Winterdepressie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Winterdepressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 23:31

Hallo :)

Ik vraag mij af of ik misschien last heb van een winterdepressie, en of hier ook mensen zijn die er last van hebben en wat zij eraan gedaan hebben. Deze tekst heb ik geciteerd van de site van PsyQ:

''Herkent u dit?
In het voorjaar en in de zomer voelt u zich goed, maar in de winter heeft u last van de volgende klachten:

Depressie - Winterdepressie symptomen

Vermoeidheid en slaperigheid
(extreme) vermoeidheid
veel behoefte aan slaap, zelfs als u al meer dan normaal slaapt
een verschuiving van het dag-nacht ritme, waarbij u zich steeds later op de dag 'wakker' voelt
prikkelbaarheid
slechtere concentratie.
Neerslachtig en lusteloos
somberheid
weinig tot niet meer kunnen genieten
minder behoefte aan sociale contacten (soms zelfs afsluiting voor de buitenwereld)
toename van uw eetlust (koolhydraatrijk voedsel/snoep/alcohol)
toename gewicht
het gevoel hebben niet meer in balans te zijn.

Maar deze symptomen passen bij een winterdepressie en dat is goed te behandelen met lichttherapie''

Ik heb eigenlijk alleen last van de vetgedrukte woorden. Wat mij vooral opvalt is dat ik precies vorig jaar rond de winter mij net zo voelde en dat het nu rond eind september/begin oktober weer is begonnen. De gehele zomer en lente periode heb ik nergens last van gehad. Nu heb ik dagelijks dat ik opsta met een somber en lusteloos gevoel en ben er inmiddels ook wel klaar mee. Het is vorig jaar ook zo erg geworden dat ik daar hulp bij heb gezocht. (helaas heeft dit niet geholpen)

Nu wordt voor een winterdepressie lichttherapie aangeraden. Ik vraag mij af of dit wel echt werkt en wil ook niet vergeeft zo'n dure lamp kopen natuurlijk. Ook heb ik gelezen dat er wel kruiden e.d voor zijn, maar ik wil mij ook liever niet gelijk aan de medicijnen werpen.

Denken jullie dat ik misschien last heb van een winterdepressie of zou ik dan echt alle symptonen moeten hebben? En hebben jullie net zulke ervaringen en heb je hier ook iets tegen gedaan? (zoals lichttherapie of medicatie, en werkte dit?)

Alvast bedankt :)

tjaakje

Re: Winterdepressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 23:35

Of jij last hebt van een winterdepressie kan ik vanaf hier niet zeggen. Ik kan je alleen zeggen dat ik zelf erg veel baat heb bij een daglichtlamp. 's Ochtends bij het ontbijt gaat het ding aan op 30 cm van m'n gezicht. Op dat moment niet heel fijn, maar ik merk dat ik gedurende de dag een stuk meer fut heb dan zonder die lamp.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 23:37

Hmm ja dat kan waarschijnlijk ook niet nee.. maar ik weet ook niet of een winterdepressie ook erkend is door psychologen oid, dat het echt vastgesteld kan worden. Zou wel eens kunnen vragen aan de huisarts.

Oke, fijn om te horen dat bij jou de lamp in ieder geval werkt. Gebruik je hem alleen 's morgens of ook 's avonds?

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 23:44

Alleen 's morgens. Als je hem 's avonds gebruikt, gooi je je bioritme in de war. 's Morgens begin je met licht, dat duurt de hele dag lang tot zo'n vijf a zes uur 's middags, daarna wordt het donkerder. Als jij 's avonds om 21:00 denkt: ik voel me moe, laat ik die lamp eens aanzetten, ben je je lichaam alleen maar nog meer in de war aan het brengen dan hij al is. Maar die lamp 's ochtends (en eventueel 's middags) gebruiken helpt wel om 's avonds uiteindelijk minder moe te zijn.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 00:20

Het lijkt mij net dat zo'n lamp je goed kan gaan helpen, vooral als je hem consequent 's morgens aanzet.
Zou je Zibrine kunnen proberen? is verkrijgbaar zonder voorschrift. Het effect van Zibrine is onderzocht op mensen met klinische depressie, en Zibrine bleek heel effectief te zijn. Klinische depressie is wat anders dan wat jij hebt, maar je zou het kunnen proberen.

