Sinds een paar maanden slik ik een lichte dosis ad vanwege aanhoudende spanning(fenlafaxine 37,5 mg, de laatste 2 weken verdubbeling van de dosis. Sinds dinsdag weer de helft). Ik ben niet zo van de medicatie maar op dat moment wist ik even niet meer hoe ik het op moest lossen. Inmiddels zijn we een paar maanden verder en ben ik veel met mezelf bezig geweest, dit gaat redelijk goed. Deze week had ik een doorbraak en voelde ik me zo gesterkt dat ik besloot te stoppen met de medicatie, alleen... Zonder huisarts of iets. Nee, dat is niet slim, dom zelfs, het stomste wat je kunt doen, maar ik ben zo benieuwd naar wat er met mijn lijf gebeurt als ik stop. Ik had namelijk aardig wat bijwerkingen toen ik begon, en ook nog tijdens het langere gebruik. Ik wil dit graag bij gaan houden en ik dacht, waarom niet hier op bokt.
Bijwerkingen toen ik begon: Duizelig misselijk last van de buik trillerig zweten(vooral s'nachts) Wisselend in emoties geen behoefte aan seks
Tijdens gebruik: rillerig straks veel plassen remming van alle emoties, vooral mijn vrolijkheid en uitbundigheid nog steeds spanning
Nu tijdens stoppen: gisteren: electrische schokjes in mijn hoofd, heel even maar hoor, maar het was wel gek. Euforisch gevoel, echt de hele middag afname van spanning remming van emoties was weg(fijngevoeliger)
Vandaag: extreem zweten vannacht afname van spanning(ben nog nooit zo rustig geweest in de afgelopen paar maanden) En het meest extreme, al de hele dag last van op hol geslagen neuronen en zenuwen. Vermoeid beetje wazig. Edit: emotioneel, kan overal om huilen in melancholie. Voel me daarnaast overigens wel goed.
Ik wil hier gaan bijhouden hoe het verloopt. Ik heb geen idee of het interessant is. Je mag de discussie voeren of het slim is of niet dat ik ben gestopt. Ik wil bewust de huisarts niet raadplegen, omdat ik niet vooraf wil weten wat de bijwerkingen zijn, omdat ik nog placebo-gevoelig ben. Autorijden zal ik sowieso de komende dagen niet doen, en als het te heftig wordt, dan zal ik uiteraard alsnog de huisarts raadplegen. Ik ben ook aan het kijken of bepaald eten of drinken invloed heeft. Ideeën zijn altijd welkom.
Mona2008
Geplaatst: 05-12-14 17:18
Als het goed is krijg je geen bijwerkingen als je elke 2 weken je dosering verlaagd, Ik slikte eerst 40 gram Citalopram, 2 weken later 30, en ik zit nu op 20 mg. Ik blijf hier een tijdje op voordat ik weer verder verminder..(feestdagen wil ik me gewoon goed voelen) Ik hoop volgend jaar helemaal van de medicatie af te zijn. Maar doe het op je eigen tempo!
Ik ben dan ook direct gestopt. Dus niet afgebouwd. Dat is het hele dingetje
Azmay
Geplaatst: 05-12-14 17:26
Joolien schreef:
Dat is volgens mij niet zo verstandig, ik slik escitalopram en mag ook niet ineens stoppen, zeker niet zonder overleg.. Kijk maar uit dat je niet in een gat valt dadelijk
Niet heel verstandig...Kan je het er niet alsnog met je huisarts over hebben?
Ayasha
Blogger
Geplaatst: 05-12-14 17:28
Gelukkig is AD helemaal geen schadelijke medicatie en daarom ideaal om dergelijke testjes mee uit te voeren!
Niet dus... Wat ontzettend dom..
Hanmar
Geplaatst: 05-12-14 17:28
Joolien schreef:
Mag ik vragen waarom je dit hebt gedaan, in plaats van aan je arts aan te geven dat je graag wilt stoppen? Dit soort medicatie is over het algemeen toch iets te ingrijpend om zonder begeleiding zelf dingen mee 'uit te proberen'... Ik begrijp dat je er vanaf wilt, maar dat zou je misschien ook kunnen doen door dat eenvoudigweg aan je arts aan te geven zodat die je kan helpen met een goed afbouwschema.
Destination
Geplaatst: 05-12-14 17:29
Persoonlijk vind ik het zeer onverstandig dat je bent gestopt zonder hulp Je had toch ook gewoon kunnen aangeven dat je de bijwerkingen bij het stoppen niet wilde weten?
KPet
Geplaatst: 05-12-14 17:29
Een goede vriend van mij is ruim een jaar geleden gestopt. Hij had ook de eerste tijd die brainzapps, maar dat ging over. De emoties schijnt vooral weer wennen en afstemmen zijn. De eerste paar weken nemen die afkickverschijnselen langzaamaan af. Je bent wel cold turkey gegaan nu, dus nu nog afbouwen moet je denk ik niet meer proberen. Vraag iemand in je omgeving om je in de gaten te houden zodat je in je vrolijkheid geen rare dingen gaat doen.
Via de huisarts was overigens wel verstandig geweest. De meeste artsen willen je graag helpen als je wil stoppen met medicatie.
Ik hoop dat het goed gaat komen Joolien Heb zelf natuurlijk geen ervaring met AD en als ik het zo lees allemaal klinkt het niet prettig om zomaar te stoppen
Vind het wel een goed advies om iemand je in de gaten te laten houden zodat diegene eventueel kan ingrijpen indien nodig
farahdiba46
Geplaatst: 05-12-14 18:05
Afbouwverschijnselen zij bijna altijd hetzelfde als opbouwverschijnselen (persoonlijk dus)
Niet afbouwen kan ontzettend gevaarlijk zijn, ook lichamelijk. Hoeft helemaal niet met hulp, kun je prima zelf doen, maar dit is behoorlijk slecht.
