Koude bovenbenen bij wandelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Koude bovenbenen bij wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 09:16

Redelijk ten einde raad toch hier maar eens een topic, misschien dat er mensen zijn dit het herkennen en wél de oplossing gevonden hebben.

Sinds ik bijna drie jaar terug uit wanhoop het Pieterpad ben gaan wandelen, is een nieuwe hobby (beter gezegd, verslaving :+) geboren: Lange afstanden wandelen! Afhankelijk van mijn conditie 10 tot 30 km per keer.
Voorgaande jaren vooral in de zomer gelopen, omdat de zomer gewoon een super periode is en ik ook toen al tegen dit probleem aanliep. Maar vanwege mijn werk kom ik zomers bijna niet meer aan deze manier van wandelen toe en moet ik dus eigenlijk wel in de winter gaan wandelen. Bovendien is in de winter wandelen ook hartstikke lekker! Behalve dan, dat mijn bovenbenen mij dus tot wanhoop drijven.

Ze worden, tijdens het wandelen zelf dus niet tijdens de pauzes, koud en daardoor stijf. Dat dat op een gegeven moment niet fijn meer loopt, spreekt vanzelf, korte stramme pasjes loopt niet echt handig. Rekken kan pas, als ze weer warm zijn, maar ik krijg ze dus niet meer warm....

Ik heb al een warme broek (windwerend en binnenin gevoerd met fleece), daaronder dan een thermobroek. En dat is misschien nog een punt waar verbetering op te halen is, want het zijn de goedkopere thermobroeken. Maar duurdere thermobroeken zijn zo maar 70 tot 100 euro. Dat geld is er op dit moment niet, maar ik zou er voor kunnen sparen. Echter, dan zou het wel fijn zijn om te weten of dat écht zo'n groot verschil gaat maken, want daar heb ik mijn twijfels over.

Een skibroek heb ik ook geprobeerd, maar het loopt niet fijn (log en lomp) en alsnog koude bovenbenen.... Ook verwarmende zalf heb ik geprobeerd, maar dat maakt de huid warm en niet de spieren.
Nou ben ik een rasechte koukleum en in het bezit van elektrische handschoenen en bodywarmer. Vooral de bodywarmer gebruik ik om mezelf in de pauzes warm te houden, maar tijdens het wandelen zelf heb ik die niet nodig. Behalve mijn bovenbenen heb ik het namelijk absoluut niet koud. Een verwarmde broek zit ik over te denken, maar ik kan enkel die voor de motor vinden en die moet je aansluiten op de accu, beetje lastig tijdens het wandelen!

Ik heb geloof ik nog meer uitgeprobeerd, maar kan er zo even niet op komen. Maar de vraag is, zijn er mensen die dit herkennen en een oplossing weten? Het haalt het plezier aardig naar beneden namelijk....

IrishDraught

Re: Koude bovenbenen bij wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 09:18

Je hebt ook softshell skibroeken die zijn niet zo lomp.
Staan er heeeeel veeel op marktplaats.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 10:38

Warmte stickers voor je handen of voeten op je been plakken?

Friesepoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 10:40

Draag je toevallig strak ondergoed? Misschien eens wat lossers proberen?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 10:41

Thermo ondergoed onderaan doen? Heb je in verschillende prijsklassen.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 10:43

Ik loop zelf ook een aantal keer per jaar lange afstanden (hikes, met scouting) en onze hele groep zweert bij fjallraven broeken. Die zijn inderdaad een stuk duurder, maar je kunt er erg fijn in lopen en je hebt ze in allerlei soorten en maten. Je kunt ze in ieder geval eens bekijken bij een beversport winkel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 10:44

Warmste wat ik tot nu toe gevonden heb zijn de lange neopreen chaps van KITT. Eigenlijk dus bedoeld om mee te rijden, maar ik denk dat ze voor wandelen ook heerlijk zijn :j Ze zijn winddicht, dik en deze koukleum doet ze pas aan als een skibroek niet genoeg meer is, ze zijn echt nog een stuk warmer :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 10:49

Ik herken het in elk geval.
En ik vroeg me af of je niet wat kunt met rainlegs (die gaan specifiek alleen om de bovenkant van je bovenbenen), zijn daar wind- en waterdicht, en misschien kun je daar ook nog iets van reflectiemateriaal op aanbrengen aan de binnenkant.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 21:44

