Stenose,wie heeft dit ook,en wie is er aan geopereerd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Stenose,wie heeft dit ook,en wie is er aan geopereerd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 17:32

Er is bij mij een Stenose in mijn nek ontdekt. Stenose is een vernauwing in het ruggemerg kanaal.Ik had er al een Hernia zitten,en er zijn nog 2 [beginnende] Hernia's ontdekt in mijn boven en onderrug.
Ik kreeg de laatste 2 jaar veel stroomstoten door me lijf bij verkeerde bewegingen met paardrijden en voetballen.Ik dacht al die tijd dat het kwam door de Hernia die er zat.Tot ik een keer een nekslag kreeg met voetbal,op de grond viel, en vanaf me nek tot in me tenen onder stroom stond,én ik kon niet gelijk opstaan. Ik ben toen wel erg geschrokken, ben naar de H.A. gegaan en die stuurde me door naar de Neuroloog.Er werd een MRI scan gemaakt en toen werd de Stenose ontdekt.Het was behoorlijk nauw in dat kanaal en ik mocht niet meer voetballen en niet meer paardrijden. Bij een verkeerde val zou ik een incomplete/ complete Dwarsleasie kunnen krijgen. Ik was door het oog van de naald gekropen met die val op het voetbalveld,zei die Neuroloog. Ik zou geopereerd moeten worden in het UMC,maar het zou wel een riscovolle operatie worden.Ze gaan dan via de voorkant van mijn nek naar binnen,en plaatsen/schroeven er een metalen plaatje in.Ook is er geen garantie dat het daarna helemaal goed zou zijn.

Ik heb besloten geen operatie te doen,ik durf het niet.
Ik ben later ook weer gaan voetballen, had immers al die tijd ook gevoetbalt terwijl die vernauwing er al zat.Ook paardrijden doe ik weer,ben wel wat voorzichtiger geworden.
Ja ik weet, het risico blijft bestaan dat ik een dwarslaesie krijg bij een fatale val.Maar dit kan ook gebeuren als ik van me fiets val,een ongeluk krijg,uitglijd enz.als ik verkeerd val kán het fataal zijn.
Ook wil ik graag de leuke dingen nog blijven doen zolang ik het nog kan.

Ik slik nu ook sinds een tijdje Biocell Collageen II & Glucosamine en dat helpt heel erg goed.Ik heb met paardrijden geen stroomstoten meer gehad en met voetbal ging dat ook kei goed.

Ik zou graag willen weten,wie ook een Stenose heeft en een operatie overweegt of geopereerd is.Ook ervaringen zou ik graag willen horen.
Ik kom er niet onderuit w.b.t. een operatie denk ik,die tabletten die ik slik genezen natuurlijk niet.

Afbeelding

Zoolgangster

Re: Stenose,wie heeft dit ook,en wie is er aan geopereerd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 18:17

Vervelend hoor, zo'n stenose... bij mijn man komen stenoses op 2 plaatsen in de rug tegelijk voor, maar niet hoog in de nek, het is mijn mans geval een erfelijk iets, het komt bij meer familieleden voor.
Een oom van hem is 2x geopereerd maar had daar niets aan. En mijn schoonvader heeft ontzettend veel last van zijn handen (geen gevoel) en lopen kan hij ook nauwelijks zonder om te vallen, hij zit in een trippel rolstoel maar ze durven opereren niet aan op zijn leeftijd en omdat ze bang zijn dat hij dan niet meer zelfstandig kan ademhalen, of erger.
De huisarts zegt: "als je er aan dood gaat is het van ergernis" en beschouwt het als een vervelende kwaal waar je niet dood van gaat...

Mijn man laat het ook niet opereren, al laat hij dagelijks dingen uit zijn handen vallen, opereren wordt in het algemeen ook weinig gedaan, omdat het vaak niet helpt, helaas. En omdat ze bang zijn het te verprutsen al zal een goede chirurg vast zijn hand er niet voor omdraaien...
Helaas kan ik dus geen optimistisch verhaal over geslaagde operaties vertellen ... maar, je kunt er minstens 86 mee worden.

