Stress door stage

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Samiyah

Stress door stage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 22:12

Eigenlijk weet ik niet zo goed wat ik met dit topic wil... Misschien vooral even m'n hart luchten.

Dit semester loop ik voor m'n opleiding HBO verpleegkunde stage in een verpleeghuis. Het werk is leuk, ik ben ontzettend gemotiveerd om verpleegkundige te worden en mezelf daarin verder te ontwikkelen. Maar het valt me allemaal erg zwaar de laatste tijd.

Ik moet 4 dagen per week stagelopen en begin dan om 7 uur. Ik moet in totaal ruim een uur reizen, kwart voor 6 zit ik op m'n fiets naar het station en het begint me gewoon op te breken. Ik snap dat het bij werken in de zorg hoort om zo vroeg te beginnen en opzich maakt dat me nog niet uit als ik dan de avond vrij had. Maar dat is niet zo. Ik kom om in de verslagen en voor geen enkel verslag lijkt het einde in zicht te komen... Ik zit avond na avond voor de pc met word open maar kom geen slag verder. Althans, dat idee heb ik. En als ik dan eens iets af heb en opstuur naar m'n begeleider lijkt het alsof niks goed is en ik weer opnieuw kan beginnen. Ik weet gewoon niet hoe ik dit allemaal moet doen. In principe moet ik over 5 weken al m'n verslagen al af hebben maar het lijkt voor nu een onmogelijke opgave.

Het stomme is, ik weet dat een groot gedeelte van wat ik hier opschrijf in m'n hoofd zit. Ik kan het best wel en ik doe ook heel veel goed. In ieder geval, het werken in de praktijk gaat goed. Maar die $%* verslagen...

Ik kan bijna niks meer hebben en als iemand ook maar een beetje kritiek op me heeft (ook al is het goed bedoelt..) breek ik en zit ik huilend op de fiets naar huis. 'S avonds lig ik met een hartslag van 140 in bed mezelf te verwijten dat ik die dag niet genoeg heb gedaan waardoor ik weer niet kan slapen en de dag erna me nog beroerder voel.

Kortom, ik ben gewoon ontzettend gestrest :')

Mensen die dit herkennen? Hoe gaan jullie hier mee om? Tips om te ontspannen?

Het lucht in ieder geval al erg op om dit op te schrijven. :) Bedankt voor iedereen die dit gelezen heeft.

suus_pepper

Re: Stress door stage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:16

Het klinkt alsof je richting burn out gaat. Ik zou het bespreken met zowel je begeleider van school als die van je stage. Dit gaat zich niet zomaar oplossen ben ik bang..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:17

Ik snap dat je gestrest bent, dit moet je ook niet willen. :n Je loopt 4 dagen per week stage, wat doe je die andere 3 dagen dan? Kun je niet 1 volle dag aan je verslagen werken en 's avonds na stage vrij hebben, zoals het hoort? Ik kan me ook haast niet voorstellen dat je nog effectief kunt werken na zo'n stagedag.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:17

Mijn hemel wat komt me dit bekend voor. Ook ik loop stage in een verpleeghuis voor de HBO-V, in februari ben ik helemaal klaar met de opleiding. Ik ben al zo ver en ik ben ook super gemotiveerd op stage, doe het daar ook ontzettend goed en krijg van alle kanten veren in mijn kont maar die verslagen... ik krijg het niet voor elkaar. Terwijl het inderdaad een kwestie is van Word openen en TYPEN, het zit inderdaad allemaal wel in mijn hoofd maar het lukt me niet. En dan kom je in zo'n negatieve spiraal, want het werk stapelt zich langzamerhand wel op... Helaas kan ik je geen tips geven, dit is iets waar ik al jaren tegenaan loop. Ik verheug me er enorm op om straks klaar te zijn en mijn werk ook op het werk te kunnen laten, in plaats van er 's avonds en in het weekend ook nog mee bezig te moeten zijn (en 's nachts, trouwens...).

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:22

Zoek even overleg met je SLB-er.
Het kan ook allemaal even (te) veel zijn; alle nieuwe indrukken en eisen.
Adem in, adem uit.... er is altijd wel een oplossing hoor.
Het klinkt alsof je jezelf enorm onder druk zet... Gun jezelf tijd...

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 22:27

@suus_pepper het is besproken met m'n begeleiders, maar er is niet zoveel aan te doen. Ik moet nou eenmaal 4 dagen stagelopen en ik moet nou eenmaal al die verslagen inleveren. De stress is helaas iets wat ik zelf moet zien op te lossen... Ik weet alleen niet goed hoe.

