Schadelijke gevolgen insecticide 4 jarig kind?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Liiene

Schadelijke gevolgen insecticide 4 jarig kind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 12:53

Hoi iedereen!
Ik heb even een vraagje, en ik hoop dat bokt mij hier een antwoord op kan geven.
Afgelopen zomer ben ik met vriend, schoonzus en haar zoontje op vakantie geweest. Daar hebben we op de laatste avond wederom een kakkerlak gevonden, omdat we hem zelf nergens meer terug zagen hebben we de receptie gebeld met onze klacht. Vervolgens zijn er 2 medewerkers van het hotel naar ons toe gestuurd. Ze hebben echter niet gezocht naar de kakkerlak maar zijn meteen met een spuitbus met insecticide rond gaan spuiten op de kamer van mijn schoonzus en haar zoontje.
Ze hebben ons de bus daarna in de handen gedrukt met de boodschap dat als we de kakkerlak nog zagen, dat we er nog eens op moesten sprayen. Wij hebben toen direct gevraagd, omdat het zoontje van mijn schoonzus pas 4 is, of ze daar überhaupt nog konden slapen. Door het personeel werd gezegd dat dit geen enkel probleem was, en dat ze gewoon in die kamer konden slapen, zelfs wanneer ze nog 'even extra' op de kakkerlak zouden sprayen.
Nu hadden we zelf al meteen sterk het idee dat we dat dus NIET zouden gaan doen. Dus we hebben het zoontje in het bed gelegd waar ik en mijn vriend zouden slapen. Zelf zijn we boven nog op zoek geweest naar de kakkerlak, met doeken om het gezicht om de bedwelmende lucht maar wat tegen te houden. En zelfs dat bood geen verlichting. Uiteindelijk is de kakkerlak gevonden en zijn we met zijn 4en in een 2 persoons bed gaan liggen omdat boven slapen geen optie was. Ook hebben we handdoeken voor de kier onder die deur gelegd om alle giftige zooi boven te houden.
Wij hebben hier een HELE serieuze klacht over ingediend bij onze reisorganisatie (die ik even X noem). X heeft na 3 hele serieuze klachtenbrieven nog steeds geen inhoudelijke reactie gegeven hierop, en schuiven het euvel een beetje onder het tapijt.
Nu is mijn vraag, hoe schadelijk is het voor een 4 jarig kind (1.05 meter en 16.1 kg) om in een ruimte te slapen (ongeveer 12/15 uur) waar een halve tot driekwart liters bus van dit spul is rond gespoten. Op het etiket stonden de tekens 'gevaarlijk' (een dik kruis) en 'milieuschadelijk' (een dode vis en dode boom). Ook staat er op de Nederlandse etiketten (we kunnen geen Grieks lezen) 'Buiten bereik van kinderen bewaren. Niet toepassen op plaatsen die toegankelijk zijn voor kinderen van 0-4 jaar'
Wie kan mij dus vertellen wat voor gevolgen het zou kunnen hebben voor een kind van 4 jaar om daar ruim een nacht in te slapen? Alvast heel erg bedankt!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:56

Heeft haar zoon er last van nu?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:57

Als ik jou was zou ik even bij de huisarts gaan informeren. Ik denk dat die jou beter kan helpen.

Wel een erg rare actie zeg. En erg vervelend (Nouja, vervelend, dat is wel een understatement) dat het reisbureau geen actie onderneemt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:58

Kakkerlakken komen nou eenmaal voor op vakantie, zou voor mij niet een reden zijn om direct een klacht bij een receptie neer te leggen (afhankelijk van het soort hotel wellicht).
Je hebt dit echter wel gedaan en zij komen met een oplossing die voor hen kennelijk normaal is. Je had ook toen meteen "nee" kunnen zeggen, maar je hebt ze hun gang laten gaan.
Je kind heeft niet in die kamer geslapen (ok, met 4 in 1 bed is verre van fijn), dus in feite is er nu toch niets aan de hand?

_Liiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 13:00

Nee dat niet, wij hebben hem er bewust niet in gelegd, omdat wij er al last van hadden.
Maar wij willen graag weten, hoe schadelijk dit spul echt is voor kleine kinderen. Aangezien reisorganisatie X dit dus de normaalste zaak van de wereld schijnt te vinden, bewuste blootstelling aan insecticide.
Mijn vriend heeft nog dagen last gehad van zijn luchtwegen en een zere keel.. Mijn schoonzus dezelfde klachten in een iets mindere mate, en ik alleen op het moment zelf dat ik erin stond. Dus je kon in ieder geval zien, dat de mate van blootstelling aan het spul ook de mate van klachten aan gaf.

_Liiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 13:03

@Goof we zijn ons ervan bewust dat kakkerlakken daar normaal zijn. Maar in dit geval zat hij boven bij de spulletjes van het zoontje en wij konden hem niet meer vinden. Het personeel heeft ons verteld dat ze zouden gaan zoeken, en heeft zonder onze toestemming direct als een malle met dat spul rond gespoten.
Er is inderdaad nu niks aan de hand met het zoontje, maar om ons punt tegenover reisorganisatie X sterker te maken, willen wij graag weten of er iemand enig idee heeft hoe schadelijk dit spul is voor een 4 jarig jongetje. Met als reden de bovenstaande reactie van mij.

gabyfedde

Re: Schadelijke gevolgen insecticide 4 jarig kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 13:09

Meestal wordt dit op verpakkingen gezet omdat kids in die leeftijdscategorie alles in de mond stoppen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 13:11

Maak je er maar niet te druk om :) gevolgen hadden al zichtbaar moeten zijn in ieder geval, als kind nu nergens last van heeft verwacht ik dat het geen gevolgen heeft.

Ik heb alleen een heftige astma aanval van die rommel, maar ook dat hersteld weer gelukkig.

Maar waarom ben je niet naar een andere kamer gegaan?

_Liiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 14:04

Het was onze laatste nacht op de accomodatie en het was volledig vol geboekt, en zij vonden het geen probleem om ons daar te laten liggen. Enige andere optie was om buiten onder de sterrenhemel te gaan liggen, Maargoed daar betaal je niet voor..

Verder wil ik nogmaals aangeven, we hebben zelf de keuze gemaakt om hem juist NIET op die kamer te leggen, omdat we er al geen fijn gevoel bij hadden.
We willen juist weten wat wèl de gevolgen hadden kunnen zijn, als we wel klakkeloos de instructies van het personeel hadden opgevolgd. Omdat we een erg sterk punt willen maken tegenover deze reisorganisatie.
Arme kereltje heeft al een heel trauma opgelopen door deze vakantie, wat gewoon heel erg zielig is.
De frustratie dat de reisorganisatie bij hun punt blijft dat het de normaalste zaak van de wereld is, dat personeel daar zegt dat je rustig in een kamer kan gaan slapen waar insecticide is rond gespoten, is steeds hoger geworden.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 14:10

Hoezo heeft hij een trauma van de vakantie opgelopen, wat is er nog meer gebeurd dan?

Een kakkerlak en een nachtje oncomfortabel slapen is toch niet het einde van de wereld lijkt me.

Het is gebeurd, het kind is gezond, jullie hebben 1 slechte nacht gehad, en nu is er niks meer aan de hand.

Gewoon niet meer naar datzelfde hotel gaan volgende keer als je niet tevreden erover bent :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 14:18

k begrijp het wel hoor, je betaald voor een bepaalde accommodatie, en dan kun je niet veilig slapen door dei spray en de reisorganisatie doet er nu niks mee.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 14:24

In veel tropische landen is het volkomen normaal om hotelkamers elke avond te 'behandelen' tegen ongedierte. Dit om de verspreiding van ziekten zoals malaria te minimaliseren. Nooit last van gehad.
Hoezo krijgt een kind hier een trauma van trouwens?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 14:27

Maar wat verwacht je dat de organisatie voor je doet?
Het hotel heeft naar mijn idee haar best gedaan. In landen waar kakkerlakken vaak voorkomen zijn mensen erg gewend geraakt aan even sprayen en doorgaan met de alledaagse dingen. Ik snap dus wel dat ze niet eens hebben gedacht aan jullie zorgen. Ik vind ze ook al wat overtrokken namelijk.

Zowel voor het hotelpersoneel als voor de organisatie vind ik het dus zelfs wel een beetje sneu, hebben ze direct geholpen, is het nog niet goed.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 22-11-14 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 14:28

Een trauma? Dan ben ik vooral benieuwd hoe de volwassenen om hem heen hebben gereageerd op de situatie.

Anyway; ik zou het niet groter maken dan het is omdat dat het nu niet is. Jullie beklag is duidelijk, hoop dat de reisorganisatie jullie een kleine tegemoetkoming geven voor die ene nare nacht (want dat zou ik ook wel zo schappelijk vinden) en er is niets met jullie aan de hand. Maak van de mug geen olifant nu, want daar is geen bugspray tegen bestand ;)

0-4 jaar op de spuitbus is om voorkomen dat ukkies het in handen krijgen en er mee spelen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 14:41

Volgens mij bedoeld ze dat er nog meer is gebeurd behalve dit waarvan het jongetje last had, niet van het slapen op een andere kamer ivm de spray.

