Autorijden met tape?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xMyrth

Autorijden met tape?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 11:00

Allereerst sorry als het hier verkeerd staat... Ik wist niet goed waar dit topic bij zou horen :)

Ongeveer 2 weken geleden heb ik met volleyballen mijn rechter enkel omgeslagen.
Resultaat: gescheurde enkelbanden en flink opgerekte pezen ;( alles bont, paars en blauw.

Na een dikke week aanmodderen mocht ik eindelijk terug naar het ziekenhuis. Daar hebben ze mijn enkel ingetapet. Vier weken tape, daar gaan we mee beginnen...
Nu is het zo dat ik op zich nog wel om kan gaan met mijn voet. Ik kan heel veel, behalve mijn passen helemaal afmaken (ook dat gaat trouwens steeds ietsje beter).
De afgelopen week heb ik ook een aantal keertjes in de auto gezeten en dat gaat helemaal goed. Ik heb eigenlijk nergens last van. Ik rij gewoon zoals ik normaal ook rij. Echter hoorde ik nu dat ik op moeten letten met autorijden i.v.m. verzekering als ik een ongeluk krijg. Ik heb op internet gezocht, maar kan niet echt een duidelijk antwoord krijgen. Ik hoop dat er hier mensen zijn die er misschien iets meer vanaf weten...

Ben ik verzekerd als ik autorijd met tape? Ik kan gewoon normaal rijden zoals altijd.
Op internet las ik iets over een doktersverklaring, maar ben je dan ook echt verzekerd of vergroot het alleen je kansen? Wie kan ik hier anders over raadplegen? Dokter? Verzekering?

EDIT: Misschien ook wel handig om erbij te vermelden dat het telkens om kleine stukjes gaat. Op en neer naar mijn werk, eventjes naar mijn vriend of vriendinnen etc. Afstanden van maximaal 10 km.
Laatst bijgewerkt door xMyrth op 28-11-14 11:03, in het totaal 2 keer bewerkt

LovingTweety

Re: Autorijden met tape?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 11:02

Goede vraag, ik heb nu exact hetzelfde maar heb iom de arts de automaat van mijn moeder mee en hoef ik mijn linkerbeen niet te gebruiken. De arts heeft mij gezegd dat ik dan gewoon kan rijden. Ik weet niet of er dus verschil zit in toestemming met koppeling of automaat.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 11:05

Als je het echt zeker wil weten zou ik je verzekering even bellen/mailen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 11:23

LovingTweety schreef:
Goede vraag, ik heb nu exact hetzelfde maar heb iom de arts de automaat van mijn moeder mee en hoef ik mijn linkerbeen niet te gebruiken. De arts heeft mij gezegd dat ik dan gewoon kan rijden. Ik weet niet of er dus verschil zit in toestemming met koppeling of automaat.

De arts bepaalt alleen niet of je wel of niet verzekerd bent, daar kunnen verzekeringen nog wel eens moeilijk om doen.

Dus TS; ik zou je verzekering even bellen :=

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 11:29

Nee het mag niet en kan je problemen geven met de verzekering mocht je betrokken raken bij een ongeval.
Had het je linker geweest en een automaat als auto had het wel gemogen, want dan heb je je linker voet niet nodig, en heb je geen belemmering in de bediening.
Omdat je rechter voet in de tape/verband zit ben je volgens de verzekering minder capabel om te rijden, je kunt de auto niet goed bedienen. (ook al kun je dat wel)
Met een dokters verklaring mag het wel! Maar dan moet je die wel eerst hebben.

Heb zelf ook met een rechter gips arm gereden, auto en motor. Maar het mag dus niet!!!

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 12:37

Ik zou dus achter een doktersverklaring moeten komen, begrijp ik.
En voor de zekerheid de verzekering bellen (al denk ik dat die moeilijk doen. ik heb nooit vertrouwen in verzekeringen ;p).

Ik vind het gewoon ontzettend krom.
Haal ik mijn tape eraf, dan kan niemand mij in principe iets maken :P Maar met tape kunnen mijn ouders me de komende vier weken voor elke scheet wegbrengen.

Mag ik wel scooter rijden? Dat is zonder voeten zegmaar...