@saskiaefie ik heb ook nog een dag school om de week en verder heb ik die dagen nodig om enorm bij te slapen en het achterstallig huishouden te doen en m'n sociale contacten nog enigszins bij te houden. Een volle dag aan die verslagen werken lukt meestal niet, maar 's avonds (op die vrije dagen) ga ik vaak alsnog bezig. Het is gewoon super veel werk.
Maar je hebt helemaal gelijk hoor, ik wil dit ook helemaal niet zo en ik ben juist iemand die heel goed haar grenzen bewaakt maar nu lukt het me gewoon niet :(

@Maeve oh wat fijn om een lotgenoot te treffen! (voor jou natuurlijk minder fijn dat je met hetzelfde zit :P) Wat heerlijk dat je in februari al klaar bent. Ik moet na deze stage nog een semester onderzoek en daarna nog een keer een stage en dan ben ik febr. 2015 (als het goed is := ) klaar. Ik vind het zo lastig die verslagen! Gelukkig ben ik niet de enige. :)

@Senna bedankt :) Ja, heb een hele fijne SLB'er maar dit nog niet met haar besproken. Ga denk ik vrijdag even bij haar langs. Ik zet mezelf inderdaad erg onder druk maar zit met zo'n enorm opgejaagd gevoel dat ik niet genoeg tijd meer heb.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 08:49

Ik heb indertijd mijn schoonzus geholpen met haar verslagen....zij zat naast me en vertelde, ik schreef.
Ook zij had het allemaal goed in haar hoofd zitten maar had grote moeite om het op papier te krijgen.
Misschien kan jij ook iemand vinden die je hier mee kan helpen?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:34

Pfoe de stress spat er inderdaad vanaf in je verhaal, wat vervelend voor je :(:)

Je geeft aan dat je het hebt besproken met je begeleiders, dat er niets aan te doen is, maar zou het een optie zijn om wat studievertraging op te lopen? Zodat je je deadlines wat naar achter kunt schuiven en je wat meer lucht krijgt? In overleg is er heel veel mogelijk, is mijn ervaring, vooral als je eerlijk toegeeft hoe je erbij zit (heb je dat gedaan?)
Snap dat het zeker niet ideaal is, maar als je er onderdoor gaat, ben je nog verder van huis..

Tip van woofie hierboven vind ik ook een hele goede, dat zou ik zeker op korte termijn proberen.

Verder zou ik eens bij mezelf te rade gaan of je de lat niet onnodig hoog legt :) Perfectonisme kan helpend zijn in beperkte mate, maar als het je verlamt, is het niet constructief :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:40

Volgensmij kun je beter in de avond even kort je huishouden en sociale contacten bijwerken, is je hoofd weer lekker leeg. Neem dan 1 weekenddag om je verslagen te maken - en ga ook effectief aan het werk, niet teveel willen en stel kleine, concrete doelen: als je de kern maar op papier hebt, het hoeft niet meteen taaltechnisch en inhoudelijk super mooi en uitgebreid te zijn - en dan heb je nog 1 weekenddag om te relaxen en eventueel andere dingen te doen. Savonds moet je je hoofd leeg maken.

Overigens vind ik het erg slecht dat school/slb je zo afscheept. Ja je moet het nou eenmaal doen, maar zij kunnen daarin ook een stukje ondersteunen bij het managen van al dat werk, planning en manieren om stress te verminderen hoor!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:42

Kun je niet een dag in de week minder stage lopen en wat langer door gaan? Of je verslagen na de deadline inleveren? Er is vast wel wat mogelijk.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:45

Hoe doen je klasgenoten dit trouwens? (waarom) hebben zij er geen last van? En kun je anders niet een dagje samen studeren? Of hou je wellicht de gebeurtenissen op je stage te lang vast, kun je ;t niet loslaten? Wat ook nog een belangrijke is: slaap je wel voldoende? In je slaap verwerk je dingen, dus ik denk dat het zeker in jouw geval erg belangrijk is om voldoende te slapen.

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 15:12

Uit ervaring weet ik dat je sommige verslagen beter met zijn tweeën kan maken dan alleen. De druk gaat ervan af, je werkt sneller en het is nog leuk ook. Daarnaast moet je proberen om je dagen in te delen op papier of in een agenda. Dus echt een tijdschema maken. Wanneer ga je wat doen en hoeveel tijd ga je eraan besteden. Beloon/trakteer jezelf! Bijvoorbeeld een rustavond als alles af is en goed is gegaan. Het is helaas niet anders, je moet nog even op je tanden bijten. Maar als je het af hebt, kun je ook ergens heel erg trots op zijn!

