Leesbril op jonge leeftijd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Snow_White

Leesbril op jonge leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 00:27

Ik heb sinds afgelopen maandag een leesbril en voel me inmiddels alweer bijna bejaard... :')

Wegens mijn studie aan de TU moet ik erg veel met de laptop werken, waardoor ik nu dus een prescriptie van +0.75 en +1.00 heb.

Ik vroeg mij af of er nog anderen zijn die erg vroeg een leesbril gekregen hebben?
Ik ben namelijk pas 19 en had dit niet helemaal aan zien komen -O-

frisian_love

Re: Leesbril op jonge leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 00:35

Dit is niet specifiek een leesbril, dit is gewoon jouw sterkte voor veraf en deze sterkte heb je doordat jouw oog ietsjes te kort is, gewoon een bouwfoutje zeg maar.
In de verte kun je dit nog wel wegwerken, maar op de kortere afstand geeft deze sterkte de meeste problemen, dus zul je het meeste baat hebben bij je bril.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 00:43

Ik vermoed dat het geen leesbril is, maar dat jij verziend bent en dat deze bril daar de correctie voor is. De oplossing (een plus-bril) is hetzelfde, maar als je die als leesbril krijgt, is dat omdat je niet meer goed scherp kan stellen dichtbij. Terwijl jij waarschijnlijk nog prima scherp kan stellen, maar een iets te zwakke ooglens hebt, waardoor je oogspieren de hele dag moeten werken. Het is gewoon het tegenovergestelde van mensen met een te sterke ooglens, die een min-bril nodig hebben.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 00:53

De opticien verklaarde het als een leesbril, maar kan anders zijn vanwege het taalverschil (ik woon in Canada).

Ik kan namelijk uitstekend zien, veraf en dichtbij, kleine letters zijn ook echt geen probleem.. in de morgen. Als ik de hele dag met de paarden bezig ben kan ik 's avonds ook nog prima kleine letters lezen, maar als ik de hele dag op de laptop gezeten heb, heb ik 's avonds moeite met veraf zien, dus deze bril moet er inderdaad voor zorgen dat mijn ogen niet te vermoeid worden.

De bril kan ik wel echt alleen op met lezen. Vanaf circa 1 meter wordt alles wazig en kan ik ook nergens meer of focussen. Moet hem dus op het puntje van mijn neus hebben zodat ik in college op mijn laptop kan werken en tegelijkertijd de professor kan volgen :+

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 01:02

Ah niet druk om maken!
Brillen zijn hartstikke normaal :D

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 01:16

Je kunt een lichte plus sterkte voor je 40ste goed wegaccomoderen.
Door je oogspieren aan te spannen, maak je je lens boller en werk je de sterkte dus weg.
Daarbij scheelt het idd als je uitgerust bent.
Als je de hele dag achter een laptop hebt gezeten, gebruik je die spieren dus constant.
Kijk je daarna in de verte, dan kunnen die spieren niet makkelijk meer herstellen.
Vergelijk het als volgt:
Als je een half uur met je arm omhoog moet staan met een boodschappentas, kun je je arm ook niet meer gemakkelijk laten zakken.
Er treed een soort verkramping op in de spier.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 03:22

Een bril is het probleem niet, vind die van mij ook best leuk :D

Alleen puur het idee om een bril voor het lezen te hebben.. Ik ben nog niet eens 20 :+
Vind het ook best lastig om er mee om te gaan, moet hem namelijk constant af en op zetten omdat ik er als ik normaal kijk dus niks door kan zien.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 05:09

_Snow_White schreef:
De opticien verklaarde het als een leesbril, maar kan anders zijn vanwege het taalverschil (ik woon in Canada).

Ik kan namelijk uitstekend zien, veraf en dichtbij, kleine letters zijn ook echt geen probleem.. in de morgen. Als ik de hele dag met de paarden bezig ben kan ik 's avonds ook nog prima kleine letters lezen, maar als ik de hele dag op de laptop gezeten heb, heb ik 's avonds moeite met veraf zien, dus deze bril moet er inderdaad voor zorgen dat mijn ogen niet te vermoeid worden.

De bril kan ik wel echt alleen op met lezen. Vanaf circa 1 meter wordt alles wazig en kan ik ook nergens meer of focussen. Moet hem dus op het puntje van mijn neus hebben zodat ik in college op mijn laptop kan werken en tegelijkertijd de professor kan volgen :+

+ is inderdaad voor lezen, met - glazen kun je niet goed in de verte zien. Min dochter is 20 en heeft voor hetzelfde als jij een bril gekregen je bent de enige dus niet!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 05:26

Ah, daar hoef je je helemaal geen zorgen in te maken. Ik draag al sinds mijn 6e een 'leesbril' met een sterkte van ongeveer +6. Mijn broer van 21 draagt ook al sinds zijn 4e een 'leesbril' van +2.5 :)

Wat me wel lastig lijkt is het feit dat je met deze bril enkel op kan met lezen, mijn broer en ik hebben beide een multifocale bril die we prima kunnen ophouden om ver te kijken. Het kost wel ietsje meer, paar het is echt enorm veel makkelijker om te dragen!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 05:37

Ik heb vorig jaar ook zo'n leesbril gekregen. Was toen 18. Heb hetzelfde als jou. Alleen ik gebruik de bril niet. Vind het vreselijk irritant dat je er alleen mee kan lezen!

