Melkklier of ????

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

veertjuh1987

Melkklier of ????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 15:30

Wie o wie weet of je een melkklier die opgezet is kan voelen?

Hierbij mijn verhaal:

Borstk. komt in mijn familie helaas veel voor en heb mijn moeder er ook aan verloren, nu heb ik 1,5 week geleden een knobbeltje gevoeld en ben hiervoor op controle geweest bij de HA. Hij vertelde mij gelijk dat ik me geen zorgen moest maken en dat het hoogstwaarschijnlijk een opgezette melkklier is. Ik moet 2 Januarie terug voor een controle, nu heb ik wat research gedaan op int ( i know google is niet goed daarvoor) en kwam daar toch het 1 en ander tegen.

Opgezette melkklieren komen voor bij een zwangerschap wat bij mij niet van toepassing is, en tijdens de menstruatieweek wat bij mij ook al 1.5week geleden is en ik ook de pil die week heb doorgeslikt.
Nu dus in een dilemma omdat ik de dokter wel vertrouw maar toch met een onzeker gevoel blijf zitten. In beide borsten voel je wat onenigheid maar vooral in 1 borst voel je een harde knobbel die niet rond is maar meer de vorm heeft van een boon.
Ik ben bang dat als ik de HA bel en vraag voor een echo hij dan alsnog zegt is niet nodig en ik dan niet durf te zeggen dat ik hem gewoon echt wil!

Pantykous

Re: Melkklier of ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:32

Toch aandringen, zeker als er zo'n voorgeschiedenis is binnen de familie. Weet je dokter daarvan?

veertjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 15:37

Mijn dokter heeft euthanasie gedaan bij mijn moeder en opa dus die weet ervan, wat mij opvalt is dat overal waar je kijkt op internet, er door bijna geen enkele dokter gelijk wordt gezegd dat het een melkklier is maar dat ze gelijk worden doorgestuurd. heb ik dan z'n lapzwans die denkt dat ie het allemaal wel weet? Hoe hij mijn moeder en opa heeft behandeld/geholpen vertrouw ik hem 100% alleen nu met dit.....

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:38

Gewoon bellen en zeggen wat je hier post. Als je niet belt gebeurt er zeker niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:40

Ik zou ook even bellen en toch even aandringen. Gewoon even duidelijk aangeven dat het je toch echt niet goed zit en dat je gewoon zekerheid wilt hebben. Zeker door de voorgeschiedenis zouden ze jou gewoon echo moeten geven...

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:57

LZP -> MWS

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:31

Ik zou ook een doorverwijzing maken, ze kunnen met een echo al veel zien.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:38

Als je je er niet lekker bij voelt, toch even bellen voor een doorverwijzing.
Zij horen jou deze te geven als je hier om vraagt, net als wat zonnebloem18 zegt, op een echo kunnen ze al veel zien.

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:41

als het wel wat is, hoe langer je wacht het word alleen maar erger.
je hebt zelf dan ook een rustiger gevoel als het niks is
anders zit je lange tijd in onzekerheid

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:52

Ik begrijp je huisarts niet. Vooral omdat er borstkanker in je familie voorkomt is het des te belangrijker om zo snel mogelijk te laten onderzoeken wat dat knobbeltje is.
Bel morgen even met je zorgverzekeraar, waarschijnlijk kun je direct een afspraak maken op de mamma-poli van een ziekenhuis bij jou in de buurt. Dan heb binnen een week een afspraak en direct zekerheid.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:57

Tegenwoordig kun je ook zonder verwijzing van een huisarts terecht op een zgn mammapoli.
Veel van die poli's willen je inderdaad zo snel mogelijk zien en proberen je op de dag van je bezoek ook uitsluitsel te geven van wat ze aantreffen.

Zo is er bij mij jaren geleden een knobbeltje gevonden, donderdag ha gebeld, maandag naar de poli en maandagmiddag al uitslag.
Mammagrafie, echo en punctie gehad.
Bij blijkt het niets kwaadaardigs te zijn en zit het er gewoon nog steeds. Ik maak me er niet meer druk over, maar ik heb dan ook geen familiegeschiedenis van borstkanker.

Gewoon ook even een belletje rechtstreeks naar het ziekenhuis doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 22:02

Mijn huisarts neemt met knibbeltjes in borsten geen enkel risico. Ook al weet hij eigenlijk zeker dat het niks is, hij stuurt je door naar de mamapoli.
Bij mij was het een ..... Kom er niet op. Bindweefsel en vocht. Heb de hele rataplan gehad. Mammografie, echo, punctie...
Edit: fybroadenoom.... Dat heb ik. Kan niks geen kwaad

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 22:07

De laatste keer dat iemand zei 'ach dat zal wel een vetbultje zijn!' Had ik een (gelukkig goedaardige) tumor in mijn borst. Dat was begin dit jaar. Dus ik zeg, niet twijfelen maar naar de huisarts of nog beter de gynecoloog. Hij heeft direct een echo + punctie kunnen doen en twee dagen later wist ik wat het was. Zeker als het in de familie zit zou ik oppassen.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 22:09

