Hoe word ik assertiever?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

Hoe word ik assertiever?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 20:13

Hey,

Ik wil heel graag assertiever worden en dat ik meer voor mezelf kan op komen. Heeft iemand goede tips daarvoor?

Nayomie

Re: Hoe word ik assertiever?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:14

Een cursus ervoor volgen zou wellicht een goede optie voor je kunnen zijn. Daar krijg je dan professionele hulp bij. :)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 20:21

Nayomie schreef:
Een cursus ervoor volgen zou wellicht een goede optie voor je kunnen zijn. Daar krijg je dan professionele hulp bij. :)

Ja misschien wel, maar misschien hebben jullie ook nog goede tips?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:26

Doen! :D
En met kleine stapjes beginnen, dus je moet eerst weten wat je super lastig vind en wat niet zo. Maak hier bijv een lijstje van en begin bij de minst moeilijke situaties
Op deze manier kun je oefenen en steeds meer vertrouwen krijgen in jezelf :) En je zult zien dat de wereld gewoon doordraait namelijk :)

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:31

Doen inderdaad. :j Af en toe dingen buiten je comfort zone doen, zodat je ziet dat de wereld niet vergaat en sommige dingen zelfs heel leuk zijn, ook al vond je ze eng. Zo groeit je zelfvertrouwen ook stukje bij beetje en zul je merken dat dingen steeds makkelijker gaan. :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:33

Krav maga gaan doen :) super leuke zelfverdedigingssport waar je meer zelfvertrouwen van krijgt maar ook echt een goede techniek leert mocht er eens wat zijn. Liever dat je het niet gebruikt maar het feit dat je weet hoe het moet maakt je al veel assertiever en zelfverzekerder.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 20:40

Ik heb vooral dat als mensen heel dominant zijn en zich beter voelen als mij dan als ze iets heel hards tegen me zeggen of dwingends of dominants. Dan weet ik nooit wat ik terug moet zeggen, dan weet ik pas wat ik wou/moest zeggen als er een tijdje tussen zit na het gesprek. Als jullie begrijpen wat ik bedoel

Even een voorbeeld: mijn paard heeft 2 maanden geleden een peesschedeontsteking gekregen en ik doe het heel rustig aan met haar, ik wil niks verkeerds doen voor haar been. Nou is ze best druk op het moment door de hengstigheid. De stal eigenaresse is best een moeilijke vrouw en denkt het altijd beter te weten en die zei dus vandaag tegen mij: Nou (mijn naam) je moet aan het werk met je paard, ze heeft energie voor 10. Ze zegt het op een harde manier en heel dwingend zodat ik het moeilijk vind om een weerwoord er op te hebben. Ik wist niet wat ik moest antwoorden en wist dat pas toen ik weer in de auto zat, maar ja dan is het al te laat om het te zeggen.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:48

Ik weet wat je bedoelt. Dit had ik vroeger ook. Heb echt moeten leren om wat assertiever te zijn.
Zelf heb ik dit geleerd door het gewoon te proberen, klinkt makkelijk en was het uiteindelijk ook.
Eerst de kunst bij een ander afgekeken. En toen geprobeerd; alsof ik toneelspeelde. Misschien zou je bij je ouders kunnen oefenen? Krijg je gelijk reactie of het goed overkomt.
En uiteindelijk heb ik daar veel aan gehad. Nog wel, als ik me afvraag hoe ik ergens mee om moet gaan, wat zou een ander doen?
Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 20:51

Gea99 schreef:
Ik weet wat je bedoelt. Dit had ik vroeger ook. Heb echt moeten leren om wat assertiever te zijn.
Zelf heb ik dit geleerd door het gewoon te proberen, klinkt makkelijk en was het uiteindelijk ook.
Eerst de kunst bij een ander afgekeken. En toen geprobeerd; alsof ik toneelspeelde. Misschien zou je bij je ouders kunnen oefenen? Krijg je gelijk reactie of het goed overkomt.
En uiteindelijk heb ik daar veel aan gehad. Nog wel, als ik me afvraag hoe ik ergens mee om moet gaan, wat zou een ander doen?
Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Misschien kan je het nog beter uitleggen hoe ik het kan toepassen in situaties? want dat vind ik altijd zo moeilijk hoe ik tips kan toepassen

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:56

Eigenlijk moet je vooraf al dingen verzinnen. Het is zelfs beter wanneer hrt los staat van hetgeen de andere persoon over begint. Anders klinkt het al gauw al verdediging en het moet juist een soort van "prikkie" terug zijn.

