Ongezonde nagels door nagellak?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iolanthe

Ongezonde nagels door nagellak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 18:12

Hoi iedereen :)

Ik merk de laatste tijd dat mijn nagels best wel minder "stevig" zijn dan vroeger. Op mijn duimen staan er horizontale ribbeltjes in, en in zowat elke nagel zitten er "laagjes". Ik kan dus gewoon een stuk van zo'n laagje er af halen door er met een andere nagel onder te kruipen (klinkt vast heel duidelijk :+ ) Nu gebruik ik sinds een half jaar of zo af en toe nagellak, voordien nooit. Kan het zijn dat dat daardoor komt?

(Mijn voedingspatroon is niet echt veranderd, dus ik denk niet dat het daaraan ligt.)

Flew

Re: Ongezonde nagels door nagellak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:13

Ik kreeg ook zulke nagels door frequent nagellak te gebruiken. :j Inmiddels al een tijd mee gestopt en mijn nagels zijn weer helemaal mooi.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 18:14

Hoe vaak is frequent? Ik gebruik het maar een keer per maand of zo...
Maar het kan er dus wel mee te maken hebben :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:15

Het lijkt me sterk dat het door gewone nagellak komt. De nagel bestaat uit dode huidcellen en die hoeven als zodanig niet te ademen of "rusten".
Het klinkt alsof je nagels erg droog zijn, je zou een kuurtje kunnen gebruiken van een goed merk om de nagels te herstellen.

Ik heb zelf van tijd tot tijd ernstig droge nagels en dan gebruik ik een week of twee de OPI Nail Envy voor droge nagels, en ik ga meer drinken en dan is het binnen no-time opgelost.

Ik lak mijn nagels al jaren bijna dagelijks, het gebeurd maar zelden dat ze "kaal" zijn maar ze worden daar echt niet minder van.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:16

Ik heb eigenlijk altijd nagellak oo maar ik heb juist mooie gladde sterke nagels (wel een beetje verkleurd haha).

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:16

Bij mij zwakkere nagels door minder zonlicht, maar alleen m'n wijsvinger en middelvinger.
Altijd hele sterke harde nagels gehad, maar in deze periode iets zwakker en na regelmatig nagellak gebruik.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:17

Ik weet precies wat je bedoelt met die laagjes :j Ik heb het zelf geprobeerd op te lossen met van die hardening base coat, maar daar ben ik helaas niets mee opgeschoten. Nu gebruik ik echt sporadisch nagellak (alleen met kerst en speciale gelegenheden) en mn nagels zijn weer gezond!

Ik denk alleen dat het aan de nagellakremover ligt ipv aan de nagellak zelf. Die remover droogt mijn nagels altijd zo uit, en nagellak ligt er alleen op... Als je nagellak wilt blijven dragen, kun je misschien eens naar een betere remover zoeken? Misschien helpt dat.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:17

Ik had eigenlijk altijd nagellak op en merkte dat mijn nagels daar echt minder van werden. Ik dacht dat het wellicht ook nog kon komen door de remover die ik gebruikte. Volgens mij is remover met aceton behoorlijk agressief.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:18

@muntdrop, de verkleuring kun je voorkomen door een goede basecoat te gebruiken. Donkere en felle kleuren nagellak bevatten veel pigment wat in je natuurlijke nagel gaat zitten. Of er zitten verharders in die de nagel geel maken.

@Flew, aceton droogt uit inderdaad. Als je er gevoelig voor bent zou je over kunnen stappen op een aceton vrije remover (dus die geschikt zijn voor kunstnagels).

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:21

Duw je wel eens je nagelriemen terug? En zo ja, hoe? Als je dit verkeerd aanpakt kunnen horizontale ribbels in de nagels ontstaan.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:23

_Denise_ schreef:
Duw je wel eens je nagelriemen terug? En zo ja, hoe? Als je dit verkeerd aanpakt kunnen horizontale ribbels in de nagels ontstaan.

Dan moet je wel heel raar doen, dan beschadig je de matrix maar zolang je het normaal doet ontstaat er geen schade.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 18:24

Wow, al die reacties al :)

Ik gebruik acetonvrije remover (van Kruidvat), dus dat zal het niet zijn, tenzij dat natuurlijk slechte kwaliteit is (ik ben echt niet ervaren op dit vlak :o )

Maar blijkbaar zijn ze dus te droog. Ik ben niet van plan om allerlei middeltjes aan te schaffen :P Ik kan wel leven met minder nagellak dragen :)

Nu heb ik een eind geleden een soort lak gekocht die je eerst op je nagel doet, als dat opdroogt wordt het een soort velletje op je nagel die je er makkelijk kunt aftrekken. Misschien betert het als ik dat gebruik. Sowieso wacht ik nu wel even tot mijn nagels er weer wat gezonder uit zien :)

_Denise_, igg niet bewust := Wat bedoel je er precies mee?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:27

@tazzey, zo raar hoef je dan niet te doen.
Ik heb al 6 jaar deukjes in 1 nagel, als het niet al langer is. Horizontale strepen en deukjes

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:29

De nagel groeit uit de matrix die beschermd wordt door de nagelriem. Door de nagelriem terug te duwen ontstaat geen schade. De schade aan de matrix kan ontstaan door stoten, nagelriemen knippen of stuk trekken en dergelijk maar niet door terug duwen.
Je moet het niet te extreem doen maar dat is bij alles zo ;)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 09:30

Iolanthe schreef:
Nu heb ik een eind geleden een soort lak gekocht die je eerst op je nagel doet, als dat opdroogt wordt het een soort velletje op je nagel die je er makkelijk kunt aftrekken. Misschien betert het als ik dat gebruik. Sowieso wacht ik nu wel even tot mijn nagels er weer wat gezonder uit zien :)

Dat is een peel off base coat en die is eigenlijk bedoeld om glitter nagellak er gemakkelijk mee af te halen. Met gewone remover gaat dat namelijk lastiger.