Een opgezette melkklier kan je zeker wel voelen, kan door je hormonen komen en trekt meestal na een tijdje wel weg.
Dus wat dat betreft kan je huisarts best gelijk hebben.
Maar als jij je angstig voelt en twijfelt dan moet je gewoon naar je huisarts bellen en zeggen dat je er toch niet gerust op bent en je graag even een mammografie laat maken.
Better safe than sorry toch!
Heel veel succes er mee en gewoon bellen hoor!

veertjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 22:15

Thanks iedereen voor de reacties! ik ga morgen zoiezo bellen dat het me niet lekker zit en ik een echo wil. Helemaal omdat het van beide kanten in de familie voorkomt. Ik heb liever dat ik een bevestiging krijg van een echo dan van een HA die alleen gevoeld heeft

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 22:19

Ik had niet eens een knobbel (maar ingetrokken tepel) geen voorgeschiedenis in de famillie.
En toch werd ik uitgebreid onderzocht en naar ziekenhuis gestuurd.
Al was het alleen zodat ik zelf gerust werd gesteld.

Zeg gewoon heel rustig maar duidelijk over de telefoon, of tijdens je afspraak dat je er zelf pas gerust op bent als je een echo hebt gehad. *wat bokkers voor mij dus ook al aangaven.
Mocht je HA je dan nog niet doorverwijzen kan je altijd zelf het ziekenhuis of mammapoli bellen voor advies.
Wie weet kan je gewoon terecht zonder verwijzing.

Bij onze leeftijd is een Mammografie nog niet van toepassing, maar een echo kan wel.
(weet de reden er even niet meer van, maar dit is aan mij verteld in het ziekenhuis. Jonge leeftijd tot 35ste geloof ik, had mammografie nog niet veel zin)

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 07:16

Volgens mij is het verschil rtl te voelen maar ik sluit me aan bij de anderen. Gewoon bellen.

Overigens is het OZB dat een mammografie niet voor onze leeftijd is.
Ik heb mijn eerste mammografie op mijn 30e gehad, even als een eierstok echo. Bij ons ook bij beide kanten in de familie. Ik had geen knobbels bobbels oid. Ook mijn zus heeft al meerdere mammo's gehad Ivm onze familie historie.

Wel ben ik vorig jaar bij een genetisch arts geweest om de erfelijke afwijking in het BRCA1 gen te onderzoeken.

veertjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 09:08

Mammografie wordt tot je 30e niet gedaan ivm veel borstweefsel, het schijnt dat tot je 30e je borsten nog veel veranderen en het dan moeilijk te zien is.
Na het overlijden van mijn moeder is er ook een gen onderzoek gedaan maar zij was geen gen drager van de type's die ze nu hebben maar dat maakt het risico niet kleiner omdat het van 2 kanten komt in de familie, Ik heb de dokter gebeld en vanmiddag ligt er een verwijskaart klaar voor me. scheelt een hoop stress denk ik

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:18

Fijn!

Mijn moeder is Helaas nooit getest, ook mijn overleden tantes (borst en andere eierstok, beide op jonge leeftijd) niet.
Nicht van vaders kant met eierstok op jonge leeftijd niet en oma ook niet getest.
Zus en ik nu wel getest maar p dit moment goed nieuws. Al is dat geen garantie natuurlijk.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 01:36

Hoi TS, heb je je verwijzing al? :)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 02:51

veertjuh1987 schreef:
Mammografie wordt tot je 30e niet gedaan ivm veel borstweefsel, het schijnt dat tot je 30e je borsten nog veel veranderen en het dan moeilijk te zien is.
Na het overlijden van mijn moeder is er ook een gen onderzoek gedaan maar zij was geen gen drager van de type's die ze nu hebben maar dat maakt het risico niet kleiner omdat het van 2 kanten komt in de familie, Ik heb de dokter gebeld en vanmiddag ligt er een verwijskaart klaar voor me. scheelt een hoop stress denk ik

Wat een onzin, ik heb vanaf mijn 22e al regelmatig mammo's en echo's vanwege een knobbeltje (eerste 10 jaar om het jaar een mammo en ieder jaar een echo). Ik hoop dat ze je op de poli beter zullen helpen. Sterkte!

veertjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 10:47

Heb mijn verwijzing gehad, en een echo gehad. Het is een fibroadenoom dus niks ernstigs. wel over 6 maanden weer een controle en waarscheinlijk blijf ik onder controle ivm de achtergrond van mijn familie.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:04

Fijn dat het niks ergs is!
Dat je onder controle blijft is alleen maar fijn toch?
Beter een keer teveel naar laten kijken als straks met de gebakken peren zitten....

Sita77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:28

Ik wil je niet bang maken, maar met een echo kunnen ze helaas niet met zekerheid zien of het een fibro is... Ze gaan er bij jongere vrouwen meestal vanuit dat het zo is, maar je kan maar net pech hebben....

veertjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 19:58

Ik blijf het zelf ook in de gaten houden en zodra het groter wordt ga ik weer bellen en dan wil ik ook een punctie. De arts heeft verteld dat het beweegbaar is en kwa vorm het er niet kwaadaardig uitziet, dus ga maar op zijn gevoel af. Hij schrok wel van het feit dat het zo in onze familie zit en wil me graag terug zien.