Wat ik me trouwens afvraag: zou je geen brace of zoiets bij risicovolle aktiviteiten kunnen dragen?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 18:32

Mijn moeder is er jaren terug aan geopereerd in Zevenaar, toendertijd de enige arts die het deed. Ze is enorm opgeknapt en was daarna nagenoeg klachten vrij.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 19:43

Zoolgangster mijn H.A. zei dit ook,of een nekkraag/brace niet wat was om te dragen bij paardrijden of voetballen.De neurochirurg zei dat je dan amper kan hard lopen enzo,dat ding zou je alleen maar in de weg zitten.Een een zachte nekkraag zou niet genoeg steun geven.

Het probleem met paardrijden is dat ik soms best wel bang ben,dan denk ik er weer aan van:wat als ik eraf val? dan komt er best een angst naar boven.Maar gelukkig zeg ik dan al snel tegen mezelf,je bent nog nooit van je paard gevallen!

Het percentage is best laag om volledig van de klachten af te komen.De neurochirurg zei tegen mij dat het voordeel was,dat ik dan wel veilig kon voetballen.Paardrijden sprak hij niet over,dat vond het sowieso een levens gevaarlijke sport.Zijn kinderen was verboden ooit te gaan paardrijden. Tja dat kan,ieder zijn mening over een sport.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 19:44

Polly schreef:
Mijn moeder is er jaren terug aan geopereerd in Zevenaar, toendertijd de enige arts die het deed. Ze is enorm opgeknapt en was daarna nagenoeg klachten vrij.

Dan hoort jou moeder bij de weinige die er wel van opknappen.Als ik zeker wist dat het bij mij ook zou zijn,dan zou ik er nog over nadenken w.b.t. opereren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:48

Mijn moeder heeft het in haar rug samen met meerdere hernia's en alles is te complex om te kunnen opereren.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 20:07

Jessix schreef:
Mijn moeder heeft het in haar rug samen met meerdere hernia's en alles is te complex om te kunnen opereren.

Jeetje! heeft je moeder er veel pijn aan?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:30

Ja dat wel, maar ze kan daar redelijk goed mee om gaan. Gedurende de jaren heeft ze een paar keer lagere periode nauwelijks kunnen lopen en echt maanden op bed gelegen, maar ze krabbelt tot nu toe steeds weer op en kan dan weer beperkt haar ding doen.

Ik geloof niet dat ze met angst leeft voor wat kan gebeuren.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:56

gohya schreef:
Polly schreef:

Dan hoort jou moeder bij de weinige die er wel van opknappen.Als ik zeker wist dat het bij mij ook zou zijn,dan zou ik er nog over nadenken w.b.t. opereren.

Ze had geen keuze, al haar leven lang pijn, arbeidsongeschikt verklaard en de keuringsarts vond het allemaal maar onzin. Door aangespannen rechtszaken uiteindelijk bij een arts terecht gekomen die hetzelfde had gehad maar die mocht niet opereren omdat hij aangesteld was door de rechtbank. Hij heeft toen doorverwezen naar de arts die uiteindelijk geopereerd heeft.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 21:01

Ik ken de pijn heel goed! gelukkig heb ik nu al een poosje geen pijn meer,dankzij die Biocell tabletten.
Jessix miss. wat voor je moeder deze tabletten? ze zijn alleen te koop bij een Natuurwinkel, prijs is wel 60,- per pot met 180 tabletten.Maar ze werken écht.

Polly, van de buitenkant is er eigenlijk niets te zien van een Stenose,daarom denken veel mensen dat er nix aan de hand is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:04

Ik weet dat ik sinds 2005 een vrij ernstige stenose heb aan 3 wervels hoog in de nek. Mijn klachten waren toen vrij ernstig. Voornamelijk zenuwpijn in mijn linker bovenarm (ik wilde af en toe mijn arm er echt afhakken), heel de dag tintelingen vanuit mijn nek tot aan mijn pink, kramp in mijn rechterhand en nekpijn.