Zoals je stal eigenaresse mest bijv altijd uit, dan kun je van te voren iets bedenken wat daar over gaat zoals " mag mijn paard volgende x wat meer stro?"
Dan geef je subtiel aan dat jij vind dat het onderwerp gewisseld moet worden en het is een vraag, zodat zij mag nadenken wat ze daarop gaat zeggen.

Ook als iemand wat zegt over je uiterlijk of kleding, kun je altijd heel makkelijk terug uitvallen met " nee jij, jij ziet er lekker uit wou je zeggen?" En die kun je veranderen met andere variaties, zolang je er maar voor zorgt dat ze zelf onderwerp worden...

Dus maak alvast zinnen die je kan gebruiken en bedenk wat je ook daarna nog kunt zeggen zodat je dat niet ter plekke hoeft te doen. Zorg dat je "baas" blijft over het onderwerp en ga niet jezelf verdedigen, want dat komt niet over wanneer je verbaal wordt "aangevallen"

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:59

Mijn advies: fake it 'till you make it :D Gewoon doen alsof je heel zeker van je zaak bent, ook al voel je dat van binnen totaal niet. Maar zodra je zelfverzekerd overkomt, bindt de tegenpartij waarschijnlijk vanzelf in. Dit is dan weer een boost voor jouw zelfvertrouwen, waardoor het elke volgende keer makkelijker wordt om hetzelfde te doen :j

Edit: wat hierboven wordt gezegd kan ook, maar ik zou niet terugslaan met vervelende opmerkingen. Gewoon neutraal en vriendelijk blijven, kom je veel verder mee ;)

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 21:00

je neemt net het voorbeeld van de stalhoudster. Wat had je willen zeggen tegen haar? Je had bijvoorbeeld kunnen zeggen; bedankt voor de tip maar ik laat haar nog even met rust. Of ik kijk nog wel even.

Als iemand tegen je zegt (naam) je moet vandaag iets doen. En je wilt het niet, wat zou je dan willen zeggen? ja dat zal ik doen of; sorry vandaag even niet. Zoiets kan je gewoon oefenen.
Als je dan in zo'n soort gelijke situatie komt heb je al een beetje een idee van wat je kan zeggen.
En wat ik ook bedoelde, je hebt vast wel mensen in de omgeving die hier erg goed in zijn. Kijk daar de kunst af en probeer het zelf toe te passen alsof je die ander op dat moment bent.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 21:02

Precies dit wat sneeuwpop en Foaly zeggen, bedoel ik ook.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 21:05

En met de 'fake it 'till you make it'-tactiek zul je ook zien dat je op den duur minder hoeft te faken om zelfverzekerd over te komen, omdat je dan gewoon een stuk zelfverzekerder bént. :) 'Nee' zeggen kun je inderdaad oefenen; een mooie tussenstap is een opmerking in de trant van 'ik denk er nog even over na'.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 21:07

Ja ik had willen zeggen dat ik het liever rustig aan doe met haar.

De stal houdster zei ook dat ze heel druk doet en dus nergens last van heeft. Daar reageerde ik op: dat zeg ook niet altijd alles ( dat ze druk doet betekent soms niet dat haar been weer helemaal top is)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 21:11

Bambi1995 schreef:
Even een voorbeeld: mijn paard heeft 2 maanden geleden een peesschedeontsteking gekregen en ik doe het heel rustig aan met haar, ik wil niks verkeerds doen voor haar been. Nou is ze best druk op het moment door de hengstigheid. De stal eigenaresse is best een moeilijke vrouw en denkt het altijd beter te weten en die zei dus vandaag tegen mij: Nou (mijn naam) je moet aan het werk met je paard, ze heeft energie voor 10. Ze zegt het op een harde manier en heel dwingend zodat ik het moeilijk vind om een weerwoord er op te hebben. Ik wist niet wat ik moest antwoorden en wist dat pas toen ik weer in de auto zat, maar ja dan is het al te laat om het te zeggen.

Probeer van te voren jezelf al in te prenten 'ik ben eigen baas'.
Een akelige staleigenaar kan reden zijn om te verkassen.
Ik wil blindelings op mijn stalmeester kunnen vertrouwen.
(Okee, mijn stalmeester is boer en ik ben een stadse juffer - hij is wat steviger, stelt wat meer eisen - maar dat verschil begrijp ik. Aan domme 'adviezen' zoals "paard loopt niet kreupel, dus hup aan het werk" doet hij niet.)

En als het om blessures gaat, kun je heel goed 'schermen' met de dierenarts. Dus zij zegt dwingend wat jij (in haar ogen) moet doen - en dan zeg je zo nuchter en feitelijk mogelijk dat je je houdt aan het voorschrift van de DA.

En mensen die denken dat ze beter zijn dan jij of ik - huuuuuu! NARE lui zijn dat!

