Waar of niet waar ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jansje73

Waar of niet waar ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 16:48

Hallo Bokkers ,

Ik ga het schaatsen weer op pakken en wil nieuwe schaatsen aanschaffen en stond vandaag in een winkel om schaatsen te bekijken. Iemand van de winkel kwam na mij toe en vertelde mij dat ik beter 1 maat kleiner schaatsen moet kopen want dat was beter dan 1 maat te groot.

Er is mij altijd verteld dat je 1 maat grote schaatsen moet hebben omdat je dan dikke sokken aan kan trekken.

is dat waar , van 1 maat kleiner ?

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 16:50

mij lijkt gewoon dikke sokken aan (thermo ofzo) doen naar de winkel en dan de beste maat uitzoeken

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 16:51

Ik zou zeker geen maat kleiner nemen. Maar misschien vallen ze kleiner uit? Ik zou ze passen met de dikte sokken die je straks ook aan gaat doen bij het schaatsen.
Ruim zittende schaatsen zijn niet fijn i.v.m. schuren. Maar te krappe schaatsen zijn ook echt niet fijn. Ik denk dat je gewoon moet passen en ze dan gewoon goed aan moeten sluiten.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 16:53

Ligt er denk ik aan met wat voor een idee je gaat schaatsen. Recreatief lijkt mij een maat kleiner raar. Op wedstrijden gaan ze er volgens mij vaak blootsvoets in.

Maar buiten dat waarom niet gewoon de maat die je past. Kleiner lijkt mij niet lekker zitten.

verootjoo

je moet toch nooit sokken in je schaatsen aan, daarom heb je meestal een maat kleiner.
Niet dat ik er verstand van heb, maar iedereen die ik ken die schaatst zit met blote voeten in de schaatsen. Schaatsen moeten wel strak om je voeten zitten, anders heb je helemaal geen feeling met je schaatsen en het ijs.

Tabaluga12

Bedoelde ze misschien dat de schaatsen die ze hebben groot uitvallen???!

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 16:57

Ik zit zelf te denken aan maat 38 , ik heb zelf 37/37.5 ( een voet is iets groter) . En als ik ga schaatsen dan heb ik altijd dikje sokken aan. Ga naar een andere winkel want werd gek van de verkoper.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 16:59

verootjoo schreef:
je moet toch nooit sokken in je schaatsen aan, daarom heb je meestal een maat kleiner.
Niet dat ik er verstand van heb, maar iedereen die ik ken die schaatst zit met blote voeten in de schaatsen. Schaatsen moeten wel strak om je voeten zitten, anders heb je helemaal geen feeling met je schaatsen en het ijs.

Serieus?

Ik ben s'werelds grootste koukleum(ja ik was die om een kleumsmilie gevraagd heeft :o ) en zonder sokken :brr: :brr:

In aanloop naar het schaatsseizoen wel benieuwd naar het goede antwoord.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 17:00

Tuurlijk willen ze dat je een maat te klein koopt! dan koop je daarna de goede maat en dan hebben ze 2 paar verkocht ipv 1! :+

Ik zou geen maat kleiner kopen.. veel kans dat als je voet niet de ruimte krijgt die nodig is je slechte doorbloeding krijgt of kramp!

Murthul

Re: Waar of niet waar ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 17:01

LZP >> MWS

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 17:02

Gewoon passen met hoe je wilt gaan schaatsen, dus met (dikke sokken) of juist blote voeten.
Schaatsen moeten goed aansluiten en dus geen ruimte overhebben aan de voorkant. Ga er ook goed op staan om te voelen.
Als je serieus wilt schaatsen is het fijn als de schaats goed strak zit en je goed kan voelen wat je doet, blote voeten dus.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 17:02

Ik vind zonder sokken ook veel fijner, krijg met snelle blaren.
hangt er ook een beetje vanaf wat voor schaatsen je koopt denk ik.
Ik heb noren welke van binnen heel zacht en warm zijn, heb dus ook nooit koude voeten zonder sokken :)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 17:03

Serieus zonder sokken in schaatsen? Nooit niet :')
Heb nu al koude tenen met dikke sokken aan hahaha

Hier thuis heb ik een paar liggen dat inderdaad te klein is, en dat is echt niet fijn hoor. Mijn tenen worden zo'n beetje op elkaar geprakt en dat schaatst niet fijn hoor :n

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 17:04

noren moeten zeker niet te ruim zitten maar koop gewoon wat jij lekker vind zitten!!
Zonder sokken is idd het beste voor de pasvorm

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 17:04

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 17:10

Ik heb ook altijd geleerd dat je leren schaatsen een maat kleiner moet kopen. Ook omdat ze nog uitlopen. Bij kunststof schaatsen natuurlijk niet.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Waar of niet waar ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 17:19

Als je echt leren noren koopt, moeten ze inderdaad aan de krappe kant zijn. Dit omdat het leer werkt en uitloopt en schaatsen strak moeten zitten, want anders kost het je je enkels.
Blote voeten wordt het meeste gedaan, maar als je sokken draagt, draag dan steeds zokken van dezelfde dikte.

Te grote schaatsen wil je hoe dan ook niet, dan kost je je knieën en je enkels, óók bij kunststof schaatsen. Dus inderdaad, beter iets krap dan iets ruim.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:49

Schaatsen moeten zéker niet te groot zijn. Als je goede schaatsen koopt heb je ook geen dikke sokken nodig on je voeten warm te houden. Beter is om dunne sportsokken aan te trekken, dan heb je de minste kans op schuren en knellen. Het handigste is om naar een goede schaatswinkel te gaan en gewoon te passen met iemand die er verstand van heeft. Ik weet niet uit welke regio je komt, maar in Ter Aar zit een hele goede winkel :) Schaatsen op goed passende schaatsen is ook veel leuker :D

Het is natuurlijk geen vaste regel dat je schaatsen een maat kleiner moet kopen, maar bij veel mensen is het wel het geval. Die van mij zijn ook een maat kleiner :P

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:51

Ik kan me dat nog herinneren van skates kopen. Een maat te klein klinkt wat vreemd, maar denk dat ze bedoelen dat je voet strak in de schaats moet zitten. Bij schoenen heb je altijd wat ruimte, maar dat moet je bij een schaats dus niet hebben, denk dat de verkoopster dat bedoelt.
Gewoon uitproberen lijkt me. Ik moest in de winkel ook door mijn knieeen met de skates aan, de schaatshouding zeg maar, dan voel je ook gelijk verschil met hoe ze zitten.
Maar een goede winkel helpt je hier zeker bij, en legt ook uit hoe het moet voelen. ;)