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Geplaatst: 05-12-14 18:43
Dit is inderdaad niet heel handig, Joolien. Je kunt er echt hele nare bijwerkingen en problemen door krijgen. Even contact opnemen met je huisarts. Dit lijkt me idd protest van je lichaam. Succes!
Inderdaad nooit zomaar stoppen met dit soort spul.. Staat ook vaak al op de verpakking/bijsluiter.
Lienboon
Geplaatst: 05-12-14 18:50
Hoi Jolien,
Wat fijn dat je je sterk genoeg voelt om af te bouwen. Ik denk dat de korte termijn reacties van je lijf (misselijkheid, opgejaagd gevoel, trillen en brainzaps) helemaal niet fijn zijn, maar die gaan over. Echter dán begint het pas: je moet dat wat je geleerd hebt dan gaan toepassen, dat is best een uitdaging en zéker niet makkelijk! Ik begrijp je eigenwijsheid maar al te goed, maar probeer hulp te aanvaarden bij het stoppen om het ook op de langere termijn te laten slagen! Veel succes!
Ik ben 3 jaar geleden cold turkey gestopt met een veeeeel hogere dosis dan jij (4 verschillende middelen op de max. Dosering) en ik ben nu nog steeds bezig met terug in balans komen. De zwaardere gevolgen komen pas veel later naar boven dus let daar mee op. Ik zou alsnog proberen om af te bouwen.
_black_rose_
Geplaatst: 05-12-14 18:59
Succes met afkicken:) Ik hoop dat je snel geen verschijnselen meer hebt en je daarna ook nooit meer aan die rotzooi hoeft.
https://www.youtube.com/watch?v=ZHzS590QX8c In het linkje een aflevering van Zembla over antidepressiva misschien wel interessant voor de lezers van dit topic. @Joolien: als je nog niks wil weten over bijwerkingen zou ik het filmpje nog niet kijken, als ik het me goed herinner wordt hier wel over gesproken.
ilangok
Geplaatst: 05-12-14 19:01
vraagje, in hoeverre heb jij last gehad van zelfmoordgedachtes/ neigingen? (danwel door de antidepressiva zelf).
Reggledoos
Geplaatst: 05-12-14 19:06
Het hangt erg van de soort medicijn af. Ben ook eens cold turkey gestopt toen ik zwanger bleek. Kreeg wat last van griepachtige verschijnselen, niet heftig. Terwijl ik in de opbouw fase echt kotsmisselijk was geweest. Bij een tweede zwangerschap heb ik het medicijn na overleg doorgeslikt
Pluizebolpum
Geplaatst: 05-12-14 19:32
Ben ook wel benieuwd naar wat eten en/of drinken zou kunnen doen voor het afkickproces. Wat betreft emotioneel zijn, moah, ik zit aan 100 mg fluvoxamine en geloof me, ik zit bij Ice Age nog te grienen als een klein kind . De emoties zullen misschien wel iets afgevlakt zijn maar vrolijk en uitbundig door de wei huppelen lukt nog aardig.
Wat betreft stoppen, is al meer gezegd, maar maar mij werd dat ook ernstig afgeraden. Al dacht ik zelf dat dat was omdat ik een vrij hoge dosis had en omdat ik uit ervaring weet dat een dag missen er al toe leidde dat ik er bij liep als een aftandse junkie. Zelfstandig afbouwen kan op zich prima en mijn HA vindt het ook helemaal okay dat ik zelfstandig met mijn medicatie 'rommel' om te zien met wat voor een dosis ik rond kan komen omdat ik het rustig en met beleid aanpak en niet zomaar alles door de gootsteen mieter.
Maar had je het niet met je HA kunnen bespreken en dan direct erbij zeggen dat je niet wilt weten wat de bijverschijnselen van het afbouwen zijn? Misschien had die je ook wel tips kunnen geven over wat zou kunnen helpen in het proces.
In ieder geval sterkte en succes met afkicken. Hoop dat je het goed vol kan houden en straks zelf verder kan zonder AD!
Miepmiept
Geplaatst: 05-12-14 19:39
Zelf ook cold turkey afgekickt, slikte toen Efexor 150 mg. De schokken in mijn hoofd waren erg vervelend en flink misselijk geweest. Blij dat ik er vanaf ben.
Die schokjes worden alleen maar erger .. De euforie zal eerder placebo zijn, deze medicatie moet je enorm langzaam afbouwen en dan nog zul je veel afkickverschijnselen hebben. Je hebt ze niet voor niets, ik zou eerder kijken naar een ander soort AD dan zomaar stoppen... ] Je klachten kunnen op deze manier twee keer zo hard terugkomen als je plots stopt.
Venlafaxine in 37,5 is de allerlaagste dosering mogelijk, eigenlijkz elfs een opstart dosering. Dus ja, hoe wil je daarmee afbouwen? Ik vind het ook nogal dom om zonder HA overleg te stoppen, maargoed TS is volwassen dus neem aan dat ze hier zelf over na heeft gedacht en een reden heeft waarom dit haar de handigste zet leek.
Smickey2011
Geplaatst: 05-12-14 19:48
Hoi, het direct stoppen zonder afbouw is vooral riskant omdat de receptoren in je hoofd ongevoeliger voor het middel kunnen worden. Als je in de toekomst wellicht eens zwaardere fases doormaakt, kan het zo zijn dat je lastig een AD die aanslaat kunt vinden. Daarom is afbouw vooral verstandig, los van bijwerkingen.