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:35

xMyrth schreef:
Ik zou dus achter een doktersverklaring moeten komen, begrijp ik.
En voor de zekerheid de verzekering bellen (al denk ik dat die moeilijk doen. ik heb nooit vertrouwen in verzekeringen ;p).

Haal ik mijn tape eraf, dan kan niemand mij in principe iets maken :P Maar met tape kunnen mijn ouders me de komende vier weken voor elke scheet wegbrengen.

Scooter rijden zonder voeten? hoe wil je stoppen bij het stoplicht? :o? Denk niet dat ze daar super happy van worden ook. Maat je bedient dat ding niet met je voeten. Dus in dit geval twijfel... En bij twijfel....

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:48

Dit is per verzekering verschillend. Sommige hebben hele lijsten met wat wel en niet mag en anderen zijn daar wat makkelijker in. Wat zegt de arts, kun je er mee rijden? Of beperkt het je toch in je reactievermogen?

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 19:05

jorika, vrij weinig stoplichten hier, maar ik snap wat je bedoelt :p als ik moet stoppen voor iets, dan sta ik altijd op mijn linker voet. ik heb mijn rechtervoet 0,0 nodig.

Iris, zoals ik het begrijp kan ik dus het beste de arts bellen die mij getapet heeft en de verzekering. Dan weet ik het zeker... pfffff wat een gedoe allemaal om een pootje ;p

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 19:14

Iris, beetje stomme vraag misschien... weet jij toevallig welke verzekering ik daarvoor moet contacteren? de verzekeraar van de auto?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:15

Ja de maatschappij waar je auto (de auto waar je in rijdt) verzekerd is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:17

Ja, want die moeten uitbetalen bij een ongeluk ;) en je hebt dus kans dat ze zeggen dat het je eigen schuld is omdat zij vinden dat je niet had mogen rijden. In dat geval mag je de schade zelf betalen...

Ik zou dus ook aandringen op iets zwart op wit (zeker als ze toestemming geven...)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:22

Het is een beetje mistig. Er zijn niet hele duidelijke regels over, en in principe kunnen verzekeringen het ook niet zomaar verbieden - ze moeten dan wel aantonen dat jij niet voldoende geschikt was om het voertuig te besturen.
Zie ook [LZP] Autoverzekering en gips, wat is nou waar?

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:23

Ik heb het zelfde meegemaakt. Maar nee je bent dan niet verzekerd. 2 maanden later opnieuw enkelbanden gescheurd en zat toen in het gips, en daar hetzelfde verhal. Vorig jaar een scheurtje in mn duim gehad eerst gips niet verzekerd met autorijden daarna een brace gehad maar idem...

Dus helaas!

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:28

Hier een linkje naar een artikel dat daarover in Medisch Contact gestaan heeft http://medischcontact.artsennet.nl/arch ... t-gips.htm Nogal een kastje naar de muur verhaal ;) maar het hangt behoorlijk van je verzekeraar af. Die van mij (Achmea) doet niet zo moeilijk. Heb met tape, spalk etc. gewoon autogereden. Tegenwoordig wel automaat, dat scheelt.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 19:36

Dankjewel voor jullie reacties allemaal.

Het was voor mij even zoeken bij welke verzekering de auto was verzekerd :') daar gaan mijn ouders over haha.

Gevonden en gebeld!

In elk geval zeggen zij dat ik zelf moet beslissen of ik in staat ben om te rijden etc. Ik heb gezegd dat ik met rijden geen last heb van mijn enkel etc.
Conclusie uit het gesprek: ik ben verzekerd als er iets zou gebeuren.

Vreemd toch eigenlijk, dat dat per verzekering verschilt. Ik had er niet echt vertrouwen meer in ;p Dit is wel fijn nieuws.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:45

xMyrth schreef:
Dankjewel voor jullie reacties allemaal.

Het was voor mij even zoeken bij welke verzekering de auto was verzekerd :') daar gaan mijn ouders over haha.

Gevonden en gebeld!

In elk geval zeggen zij dat ik zelf moet beslissen of ik in staat ben om te rijden etc. Ik heb gezegd dat ik met rijden geen last heb van mijn enkel etc.
Conclusie uit het gesprek: ik ben verzekerd als er iets zou gebeuren.

