Hersteltijd na kijkoperatie knie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Hersteltijd na kijkoperatie knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 11:57

Woensdag moet ik naar het ziekenhuis voor een kijkoperatie aan mijn knie, in de meniscus aan de binnenkant en aan de buitenkant zit een scheurtje en er schijnt slijtage aan de achterzijde te zitten, daar gaan ze ook naar kijken.
Volgens mijn fysio moet ik er rekening mee houden dat ik 6 weken niet kan paardrijden. -O-

Nu vraag ik me af hoe lang de gemiddelde hersteltijd bij jullie was.
De gemiddelde amazone is immers een bikkel en geen mietje en wil zo snel mogelijk weer te paard... :D
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. :)

Poosje81

Re: Hersteltijd na kijkoperatie knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:12

Kijkoperatie 1 meniscus; 1 dag ziekenhuis en dag erna weer op paard
Kijkoperatie 2 meniscus, kraakbeen en schoonmaken gewricht; 1 dag ziekenhuis en 3 dagen later weer op paard

Operatie 3, kruisband, meniscus en kraakbeen, 4 dagen ziekenhuis en 5 maanden later weer op paard.

Kijkoperaties bij mij dus geen enkel probleem dus :)

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:14

Ik was met een kijkoperatie en polijsten van het gewricht wel even zoet. Denk dat ik met 2 maanden weer op het paard zat ofzo. Misschien iets eerder. Ik moet zeggen dat ik na de operatie nog steeds meer last heb van de knie dan voor de operatie. Succes woensdag!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:18

Ik denk dat het per mens wel verschilt.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:19

Ik kon na mijn kijkoperatie binnen een week weer alles doen. Ik heb daarna eigenlijk nooit meer last van die knie gehad tot mijn fysio heb begin van het jaar verpest heeft.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:20

KarinvdM schreef:
Woensdag moet ik naar het ziekenhuis voor een kijkoperatie aan mijn knie, in de meniscus aan de binnenkant en aan de buitenkant zit een scheurtje en er schijnt slijtage aan de achterzijde te zitten, daar gaan ze ook naar kijken.
Volgens mijn fysio moet ik er rekening mee houden dat ik 6 weken niet kan paardrijden. -O-

Nu vraag ik me af hoe lang de gemiddelde hersteltijd bij jullie was.
De gemiddelde amazone is immers een bikkel en geen mietje en wil zo snel mogelijk weer te paard... :D
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. :)

Ik zou maar lekker die 6 weken niet sporten aanhouden. Je moet heel je leven nog met je knie doen.
Na twee weken kon ik voor mijn gevoel weer alles maar heb gewacht met sporten tot na 6 weken.

(Ik heb ook eens twee tenen gebroken en mij niet gehouden aan de tijd die daar voor stond en 1 teen blijft altijd nog gevoeliger voor temperaturen en stoten).

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:23

Oude breuken zijn altijd gevoeliger voor temperaturen, dat is standaard. Mijn enkel heb ik ooit eens op 5 plekken tegelijkertijd gebroken gehad en daarmee vrij snel weer belast, maar pijn of last, nooit en ten nimmer, maar ik merk het wel als er een weeromslag aankomt.

Bij mij is mijn knie alleen vervelend als hij vermoeid is, maar mijn hele linkerbeen is tegenwoordig slecht, voornamelijk mijn heup. Verkeerde belasting, verkeerde houding door die knie.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 12:26

Dat snap ik Marleen_usar, maar ik ben gewoon benieuwd naar verschillende ervaringen.

Ach, ik heb het grootste deel van mijn leven al wel gehad, denk ik Tabaluga :D

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:27

Dat merk ik idd ook. Ik heb best wel wat gebroken in mijn leven en zodra het houder wordt dan merk ik dat direct.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:31

8 weken, maar heb nog altijd last van mijn knie. Succes er mee!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:34

Tja, naar de kijkoperatie niet/nauwelijks last. Met mijn kruisbrandreconstructie/meniscus bijwerken heeft het wel wat langer geduurt. 6 maanden voordat ik mocht rennen/sporte, maar paardrijden mocht ik van de fysio al eerder. Wel erg afhankelijk van je paardje natuurlijk (betrouwbaarheid). Ik geloof na een maandje of 3 of zo.

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:47

Hier zegt de fysio ook minimaal 6 weken als ze alleen maar gekeken hebben en niet ook nog daadwerkelijk iets hebben gedaan :o Wanneer ze mijn meniscus zouden hechten was het volgens de orthopeed 3 maanden. Nu is er bij mij nog heel wat meer gebeurd, dus ik ben voorlopig nog wel even zoet zullen we maar zeggen :')

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 15:19

Dat is balen zeg... :(:)

Bij mij is het ook nog afwachten wat ze precies aantreffen en wat ze gaan doen.
Het komt me ook helemaal niet uit, ik heb net een nieuw paard waar ik lekker mee aan de gang wil en ik heb een te koop staan. Maar goed, dit soort dingen komen natuurlijk nooit uit. :D

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:24

Kijk operatie bij mijn knie zat ik er met een weekje weer op. Hebben stukje van mijn meniscus toen weggeknipt.

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:26

Bij mij hebben ze toen wel wat weggehaald tijdens de kijkoperatie en ging herstel niet bepaald voorspoedig.. Ze zeggen 1 weekje op krukken.. Heb 6 weken met die dingen gelopen. Toen na een maand of zo wel even weer op een paard gezeten. (hielp destijds nog op een manege voor mensen met een beperking, kon via het opstapperron erop en speciaal zadel haha ) maar echt rijden was pas na 3 maand.

(kamp overigens nog steeds met knieproblemen.. ondertussen al 8 jaar lang...)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 17:04

Ik heb 1 dag met krukken gelopen en met een week of twee deed ik alles weer... wel met pijn maar dat waren mijn banden, niet mijn meniscus waar ik aan geholpen was.

Nancy96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 22:54

vorig jaar augustus heb ik een kijkoperatie in mijn knie gehad. Meniscus was gescheurd, hebben ze een stukje afgeknipt. Helaas ook een beschadiging aan het kraakbeen van het bovenbeen.
Ook is er een zenuw geraakt waar een van de instrumenten naar binnen is gegaan en daardoor heb ik nog steeds een raar gevoel in mijn knie, alsof een gedeelte slaapt zeg maar.
Daardoor kan ik ook niet fijn meer paardrijden, want mijn onderbeen wordt een beetje naar buiten geduwt door de buik van mijn paard en dan kan ik hem niet zonder pijn buigen zoals nodig is bij lichtrijden.
Ik ben er mee terug geweest bij de orthopeed, maar die wil opnieuw een kijkoperatie doen om te kijken of hij iets kan verbeteren. Dat durf ik nog niet aan.

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:07

3 weken na de kijkoperatie, zat ik weer op het paard. Bij het afstappen lette ik goed op dat ik alleen mijn goede been gebruikte en toen was het prima te doen. Ik denk dat het erg per persoon verschilt hoelang het gaat duren.