel een extra rondje lopen. zo heb je de tijd gewoon goed na te denk wat wanneer je wat van iemand wil.
over de gezondheid van je pony zal ik me niet te druk maken. Ik denk dat wanneer die echt iets heeft en je het op bokt uitlegt. dat er vast wel mensen zijn die je willen en ook kunnen helpen.

blijf zo positief mogelijk in het leven staan. want je kunt op zijn tijd alles aan.
mocht je je verhaal kwijt willen mag je me rustig een pb sturen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:31

Kersenpitje schreef:
Verwijzing heb ik inderdaad al wel ;)

Nu nog iets ermee doen ;)

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:36

Lieve kersenpitje,

Zo even slikken hier.... Wat heb jij al een hoop meegemaakt en wat moet dit ontzettend zwaar zijn geweest :(:)
Ik weet niet in welke regio/provincie je woont? Maar mocht je behoefte hebben om te praten met iemand, of even iets leuks te doen, ik sta overal voor open.

Ps ik doe je even een privé berichtje ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:42

Kersenpitje schreef:
Daar heb je zeker gelijk in... Ik heb al wel een verwijsbrief van mijn HA, maar ik vind het erg moeilijk om te bepalen waar ik het ga proberen :o

Daar zeg je een waar woord.
Waar te proberen....?
Een optie kan maatschappelijk werk zijn: waarbij je nadrukkelijk vraagt om 'de boel op een rijtje zetten' en praktische hulp. (Ooit ben ik hard weggelopen bij een maatschappelijk werker die vond dat hij wel voor psycholoog kon spelen - dat vroeg ik nadrukkelijk niet. Dus dan moet hij dat ook niet indirect gaan doen.)

En die mevrouw die jou wel knap vond dat je het allemaal vertelde, had mogelijk het uur ervoor een cliënte gehad die alleen maar kon huilen. (Ik heb ook wel eens meer gehuild dan gepraat tijdens een consult....) Op zich is "het hele verhaal en het overzicht" in een eerste gesprek wel handig voor een peut.
Maar er is uiteraard ook de vraag die jij aan jezelf "moet" stellen: wat vind ik van deze persoon? Zou ik durven/willen huilen, boos zijn, kwetsbare dingen vertellen....?
Ik heb therapie verder nooit ervaren als "moeten graven in dingen die je niet wil" - de pijn was er sowieso (is nu over), en dat was ook gewoon mijn doel.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:44

Goed dat je al wel weet wat je graag voor hulp wil.

Voor het verleden een plekje te geven zou inderdaad een professional je goed kunnen helpen. En het is inderdaad best lastig om de juiste persoon te vinden. Ze hebben er allemaal voor geleerd maar je moet een klik met degene hebben en tja, dat kan je niet zien aan hun cv. Vraag anders eerst een kennismakingsgesprek aan met wie je uitkiest, gewoon vrijblijvend om gewoon te kijken hoe degene op je overkomt. Dan weet je of je je prettig voelt bij degene, al is een eerste indruk ook niet zaligmakend.

Voor hulp bij het kritisch kijken naar je studie en zo kan je ook een goede vriend(in) vragen die samen met jou erdoor heen loopt. (Ok, een professional mag uiteraard ook). Ik heb de indruk van wat ik ervan weet dat diegene eigenlijk veel moet luisteren en met de juiste vragen en lijstjes maken en zo jouw warboel in wat je allemaal hebt en wil op een rijtje kan zetten. De keuzes moet je uiteraard zelf maken maar diegene kan wel helpen om het zo te ordenen dat je door de bomen het bos weer ziet :-)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:53

Ga gebruik maken van de verwijzing die je hebt gekregen. Er zijn echt hele fijne therapeuten die je wel kunnen helpen, het moet klikken en dat doet het domweg niet met iedereen.
Zorg wel dat je er voor open staat en dat je het een kans geeft, pas dan kan het ook effect hebben.

Heb je iemand op school waar je goed mee op kan schieten? Leg het verhaal in grote lijnen uit en vraag of hij/zij je kan helpen een planning te maken. Het liefst op week niveau. Dus op maandag doe je dit, op dinsdag moet je werken en heb je geen tijd. En zo de tijd vooruit tot dat je dingen tegen komt die nog niet te plannen zijn. Zo breng je structuur aan in de dingen die je moet doen en houd je het voor jezelf overzichtelijk. Je zal merken, als het goed is, dat je vanzelf meer structuur krijgt en beetje bij beetje het overzicht terug krijgt.

