stoppen met antidepressiva (citalopram)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kusvoorjou

stoppen met antidepressiva (citalopram)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 20:44

Hallo bokkers :wave:

Ik ben benieuwd wie van jullie nog meer antidepressiva gebruikt en gaat stoppen, of wie al gestopt is.

Ik heb zelf 4,5 jaar citalopram 10 mg geslikt, en afgelopen maandag in overleg met mijn huisarts, besloten om te stoppen.
Ik ben van 10 mg naar 0 gegaan van de een op andere dag (zondag avond laatste genomen)

Waarom ben ik benieuwd naar jullie ervaringen?
Omdat we zo elkaar eventueel kunnen helpen, en ik benieuwd ben naar eventuele bijwerkingen..

Groetjes..

connie64

Re: stoppen met antidepressiva (citalopram)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:47

hier ook een gebruiker, al een jaar of 9...heb in t verleden ook al eens geprobeer te stoppen maar werd een fiasco.
Nu pasgeleden eens een halve geprobeerd en s avonds trillenden handen,hoofdpijn,kortom echt afkickverschijnselen.

Mag ik vragen hoe oud je bent?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:48

Ik heb 100 gram Sertraline gehad en toen afgebouwd en over gegaan op Fluoxitine. Ik heb bij rustig afbouwen geen last gehad van bijwerkingen.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:56

Ik heb na mijn scheiding 150 miligram ( lees sommige grammen, lijkt mij wat veel ;) ) nortrilen geslikt. Na 2 jaar was ik t zat en heb heeeel rustig steeds iets minder genomen. . Lees gedurende weken steeds kwart pilletje minder... bij laatste 50 mgr kreeg ik zware griep en was hond beroerd en besloot de rest cold turky te doen :D was toch al beroerd... daarna geen problemen meer gehad al kan ik soms nog paniekaanval op voelen komen, ik kan m echter rredelijk snel stoppen. .. brn inmiddels 2 jaar verder. Succes!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:57

Wat is de reden dat je het slikte. Je krijgt het immers niet zomaar.
Ik snap niet goed waarom jou huisarts mee instemt om zomaar van de ene op de andere dag te stoppen. Waarom niet eerst naar 5 Mg.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 20:58

connie64 schreef:
hier ook een gebruiker, al een jaar of 9...heb in t verleden ook al eens geprobeer te stoppen maar werd een fiasco.
Nu pasgeleden eens een halve geprobeerd en s avonds trillenden handen,hoofdpijn,kortom echt afkickverschijnselen.

Mag ik vragen hoe oud je bent?

Ik ben 20, heb na de scheiding van mijn ouders geen rust kunnen vinden en raakte in een depressie.

Tot nu toe heb ik nog nergens echt last van. Af en toe een beetje paniekerig maar dat zakt ook snel weer weg.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 21:07

hmm ok er is mij toendertijd uitgelegd door dokter en begeleider dat na je 40e een depressie dat je dan gewoon een bepaald stofje niet meer aanmaakt.
Wat dus inhoud dat je niet meer zonder dat pilletje kan...

Om eerlijk te zijn ben ik me er niet meer van bewust dat ik iedere dag een pilletje slik, ik voel me er rustig en evenwichtig van.

Vrees dat ik hem de rest van mn leven nodig zal blijven hebben.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 21:09

Marjo89 schreef:
Wat is de reden dat je het slikte. Je krijgt het immers niet zomaar.
Ik snap niet goed waarom jou huisarts mee instemt om zomaar van de ene op de andere dag te stoppen. Waarom niet eerst naar 5 Mg.

de reden staat net een berichtje hier boven haha.

De huisarts stemde niet mee in ofzo. Want ik ben niet zelf met het idee gekomen om van 10 naar niks te gaan..

afbouwen was niet nodig zei ze, omdat ik vertelde dat ik wel eens vaker 2 dagen zonder heb gezeten wegens niets meer in huis hebben en geen klachten had in die 2 dagen

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 21:10

connie64 schreef:
hmm ok er is mij toendertijd uitgelegd door dokter en begeleider dat na je 40e een depressie dat je dan gewoon een bepaald stofje niet meer aanmaakt.

Om eerlijk te zijn ben ik me er niet meer van bewust dat ik iedere dag een pilletje slik, ik voel me er rustig en evenwichtig van.

dat is denk ik ook de reden dat ik me af en toe wat paniekerig voel... wetend dat je zonder zit, een minder safe gevoel dan daar voor..

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 21:13

het idee dat ik zonder zou zitten,nee daar raak ik niet van in paniek.Heb gewoon echt verslavingsverschijnselen....

Jij hebt tot nu toe nog nergens last van begrijp ik?Dat is toch harstikke fijn!