Volgens mijn neurochirurg is een operatie geen genezing en krijg je uiteindelijk een "zwanenhals" en zal na een tijd je nek vastgezet moeten worden. Hij vond mij daar toen (begin 40) te jong voor.
Ik ben naar een pijnkliniek gestuurd en zijn er aanpassingen op mijn werk gedaan, houdingstherapie en zware pijnstillers (soort anti-depressiva tegen de zenuwpijn). En een verbod op paardrijden (en andere sporten). Behalve het gevaar van een val, was het bezwaar voornamelijk omdat door het paardrijden (schudden) de schade aan het ruggenmerg verergeren kan worden.
Dit hielp wel tegen de pijn, maar ik werd nogal suf van deze medicijnen en voor mijn werk moet ik vooral mijn hersens gebruiken. :D Dus na 2 jaar ongeveer gestopt met deze medicatie. Inmiddels was de pijn wel een heel stuk verminderd en je verlegt (zelf) je grenzen, je went aan pijn, uiteindelijk.
4 jaar geleden heb ik een aneurysma gehad en heb ik een tijd in het ziekenhuis gelegen en daarna thuis een tijd rust gehad. Dit heeft een hele goede uitwerking gehad op de pijn in met name mijn arm.
Vorig jaar heb ik opnieuw een MRI gehad van mijn nek, de stenose is inmiddels verergerd en nu is het cervicale myelopathie (dus al schade aan mijn ruggenmerg). De pijn valt mee, maar met name mijn linkerarm tintelt/slaapt de hele dag, krachtverlies in mijn rechterarm en uitval in met name mijn rechterbeen.
Zolang ik echter goed op mijn houding let, is het (voor mij) te doen.
Mijn neurochirurg vindt dat je pas moet opereren als er sprake is van een (tijdelijke) dwarslaesie. Hij heeft wel aangegeven, dat er 2 manieren zijn van opereren, via de achterzijde of via de voorzijde, afhankelijk van de stenose/patiënt.
Ik heb geen last van angst, wel ben ik af en toe gefrustreerd dat ik niet alles kan doen en/of hulp moet vragen. Ik moet lichamelijke activiteiten goed doseren en mijn rust pakken. Maar of dit door de stenose of door het aneurysma komt, dat weet ik niet goed.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:17

Dank je TS voor de tip, ik zal het aan haar doorgeven.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 22:48

Jeetje Electra63 jij hebt idd. een hele ernstige stenose!
Die zenuwpijn in de arm ken ik! ik heb dat ook gehad in mijn rechterarm.Mijn god dat was niet uit te houden,ik heb toen in een mitella gelopen om de arm zo min mogelijk te hoeven bewegen.Naar de w.c. gaan was een hel! je hebt toch beide armen nodig.Die rust,arm in mitella,heeft wel wat geholpen i.c.m. pijnstillers, Naproxen 500mg, de scherpe kantjes waren er af.

Nu zal bijna niemand dit geloven wat ik nu vertel,maar het is écht waar.
Ik heb een paragnoste gevraagd me van de zenuwpijn in mijn arm af te helpen.Zij heeft mij toen 'geopereerd' via haar krachten. Na 1 week was álle zenuwpijn weg in mijn arm.Ik kan bijna alles weer doen met de arm,kan hem alleen niet té hoog omhoog doen,dan voel ik het wel.Dit is een paar maanden geleden gebeurt en nog steeds is de pijn weg.Ik gebruik ook geen pijnstillers meer.

Mijn god,wat was ik haar dankbaar.Het is zo jammer dat alle paragnosten over 1 kam worden geschoren.Ik weet wat zij kan, ik heb het immers zelf ondervonden.

Mocht iemand de naam willen weten,ze zit ook op Bokt, PB me maar.[ik overleg wel eerst met haar].

Electra ik ben blij te horen dat er ook neurochirurgen zijn die zeggen dat opereren niet de genezing is.
Doe jij nu helemaal geen sport meer? en rijd je ook geen paard meer?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 22:51

Jessix schreef:
Dank je TS voor de tip, ik zal het aan haar doorgeven.

Moet je zeker doen,het werkt echt.Ik geloofde nooit in die natuurlijke middelen,vond het onzin.Maar wat ben ik blij dat ik het tóch geprobeerd heb.Ik noem ze 'wonderpillen'. ;)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:56

Mijn vader!! Ik ga straks even uitgebreid lezen en antwoorden. Ik moet nu eerst wat afmaken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 22:58

Is goed hoor Agossie.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 23:18

Jk rijd inderdaad geen paard meer, behalve af en toe rondje uitstappen.
Ik heb trouwens wel het advies gehad om mijn armen zo weinig mogelijk omhoog te doen en zeker niet boven mijn schouders. Dus haar wassen of fohnen, was ophangen geeft problemen. Zelfs een poetsbeurt of halster/hoofdstel omdoen (zadel probeer ik niet eens) geeft problemen. Bed verschonen moet mijn man bij helpen, enz. Zo kan ik tientallen dingen opnoemen waardoor ik beperkt ben.
Maar omdat ik heel veel geluk heb gehad, dat ik geen ernstige gevolgen van mijn hersenbloedingen heb overgehouden, probeer ik niet te klagen. Maar soms ben ik zo gefrustreerd.... -:(- :D
Verder heb ik met de kou meer last, de zon/ warmte helpt ook goed.

in paragnosten geloof ik niet, sorry.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 23:19

gohya schreef:
Polly, van de buitenkant is er eigenlijk niets te zien van een Stenose,daarom denken veel mensen dat er nix aan de hand is.