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 09:32

In theorie zou je ook ver moeten kunnen kijken met een leesbril op jouw leeftijd.
Als het specifiek een leesbril is, dus een toeslag bovenop jouw vertesterkte, is dit niet standaard.
Dit zou dus ook niet door een opticien mogen worden aangemeten, maar door een optometrist.
Dit om uit te sluiten dat er een medische oorzaak aan verbonden is.
Als je op te jonge leeftijd al een leestoeslag krijgt, is de kans groot dat je oogspieren luier worden.
Dus wees daar voorzichtig mee, doe dit alleen op medisch advies.
Als jouw vertesterkte (dus jouw oogsterkte, bouwfoutje) plus is, kun je wel gewoon de bril dragen.
Dan zorgt het ervoor dat je spieren niet hoeven te overcompenseren, dus en de sterkte van je oog plus de toeslag voor het lezen.
Er zijn heel veel mensen met een plussterkte (en idd ook kinderen).
Ik zag hiervoor iemand multifocaal adviseren, dat is zeer uitzonderlijk op jouw leeftijd, eigenlijk komt dit alleen voor na een staaroperatie op jonge leeftijd, waarbij de ooglens verwijderd is.
Dan kan het oog zelf helemaal niet meer scherpstellen.

Maar mijn advies zou dus zijn om eens even goed navraag te doen waar deze sterkte vandaan komt.
Is het een bouwfoutje van het oog of kunnen jouw spieren niet voldoende inspannen om je leessterkte weg te werken.
In die laatste situatie zou ik toch medisch advies inwinnen

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 09:41

Ik ben 23 en heb al jaren een bril met -, ik zie veraf namelijk niet goed en dat is nogal onhandig met borden lezen in de auto. :')

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 16:43

frisian_love schreef:
In theorie zou je ook ver moeten kunnen kijken met een leesbril op jouw leeftijd.
Als het specifiek een leesbril is, dus een toeslag bovenop jouw vertesterkte, is dit niet standaard.
Dit zou dus ook niet door een opticien mogen worden aangemeten, maar door een optometrist.
Dit om uit te sluiten dat er een medische oorzaak aan verbonden is.
Als je op te jonge leeftijd al een leestoeslag krijgt, is de kans groot dat je oogspieren luier worden.
Dus wees daar voorzichtig mee, doe dit alleen op medisch advies.
Als jouw vertesterkte (dus jouw oogsterkte, bouwfoutje) plus is, kun je wel gewoon de bril dragen.
Dan zorgt het ervoor dat je spieren niet hoeven te overcompenseren, dus en de sterkte van je oog plus de toeslag voor het lezen.
Er zijn heel veel mensen met een plussterkte (en idd ook kinderen).
Ik zag hiervoor iemand multifocaal adviseren, dat is zeer uitzonderlijk op jouw leeftijd, eigenlijk komt dit alleen voor na een staaroperatie op jonge leeftijd, waarbij de ooglens verwijderd is.
Dan kan het oog zelf helemaal niet meer scherpstellen.

Maar mijn advies zou dus zijn om eens even goed navraag te doen waar deze sterkte vandaan komt.
Is het een bouwfoutje van het oog of kunnen jouw spieren niet voldoende inspannen om je leessterkte weg te werken.
In die laatste situatie zou ik toch medisch advies inwinnen

Ik dacht dat opticien de nederlandse vertaling van optometrist was, ik heb de leesbril dus wel op medisch advies gekregen. Ze zijn er namelijk ook achter gekomen dat ik een licht stigmatism heb in mijn rechteroog. Ik heb hem gekregen omdat mijn ogen het niet aankunnen om zich de hele dag in te spannen, zou ik maar een paar uur per dag lezen, dan zou ik helemaal geen bril nodig hebben.

De bril zonder multifocale lenzen kostte al meer dan genoeg, wil niet weten wat hij met zou kosten :=

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 18:15

Als alles boven een meter wazig is, dan zou ik de bril of de meting laten controleren. Het klinkt of er overgecompenseerd wordt, waardoor je met bril bijziend wordt.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 18:24

Wazig is misschien een groot woord, maar vooral letters zijn gewoon niet meer scherp. Dit lijkt mij ook relatief normaal met een leesbril of niet? Hij is immers voor dichtbij en niet voor veraf.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 18:24

Ik heb ook een bril voor als ik vermoeid raak. Dan krijg ik steeds meer moeite met scherpstellen en mijn bril maakt dat ietsjes makkelijker! Ik ben inmiddels al 26 :') maar was 20 toen ik hem kreeg!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 21:58

_Snow_White schreef:
Wazig is misschien een groot woord, maar vooral letters zijn gewoon niet meer scherp. Dit lijkt mij ook relatief normaal met een leesbril of niet? Hij is immers voor dichtbij en niet voor veraf.