Zibrine is een geneesmiddel op basis van kruiden, st john's worth

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 00:29

Ik heb wel van mijn huisarts/psycholoog te horen gekregen dat ik een winterdepressie heb. Het is verder niet echt vastgesteld, kwam voor andere redenen en is me meer 'medegedeeld'.
Maar op aanraden van de huisarts ben ik in eerste instantie sint janskruid gaan slikken, homeopathisch. Werkte voor korte duur maar was er niet tevreden over. Nu sinds anderhalf jaar een lichttherapie lamp en ik wil niet meer zonder. Op het moment zelf inderdaad niet altijd prettig, hoofdpijn of misselijkheid willen wel eens voorkomen, maar zeker na wat langere tijd consequent gebruiken scheelt het mij echt verschrikkelijk veel. Kan voor het eerst sinds jaren op staan zonder er gewoon fysiek ziek van te zijn en voel me algeheel fitter en beter, de echte scherpe randjes zijn er vanaf en ik ben constanter in mijn humeur. Voor mij werkt het echt!
Wellicht kun je eens rondvragen in je omgeving of je er een van iemand kan lenen voor een tijdje, al moet je het niet na een paar weken al afschrijven. Ik merkte vrij snel al verschil, maar na een langere tijd (zeg 2 maanden, was wel wat sneller maar goed) voelde ik pas echt hoe veel goed het me deed!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 00:37

Ik heb alle symptomen echt extreem op dit moment, moet dus maar eens zo'n zonnelamp aan gaan schaffen.. Ik heb wel een tip voor je: een vriendin van me had ook altijd last van winterdepressies, die had een zgn 'caremaxx litepad' dat was een budget model qua zonnelamp :)
Verder heb ik nog wat tips: het belangrijkste is om in een goed ritme te blijven, op tijd naar bed en vooral vroeg opstaan! Direct de gordijnen open en zorgen dat je genoeg daglicht meekrijgt :j Ook kun je misschien gaan mediteren en iedere dag n half uurtje sporten (kan ook buiten wandelen zijn als je niet houdt van sporten, maar i.i.g. in beweging blijven)

Succes :brr:

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 00:54

Ik herken me echt in bijna alles :o (alleen niet in toename van eetlust en gewicht, dat eerste neemt bij mij nu juist af, en in de laatste zin van de OP kan ik me ook niet vinden)
Echt tips heb ik niet. Een lamp zou ik nog wel een keer willen proberen, maar die zijn geloof ik hartstikke duur..

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 00:59

In verhouding tot de voordelen die de lamp me brengt vond ik de prijs echt alles meevallen. Ik heb een philips goLite blu (voor mij was het belangrijk dat de lamp makkelijk mee te nemen is) en heb daar minder dan 150 euro voor betaald. Als student best een aardig bedrag, maar het echt dubbel en dwars waard.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 01:39

hamsterfan schreef:
Ik herken me echt in bijna alles :o (alleen niet in toename van eetlust en gewicht, dat eerste neemt bij mij nu juist af, en in de laatste zin van de OP kan ik me ook niet vinden)
Echt tips heb ik niet. Een lamp zou ik nog wel een keer willen proberen, maar die zijn geloof ik hartstikke duur..

Caremaxx Litepad is maar 40 euro..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 07:44

Ik er ook wel gevoelig voor. Ben vooral 's avonds heel erg moe. Dus niet dat ik later wakker word maar juist dat ik heel vroeg naar bed wil.
Verder inderdaad lusteloos, geen zin om iets te ondernemen en veel honger. {:)-:(

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 08:08

IsaCalixa schreef:
Hmm ja dat kan waarschijnlijk ook niet nee.. maar ik weet ook niet of een winterdepressie ook erkend is door psychologen oid, dat het echt vastgesteld kan worden. Zou wel eens kunnen vragen aan de huisarts.

Oke, fijn om te horen dat bij jou de lamp in ieder geval werkt. Gebruik je hem alleen 's morgens of ook 's avonds?

Ja hoor google maar eens op S.A.D / SAD (Seasonal affective disorder )

Ik heb lichttherapie in het ziekenhuis gekregen, dat hielp goed. Toen ik afgestudeerd was en ben gaan werken heb ik een professionele lamp aangeschaft. Destijds een rib uit mijn lijf (1500 gulden!!) maar elke cent waard. Nu zijn die lampen gelukkig veel betaalbaarder geworden. Let op het aantal lux en de afstand. Als je op 5 cm van de lamp moet zitten om 10.000 lux binnen te krijgen of 60 cm, dat maakt een groot verschil. Een betere lamp zorgt dat je een grotere afstand kan houden en dus ook pc werk kunt doen of kunt lezen en niet dichterbij hoeft te zitten of (veel) langer voor je lamp moet doorbrengen voor hetzelfde effect.