Edit, mocht je ergens hulp bij nodig hebben (verslagen oid). Pb staat open. :)

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:22

Het klinkt misschien hard, maar welkom in de wereld van zorg. Zorg zijn geen 9-17u dagen en je gaat met je werk slapen en staat er weer mee op.
In mijn laatste jaar moest ik elke morgen een vroege en elke avond een late en deed ik tussen door schoolwerk. Daarnaast had ik nog mijn bijbaantje, en nog twee dagen school. En nu ben ik aan het werk en is het eigenlijk alleen nog maar drukker geworden. En heb ik er spijt van? Nee, mijn werk is mijn hobby. Ik vind het heerlijk om de hele dag met werk bezig te zijn, voor cliënten. Daarvoor heb je dat empatische vermogen dat in de zorg zo belangrijk is! Nu snap ik pas hoe belangrijk het is geweest om tijdens stage zo belachelijk te druk hebben met school en vanalles. Je wordt echt klaargestoomd om in de praktijk aan de slag te gaan, waar nog véél meer op je af komt. En dan is het opeens leuk! Dan ben je zelf verantwoordelijk voor het werk dat je levert en krijg je waardering voor wat je doet. En dan kun je het gaan overdragen!

Samen met jou zijn er tig andere studenten die het ook kunnen, dus ook jij! Je weet waar je het voor doet, en geloof mij, er is niets heerlijkers als zelf in de zorg aan het werk zijn. Ik weet dat het even tanden op elkaar zetten is, ik geloof niet dat er studenten zijn in het verpleegkundig vak die de hele opleiding met twee vingers in de neus doen. Maar kijk naar de toekomst, opgeven is geen optie in ons vak (tenzij je natuurlijk echt wilt stoppen in de zorg)
Dat je veel negatief commentaar krijgt is heel vervelend, zou ik ook onzeker door worden. Maar misschien moet je het proberen positief in te zien? Jij hebt in ieder geval een begeleider die jou durft te zeggen waar je op dat moment niet zo goed in bent, dat kun je dan verbeteren. Er zijn genoeg begeleiders die alles maar goed vinden en eigenlijk een product (leerling) afleveren waarmee ze zelf nooit mee samen willen werken. Misschien werkt dat voor jou, die kijk erop?

Iig nog heel veel succes met alles :(:)

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:54

.
Laatst bijgewerkt door Love_myhorse op 03-02-26 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:59

Wat vervelend. Laat je avond eens voor wat het is. Zorg dat je om betere feedback vraagt. Ontspan jezelf een avond of zelfs twee. Lekker sporten eb vroeg naar bed. De avond erop zie je licht aan de horizon... Pas goed op jezelf en bespreek het met je begeleider. Jij bent niet de eerste met soortgelijk probleem.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 19:06

Vraag je begeleider eens wat ze precies verwachten in zo'n verslag zodat je dat niet fout blijft doen.
En belangrijk; plan bewust vrije tijd in. Houd 1 of 2 avonden in de week helemaal voor jezelf en ga iets leuks doen. Anders red je het echt niet.

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 19:28

Vanuit je opleiding heb je recht op een bepaald aantal uur per week om tijdens je stage te besteden aan je schoolwerk. Toen ik nog de opleiding deed was dit 1 uur per dag en dus 4 uur per week. Maak je daar gebruik van? Dat is echt belangrijk! En je hebt daar gewoon recht op, dus 'gezeur' vanuit je stageplek dat daar geen tijd voor is kun je aan de kant zetten. Lukt het je niet om dit bespreekbaar te maken, neem het dan even op met je SLB-er of stagebegeleider vanuit school.
Denk dat het voor jou sowieso verstandig is om je situatie te bespreken met je stagebegeleider en je SLB-er, want het lijkt niet erg de goede kant op te gaan op deze manier en dat is natuurlijk niet de bedoeling :(:)

Ik ben inmiddels zelf een aantal jaren gediplomeerd verpleegkundige en heb zelf ook al een aantal stagiaires begeleid, maar ik geef ze altijd alle ruimte voor hun schoolwerk. Uiteraard is meelopen en meewerken erg belangrijk en leuk, maar je opdrachten zijn net zo belangrijk! En bovendien is een stagiaire overgepland, dus er moet ook alle ruimte voor zijn.

Heel veel succes!

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 20:30

Heel erg bedankt iedereen :)

@Wooffie bedankt voor je tip :) zal eens nadenken of ik iemand weet.

