Antidepressiva

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimL86

Antidepressiva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 21:27

Naar aanleiding van een topic over stoppen met antidepressiva leek het me wel eens interessant om er een algemeen topic over te openen.
Veel mensen zijn er fel op tegen, anderen vinden het juist wel goed.

Dus wat vinden jullie van antidepressiva?
En wat is de reden dat je er voor of tegen bent?
Eigen ervaringen zijn ook altijd welkom.

Zelf ben ik er voor.
1,5 jaar geleden bleek dat ik dysthymie heb en kreeg ik ad om mijn stemming eerst wat beter te krijgen voor mijn gesprekken met de psycholoog.
Ik kreeg toen wellbutrin 150 Mg alleen na de inwerkperiode bleek dat te weinig te zijn en is het 300 mg geworden.
Sindsdien gaat het stukken beter met me.
Na de wen periode geen last van bijwerkingen meer gehad.
Het 1e jaar nog weleens een korte terugval gehad maar die heb ik nu ook al een hele tijd niet meer.

Dus ik ben benieuwd naar jullie mening.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Antidepressiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:29

Als het nodig is, dan is het nodig en ben ik blij dat het er is.
Ik heb ongeveer anderhalf jaar lang 20 mg Fluoxetine geslikt ivm straatvrees en depressie. Dankzij deze medicatie durfde ik letterlijk de drempel over. Daarna kon ik gewoon in één keer stoppen omdat het een minimale dosis was. Nooit last gehad van bijwerkingen trouwens.
Daarna nooit meer nodig gehad, maar het heeft zeker bijgedragen in mijn herstel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:48

Ik ben noch voor, noch tegen.

Waar ik wel kritisch op ben, is het feit dat ik lichamelijk onderzoek heb gehad en dat aan de hand daarvan een specifiek iets is opgesteld. Het is vrij zeldzaam dat op basis van onderzoek AD wordt voorgeschreven.
Nu kan ik nog snappen dat een arts een bepaald middel goed wil leren kennen en dus dat middel vaak voorschijft, maar daarna houdt mijn begrip op.

Aan de hand van een gesprek is het niet echt mogelijk om de werking van bijv cortisol te bepalen, terwijl daar uitstekende protocollen voor zijn. En terwijl er bekend is, dat bij te veel stresshormonen het geven van een ssri simpelweg geen zin heeft. (.....krijg je het toch voorgeschreven en slik je het ook, krijg je doorgaans wel de zogeheten bijwerkingen - het middel doet van alles - maar extra serotonine komt er gewoon niet. "Er moet gevlucht worden!!!" - dat gaat simpelweg voor. )

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:50

Ik was echt heel erg tegen en wou het dan ook niet. Maar nu ik toch een lage dosis per dag heb ben ik blij dat ik de stap heb genomen.
Ik functioneer weer en er komt weer werk uit mijn handen. Het huilen is ook over .
Loop al meer dan 10 jaar met problemen die nooit serieus werden genomen.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:50

Als je lichamelijke klachten hebt kan het zijn dat je medicatie nodig hebt. Bijvoorbeeld suikerziekte o.i.d. zelf zie ik ad dan ook als een medicijn dat je nodig hebt. Gebruik zelf ook in een lichte mate.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 22:08

delvira schreef:
Als je lichamelijke klachten hebt kan het zijn dat je medicatie nodig hebt. Bijvoorbeeld suikerziekte o.i.d. zelf zie ik ad dan ook als een medicijn dat je nodig hebt. Gebruik zelf ook in een lichte mate.

Ja - depressie kan ontstaan door uitputting, als reactie op trauma, biochemisch kan het gaan over dopamine of serotonine, je totale hoeveelheid stresshormonen speelt een rol. En afhankelijk van hoe de depressie in elkaar zit heeft "pil 1" of "pil 2" zin.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 22:17

Ik heb net het boek pil van Mike boddé gelezen.
Een hele interessante roman over een cabaretier die zijn zware chronische depressie beschrijft.
Daar komt deze vraag (wel of geen antidepressiva) uitgebreid aan bod

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 22:28

Hihi dat was ik, die dat topic opende over stoppen met antidepressiva..