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 21:26

Tja, vandaag 1 keer een beetje paniekerig geworden.. draaierig en zweten.. was binnen 5 minuten ook weer weg.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 21:30

Moet je dat niet afbouwen in plaats van in een keer te stoppen?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:21

Ik ben vroeger eens gestopt met AD ook op 1 dag en dat doe ik nooit meer..raakte helemaal van de wereld : zweten,angsten,trillen ,hoofdpijn, geen rust hebben en duizelig zijn.

Ben dan opnieuw begonnen en na een tijd beginnen met afbouwen door de eerste maand een halve te nemen en erna om de 2 dagen een halve..naarmate de tijd vorderde ging ik meer dagen tussen laten tot ik helemaal kon stoppen zonder afkickverschijnselen te hebben.

Het ging helemaal goed, maar zit er helaas weer aan door weer angsten te hebben en het gevoel alsof ik zo meteen weer in een depressie geraak net zoals vroeger. :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:38

connie64 schreef:

Oej, wat een mooie artsen, daar kan de farmaceutische industrie blij en trots op zijn.
Met hulpverlening heeft dit soort mis-informatie werkelijk niets van doen.

Ook op je veertigste, zestigste of tachtigste kun je heus zelf serotonine aanmaken.
Sterker nog: daar ben je never nooit mee gestopt, het is echt een totaal ander verhaal dat bij diabetes/ insuline.

Je kunt als mens om vele redenen depressief raken, waaronder uitputting, trauma en andere "klappen" te verduren krijgen.
Biochemisch betekent dat mogelijk "meer stress dan serotonine", denkbaar ook te veel of juist te weinig cortisol, mogelijk een gebrek aan dopamine of aan bcaa. Een goede arts zoekt dat uit. (Ipv jou sprookjes op de mouw te spelden! )
Reageer je positief op een ssri, dan speelde bij jou waarschijnlijk "meer stress dan serotonine" - maar een ssri doet niets, nada en niente als jij geen serotonine zou aanmaken.
De toestand " meer stress dan serotonine" is op ;) twee (....of op honderd....) manieren op te lossen: minder stress - en als dat al aan de orde zou zijn: na het stoppen met de ssri kun je de bouwstenen slikken: L-tryptofaan plus vitamine B complex. (Wellicht aangevuld met bcaa, zodat het spul ook echt de bloed hersen barrière kan passeren.)

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 20:26

Ik slikte 40 mg citalopram tot 3 dagen geleden, nu 30 mg. Aan de ene kant denk ik: ik moet niet minderen want ik kan niet zonder, dat gaat mis, maar aan de andere kant ben ik met periodes net zo goed depressief. Dus of het nu werkt, I doubt it...

Edit: afbouwen is op aanraden van mijn psychiater, tot nu toe geen afkickverschijnselen..

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 11:03

Karlijn, wat fijn dat je tot nu toe nog geen klachten hebt! Ben benieuwd of je hierna nog verder gaat afbouwen of niet..

Hier gaat het goed!!

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 12:28

Dat is voorlopig niet de bedoeling. Ik bouw nu een kwart af omdat ik vage klachten heb die mogelijk door wen te hoge dosis kunnen komen. Beetje een experiment dus.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 12:34

Afkickverschijnselen kwamen bij mij pas na een maand of twee. Toen kwam de wereld weer 'binnen'; ik voelde meer emoties en moest daar echt weer mee leren omgaan. Bij mij zwakte AD de extreme kanten af zeg maar. De dieptepunten, maar ook hoogtepunten. Fysiek heb ik nooit last gehad van afkickverschijnselen. Ook nauwelijks bijverschijnselen gehad.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 12:37

Ik heb in het verleden 20 mg Fluoxetine geslikt en ook in één keer gestopt. Nooit last gehad van bijwerkingen :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:15

Ik heb wel echt moeten afbouwen, denk dat cold turkey voor mij niet zou goed geweest zou zijn.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:22

Zorg dat je gewoon een paar pilletjes thuis krijgt zoals oxazepam 5mg ofzo. Mocht het paniekerige een keer doorzetten kun je dat nemen, word je weer rustig. Het is wel een heftig middel, voorzichtig mee dus.

Zelf heb citalopram gehad, alleen ik raakte daar ernstig van in de war. Dit is opgelost door 1x 50mg oxazepam te nemen. En daarna overgegaan op iets anders.

Kan me voorstellen dat je bij cold turkey pas na een aantal weken iets gaat merken.
Citalopram is namelijk iets wat langzaam opgebouwd en afgebouwd word, het is pas over zes weken echt uit je bloed. (Tenminste dit is mij zo uitgelegd!)

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:56

Gebruik ook ad, maar ik heb een zeer zware depressie meegemaakt na mijn bevalling. Dit wil ik nooit meer meemaken vandaar dat ik de ad blijf gebruiken. Wel in een lage dosering. En daar voel ik me goed bij