Ik vraag mij af of ik misschien last heb van een winterdepressie, en of hier ook mensen zijn die er last van hebben en wat zij eraan gedaan hebben. Deze tekst heb ik geciteerd van de site van PsyQ:
''Herkent u dit?
In het voorjaar en in de zomer voelt u zich goed, maar in de winter heeft u last van de volgende klachten:
Depressie - Winterdepressie symptomen
Vermoeidheid en slaperigheid
(extreme) vermoeidheid
veel behoefte aan slaap, zelfs als u al meer dan normaal slaapt
een verschuiving van het dag-nacht ritme, waarbij u zich steeds later op de dag 'wakker' voelt
prikkelbaarheid
slechtere concentratie.
Neerslachtig en lusteloos
somberheid
weinig tot niet meer kunnen genieten
minder behoefte aan sociale contacten (soms zelfs afsluiting voor de buitenwereld)
toename van uw eetlust (koolhydraatrijk voedsel/snoep/alcohol)
toename gewicht
het gevoel hebben niet meer in balans te zijn.
Maar deze symptomen passen bij een winterdepressie en dat is goed te behandelen met lichttherapie''
Ik heb eigenlijk alleen last van de vetgedrukte woorden. Wat mij vooral opvalt is dat ik precies vorig jaar rond de winter mij net zo voelde en dat het nu rond eind september/begin oktober weer is begonnen. De gehele zomer en lente periode heb ik nergens last van gehad. Nu heb ik dagelijks dat ik opsta met een somber en lusteloos gevoel en ben er inmiddels ook wel klaar mee. Het is vorig jaar ook zo erg geworden dat ik daar hulp bij heb gezocht. (helaas heeft dit niet geholpen)
Nu wordt voor een winterdepressie lichttherapie aangeraden. Ik vraag mij af of dit wel echt werkt en wil ook niet vergeeft zo'n dure lamp kopen natuurlijk. Ook heb ik gelezen dat er wel kruiden e.d voor zijn, maar ik wil mij ook liever niet gelijk aan de medicijnen werpen.
Denken jullie dat ik misschien last heb van een winterdepressie of zou ik dan echt alle symptonen moeten hebben? En hebben jullie net zulke ervaringen en heb je hier ook iets tegen gedaan? (zoals lichttherapie of medicatie, en werkte dit?)
Alvast bedankt
Ook kun je misschien gaan mediteren en iedere dag n half uurtje sporten (kan ook buiten wandelen zijn als je niet houdt van sporten, maar i.i.g. in beweging blijven)