Winterhanden/voeten, het begint weer! Wie nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

linnnh

Winterhanden/voeten, het begint weer! Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 16:13

De kou begint weer en ik merk het meteen, blaren, dikke vingers, jeuk en ze niet kunnen bewegen. Ik heb het idee dat het ieder jaar heftiger wordt.

Heb zalf van VSM( dacht ik, kan ook A. Vogel zijn) geprobeerd, handschoenen dragen, handcreme etc, niets helpt. Op dit moment zien mijn hand er al zo uit:
[ Afbeelding ]
in vergelijking met de nog redelijk normale hand:
[ Afbeelding ]

Ik heb voor morgenochtend een afspraak staan met de huisarts, heel benieuwd wat zij er mee kan!

Wie heeft er nog meer last van pijnlijke/jeukende/gezwollen handen? en wie heeft er een wondermiddeltje? :)

Brand los! (zijn we meteen van de kou en de pijn af :') )

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 16:17

Winterhanden verschrikkelijk, hoe meer we naar de winter gaan hoe erger het word. Kloven die gaan bloeden, jeuk,pijn,roodheid. Het toverwoord: smeren,smeren,smeren.

Ik gebruik de handcrème van Purol of de Kokoshandcrème van de Action. Heel fijn spul!

Mochten mijn handen echt ver heen zijn;
Tijdens het slapen dik in de vaseline met stoffen handschoentjes eroverheen. Dit drie dagen doen en mijn handen zijn weer helemaal hersteld.

Anoniem

Re: Winterhanden/voeten, het begint weer! Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 16:20

Ik klop af , normaal zijn mijn handen treurig met dit weer maar ze lijken nog het aardig (goed) te doen

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 17:40

:wave: afgelopen weken was ook ik het slachtoffer. Buigen was pijnlijk maar het lijkt erop dat het weer wat afgezakt is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 17:56

Vooral mijn tenen zijn erg! Het beste helpt warm houden en vette creme erop smeren een half uur voor ik ga slapen. Overigens doe ik ook mijn lippen insmeren met vette creme voor ik ga slapen. Door kou gaan die ook veelal barsten en zijn pijnlijk.

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:15

Ik heb last van het syndroom/fenomeen van raynaud.... ook zoiets als winterhanden..

Hier een foto...niet mijn handen trouwens hoor :o
Afbeelding
(Raynaud = het plotseling optreden van verkleuringen van vingers en/of tenen bij blootstelling aan kou of bij emotie. In eerste instantie ontstaat een witte verkleuring, die wordt veroorzaakt doordat de aanvoerende bloedvaten samentrekken en het bloed niet goed doorlaten naar de huid)

Bij mij gaat het daarna branderig voelen, en als mn handen weer warmer worden wordt de kleur weer normaal...echt heel vervelend gevoel...

Ik zit dus ook al vanaf dat het 10graden is buiten met handschoenen aan in de auto ...want zelfs al van het aanraken van mn koude stuur worden mn vingers wit...en 't schijnt niet heel goed voor je bloedvaten te zijn als 't te vaak gebeurt..dus probeer m'n vingers er zo goed mogelijk tegen te bescherme...

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:17

Ik heb winterbenen, nog leuker ... :l
Helaas heb ik daar ook hele lelijke littekens van over gehouden op mijn bovenbenen, en de dokters in het ziekenhuis gelijk geleerd wat nu eigenlijk winterbenen zijn.