Ze zal nu natuurlijk bij de organisatie een klacht over alles neerleggen, en natuurlijk willen weten wat de spray voor kwaad kan als je erin zou slapen. Dat de organisatie meteen te hulp schiet door te sprayen waardoor de kakkerlak het loodje legt is behulpzaam, maar om niet een advies te geven over bv het luchten van de ruimte of iets, zou ik me ook aan kunnen storen. Je hebt namelijk geen idee wat voor gif gebruikt is en gezond lijkt het me niet

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 22:58

Lees nou eens goed mensen... ze zoekt de info juist om de organisatie er van te doordringen dat dit wel degelijk hele vervelende gevolgen kan hebben en dat het wijs is er iets mee te doen om het voor de toekomst te voorkomen.
Ts en fam hebben kind er bewust weg gehouden...maar een volgende fam zal er misschien het kind gewoon in te slapen leggen want ja... dat kon toch gewoon volgens die mensen?

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 23:02

Woonde als kind in het middenoosten, ben opgegroeit met kakkerlakken spray en heb er niks aan over gehouden. Even sprayen is in dit soort landen heel normaal.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 23:04

ik lees het anders :) ik lees het meer als; 'wij willen erkenning van de reisorganisatie' (en mogelijk een tegemoetkoming ervoor hebben). Ik dat geval zou ik juist eerder de eigen ervaren klachten inzetten ipv potentiële gevaren voor een kind, omdat de kleine itt tot een aantal volwassen die wel er last van hadden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 23:06

Letsdunit schreef:
Woonde als kind in het middenoosten, ben opgegroeit met kakkerlakken spray en heb er niks aan over gehouden. Even sprayen is in dit soort landen heel normaal.

Precies, en even luchten achteraf zorgt er alleen maar voor dat al het ongedierte net zo vlug weer naar binnen komt..

Klinkt als een gevalletje cultuurverschil.

_Liiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 10:57

Inderdaad Sonja_vR we zijn op zoek naar informatie waarmee we de reisorganisatie ermee kunnen laten zien wat voor gevolgen het kan hebben.
Er zijn reeds al meerdere klachten van ons naar reisorganisatie X verstuurd, maar het punt lijkt bij hen niet aan te komen... Ook hebben ze nooit een excuus gemaakt tegenover ons, en hebben ze op geen enkele brief hierover inhoudelijk gereageerd. Het punt dat we een schadevergoeding van hun willen zijn we al voorbij..
Ook willen we hiermee er voor zorgen dat het in de toekomst niet meer op deze manier gaat gebeuren bij andere families. Zeer zeker omdat het een accommodatie is waar veel gezinnen met (kleine) kinderen hun vakantie door brengen.
Er is ons niks verteld over eventueel luchten van de kamer. Aangezien wij zelf al last hadden van de spray, en dat terwijl we doeken voor het gezicht gebonden hadden.. Ook is ons Grieks geschrift niet goed, net als de meeste Nederlanders onder ons. Verder hebben we zelf geen ervaring met dit soort sprays, maar we zijn van een dusdanig kaliber dat we ervoor hebben gekozen het zoontje er niet in te leggen. Maar er zullen zeer zeker mensen tussen zitten, die klakkeloos hun kids erin gaan leggen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:07

In je OP heb je het over hele serieuze klachten die je hebt ingediend bij de reisorganisatie.
Nu heb je het over hen informeren van de risico's van dit bestrijdingsmiddel.
Wat is het nu dat je wil? Ik snap heel goed dat een reisorganisatie hier geen vergoeding voor geeft. Ik snap eigenlijk ook wel dat ze hierop geen reactie hebben naar jullie (ondanks dat dat helemaal niet netjes is), maar wat verwacht je dan? Wil je dat zij klanten waarschuwen voor het gebruik van dit spul in desbetreffende accommodatie? Wil je dat ze het hotel aanspreken op het gebruik hiervan? Moeten ze hun contracten met dit hotel stoppen omdat ze pesticide gebruiken? Ik vind het vrij vaag.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:11

Maar je kan toch moeilijk het reisburo verantwoordelijk stellen voor de kakkerlak of de oplossing van het personeel.
Ik geloof als ik daar werkte dat ik ook dacht daar heb je weer zo'n stelletje zeikers.In dit geval konden ze het blijkbaar niet goed doen.Hotel was volgeboekt en je wilde geen kakkerlak op je kamer wat ik ook wel snap.
Zelf spray ik ook wel eens tegen de muggen en daarna even goed verluchten ,en dan kan je weer verder slapen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:17

een kakkerlak kan minder kwaad dan het gif waar ze mee bestreden worden.Insecticide is zwaar gif,iets waar je insecten mee dood krijgt is voor de mens alles behalve gezond.
Ik begrijp niet dat jullie nog in die ruimte hebben geslapen.Had die kakkerlak gewoon gevangen of laten lopen....dat was minder schadelijk geweest.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:18

Maar waarom wilde je in de eerste plaats een schadevergoeding? Voor iets wat die kleine niet heeft overgehouden aan de vakantie. Jullie hebben er niet geslapen dus laat het lekker rusten. Het hotel weet zelf het beste hoe je ermee om moeten gaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:19

ik begrijp dat dit gewoon gaat om er een slaatje uit te slaan?En helemaal niet of het nu schadelijk is of niet dat gif?