Ik ben er natuurlijk voor. Het heeft mijn leven zoveel verbetert. Ik ben er nu 2 week af en het gaat erg goed. Zonder die (kleine) hoeveelheid weet ik niet wat er toen gebeurd zou zijn.... klinkt wanhopig maar dat is zoals ik het zie. Ik zag alles niet meer zitten enz enz. En Door die pulletjes zag ik weer de zin van het leven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 22:29

Een ander interessant maar wel verontrustend boek is De depressie-epidemie van Trudy Dehue.

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 22:37

Ik slik nu bijna een jaar Venlafaxine 150mg. Mag vanaf januari zeer waarschijnlijk af gaan bouwen.
Net voordat de afspraak met de psychiater was, kreeg ik ook last van paniekaanvallen, een daarvan in de wachtkamer. Hij heeft toen het verhaal aangehoord en kon vrij snel goed zeggen wat er aan de hand was. Ivm de paniekaanvallen heeft hij voor Venlafaxine gekozen omdat er een angstremmer bij in zit.
In eerste instantie wilde ik zonder medicatie proberen van mijn depressie af te komen. Maar uiteindelijk ben ik heel blij dat ik het heb gekregen. Zonder had ik namelijk een lange tijd echt niet gefunctioneerd, oftewel niet mijn MBO af kunnen maken en kunnen starten met het HBO en op kamers gaan.
Toen de AD na een aantal weken zijn werk ging doen, voelde het alsof er mist optrok in mijn hoofd. Het werd gewoon echt lichter in mijn hoofd ipv zware bewolking.

Ben wel van mening dat er niet te snel naar AD moet worden gegrepen, het is, in eerste instantie, een hulpmiddel en geen oplossing. Dus in combinatie met therapie vind ik het beste.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 22:40

....alle ssri's, waaronder venlafaxine remmen idd angst.

Maar er zijn middelen die mist laten optrekken en angst remmen buiten de ssri groep.

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 22:49

Maar hoe kom je aan die informatie als leek zijnde op dat gebied? Dan moet je toch vertrouwen op psychiaters en huisartsen.
De term ssri zegt mij namelijk niks en ik snap je wel dat jij als je de kennis hebt dat er betere? middelen zijn voor bepaalde dingen dan AD, dat dat best vaker toegepast mag worden. Als iets werkte en "niet schadelijk" is, waarom niet. Maar ik denk dat vele met mij, daar helemaal niks van af weten, waaronder misschien ook wel artsen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 22:57

Ik gebruik al iets van 2 jaar Citalopram 30 mg. Ik vind het wel lekker. Word er toch iets rustiger op.

Algemeen gezien vind ik het kwalijk dat er bijwerkingen zijn als "zelfmoordneigingen" en dat dit als aanvaardbaar wordt gezien. En dit kan heel gevaarlijk zijn, toen ik op 20 mg zat, werd ik manisch.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:00

Het probleem zit 'm in dat 'niet schadelijk'. AD zijn namelijk niet zo onschuldig dat je het even kunt proberen. De bijwerkingen kunnen heftig zijn, de onttrekkingsverschijnselen ook. En dat wordt helaas nogal onderschat, vaak niet gemeld en ook niet altijd goed begeleid.

Antje_vip: het heeft destijds zelfs onderzoek en aandacht van Radar moeten kosten voor het als bijwerking uiteindelijk werd erkend door artsen en apothekers. Tot die tijd waren artsen daar niet eens van op de hoogte en dus ook niet voorbereid...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:01

antje_vip schreef:
Algemeen gezien vind ik het kwalijk dat er bijwerkingen zijn als "zelfmoordneigingen" en dat dit als aanvaardbaar wordt gezien. En dit kan heel gevaarlijk zijn, toen ik op 20 mg zat, werd ik manisch.

