Val van paard, zere heup (pijnelijke schouder)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

korbakimmy8

Val van paard, zere heup (pijnelijke schouder)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 20:49

Hoi bokkers!

Vandaag was het sinds 2 jaar weer zo ver. Ik ben weer een keertje gevallen. Paardje rijd ik nu sinds einde zomer. Schrikt eigwnlijk nooit, vlucht iig nooit. Maar vandaag raakte ze compleet in paniek en ik viel er af, paard galopeerde verder in paniek en viel zelf ook aan de andere kant van de bak (paard maakt het goed).

Ik voelde mijn heup en schouder meteen. Niet echt pijnlijk maar gewoon wat gevoelig. Ik ben er niet weer op gestapt. Niet omdat ik bang was (want dit ben ik niet zo snel) maar toen ik 2 jaar geleden het zelfde viel en weer opgestapt was bleek me schouder spier net niet gescheurd (zeer ver uitgerekt). Ik wilfe om die reden niet weer op stappen. Ik heb wel daarna nog 2 stallen gemest, 4 stallen hooi neer gelegt en stal geveegd. Echte pijn bleef weg.

Ik reed terug in de auto naar mijn shets (staan op een andere stal) zn 15 min. Toen ik uit stapte deed mijn heup best heel veelvpijn. Ik ben gewoon de stal klusjes gaan doen. Eenmaal thuis heb ik lekker een warme douch genomen. Heb daarna een heel tijdje op de bank gezeten (avond eten en ff uitbuiken). Daarna nog lopend naar de supermarkt geweest. Dit ging best moeizaam.

Nu zit ik ook alweer ff een tijdje stil en stond net op en deed nog meer zeer.

Ik kan voelen dat het wel mijn spieren zijn. Niet mijn bot ofzo. Is een beetje zijkant heup bovenkant bil zeg maar.

Van mijn schouder heb ik niet exht last. Sommige bewegingen doen wel zeer maar meer erge stijfheid.

Wat zouden jullie mij adviseren? Qua pijnstillers, bewegen, zalfjes haha enzovoorts.

Hebben er nog meer bokkers last van hun heup gehad na een val? En hoelang duurde dat tot het over was?

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 20:52

Imbrufens in nemen voor je gaat slapen!! Weet niet of je dat hebt zeker 400mg
En morgen ook innemen tis een spierojtspanner dus dat is wel fijn en je blijft daar door lopen waardoor je spieren niet zo stram worden

En ga je niet bang maken maar na val nu 2 jaar geleden heb ik nog steeds last van me heup/ onderrug

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 21:05

Dank je wel pinky! Ibos heb ik ja dus die zal ik innemen voor het slapen gaan. Ook morgen zal ik die nemen. Hoeveel x daags 400 gram raad jij aan?

en zo naar 2 jaar nog steeds last... erg rot voor je:( hooo dat bij mij niet het geval is:$

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 21:09

Gewoon rustig aan blijven bewegen. Normaal doen en niet door je pijngrens heen gaan. Ik weet niet zeker uit je verhaal, of het de zijkant van je heup is of meer naar je rug? Maar als de aanhechtingen van de spieren aan je bekkenkam/onderrug wat gekneusd zijn. Moet je wel even wat rekening ermee houden. Zou zonde zijn als het niet correct heelt, of de spierspanning komt niet goed. Dan heb je weer kans op last van lage rugpijnen etc.
Ik heb een oom als fysio :D superhandig met zo'n paardenhobby. En ben zelf 2 wkn geleden op mijn heup gevallen. Daar komt bovenstaande info vandaan. Ik weet niet of je je ergens zou kunnen laten masseren? Maar na een weekje of zo, als de grootse kneuzing weg is, vinden je spiertjes het vast fijn om even losgemaakt te worden. Gaat het herstel ook wat sneller.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 21:11

Ik zou als ik jou was wel in beweging blijven, maar niet teveel overbelasten. Als de pijn niet gaat ibuprofen nemen, werkt bij mij altijd goed.
Ik ben 3 jaar terug gevallen van een paard op de manege en sindsdien last van m'n heup/bekken, maar mijn lichaam is al niet volledig in orde dus dat is niet heel gek bij mij.

