Ik slik al best lang de pil. Ik ben begonnen op mijn veertiende (ben nu twintig) omdat ik erge last had van acne en een heel onregelmatige ongesteldheid. De huisarts heeft mij toen de Diane pil voorgeschreven omdat die goed tegen acne werkt. Destijds waren al die dingen van trombose enzo nog niet echt bekend. Ik heb deze pil 4 jaar geslikt, tot mijn achttiende. Toen ben ik er mee gestopt, omdat rond die tijd de slechte verhalen over deze pil naar buiten kwamen en ik het eigenlijk sowieso wel een erg heftige pil vond (erg veel hormonen). Ik heb toen een tijd helemaal geen pil geslikt, omdat ik wilde proberen hoe dat zou gaan.
Ik viel in een maand tijd vijf kilo af, zweette veel minder en voelde me in het algemeen beter. Maar de acne kwam wel weer terug (zei het in mindere mate). Ik heb bijna een jaar de pil niet geslikt. Daarna ging ik studeren, wilde ik eigenlijk wel anticonceptie en ik wilde graag weer van de puistjes af. De huisarts heeft mij toen de ministat voorgeschreven, omdat ik aangaf veel minder hormonen te willen. De ministat werkte wel redelijk tegen de puistjes, ik ben niet meer aangekomen en het overmatige zweten bleef ook weg. Maar bij deze pil had ik last van doorbraakbloedingen, bovendien werd deze uit productie genomen. Nu slik ik een generische variant van de microgenon 30 (ethinylestradiol/levonorgestrel 0,03/0,15 als dat iemand wat zegt
). Hiermee heb ik geen last van doorbraakbloedingen en de puistjes blijven weg. Ik ben wel weer iets aangekomen, maar dat kan ook door mijn levensstijl komen.Maar nu het volgende. Ik heb al sinds maart vrij regelmatig last van hoofdpijn, variërend van matige hoofdpijn tot pijn die alles overheerst, toch wel minsten eens per week, meestal vaker. De huisarts dacht hierbij eerst aan migraine, maar daarvoor heb ik er te lang en te vaak last van. Nu denkt hij aan spanningshoofdpijn, veroorzaakt door spanning vanuit rug en nek. Ik heb nu fysiotherapie en dat lijkt wel iets te helpen. Maar ik bedacht me laatst ook dat ik in maart overgestapt ben op die andere pil, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?
Daar komt bij dat ik eigenlijk erg vaak moe, niet lekker, ziek, ben. Dit had ik op de middelbare school al. Na de middelbare school heb ik een tussenjaar gehad waarbij ik op een manege werkte. In dit tussenjaar heb ik dus geen pil geslikt, ik ben er vlak na mijn eindexamen mee gestopt. Ik voelde me in dit tussenjaar zo veel beter! Ik heb altijd gedacht dat dit door de grote hoeveelheid lichaamsbeweging kwam, dus ik heb geprobeerd om dat zoveel mogelijk vast te houden toen ik ging studeren. Ik ben weer begonnen met de pil een maand voor ik ging studeren, in augustus. Tijdens deze studie voelde ik mij slechter dan ooit. Ik heb op het randje van een depressie gezeten en was constant oververmoeid. Dit kwam ook doordat ik totaal niet op mijn plek zat bij deze studie en toen ik in januari stopte met mijn studie ging ik mij wel weer beter voelen. Maar de vermoeidheid bleef. Er zijn periodes waar ik me beter voel, sowieso voel ik me in de zomer beter, maar over het algemeen ben ik erg moe. Ik ben nu weer begonnen met een nieuwe studie waar ik ontzettend op mijn plek zit. Het gaat eigenlijk erg goed met me. Maar nog steeds die vermoeidheid... Nu vraag ik mij dus af of dit door de pil kan komen. Het is toch wel opvallend dat de enige periode waarin ik me echt goed voelde precies de periode was waarin ik de pil niet slikte.
Ik vroeg me af of er bokkers zijn die dit herkennen en die me advies kunnen geven. Ik zit er over te denken om nu een poosje helemaal te stoppen met anticonceptie om te zien wat er gebeurt. Maar uiteindelijk wil ik wel weer anticonceptie gaan gebruiken, dus advies hierover is ook welkom! Waar ik eigenlijk vooral bang voor ben is dat de acne weer terug komt als ik stop met de pil... Dat is het enige wat me op het moment tegenhoudt om te stoppen.
Het is een heel verhaal geworden, bedankt als je het helemaal gelezen hebt!