Dat wordt niet als aanvaardbaar gezien. Zie het als bijwerking van bvb een chemo, die heeft ook allerlei mogelijke bijwerkingen waar je aan kan bezwijken. Maar dan kan je aan de tumor zelf ook.

En daarom is strikte controle/begeleiding ook zo belangrijk!!

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:10

_Fleurtjuhh_ schreef:
Maar hoe kom je aan die informatie als leek zijnde op dat gebied? Dan moet je toch vertrouwen op psychiaters en huisartsen.
De term ssri zegt mij namelijk niks en ik snap je wel dat jij als je de kennis hebt dat er betere? middelen zijn voor bepaalde dingen dan AD, dat dat best vaker toegepast mag worden. Als iets werkte en "niet schadelijk" is, waarom niet. Maar ik denk dat vele met mij, daar helemaal niks van af weten, waaronder misschien ook wel artsen.

Ik hoop dat de arts die je de medicijnen voorschrijft eerst een en ander uitlegt wat hij je gaat voorschrijven?
Ikzelf ben nog niet toe aan AD maar zit wel met een angststoornis/ algehele downheid maar toen er werd aangegeven dat AD evt een optie zouden kunnen zijn ben ik daar eerst zelf informatie over gaan opzoeken en met de huisarts overlegd (oh je hebt geen eetlust nou dat zal je niet terugkrijgen met AD, hier heb je een website ga die maar eens lezen en kom dan nog maar eens terug)

Zo kwam ik er achter dat ik zelf (iom partner) die stap nog niet wil nemen, mede door de bijwerkingen

Nu ben ik bezig met een diëtiste om te kijken of voeding en supplementen mij kunnen helpen (ook dankzij tips van Janneke)

Nav bloedtest bleken bij mij veel vitamines die noodzakelijk zijn voor bijv GABA onder niveau zijn en we gaan nu dus eerst kijken hoe ik er op reageer als we dat weer op niveau zetten.
Want ja als ik de basisstoffen niet heb die nodig zijn kan ik ook niet verwachten dat mijn lichaam die stoffen voldoende aanmaakt

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:15

Voordat ik aan de anti depressiva ging is er eerst een uitgebreid bloedonderzoek gedaan zodat dat uitgesloten werd.

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:16

Daarom schreef ik niet schadelijk ook tussen aanhalingstekens. Heb de bijsluiter niet bij de hand, maar er staan dingen in bijwerkingen in beschreven, dat als die optreden je direct je arts moet contacteren. Gelukkig heb ik gedurende de opbouw alleen last van misselijkheid en veel plassen gehad, wat mijn psychiater ook al had verteld wat mogelijk kon gebeuren.
En als ik kijk wat er gebeurd als ik het een keer vergeet. Ik krijg allemaal tintelingen in mijn lijf, voelt best heftig. En ik slik de versie met verlengde afgifte, moet ik bij de avondmaaltijd in nemen en aan het begin van de middag komen die tintelingen.
Vind het ook best spannend om te gaan afbouwen, wat ga ik er allemaal van merken? Maarja, dat is bij iedereen verschillend.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:17

Ik wilde eerst ook absoluut niet aan de medicijnen, maar toen ik een kalmeringspil had gehad, had dit zo'n positieve uitwerking! Dus nu maar gewoon aan de pillen.

Mij werd bij een intake bij de psych al direct gevraagd of ik pillen wou. Verder geen onderzoeken ofzo. Zodra ik pillen wou (ik kwam er later zelf op terug) werd het direct geregeld.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:18

_Fleurtjuhh_ schreef:

Ja, idd - dat is een pijnlijk punt.
Ik vind zeer beslist 'dat je moet kunnen vertrouwen op wat een arts doet'.
Ik zag op tegen de bijwerkingen (...ik zat al in de kreukels en ik vond het wel lief dat de ha wilde helpen, *maaar...!* die bijwerkingen.
En toen kwam prompt een vriendin aanzetten met een goed adres en een stevige hoeveelheid informatie. Ik heb er nooit spijt van gehad dat ik die kans heb gegrepen. (Maar voor heel veel mensen geldt dat ze die kennis/ kenissen niet hebben - en dus de keuze niet hebben.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 06-12-14 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

MirMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:23

Ik slik al vanaf 1999 antidepressiva. Ik zal ook nooit zonder deze medicatie kunnen en daar heb ik me nu bij neergelegd. Ik ga het ook niet meer proberen.