Nee het is geen leesbril, het is een bril die de sterkte van je ooglens corrigeert. Dat is echt iets heel anders. Jij bent verziend en dat betekent dat als jij geen bril draagt, je oogspieren continue aangespannen zijn en als je veel leest snel oververmoeid raken. Doordat je een bril draagt kunnen je oogspieren ontspannen als je in de verte kijkt en is het minder vermoeiend als die spieren aan het werk moeten tijdens het lezen. Je zou dus gewoon scherp moeten kunnen zien in de verte.

Wat wel het voordeel van verziendheid is, is dat je niet de hele dag een bril hoeft te dragen. Zonder bril kan je namelijk prima scherp zien, maar het is vermoeiender.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 22:03

Ik heb sinds mijn 20e een leesbril. Ben nu 26. En ook echt puur voor lezen. Letters dichtbij zijn niet zo heel scherp (soms vergeet ik hem wel eens) :D daarbuiten draag ik hem nooit. Verweg zie ik prima zonder bril :+

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 22:03

pizza64 schreef:
+ is inderdaad voor lezen, met - glazen kun je niet goed in de verte zien. Min dochter is 20 en heeft voor hetzelfde als jij een bril gekregen je bent de enige dus niet!

En jij bent vast geen opticien als ik ze zo hoor praten :D ....

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 23:12

Ik ben het met Karl66 eens, ik zou ook een tweede mening vragen.
Je zou gewoon scherp moeten kunnen zien, ook in de verte, met je bril,met +sterkte.
Astigmatisme is niets bijzonders, dat hebben heel veel mensen.
Simpel gezegd is je oog niet rond zoals een voetbal, maar heeft hij de vorm van een rugbybal.
Hierdoor krijg je in 2 richtingen die loodrecht op elkaar staan een verschillende sterkte.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 23:38

Focussed schreef:
pizza64 schreef:

En jij bent vast geen opticien als ik ze zo hoor praten :D ....

:P als je min glazen in je bril hebt kun je wel weer goed in de verte zien...

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 23:50

frisian_love schreef:
Ik ben het met Karl66 eens, ik zou ook een tweede mening vragen.
Je zou gewoon scherp moeten kunnen zien, ook in de verte, met je bril,met +sterkte.
Astigmatisme is niets bijzonders, dat hebben heel veel mensen.
Simpel gezegd is je oog niet rond zoals een voetbal, maar heeft hij de vorm van een rugbybal.
Hierdoor krijg je in 2 richtingen die loodrecht op elkaar staan een verschillende sterkte.

Bedankt voor de uitleg, maar ik kan dus inderdaad echt niet zien veraf zien met de bril op. Toch zijn mijn ogen opgemeten door twee verschillende optometristen, beide kwamen uit op dezelfde prescriptie.

Ik zou dus wel gewoon veraf moeten kunnen zien met een +bril? Mij is namelijk uitgelegd dat deze alleen op moet met lezen, oftewel een leesbril.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 23:59

Ik heb ook een bril met 2x + 0,75 glazen.
Kan zonder en met bril prima zien dichtbij en in de verte.
Bril is er inderdaad alleen tegen vermoeidheid bij het lezen, laptoppen, tvkijken Gebruikte de bril voorheen heel weinig, maar heb deze nu de hele dag op.
Raar dat je wazig ziet met bril in de verte

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 00:08

De leesbril
Dit is een wel eens de 1e toegepaste oplossing voor het “leesprobleem”. Bij het wisselend dichtbij en veraf zien moet u dan wel de leesbril steeds op- en afzetten. Droeg u al een bril voor in de verte, dan zult u steeds van bril moeten wisselen. Bij dagelijkse activiteiten kan dit hinderlijk en onpraktisch zijn.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 00:41

_Snow_White schreef:
Bedankt voor de uitleg, maar ik kan dus inderdaad echt niet zien veraf zien met de bril op. Toch zijn mijn ogen opgemeten door twee verschillende optometristen, beide kwamen uit op dezelfde prescriptie.

Ik zou dus wel gewoon veraf moeten kunnen zien met een +bril? Mij is namelijk uitgelegd dat deze alleen op moet met lezen, oftewel een leesbril.

Het voordeel van verziendheid is dat je niet de hele dag een bril hoeft te dragen. Meestal wordt in eerste instantie geadviseerd om de bril te dragen tijdens het autorijden (in het donker) dus op momenten dat je meer aan het turen bent of bijvoorbeeld 's avonds tijdens het tv-kijken als je ogen vermoeid zijn. Op die manier kan het dus best geadviseerd zijn om de bril vooral te dragen als je oogspieren het hardste aan het werk zijn, namelijk tijdens het lezen.

Het zou kunnen dat ze een iets hogere sterkte voorgeschreven hebben, zodat je tijdens het lezen minder hoeft te accommoderen. Dan klopt het dat je niet goed in de verte kan kijken. Maar dat is iets wat een opticien in Nederland normaal gesproken niet zou doen. Maar dat is ook een kwestie van teruggaan en navragen. En dat zou ik dus zeker even doen in jouw geval.