Tis nu al 3 jaar, en het gaat op zich wel de goede kant op. Maar zonder thermobroeken, laagjes en straks weer een ski-broek kom ik niet de winter door.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:21

xDenies hier helaas nog zo'n geval.... werkte met een zweeds meisje en herkende het direct! ziekenhuis had er echter andere plannen mee, wilde punctie's nemen.

nog steeds erg lelijke plekken op mijn benen en zonder skibroek (ja al met dit weer) als ik langer dan een uur na buiten ga kom ik de december maand zonder plekken niet eens door...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:23

Ik heb winterhanden! Moet zeggen dat het nu nog meevalt.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:25

Het begon bij mij op mijn werk op de ranch. Eerst op mijn ene been een soort 'muggenbeet' dachten wij. Jeuk, niet normaal. En toen op mijn andere been de volgende dag. En die plekken werden erger .. en erger.
Maar ik gewoon door gelopen heh ... uiteindelijk zijn die plekken open gegaan, werden zwart .. en ooh wat was het vies .. maar vooral ook pijnlijk! Toen naar het ziekenhuis, wilde me in eerste instantie niet helpen want het was geen spoed. Tot ik m'n broek naar beneden trok. Ze gaven me een soort allergie pilletje die blijkbaar wel aansloeg. . maar het blijft vreemd.

Na een aantal dagen gingen de plekken dicht. Nu heb ik echt een soort vlekkerig litteken. Met kou zetten ze ook echt gewoon op en doen ze pijn. Maar het word niet meer zo erg als dat het ooit is geweest. Maar soms schaam ik me er best wel voor ... straks ook als ik weer met die enorme skibroek aan loop T_T
Vandaag tijdens het rijden kon ik amper blijven zitten doordat mijn bovenbenen helemaal verdoofd waren ... dus ja, die skibroek moet helaas weer.

Houd de maanden met de 'R' erin in de gaten. Dat zijn degene waar je echt een thermobroek voor aan moet. Gelukkig i het nu wat langer warm gebleven :)

Bizar wat je lichaam allemaal kan hebben.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 16:27

Na overleg met TS is het topic weer open, specifiek om het te hebben over medische conditie. :)

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 16:53

Afgelopen jaar naast mn handen en voeten ook mn bovenbenen onder de plekken, gelukkig niet zo heftig als juliie! :oo

Pittig zeg, is er dan verder echt geen "medicijn" tegen? :))

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 21:32

Fantabulouss schreef:
Ik heb last van het syndroom/fenomeen van raynaud.... ook zoiets als winterhanden..

[ Afbeelding ]
(Raynaud = het plotseling optreden van verkleuringen van vingers en/of tenen bij blootstelling aan kou of bij emotie. In eerste instantie ontstaat een witte verkleuring, die wordt veroorzaakt doordat de aanvoerende bloedvaten samentrekken en het bloed niet goed doorlaten naar de huid)

Bij mij gaat het daarna branderig voelen, en als mn handen weer warmer worden wordt de kleur weer normaal...echt heel vervelend gevoel...

Ik zit dus ook al vanaf dat het 10graden is buiten met handschoenen aan in de auto ...want zelfs al van het aanraken van mn koude stuur worden mn vingers wit...en 't schijnt niet heel goed voor je bloedvaten te zijn als 't te vaak gebeurt..dus probeer m'n vingers er zo goed mogelijk tegen te bescherme...

Ha! Dat zijn mijn vingers! Ik heb ook Reynaud (naast lupus en sjogren jeej). Voelen jouw vingers ook aan alsof ze van karton ofzo zijn? Als ze zo wit zijn heb ik er helemaal geen gevoel meer in maar het doet wel van binnen pijn. Echt naar. Wat bij mij helpt is onder de 20 graden handschoenen aan en ook je lijf en hoofd goed warm houden. Ik heb nu een winterjas die eigenlijk bedoeld is voor poolexpedities. Heeeerlijk! Aan mijn voeten heb ik het nog een tandje erger, die worden helemaal paars met blauw/zwarte plekken. Sorry voor het vieze beeld. Enige wat daarbij helpt is dikke gevoerde schoenen dragen en wisselbaden nemen: 1 minuut warm en 1 seconde koud water. En dat een keer of 10 achter elkaar. Helpt ook bij winterhanden.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 22:21

linnnh schreef:
Afgelopen jaar naast mn handen en voeten ook mn bovenbenen onder de plekken, gelukkig niet zo heftig als juliie! :oo

Pittig zeg, is er dan verder echt geen "medicijn" tegen? :))

alleen het voor zijn :+ meestal net op t randje dat je denkt owja het is weer zo ver

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 22:32

Wisselbaden warm/koud schijnen te helpen, maar daar had je voordat het koud werd eigenlijk al mee moeten beginnen en smeren met glycerine kamferspiritus.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 22:40

xDenies schreef:
Ik heb winterbenen, nog leuker ... :l
Helaas heb ik daar ook hele lelijke littekens van over gehouden op mijn bovenbenen, en de dokters in het ziekenhuis gelijk geleerd wat nu eigenlijk winterbenen zijn.