De eerste jaren heb ik andere gehad, Paroxetine maar die werkte niet goed bij mij. Ging er van hallucineren waarop ik weer aan de pammetjes gezet werd door mijn onwetende toenmalige huisarts. -:(- (Heb 4 jaar niet de deur uit gedurfd, angstaanvallen, door een gegeneraliseerde angststoornis met lichte vorm van sociale fobie, ontwikkeld door vele sterfgevallen in een hele korte tijd)
Nu zit ik al weer wat jaartjes op Citalopram. Ik ben jaren onder toezicht geweest van een psycholoog en psychiater. Ik doe het er hartstikke goed op en ik kan nagenoeg alles weer. Moet nog wel op mijn agenda letten maar ik ben niet afgevlakt zeg maar. Als ik te gek heb gedaan of teveel stress krijg dan kan ik nog wel een lichte paniekaanval krijgen.

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:28

Duplo schreef:
_Fleurtjuhh_ schreef:

Ik hoop dat de arts die je de medicijnen voorschrijft eerst een en ander uitlegt wat hij je gaat voorschrijven?

Hij heeft wel uitgelegd hoe het ongeveer werkt, dat het tijd nodig heeft voordat het gaat werken en wat mogelijke bijwerkingen zijn enzo. Mogelijk nog wel meer, maar ik was tegen de tijd dat hij over de medicatie begon, bekaf van de paniekaanval, dus mogelijk heb ik niet alles mee gekregen. Mijn vader was er wel bij, dus het is gelukkig niet zo geweest dat hij het alleen tegen iemand heeft gezegd die half van de wereld was.

@MirMy, Ik twijfelde nog in mijn eerste post of ik zou schrijven dat ik vind dat huisartsen eigenlijk zulke medicatie niet mogen voorschrijven. Natuurlijk zullen er ook wel zijn die verder kijken dan de algemene paden/middelen. Maar een psychiater weet, zover de kennis over de hersenen reikt, hoe het werkt in je hoofd en hoe stoffen daar op in werken.
Zo zonde van die 4 jaar die je in angst hebt geleefd.
Laatst bijgewerkt door _Fleurtjuhh_ op 06-12-14 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:34

Ben ik de enige die het toch wel ernstig vind dat zoveel mensen bekend zijn ermee? Had het enerzijds niet verwacht maar anderzijds zie je niet aan de buitenkant of iemand depri/angstig/etc is dus het gebeurt vaker dan je denkt.

Bokker31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:41

Citaat:
Nav bloedtest bleken bij mij veel vitamines die noodzakelijk zijn voor bijv GABA onder niveau zijn en we gaan nu dus eerst kijken hoe ik er op reageer als we dat weer op niveau zetten.
Want ja als ik de basisstoffen niet heb die nodig zijn kan ik ook niet verwachten dat mijn lichaam die stoffen voldoende aanmaakt

Dit vind ik wel interessant. Kun je eens iets meer vertellen over die vitamines?

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:41

@Slina, Depressie is al deels erfelijk. Dus wanneer het al in je familie voorkomt en er vervolgens een hoop ellende in je leven gebeurd en je dit ook nog niet goed verwerkt, zoals in mijn geval, dan wilt het wel.
Plus, ik denk dat binnenvetters net zo lang door blijven lopen tot het klapt. Ik wist ook al even dat het niet zo lekker met mij ging, maar dan voelde me ik weer 2 dagen goed en dan viel het wel weer mee. Denk dat heel veel mensen denken, oh is maar een dipje en er vervolgens te lang me door lopen, zodat medicatie zo´n beetje noodzakelijk word om er wat aan dat `dipje´te kunnen doen.