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 21:14

Prima reactie toch? Daar is niks mis mee

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 21:30

Ik moest ook altijd assertiever worden, leren van me af te bijten.. Ze hebben me naar meerdere faalangst cursussen gestuurd, aantal jaar geleden nog naar een reïntegratiebureau.. Maar meid, je bent zoals je bent en daar moet je trots op zijn, wat anderen er ook van zeggen! Je kan wel gaan proberen om te veranderen, maar als dat niet in je aard zit dan wordt je daar helemaal niet gelukkiger van. Ben er trots op dat jij een lieve, nette meid bent.. en mensen met een grote mond, daar moet je gewoon boven staan en negeren of vriendelijk bedanken en verder je eigen weg gaan. Dat is mijn advies, en mijn ervaring :) Naarmate je ouder wordt leer je hier vanzelf beter mee om te gaan. Je moet leren om negatief commentaar van anderen gewoon naast je neer te kunnen leggen en verder te kunnen gaan. Daar zijn geen cursussen voor, dat komt vanzelf :) Ben maar blij met wie je bent! Mensen zijn juist veel te assertief en agressief tegenwoordig.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 21:43

Dankje 8nnemiek, Ik denk vaak dat ik niet goed genoeg ben :(

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 21:49

"Goed" om te weten - en prent jezelf ook dat in: je bent eigen baas en je bent goed zoals je bent.

En iedereen die jou van het tegenovergestelde probeert te overtuigen ("snap je niet wat je paard nodig heeft? !") - het liefst met een wijde boog er om heen.

En: bij goed voor jezelf en je paard zorgen HOORT een goede stalmeester!

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 00:23

Zoals 8nnemiek al aangeeft, echt veranderen kun je toch niet. Het gebeurt dankzij gebeurtenissen e.d. weleens dat je wat veranderd maar ik denk niet dat je bewust kunt en moet willen veranderen. Ik heb zelf ook heel vaak willen veranderen, zodra mensen mij aanspreken ( of als ik mensen aanspreek nu ik dat soms wel durf) dan loop ik rood aan, heb faalangst, ik kan niet goed nee zeggen en zet mezelf vaak aan de kant voor anderen maar ach, zo ben ik en zolang ik er niet echt ongelukkig van word vind ik het inmiddels wel prima. Ben door bepaalde dingen die gebeurt zijn wel wat veranderd maar dat gaat vanzelf en niet gedwongen door mezelf.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 06:51

Als het door gebeurtenissen is gekomen kun je overwegen EMDR uit te voeren.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 07:35

Bambi1995 schreef:
Dankje 8nnemiek, Ik denk vaak dat ik niet goed genoeg ben :(

Iedereen heeft onzekerheden en zoeken een manier om daar mee om te gaan.
Niemand is perfect en dat hoeft ook niet.
Leg de lat niet zo hoog voor jezelf, dat doe je bij anderen toch ook niet?

jezelf zijn is prima.
Veranderen in extremen zal niet gaan.
Maar het beste uit jezelf willen halen is nog beter. En soms sta je achteraf verstelt van jezelf hoeveel je wel in je had.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 09:41

Lief meiden, ik begrijp het, ik hoef niet te veranderen. Het is goed zoals ik ben

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 09:56

Ik was (en ben nog steeds wel een beetje) heel erg assertief. Toen ik 3 maanden geleden naar Engeland vertrok was ik erg onzeker en durfde ik in Nederland niet zo heel veel. Maar doordat ik uit mijn comfortzone ben gestapt (uit Nederland weg dus en ik moest veel zelf regelen ben ik goed opgeknapt. Ik herken mezelf haast niet meer terug! In Nederland durfde ik nooit de telefoon op te pakken, beng om fouten te maken. Op dit moment pak ik de telefoon moeiteloos op, IN ENGELS! Ik praat Engels zonder bang te zijn voor het maken van fouten, die maak ik toch wel, dat was eerst ook wel anders. Maar door steeds complimenten te krijgen van (wildvreemde) Engelsen werd ik weer heel erg zelfverzekerd etc. En nog meer dingen die erg positief hebben uitgepakt en die ik ook goed kan gebruiken later.

Haal jezelf uit de comfortzone. Mensen zijn echt wel aardiger dan ze zijn. Ik was (en ben) nog steeds bang voor fouten maken en ik maak ze ook vaak genoeg, maar als je dat je leven laat overnemen word je angstig dat mensen je raar gaan vinden. Ik heb geleerd het los te laten en verder te gaan met het volgende. Heel erg moeilijk, maar echt een hele opluchting als je het kan.

En je bent ook echt goed zoals je bent.