Diabetes type 2, wie heeft het of had het? (Tips)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

Diabetes type 2, wie heeft het of had het? (Tips)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 08:24

Hoi hoi
Ik weet sinds een maand of 4 dat ik type 2 heb (en hier mogelijk nog vanaf kom ivm gewicht). Ik sta nog onder onderzoek/medicijnen voor schildklier (wat hier mogelijk deels oorzaak van is/mee te maken heeft).
Mijn suiker is rond de 14 (nuchter) en ook de langere termijn waardes waren hoog. Insuline is hoog (resistent) deze was bij tweede onderzoek iets gezakt.

Waar ik fysiek vooral last van heb is het heel snel warm hebben/zweten (echt duidelijk meer dan 2 jaar terug toen ik het nog niet had wssl) en heel erg moe.

Ook heb ik in de winter (nu) allerlei uitslag (wssl omdat ik nu minder drink dan in de zomer) in de zomer drink ik echt liters (ook altijd dorst) nu wel soms hele droge mond maar drink denk ik 1,5/2L per dag.

Waar ik vooral moeite mee heb is m'n dagelijks leven. Hoe delen jullie dit in, wat eet je wat laat je altijd bewust staan? Wat doen jullie aan beweging, als je uiteten gaat enz? Wat neem je mee naar school/werk aan tussendoortjes?
Komkommer is goed maar ik kan niet 5 dagen vd week op een komkommer knagen, ben echt iemand die wel afwisselend moet eten want anders eet ik alles op wat op m'n pad komt :').
Laatst bijgewerkt door Ashley5760 op 11-12-14 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 08:29

Hoi Ashley5760, misschien kan je hier je hart luchten en antwoorden krijgen.

[HK] Diabetes voor het leven deel 3 !

je gebruikt pillen neem ik aan? tja altijd moeilijk, maar bv rijstewafels zijn ook lekker als tussedoortje.
uit eten.. gegrild is beter dan gebakken.. jee moeilijk om zo 1,2, 3 wat op te sommen, maar er zijn er vast genoeg die je tips kunnen geven. Om te drinken is bv slimpie een optie. limonadesiroop zonder suiker. (wel met aspartaam)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 08:33

Ik weet niet of je echt heel veel overgewicht hebt maar 14 is toch wel een hoge waarde om er nog vanaf te komen.
Ben je al verwezen naar een dietiste? (en dan niet alleen om het afvallen, maar juist om te kijken wat je beter wel en wat niet kan eten).

Themba

Re: Diabetes type 2, wie heeft het of had het? (Tips)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 08:38

14 nuchter. Pittig. Zie tijdens mijn werk soms flinke waardes voorbij komen maar nooit zo hoog nuchter! Denk dat afvallen dan de eerste stap is! Als je daar mee bezig gaat dan let je ook op je eten en zal je suiker zich al automatisch aan gaan passen.

Belangrijkste is om te zorgen dat je niet aan de insuline hoeft. Dat bepaald je leven zo erg dat wens je niemand toe!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 08:41

pipo die had ik al gezien :) ben niet zo'n hele actieve HK topic bokker dus had me nog niet gemeld of alles doorgelezen :+

Charaz ja erg overgewicht, inmiddels 15kg eraf (nog 15kg en dan zit ik op m'n gewicht voor de suiker). Ik ben niet bij een dieetist, over het algemeen eet ik voor een normaal (niet ziek) persoon redelijk goed, maar ik hou van fruit en weiger 3,- te betalen voor een paar bessen terwijl je er ook 6 kiwi's voor kan krijgen bv (en dat is geloof ik wat je met suiker niet moet doen).

Drinken doe ik altijd light inmiddels alleen sommige restaurants schenken dan toch regular in (dat proef je gewoon) laten jullie het dan omruilen? (Ik voel me dan zo'n muts :+ maar zat laatst te denken eigenlijk is het gewoon super slecht (voor mij) en moeten ze daar maar rekening mee houden...?(A))

Themba: inderdaad, en ook blij dat er nog hoop is dat ik er vanaf ga komen.

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 08:53

Zero is beter dan light!
En er van af komen weet ik niet maar je kunt het door je voeding aan te passen al een heel stuk beter in de hand houden.

Geloof mij hadden een client die ging van een suiker van 1.2 (daar is toen pure suiker in gespoten) en een dag later zat hij weer op 27.4. Maar nu door zijn voeding aan te passen werd het al een stuk stabieler en dan eet hij af en toe heus nog wel een gebakje. Doordat het bij hem zo extreem was is hij wel gaan spuiten ook nog maar alleen op de momenten dat de suiker heel hoog is. Niet dagelijks dus.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 09:41

hihi, mijn man schommelt ook zo erg, zelfs met pomp..

Je hoeft niet actief te zijn daar hoor, maar ze hebben daar allemaal wel tips en trics om je mee te helpen. Of gewoon soms een luisterend oor te zijn als je een K dag heb en je het kwijt wil. ;)