Ik zou je pony laten staan op de plek waar hij nu staat en het beetje geld wat je daarmee bespaart opzij leggen voor als er eventuele onvoorziene kosten komen. Maak hier een apart potje voor of open een rekening voor alleen het paardenbeest. Wat geld achter de hand hebben geeft ook rust in je hoofd.

Is het een idee om een keer met je broers en zussen om tafel te gaan? Uit te leggen hoe je je na al die jaren van ellende voelt en dat je misschien een beetje een buddy nodig hebt die je kan helpen het overzicht te behouden. Iemand om op terug te vallen als het even niet gaat? Waarschijnlijk is alleen het idee dat er iemand is die je kan helpen als jij dat nodig hebt genoeg en zul je diegene misschien wel niet eens nodig hebben. Bouw zekerheden in zodat je je niet druk hoeft te maken om zaken die "misschien" of "wat als" zijn. Hierdoor kun je je richten op de zaken die belangrijk zijn of prioriteit hebben. Kom je er toch niet uit kun je aankloppen bij degene die je buddy is voor dit soort zaken.
Je zult dan denk ik merken dat je die persoon steeds minder nodig gaat hebben omdat jezelf onbewust gaat merken dat structuur helpt en het meer een gewoonte gaat worden. Maar het is altijd makkelijker om iemand te hebben die in het begin met je mee kan kijken.

Heel veel succes en sterkte.

Kersenpitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 14:08

veranadautje, mijn vriendinnen weten mijn verhaal maar voor een deel. Ik heb nog nooit aan iemand zo uitgebreid verteld wat ik hier heb getypt. Ik denk dat ik dat ook liever alleen aan iemand vertel die wat verder van me af staat.
Ik denk ook wel dat het goed gaat komen als er iets met mijn pony zou zijn, maar ik wil niet afhankelijk zijn van anderen of in onzekerheid zitten.

RenskeLap, bedankt voor je PB ;)

Janneke2, ik denk dat ik maar ga beginnen met maatschappelijk werk idd, dan moet ik me ook al een beetje kwetsbaar opstellen, maar hoef ik niet meteen in mijn verleden te graven ;)

Samantha_01, ik denk dat ik hiervoor dan liever bij een maatschappelijk werker aanklop of eventueel naar de decaan van de afdeling ga. Ik vind het moeilijk om aan mensen in mijn omgeving te laten merken hoe het zit...

SAKKIA, ik ga na mijn stage even langs de decaan, ik denk dat ik daar meer aan heb dan aan een klasgenootje.
Mijn pony ga ik sowieso verhuizen, waar ze nu staat, wordt de verzorging steeds slechter en ik kan alleen in het weekend heen en ik moet steeds vaker in het weekend werken.
Ik zou wel met mijn zussen kunnen gaan praten, dat is misschien wel een goed idee, ook al vind ik het moeilijk om iemand met mijn gevoel lastig te vallen...

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:30

als je decaan je daarmee kan helpen, dan zou ik dat zeker eens proberen. Gewoon met een klein stuk beginnen, bv je studie. Als je kleine hapjes neemt dan kan je zelfs een olifant opeten ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:33

Ik heb je zojuist een PB gestuurd want iets te lang verhaal voor hier.
Maar wat ik nog aan je wilde laten weten is dat je niet eerder geholpen kunt worden voordat je erkend dat er problemen zijn waar je nu last van hebt.
Daarna de tweede stap als accepteren dat je niet alleen deze problemen weet op te lossen.

En over dat "Net doen als of het niet zo erg is of net doen als of er niets aan de hand is" zou ik dit willen zeggen: Je kunt een wond niet genezen door te doen als of hij er niet zit.

Een goede stap heb je hiermee ook al gezet.
Je hebt het opgeschreven en daar kwam je ook al een stukje bij je gevoel.
Citaat:
mijn vader gedroeg zich als het slachtoffer en als een klein kind (nu ik dit schrijf, vind ik hem een nog vreselijkere man…).

Dat wordt het echt en kun je er niet om heen. Het staat op papier. Je wordt je bewust dat het gedrag van je vader wat met jou doet.