Tis nu al 3 jaar, en het gaat op zich wel de goede kant op. Maar zonder thermobroeken, laagjes en straks weer een ski-broek kom ik niet de winter door.

ik heb dat ook.. ook te lang doorgelopen.. meerdere artsen die dat niet kenden.. winterbenen.

winterhanden zoals ts heb ik ook alweer... dik en rood. buiten trouwens niet echt last van maar als je dan weer binnenkomt.. erg vervelend

medisch heb ik nog niks gevonden, cremes helpen mij niet.
benen is makkelijk met laagjes en skibroeken..

handen handschoenen. maar die moeten nog vaak uit met dekens hoofdstellen ect.. heb je toch je vingers nodig.

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 17:32

Saar4 schreef:
Ha! Dat zijn mijn vingers! Ik heb ook Reynaud (naast lupus en sjogren jeej). Voelen jouw vingers ook aan alsof ze van karton ofzo zijn? Als ze zo wit zijn heb ik er helemaal geen gevoel meer in maar het doet wel van binnen pijn. Echt naar. Wat bij mij helpt is onder de 20 graden handschoenen aan en ook je lijf en hoofd goed warm houden. Ik heb nu een winterjas die eigenlijk bedoeld is voor poolexpedities. Heeeerlijk! Aan mijn voeten heb ik het nog een tandje erger, die worden helemaal paars met blauw/zwarte plekken. Sorry voor het vieze beeld. Enige wat daarbij helpt is dikke gevoerde schoenen dragen en wisselbaden nemen: 1 minuut warm en 1 seconde koud water. En dat een keer of 10 achter elkaar. Helpt ook bij winterhanden.
Karton..hmm..zo zou ik het niet noemen.. :o hihi...maar wat je zegt, als ze wit zijn voel je aan de oppervlakte niks, maar van binnen een soort vervelende zeurende pijn! Mijn voeten heb ik het gelukkig niet zo heel erg, of het moet wel heeeel koud zijn :)

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 11:18

Nou de huisarts kon er niet veel mee, was weinig tegen te doen behalve pijnstillers :')

M'n moeder vertelde dat ze vlak voor haar trouwen spuiten in haar voeten had gekregen, omdat ze met haar wintervoeten niet meer in dr trouwschoenen paste.. := :=

Ik heb nu de handcreme met kokos van de action en door lekker veel smeren lijkt het wel minder te worden :j

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 16:40

Ik heb vooral last van winterbenen en ook wel voeten.
In bad duurt het vaak halfuur/driekwartier dat ik mn benen onder water kan krijgen,
het doet zoveel pijn (branderig en het steekt) dat het me niet eens lukt.

Ik probeer vaak voor dat ik naar mn werk ga m'n benen in te smeren met Uierzalf
zo dat het nog wat vettig is.

Heb ook sinds een aantal dagen van hele droge lippen van dit weer. :=

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 16:54

Fantabulouss schreef:

[ Afbeelding ]

Ik heb hetzelfde ;(

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 16:59

Ook ik heb winterbenen! Pak ze nu al goed en warm in sta soms 5 a 6 uur op een dag les te geven, en dan merk ik dat ze al flink rood worden en jeuken! 2 jaar geleden waren de voorkanten van mijn bovenbenen pikzwart! Gelukkigniet opengegaan! Dit jaar is het nog uit te houden, maar zodra het onder de 0 gaat trek ik me skibroen weer uit de kast!⛄️