Tandvlees ontsteking

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KimL86

Tandvlees ontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 07:26

Ik loop al een paar dagen rond met een acute tandvlees ontsteking. Wat een ellende is dat.
Op internet al een hoop handige tips gevonden, maar wat ik nergens kan vinden is, hoe lang duurt dit meestal voordat het minder word?

Ik ben vrij zeker dat het echt mijn tandvlees is en niet mijn kies.
Bij mijn niet helemaal doorgekomen verstandskies zit zo'n flapje tandvlees en die is ontstoken.
Naar de tandarts is voor nu even geen optie. Ik krijg mijn mond maar een klein stukje open dus die kan nu toch weinig doen denk ik.

Iemand ervaring hiermee?
Hoelang duurde het bij jullie voor het minder werd?
Eventueel nog tips?

Ik doe tot nu toe spoelen met zout vooral als ik wat gegeten heb.
Ibruprofen slik ik. Poetsen met paradontax. Zoveel mogelijk vitamine c binnen krijgen.
Het enige wat ik nog wil halen is van die mondspoeling.
De winkels zijn alleen nog niet open helaas en ik moet dadelijk eerst gaan werken.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 09:41

Ik heb dit een aantal jaar geleden ook gehad. En ik kan je zeggen.. het wordt (werd bij mij in ieder geval) niet minder. Alleen maar erger.

Uiteindelijk was de ontsteking verder gegaan richting mijn keel waardoor ik niet meer kon slikken e.d. Was er te lang mee doorgelopen, met kerstavond op de HAP beland, verdovend spul gekregen zodat ik wel kon eten met kerst. Was een drama, dus op 2e kerstdag een tandarts gebeld en die heeft toen mijn verstandkies getrokken. Gat moest gehecht (want door de ontsteking was t te groot geworden). Daarna is het minder geworden en over gegaan.

Dit is ook een van de redenen dat verstandskiezen preventief worden verwijderd. Ik zou er als ik jou was dus niet te lang mee door blijven lopen, evt. laten beoordelen door een tandarts en zo nodig je kies laten verwijderen.

Succes! Ik weet hoe verschrikkelijk pijn het kan doen, is echt geen pretje.

KimL86

Re: Tandvlees ontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 10:03

Ojee, dat klinkt niet echt hoopvol. Maar hoe moet die kies getrokken worden als ik mijn mond niet open kan doen?

Ik wacht vandaag nog af en anders morgen toch maar de tandarts bellen. Momenteel heb ik er wel minder last van.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 10:06

Lees eens wat over oilpulling met (extra virgin!!) kokosolie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 10:28

Ooit had ik ontstoken tandvlees en dat trok weg door er 'darmocare' poeder op te smeren.

Let wel: dat helpt tegen ontstekingen omdat de flora in je mond niet ideaal is. Als er bij een doorkomende kies pijn komt kijken moet je doen wat je bij een baby zou doen.
En als het een ontsteking is omdat er voedselresten zijn achtergebleven, kan werken met mondflora wel helpen, maar aan schoonmaken heb je meer.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 10:35

Toch de tandarts bellen. Dat is het meest handige, ook als die kies er nog niet uit kan, maken ze het wel schoon. En ze hebben een soort pasta tegen bacteriën die ze er eventueel op kunnen doen.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 10:39

Als het onstoken is en fles met waterstofperoxide halen. Op een watje doen, op de plek leggen en voorzichtig op kauwen/bijten. Het is vreselijk smerig qua smaak maar het ontsmet wel goed :-)
Verder gewoon naar de TA gaan en je mond open doen voor wat je kan.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:36

Juist, waterstofperoxide :j
Als het je tandvlees op je verstandskies is, is het verstandig (haha) om óf de techniek hierboven te proberen, óf een spuitje te halen. Dan spuit je het direct onder het flapje wat er nog over heen zit. Corsodyl is daar trouwens ook een hele goede voor. Die lost meteen het tandplak en andere zooi op wat er eventueel onder zit. Een aantal dagen 2 keer per dag even erdoorheen spuiten. Is pijnlijk, maar je merkt vrij snel al verschil. Wij spoelen overigens op de praktijk met waterstofperoxide, en adviseren mensen daarna om corsodyl te halen bij de apotheek en daarmee verder te spuiten.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 16:40

Bedankt allemaal voor de reacties.
Het spoelen gaat nu prima. Omdat het zo dik is stond het flapje al helemaal omhoog en kan het zoute water er zo onder komen.

Tot mijn verbazing voel ik net dat het opeens een stuk geslonken is.
Nog wel dik en pijnlijk, maar een heel stuk minder.
Vanavond eens kijken voor dat spul om te spoelen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 16:45

Ik heb dit elke paar maand. Ze dachten dat het een oplossing zou zijn om het 'flapje' over de verstandskies wel te snijden.
Wat een hel, vanaf dat de verdoving uitgewerkt was tot 3 weken later heb ik zo'n pijn gehad. De ontsteking aan het tandvlees liep zo verder naar een zware keelontsteking.
Drinken en eten was onmogelijk.

Sindsdien heb ik meermaals per jaar ontstekingen aan mijn tandvlees; ook vooraan is mijn tandvlees al aan het wegzakken. Heeft blijkbaar ook te maken met een bepaalde bacterie in de mond, niet iedereen heeft daar evenveel van.

Het beste werkt voor mij heel goed poetsen op die plaats, bloed daarbij is niet erg. En dan spoelen met met Perio-aid. En dan is het snel terug houdbaar. Over duurt toch wel zeker 1 a 2 weken.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 17:05

Naar de tandarts gaan en uit laten spoelen. Als je dan toch daar bent kun je gelijk een afspraak maken om je verstandskies eruit te laten halen :P

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 17:11

lucifertje schreef:
Als het onstoken is en fles met waterstofperoxide halen. Op een watje doen, op de plek leggen en voorzichtig op kauwen/bijten. Het is vreselijk smerig qua smaak maar het ontsmet wel goed :-)
Verder gewoon naar de TA gaan en je mond open doen voor wat je kan.

:j
En ik moest van de tandarts acuut stoppen met de parodontax. :j Dat vond hij vreselijk agressief spul wat nergens goed voor is...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:04

Kirrr schreef:
Sindsdien heb ik meermaals per jaar ontstekingen aan mijn tandvlees; ook vooraan is mijn tandvlees al aan het wegzakken. Heeft blijkbaar ook te maken met een bepaalde bacterie in de mond, niet iedereen heeft daar evenveel van.

Klopt.
Goede producten om de goede bacteriën te krijgen zijn nu nog schaars, maar het bestaat wel.
Waar ik baat bij heb is 'darmocare'. Het wordt verkocht in zakjes, als poeder. Driekwart van het poeder drink ik op (roeren, kwartier laten staan, roeren, dan opdrinken) - een deel smeer ik gewoon bij het openmaken op mijn tandvlees. Het smaakt neutraal, een heel klein beetje zoet.

En het werkt als een trein.
Tandvlees bloedt niet meer en het wegzakken is gestopt.