Sterkte!.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:40

Zo meisje, wat heb jij wat voor je kiezen gehad in je korte leven. Mijn vader dronk ook heel veel maar ik had gelukkig wel een moeder die sterk in haar schoenen stond dus dat is totaal niet te vergelijken.
Je hebt misschien het gevoel dat je er niet toe doet in deze wereld maar je moeder heeft je via haar dagboek verteld dat ze trots op jullie is, hou je daar aan vast en blijf aub voor uit kijken. Ieder mens mag er zijn en soms is het leven heel zwaar maar je bent zelf eigenlijk al bezig met voor uit kijken. Andere stalling, een baan dus ga er voor, met of zonder professionele hulp, mijn gevoel zegt dat je er wel komt. Natuurlijk is het beangstigend dat er zoveel zelfmoorden in je familie zijn geweest en vooral dat je achterbleef met een persoon die de naam vader niet waard was maar jij bent uniek dus probeer er wat van te maken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:53

Je hebt een hoop meegemaakt, dat is wel duidelijk.

Mijn leven is totaal niet te vergelijken met dat van jou, maar ook ik heb in het verleden minder goede ervaringen gehad met psychologen.

Paar jaar geleden balanceerde ik op het randje van een burnout en heb via mijn werk begeleiding gekregen van de bedrijfsmaatschappelijk werker.
Dat heeft mij heel goed geholpen, maar op zijn advies ben ik wel nog verder gaan zoeken naar een professionele hulpverlener, bij wie ik me wel begrepen voelde, die me nog wat meer op weg kon helpen.

Ik ben uiteindelijk terechtgekomen bij een haptotherapeute. Hier heb ik echt baat bij gehad, ik voelde me veel meer begrepen door haar dan door de verschillende psychologen die ik eerder gesproken had.

Kersenpitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 20:10

OsMo, bedankt voor je PB en je hebt gelijk over die wond, misschien is het gewoon tijd om de pleister eraf te trekken...

bigone, ik denk ook dat het "allemaal" wel goed komt, maar ik moet nu eerst het beginnetje zoeken. Ik heb net al even gekeken voor hulp hier in de buurt, maar er zijn zoveel verschillende soorten en daarbinnen ook weer zoveel personen :=

Marije_Jiplover, ik zal eens opzoeken wat die therapie precies is :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:29

Kersenpit schreef:
Janneke2, ik denk dat ik maar ga beginnen met maatschappelijk werk idd, dan moet ik me ook al een beetje kwetsbaar opstellen, maar hoef ik niet meteen in mijn verleden te graven ;)

Klopt.
(Tenzij je ook zo'n malloot tegen het lijf loopt ;) !)

Er zijn idd allerlei vormen van hulp, maar belangrijk is, dat je een en ander echt goed kunt behappen.
Op zich is psychotherapie erg nuttig ("graven") - maar dat kost wel energie en zorgen dat je studie kan doorlopen is ook van belang. Rustig beginnen kan dus erg belangrijk zijn.
Citaat:
Ik vind het moeilijk om aan mensen in mijn omgeving te laten merken hoe het zit...

Ja, dat is zo'n overlevingsstrategie. En wellicht ook je opvoeding, want alcoholisme en geheimhouding gaan vaak hand in hand. Voorzichtig te werk gaan dus, want een overlevingsstrategie heeft simpelweg zin, het is belangrijk. Het is net iets anders dan dat je niet zou erkennen dat er problemen zijn. "Was er geen probleem, dan was die hele strategie niet nodig."

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 14:30

ik snap dat je het niet aan iedereen wil vertellen.
ik hoor gelukkig dan al meer mensen op bokt een pb gestuurd hebben. mooi om te horen.

Maar maak je niet druk om je pony hoor.

Kersenpitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 14:15

Even een update:
over 1,5 week heb ik een gesprek bij de decaan. Ik hoop dat zij mij verder op weg kan helpen en mij misschien begeleiding kan bieden op het gebied van school.
Ik twijfel of ik de OP van dit topic ga meenemen om aan haar te lezen (of van te voren mail), zodat ik geen dingen kan achterhouden of vergeet te zeggen. Zou dit slim zijn?

Verder gaat het met vlagen beter, mijn pony staat ergens anders en daar ben ik blij mee. Verder kan heb ik best veel gewerkt en kan ik de komende tijd regelmatig werken, dus dat zou ook een beetje verlichting kunnen bieden :j