Misschien helpt het niet, maar je zou eens kunnen proberen om wat oefeningen als een jumping jack te doen terwijl je aan het wandelen bent. Even de hartslag wat verhogen en weer door, daar krijg ik het altijd wel warmer van.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 21:51

Hier nog een fanatiek wandelaarster. Ik heb nu voor in de winter een runnersbroek die naast winddicht ook verwarmend is. Zit vrij strak maar das juist de bedoeling. Heb je in verschillende prijsklasses maar degene van wie ik zeker weet dat hij goed is, is die van Nike. (Te koop bij oa Perry sport.) Is niet goedkoop maar gaat dan ook lang mee. Misschien dat je er geld voor apart kan leggen? Of het bijv. voor verjaardag oid kan vragen?

Over deze broek doe ik dan een afritsbroek die ik normaal ook tijdens wandeltochten draag. Enkel bij extreme kou gebruik ik de broek eronder want anders vind ik het veel te warm.

Verder let goed op je warming up en cooling down, ook bij wandelen is dit erg belangrijk om spierpijn te voorkomen. (Naast het optijd eten en drinken en manier van wandelen natuurlijk.)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 09:28

Wauw, wat een reacties al! Dat had ik niet verwacht. Ik ga even mijn best doen iedereen te antwoorden, mocht ik iemand per ongeluk overslaan hoor ik het graag.

Softshellskibroeken kan ik nog naar kijken. Ik heb een tijd terug wel een gewone softshellwandelbroek aangehad en dat beviel niet, zat te strak om mijn knieën. Maar misschien zijn er in skibroekvariant wel andere modellen.

Warmtestickers wordt denk ik een dure aangelegenheid, aangezien je die dingen maar 1 keer kan gebruiken. Bij twee keer wandelen in de week, gezien het formaat heb je er minimaal 2 per been nodig.... Idee is goed, maar als ze niet herbruikbaar zijn wordt het toch wel erg duur.

Geen strak ondergoed hier, en gewone thermokleding draag ik vaak al maar werkt dus onvoldoende. Maar daar zit dus net de vraag, werkt duurder thermo-ondergoed echt beter? Of geef ik dan veel geld uit aan iets wat toch tegenvalt?

Fjallraven ga ik eens naar kijken, ik ken het merk, heb er ook een zomerbroek van. Wist niet dat hun winterbroeken echt warmer waren. Ze zijn inderdaad wel duur, maar zoals gezegd, ergens voor sparen kan. Als ik dan ook maar het idee heb dat het geen weggegooid geld gaat zijn!

Neopreenchaps van Kitt heb ik, maar voor wandelen niet geschikt (te strak rond de knieën) en bovedien zitten ze op het bovenste deel van mijn bovenbenen/heupen nou juist niet.

Rainlegs zitten te veel aan de voorkant, laten de zijkant nog te veel open. Maar het bracht me wel op het idee om te kijken of mijn regenbroek (een kwalitatief goede, van goretech) nog wat extra bescherming kan bieden. Dom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb!

Jumpingjacks is voor mij niet zo'n geslaagd idee, bovendien heb ik het tijdens het wandelen echt warm genoeg. Behalve mijn bovenbenen dus. Maar bedankt voor het meedenken!

Een runnersbroek, daar heb ik ook wel aan zitten denken, maar te weinig kennis van zaken. Dat ze een verwarmend effect konden hebben wist ik niet, ik ga eens informeren!

In elk geval heel erg bedankt allemaal voor het meedenken, ik heb weer wat dingen om uit te zoeken en te proberen! Meer tips of ideeën blijven natuurlijk welkom.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 14:43

Fijn topic dit, ik heb precies hetzelfde probleem, sport veel, heb het nergens koud muv van de bovenbenen die bont en blauw zijn,ook nu al met deze niet al te lage temperaturen. Rainlegs werkt wel enigszins aangezien ik ze gevoerd heb met een fleecesjaal maar idd net zoals ts aangeeft , die zijn alleen aan de voorkant. Bedankt voor het openen van dit topic Lalidan, ik lees graag mee naar de tips !