Ik vermoed niet dat dit jou gaat helpen, want dit doet qua verzorging niets voor je nagels :) Ik zou gaan voor meer drinken, wat olie gebruiken om je nagels en nagelriemen te verzorgen en je nagels vijlen met een goede vijl, liefst van glas. Die kun je kopen bij Kruidvat, van het merk Herome

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 09:37

Ik had dit ook altijd met nagellak, ondanks gezond leven en voldoende zon. Of ik nu remover gebruikte of niet om het er weer af te krijgen. Ook idd van die ribbels, alsof de kwaststroken die ik had gemaakt met het nagellakkwastje er nog in stonden. Ik gebruik om die reden helemaal geen nagellak meer tegenwoordig en nergens last meer van. :) Ik heb voor de rest ook absoluut geen zwakke nagels, ze breken niet gauw en zijn vrij hard en sterk.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 09:46

Dan is nagellak dus toch een stuk ongezonder dan ik dacht :=

Corelli, zo heet het inderdaad :) Ik denk dat ik voorlopig gewoon even geen nagellak gebruik ipv olie en een vijl te kopen :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 10:06

Meis, nagellak is echt niet ongezond hoor ;-) De meerderheid zijn allemaal vrij van schadelijke stoffen en omdat je nagel uit dode huidcellen bestaat kan dat echt geen kwaad.

Het goed smeren met een olie of crème is heel verstandig want dat zorgt ervoor dat je nagelriemen gezonder worden waardoor de nieuw te groeien nagel ook sterker wordt.
Iedere dag een glasvijltje erlangs doet ook wonderen. Je hoeft er niet zoveel vanaf te vijlen dat je niets overhoud.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 10:30

Ik lak mijn nagels al jaren (zeker 5 jaar) minimaal twee keer per week. :+ En mijn nagels zien er prima uit. Tussendoor laat ik ze soms een of twee dagen "naakt" met een olietje en een nagelverharder er op. Maar niet iedere nagel is hetzelfde, dus ik wil hier niet per definitie mee zeggen dat het niet van het lakken kan komen :)

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 11:36

Ik weet niet wat er precies in nagellak zit en of dat wel/niet ongezond is (overigens kunnen ook niet-schadelijke stoffen effect op iemand's gezondheid hebben en dat zal vast ook per persoon wisselen, dus dat persoon A er geen last van heeft zegt m.i. ook niets over of persoon B er wel/geen last van zou moeten hebben), maar mijn ervaring is hetzelfde als TS. Met nagellak zagen mijn nagels er minder mooi en gezond uit en zonder heb ik hartstikke sterke, gezonde nagels waar ik verder geen onderhoud aan heb. :) Voor mij was de keuze dus ook snel gemaakt om gewoon nooit meer nagellak te gebruiken (nu ben ik verder toch al niet zo'n nagellak-type, dat scheelt, ik gebruikte het al erg weinig en nu al erg lang helemaal niet meer).

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:54

Wat je vooral moet doen is de laagjes niet verder van elkaar afscheuren. Op een gegeven moment ging ik eraan peuteren en toen werden de laagjes steeds erger, en mijn nagels steeds lelijker. Toen mn nageltjes een tijdje helemaal met rust gelaten, geen gefrunnik en geen nagellak. Dus weet eigenlijk niet waar het nou aan lag, het gefrunnik of de nagellak(-remover) :o

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:56

Ik kreeg dat ook door nagellak.
Hyrome oid met citroen hielp bij mij zeer goed!

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 20:24

kevertje04 schreef:
Wat je vooral moet doen is de laagjes niet verder van elkaar afscheuren. Op een gegeven moment ging ik eraan peuteren en toen werden de laagjes steeds erger, en mijn nagels steeds lelijker. Toen mn nageltjes een tijdje helemaal met rust gelaten, geen gefrunnik en geen nagellak. Dus weet eigenlijk niet waar het nou aan lag, het gefrunnik of de nagellak(-remover) :o

Daar maak ik me inderdaad wel schuldig aan :o
Dus het plan is nu ook voorlopig niets erop en er niet aan zitten prutsen.

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:28

bij mij gebeurt dit ook door gebruik van nagellak, nu alleen nog met gelegenheden

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:58

Je kunt beter niet aan de losse laagjes trekken. Je nagel bestaat uit op elkaar geperste laagjes en als je die weg haalt dan gaat het niet goed. Je zou een glasvijl kunnen overwegen. Met een glasvijl seal je de laagjes als het ware. Je mag die vijl niet op de nagelplaat gebruiken. Als je dat dagelijks doet en je verzorgt je nagelriemen goed dan zal het vanzelf beter worden.
Als je nagellak draagt zorg dan dat je een goede basecoat gebruikt.