@Corelli helaas werkt alles in 'blokken' van een half jaar. Dus nu een half jaar stage, dan een half jaar scriptie en dan nog eens een half jaar stage ergens anders. Dus het is helaas geen mogelijkheid, anders loop ik gelijk een half jaar vertraging op. (wat voor mij ook weer stress opleverd ivm de financiële gevolgen) Wel heel erg bedankt voor je lieve opbouwende berichtje. :)

@imd ja, ik denk dat je wel gelijk hebt... ga het deze week eens proberen. Zit nu dus ook op bokt ipv verslagen te typen. :)) En tja, ik denk dat ze het onderschatten en de stress zien als iets wat erbij hoort. Hoe het klasgenoten vergaat, tja die zullen het ook druk hebben. Er zijn ook redelijk wat die stages niet halen of alsnog stoppen. En slapen doe ik ook niet goed ook door de stress. (beetje een vicieuze cirkel idee )

@belle_boef nee, dat kan niet zomaar zonder een half jaar vertraging op te lopen (zie bovenstaand berichtje) M'n stage eindigt in februari en een week later begint het schrijven van m'n scriptie.

@KiMmK dankjewel :) Ik mag mijn verslagen helaas van m'n begeleidster niet samen maken. Een planning maken heb ik in het verleden gedaan maar kan me er nooit aan houden... Ga maar wel weer eens een poging wagen, bedankt voor de tip. :)

@Lynaro dat het geen 9-17 dagen zijn maakt voor mij absoluut niet uit, dat is juist wat ik leuk vind aan de zorg. :) Elke dag is anders. Maar het zijn de verslagen (dus echt vooral het inhoudelijk maken van de verslagen en op de 2e plek de tijd die erin gaat zitten) waar ik moeite mee heb. Het werken in de zorg vind ik heerlijk. En het is niet mijn begeleidster op stage die me kritiek geeft, juist niet. Het is mijn docent begeleidster (vanuit school) die kritiek geeft op de verslagen. Opzich snap ik dat het opbouwend bedoeld is en niet alles in 1 keer goed is. Maar omdat ik al 1 en al stress ben komt het harder aan dan bedoeld.

Zal later even op de rest reageren, nu eerst weer even wat voor mezelf doen (zie je, ik leer het al :)) ) Nogmaals bedankt iedereen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 20:39

Ja klopt, dat is natuurlijk een vicieuze cirkel inderdaad. Sporten is ook vaak wel goed voor je, wellicht kun je via van die filmpljes pilates of yoga proberen? Ik vind pilates na een stressvolle dag altijd heerlijk :) En ik zou dat laatste wat je noemt ook opnemen met je begeleidster van school. Wellicht kan ze het net wat anders brengen of beter doorspreken waardoor het beter/fijner aankomt bij jou?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 20:40

Om hoe laat ben je 's middags ongeveer vrij? Je moet ruim een uur reizen: laptop mee in de trein een idee?
3 vrije dagen in de week moet toch ook voldoende ruimte bieden.

En sociale contacten kan je dan ook even onderhouden via whatsapp ofzo... als het echt goede contacten zijn begrijpen ze het heus wel dat je in een drukkere periode zit.

Voor het slapen kan je eens valeriaan oid. proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 09:57

Samiyah schreef:
Zit nu dus ook op bokt ipv verslagen te typen. :)) En tja, ik denk dat ze het onderschatten en de stress zien als iets wat erbij hoort.

Tja... Weet je, niet om vervelend te doen, maar als je langs de ene kant roept dat je leraren het onderschatten dat het zo zwaar is maar ondertussen wel aan het bokken bent inderdaad in plaats van je verslagen te typen, dan denk ik dat de 'negatieve stress cirkel' voornamelijk komt door verkeerde prioriteiten te stellen.

Meid, niemand anders kan voor jou die opleiding doen, als dit jouw droombaan is, ban jezelf dan tijdelijk van bokt, telefoon uit en even je schouders eronder ;) Makkelijker gezegd dan gedaan, dat weet ik. Net als dat het makkelijk gezegd is dat 'ze' onderschatten hoe zwaar de stress is. Ook die verslagen horen erbij. Werken in de praktijk is leuk, maar je docenten kunnen ook niet ruiken of je alles begrepen hebt en vakbekwaam bent geworden in de praktijk, daarvoor zijn die verslagen.. Anders zit er toch weinig op dan een studievertraging op te lopen, of wellicht kom je er nu achter dat dit nog niet de juiste tijd is om voor dit beroep te kiezen. Dat kan natuurlijk ook, is geen schande, maar wellicht is het nú gewoon nog even te veel.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:22

Het is inderdaad erg lastig om naast lange dagen ook nog verslagen te moeten maken.
Klopt het dat je eigenlijk veel tijd kwijt met je druk maken over wat je allemaal nog moet doen?
Ongemerkt ben je waarschijnlijk veel tijd kwijt met je druk maken en moet zoeken wat je eigenlijk moet doen. Hierdoor lig je 's avonds ook wakker.