Een daglichtlamp moet je enkel voor 12 u 's middags gebruiken, anders kun je niet meer goed slapen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 09:08

Mijn man heeft al jaren last van een winterdepressie. Nu slikt hij sinds september al een hoge dosis vitamine d en voelt hij zich veel beter

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 09:11

Wat ook helpt is zorgen dat je voldoende omega3 binnenkrijgt. Moet je wel na de zomer al mee beginnen. Dus ik eer altij vanaf september 1 haring per week en een andere vette vis per week :9

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 09:12

Ik ben ook bekend met deze klachten en na een paar hele slechte winters ben ik vorig jaar september begonnen met hardlopen. Tegen de tijd dat het echt winter werd had ik al aardig opgebouwd en liep ik 3 keer per week zo'n 7-8 km. En ik heb een hele goede winter gehad met heel weinig klachten.
Na de winter ben ik gewoon blijven lopen en ik merk dat ik ook nu echt heel weinig klachten heb ten opzichte van de voorgaande jaren.
Een therapielamp heb ik ook wel en die doet ook wel wat, maar ik merk dat ik daar toch vaak te laat mee ben. Ik denk er pas aan om dat ding te gebruiken wanneer ik al veel klachten heb en dan duurt het toch weer eventjes voordat de klachten afnemen.

Ohja, ik slik in de winter ook nog vitamine D. Gewoon een voordeelpotje van het Kruidvat!

Ik kan je dus hardlopen echt aanbevelen! Ik heb ook echt wel eens geen zin, maar dan denk ik altijd aan hoe ik me voorgaande jaren voelde en dan ga ik echt wel!

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 09:45

Mja, het lastige met hardlopen vind ik dat ik vaak hele lange dagen op school ben en daarna vaak te moe ben of dat het dan al donker is. Maar ik zou het eens kunnen proberen als ik een keertje eerder vrij ben, of in het weekend :) (wat voor kleding draag jij eigenlijk bij deze koude temperaturen)?

Zal vitamine d ook eens proberen. En heb nog een cadeaubon van de mediamarkt, ff kijken of ze daar zulke lampen hebben :D

Ik hoop dat de tips mij nog kunnen redden aangezien ik nu al wel een tijd met de klachten loop ..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:52

sevenofnine schreef:
Zibrine is een geneesmiddel op basis van kruiden, st john's worth

Nederlandse naam: sint Jans kruid.

Bij sommige mensen werkt het als een trein, ook bij klinische depressie, bij anderen doet het niets - de ene mens is de andere niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:55

Ik heb een daglicht lamp en ik vind het heerlijk.

Ook vitamine D van harte aanbevolen. (Je kunt het alleen zelf maken als de zonnekracht - een getal op de website van het knmi - 4 of hoger is.)

Beweging helpt ook: van en naar school fietsen als het even kan. De norm tegen depressie luidt drie maal per week een half uur matig intensief bewegen (....ik vind dat veel te weinig, maar zo weinig zet al zoden aan de dijk tegen depressie! )

En het is gewoon een omkeerbaar proces in je lichaam, dus het is goed bij te sturen!

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 13:51

IsaCalixa schreef:
Mja, het lastige met hardlopen vind ik dat ik vaak hele lange dagen op school ben en daarna vaak te moe ben of dat het dan al donker is. Maar ik zou het eens kunnen proberen als ik een keertje eerder vrij ben, of in het weekend :) (wat voor kleding draag jij eigenlijk bij deze koude temperaturen)?

Zal vitamine d ook eens proberen. En heb nog een cadeaubon van de mediamarkt, ff kijken of ze daar zulke lampen hebben :D

Ik hoop dat de tips mij nog kunnen redden aangezien ik nu al wel een tijd met de klachten loop ..

Donker buiten en moe zijn echt smoesjes... Niet aanvallend bedoeld hoor! Maar dat zijn echt geen dingen waardoor hardlopen onmogelijk is. Anderzijds past het wel bij je klachten dat je moeite hebt om hier aan te beginnen en in beweging te komen. Toen ik begonnen ben met hardlopen heb ik me aangesloten bij een clinic van iRun (6x was het geloof ik). Zo was ik gemotiveerd om te gaan en leerde ik op een goede manier hardlopen. Ook heb ik er een loopmaatje aan over gehouden met wie ik nog steeds wekelijks loop.
Met het weer zoals het vandaag is (niet echt koud, temperaturen ruim boven 0) draag ik gewoon een lange hardloopbroek en een hardlooptop met lange mouwen, al dan niet nog met een sporttop eronder (ligt aan de temperatuur). Als het echt koud is draag ik een speciale winterhardloopbroek (die is wat gevoerd) met een top met lange mouwen en daar overheen nog een jasje of vest. Soms ook nog een sporttop eronder.

Goede schoenen zijn overigens wel echt een must!