Komt vast goed, zal het niet gewoon een beetje beurs zijn? :)

korbakimmy8

Re: Val van paard, zere heup (pijnelijke schouder)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 21:15

Kamy, het is meer de zijkant. Voel niks in me rug. Toevallig is de eigenaar bezig met een sport massage opleiding. Dus mocht bij haar komen als het nodig was haha.

Iselda, het is niet blauw ofzo. Me heup voelt niet zoals spierpijn (zoals ik wel in me schouder voel nu) dus weet niet zo goed wat voor pijn dit is.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 21:17

Goed warm douchen, pijnstillers alleen maar nemen als je het echt niet kan uithouden of bijvoorbeeld niet kan slapen van de pijn. Ibuprofen is rommel voor je maag dus als je het niet nodig hebt, liever niet. Verder rustig blijven bewegen, niet overbelasten en met een paar dagen trekt de spierpijn wel weg.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 13:09

Mijn vriend heeft net voltaren zalf voor mij gehaald. Uit ervaring van andere zou dat goed moeten werken. Dus ik ben benieuwd.
Vanmorgen geen pijn stiller genomen, het ging redelijk. Helaas speelt het nu weer erg op. Ik heb helaas niks mee genomen qua pijnstillers en ben pas om 4 uur thuis dus ff doorbijten.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 13:24

Rustig blijven bewegen en niet over je pijngrens heen gaan... zodra je niet meer blauw bent zou ik even een bezoekje brengen aan een fysio... kan best dat er wat niet helemaal lekker zit en dan kan die je daar even mee helpen...

ik heb zelf eens onder een paard gelegen en nadat het blauwe weg was vond ik het wel prima... achteraf blijkt dat ik heel lang met een bekneld 'iets in mijn heup' heb gelopen wat eigenlijk in het dagelijks leven niet echt op viel (alleen aanspringen in de linkergalop was opeens moeilijker, voor de rest had ik nergens echt last van... blijkbaar wen je aan beperkte beweingsvrijheid nadat je eerst flink blauw bent geweest... de fysio had het met 2 behandelingen er helemaal uit *\o/*

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:41

Of de osteo. Als er iets anders nog meer niet op de plek zit ;) Ben begin dit jaar met dubbele lijnen gelanceerd door paard (ze brak ineens heel fel uit, en ik kwam op de lijnen terecht en werd dus achterover gegooid). Toen heb ik mijn heup echt goed gekneusd. Kon niet zo veel meer.....
Rondje huisarts. Klein weekje doorbijten op pijnstillers, en toen een keer of 5 naar de fysio. Toen was het goed. Maar na de zomer begon ik toch weer wat last te krijgen. Ik spin ook, en dacht dat het aan de nieuwe les lag. Tot ik laatst bij de osteo was voor onderhoud. Ik was het ongeval totaaaaal vergeten. En hij voelt rond mijn heup en zegt: ik weet niet wat je allemaal gedaan hebt, maar hier zit het goed vast! Een klein duwtje, paar knakjes. En man. Wat een verlichting!!!

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 20:08

Sinds gisteren aam het smeren met voltaren. Nog niet echt duidelijkresultaat. Met mijn heup gaat het goed. Ben niet meer zo mank als donderdag. Sommige houdingen doen zeer zoals van zitten naar staan. Dan lijkt het er echt in te schieten. Als ik eenmaal loop gaat het goed:)
Ik heb sinds gisteren middag enorme last van mijn schouder. Een druk puntje gevonden die echt goed zeer doet. Rondom veel spierpijn.
Sinds vandaag last van mijn elleboog. Die is ook helemaal blauw. Niet het idee dat ik daar op gevallen ben ofzo.

ik ben gisteren en vandaag wel over mijn grens heen gegaan. Ik zorg dit weekend geheel voor een stal met 4 paarden, binnen en buiten zetten, mesten noem maar op. Dus best zwaar. Omdat de pijn later op de dag erger word maar 2 voltaren K geslikt net. Afwachten of het werkt.