Probeer meer structuur aan te brengen, dat helpt echt om stress te verminderen.
Ga er even rustig voor zitten en schrijf op wat je nog moet doen. Dan kan je het later ook makkelijker naast je neer leggen/uit je hoofd zetten. Je vergeet immers niks want het staat keurig op papier.
Dan heb je het op een lijstje staan en kan je gaan afstrepen.
Als je dan 's avonds achter je bureau gaat zitten, is het niet 'help wat moet ik nog veel' maar kijk je rustig naar je lijstje en begin je met het bovenste.

En plan 1 avond in de week vrij, de woensdag bijvoorbeeld. Dat haal je wel weer in door de andere avonden efficiënter te werken; je kan efficiënter werken omdat je jezelf ook de gelegenheid geeft voor vrije momenten en dus minder vermoeid bent.

Verder is het keuzes maken: je hebt nu een erg drukke periode. Je wilt het misschien niet horen maar sociale activiteiten moeten misschien tijdelijk op een lager pitje, als je deze stage en verslagen wilt halen.

Succes! Je kan het!

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 22:21

chelle_dora schreef:
Samiyah schreef:
Zit nu dus ook op bokt ipv verslagen te typen. :)) En tja, ik denk dat ze het onderschatten en de stress zien als iets wat erbij hoort.

Tja... Weet je, niet om vervelend te doen, maar als je langs de ene kant roept dat je leraren het onderschatten dat het zo zwaar is maar ondertussen wel aan het bokken bent inderdaad in plaats van je verslagen te typen, dan denk ik dat de 'negatieve stress cirkel' voornamelijk komt door verkeerde prioriteiten te stellen.

Meid, niemand anders kan voor jou die opleiding doen, als dit jouw droombaan is, ban jezelf dan tijdelijk van bokt, telefoon uit en even je schouders eronder ;) Makkelijker gezegd dan gedaan, dat weet ik. Net als dat het makkelijk gezegd is dat 'ze' onderschatten hoe zwaar de stress is. Ook die verslagen horen erbij. Werken in de praktijk is leuk, maar je docenten kunnen ook niet ruiken of je alles begrepen hebt en vakbekwaam bent geworden in de praktijk, daarvoor zijn die verslagen.. Anders zit er toch weinig op dan een studievertraging op te lopen, of wellicht kom je er nu achter dat dit nog niet de juiste tijd is om voor dit beroep te kiezen. Dat kan natuurlijk ook, is geen schande, maar wellicht is het nú gewoon nog even te veel.

Ik zat even op bokt om even m'n hoofd leeg te maken en niet de hele avond aan verslagen zitten zoals de afgelopen dagen. :) Was een hele bewuste keuze juist. :j Het probleem zit 'm niet in dat ik te weinig doe, eerder dat ik teveel doe en teveel van mezelf vraag. Waardoor er vervolgens niks op papier komt omdat m'n hoofd te vol zit.

Tuurlijk horen de verslagen erbij, dat snap ik helemaal. Neemt niet weg dat ik er moeite mee heb. :) Een studievertraging lost denk ik niks op, aangezien ik dan volgend semester weer met hetzelfde zit.

Ik zit na deze stage al in het 4e jaar, dus opgeven doe ik niet (meer). Bovendien zou het een enorme financiële strop worden ivm terugbetalen studiefinanciering...

@Temeraire klopt, gaat veel tijd zitten in het stressen. Stom he? Heel erg bedankt voor je tips, ga ze morgen nog even rustig doorlezen.

De rest ook bedankt!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:39

Wat bij mij werkt met het schrijven van verslagen is me bedenken dat er beter iets op papier kan staan dan niets. Dus ik begin maar gewoon met schrijven wat ik denk. En dan komt er vanzelf meer bij.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:54

Exact wat Vjestagirl zegt. Dus maak kleine doelen voor jezelf, zorg dat je een kern van het verhaal op papier krijgt, of een half "fout" antwoord. Dan heb je in ieder geval iets om mee verder te werken. En je gedachten gaan daar dan ook op door wat zo ineens tot de goede oplossingen kan leiden, is mijn ervaring :) En zeker als je zoveel druk op jezelf legt: probeer tegen jezelf te zeggen dat het niet fantastisch mooi en gelikt en perfect hoeft, als het maar af is. En af is af.

Is allemaal hartstikke moeilijk, ik ben zelf ook licht perfectionistisch en kan dan zo een uur op een alinea zitten prutsen. Maar stap voor stap wordt het beter bij mij :)