Vreemd toch eigenlijk, dat dat per verzekering verschilt. Ik had er niet echt vertrouwen meer in ;p Dit is wel fijn nieuws.

toch als ik jou was zou ik het er niet opwagen....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 10:03

xMyrth schreef:

Ik heb een rijbewijs en beschik over een auto, maar doe de meeste kilometers op de fiets.

En ik vind het compleet terecht: autorijden is GEEN recht.
Bij het verkrijgen van het rijbewijs heb je ervoor getekend dat je compleet in staat bent om al je handen, voeten, ogen en oren goed te gebruiken.
Je valt niet binnen die voorwaarden. Soms is dat met een doktersverklaring op te lossen, soms niet.
Dat is het juridische deel.

En die regels zijn er om ANDERE mensen te beschermen.

Stel: je moet met je zere enkel een noodstop maken?
En stel, dat halverwege moeder natuur tegen jou zegt: "nee, deze druk is niet goed voor je" en je in een reflex je voet optrekt?
Daar gaat die doktersverklaring over: of jij verantwoord die noodstop kunt maken - niet over of je kunt rijden.

Wees verantwoordelijk en ga niet meer achter dat stuur zitten totdat het zowel juridisch goed is geregeld, als dat je zelf vind dat je al je ledematen weer goed kunt gebruiken.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 22:37

Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom er nu ineens zo wordt gereageerd.
Ik heb het gecheckt bij mijn verzekering en zij keuren het goed.

Ik hoef geen duizenden kilometers te rijden, maar ik moet 's avonds wel naar mijn werk kunnen.
Ja het is maar 3 km, maar ik mag die weg in het donker niet fietsen van mijn ouders.

Verder heb ik met rijden totaal géén last van mijn voet. Helemaal noppes.
Het probleem zit 'm in het lopen en dat is ook alles.
Ik ben geen gevaar achter het stuur....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:41

Het gaat niet alleen om jouw verzekering, stel je veroorzaakt een ongeluk dan kan je wel een hele dikke schadeclaim krijgen (hoger dan je verzekerde bedrag) omdat je iemand bewust in gevaar gebracht hebt door een een getapde voet achter het stuur te gaan zitten...

+ dat de kans reeel is dat je verzekering zegt, je was dus toch niet in staat te rijden, wij keren niets uit.

Ik draag wel eens een polsbrace maar daar mag ik om dezelfde reden ook níet mee rijden.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:50

Stel er steekt een kind/ auto over en je moet hard remmen met die enkel wie zegt dat dat dan geen pijn doet..
Dat je minder remt.

Verzekering kan dan nog moeilijk doen, dan heb je een probleem

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:52

Ik heb 2,5 jr terug een ongeluk gehad. Heb lang gerevalideert. Kon- en mocht niet autorijden. Maar op een gegeven moment mocht ik met tape rijden van zowel fysio als huisarts.

Ik zou naar de huisarts gaan, die kan wat testjes doen en verklaren of je wel of niet rijbevoegd bent. En daarbij is de verzekering akkoord. Ik zou dit voor de zekerheid via mail of brief bevestigd vragen

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:56

Het is een scheur, geen breuk. En intapen voor ondersteuning van de enkelbanden vind ik niet te vetgelijken met een brace of gips

jopaardjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:58

Ik denk dat het wel gewoon mag, mijn vader mocht met 1 verlamde arm ook nog gewoon auto rijden, dus mag dit vast ook wel.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 23:02

Klopt, het is een scheur... De tape zit er puur ter ondersteuning, zodat ik mijn enkel niet weer om sla.
Ik heb er geen last van, behalve als ik er veel op sta en langere stukjes moet lopen.

Nogmaals, met autorijden voel ik helemaal niets anders als normaal.

Maar ik moet volgende week maandag 8 december weer terug naar het ziekenhuis voor nieuwe tape en dan zal ik het nog eens navragen :)

Het zou toch te zot zijn als je niet meer mag autorijden als je een pleister op je dikke teen hebt...
Mijn rijvaardigheid is totaal niet aangepast door deze tape of het ongelukje met mijn enkel.

Ik heb ook al een keer flink op de rem gemoeten omdat een andere auto mij in een bocht probeerde in te halen, toen er dus een auto van de andere kant kwam :n
Ook hard op de rem knallen gaat prima en pijnloos.