Klopt, daarom was ze als kind ook vaak uitgemaakt voor aansteller terwijl er dus echt wel pijn was.
Overigens lees ik nu pas dat jullie het allemaal over de hals hebben, mijn moeder had het in haar (onder)rug weet niet of dat nog verschil maakt.
Ik heb een poosje ook wat vage klachten gehad en toen hebben ze mij ook onderzocht maar ik bleek het niet te hebben.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 23:22

Hoe ontstaat stenose eigenlijk, komt dat door een trauma (bv te vaak verkeerd terechtkomen als je van je paard valt) of door overbelasting, of zomaar zonder duidelijke oorzaak?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 23:39

Bij mij slijtage/verkeerde houding. Ik had op mijn 40e de nek van een 70e jarige bouwvakker, volgens de neuroloog.
Volgens mijn man omdat ik erg veel paard heb gereden ( 5 of 6 uur per dag).
Zelf geloof ik in een aangeboren defect dat wel verergerd kan worden door bepaalde omstandigheden.

Door de slijtage krijg je botwoekeringen.
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 15-12-14 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 23:40

Hier was het waarschijnlijk na een trauma op (zeer) jonge leeftijd

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 23:42

Polly schreef:
Hier was het waarschijnlijk na een trauma op (zeer) jonge leeftijd

Ik ben wel op mijn 17e van 3 meter hoog naar beneden gevallen. Maar op mijn rug en niet op mijn nek.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 00:05

Pfoe dat klinkt wel heftig Electra.

Ik vroeg 't me af omdat ik afgelopen jaren een paar keer nogal verkeerd terecht ben gekomen (val van paard) en daarna ook een tijd lang telkens tintelende armen had. Met osteopaat en fysiotherapie ben ik daar nu vrijwel vanaf gelukkig, al moet ik niet te fanatiek lang doorzitten. Heel af en toe heb ik als ik m'n hoofd draai een scheut/steek door m'n nek waarbij het voelt of het maar net goed gaat.

Edit: ik bedenk ook net dat ik op m'n 9e keihard tegen een stilstaande aanhangwagen ben gefietst.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 00:19

MarChak schreef:
Pfoe dat klinkt wel heftig Electra.

Ik vroeg 't me af omdat ik afgelopen jaren een paar keer nogal verkeerd terecht ben gekomen (val van paard) en daarna ook een tijd lang telkens tintelende armen had. Met osteopaat en fysiotherapie ben ik daar nu vrijwel vanaf gelukkig, al moet ik niet te fanatiek lang doorzitten. Heel af en toe heb ik als ik m'n hoofd draai een scheut/steek door m'n nek waarbij het voelt of het maar net goed gaat.

Edit: ik bedenk ook net dat ik op m'n 9e keihard tegen een stilstaande aanhangwagen ben gefietst.

Tintelingen wijst wel op een beknelling, na een val zou een wervel wel een beetje scheef kunnen staan. Dat zou een (goede) manueel therapeut of chiropractor kunnen vaststellen.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 00:43

Die tintelingen ben ik nu vrijwel vanaf gelukkig, na dus inderdaad osteopaat en fysio na de diverse valpartijen. Ik probeer er altijd wel op te letten dat ik niet ingezakt zit tijdens het rijden of werken achter m'n toetsenbord. Ik probeer dus als het ware te zitten met een draadje aan m'n kruin, zodat m'n wervelkolom en nek niet te ver inknikken. Een heerlijke bank met fijne kussens waarop ik languit mijn nek en rug kan ontspannen én een warm waterbed doen ook wonderen.

Een paar jaar geleden, vóór de eerste val waarbij ik m'n nek/schouder bezeerde, is mijn nek nog op de foto gezet, en daarop wat toen nog niets bijzonders te zien.