Geen eetlust meer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

coldsummers

Geen eetlust meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 11:53

Sinds enkele dagen heb ik geen eetlust meer. Ik krijg 's ochtends mijn ontbijt niet eens weg en sla het daarom nu ook over (heel slecht weet ik). Ik sta 's morgens rond een uur of 7 op en eet tot een uur of 13.00 niets. En zelfs dan heb ik nog geen trek.

Tussendoor eet ik al niet veel, misschien 1 koekje. Verder wel twee boterhammen tussen de middag en 's avonds avondeten, wat ik ook amper weg krijg.

De laatste tijd voel ik me ook heel raar, heb alleen maar een leeg gevoel van binnen (nee dit komt niet door het niet eten etc) en het wilt maar niet weg. Ik heb lichte paniekaanvallen en voel me enorm rot en ik weet niet hoe het komt.

Ik heb al veel meegemaakt in mijn leven en ben daardoor misschien wel beschadigd, maar dat zal hier toch niets mee te maken hebben?

Ik heb nu ook nog niets gegeten, bakje koffie op en zit nu aan een flesje water. En trek heb ik nog steeds niet.

Prrrr

Re: Geen eetlust meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:54

Tijd om naar de huisarts te gaan!

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:58

Huisarts inderdaad en psycholoog voor de paniekaanvallen, hierdoor kan je ook je eetlust van kwijtraken namelijk

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 15:15

Heb bij een psycholoog gelopen, heeft niet veel geholpen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:21

Huisarts zal niets voor je kunnen doen, hooguit doorsturen naar diëtist of psycholoog.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:36

Hulp zoeken! Liever vandaag dan morgen. Dat 1 psych niks voor je heeft gedaan zegt niks. Juist een therapeut moet bij je passen en er zijn zoveel verschillende therapieen mogelijk, er zit ook iets voor jou bij!

Leeg gevoel, geen eetlust, klinkt namelijk wel heel psychisch hoor. Ik ken het zelf, eet al jaren slecht. Veel dagen ben ik echt blij als ik mezelf ertoe aan kan zetten om 2 x wat te eten op een dag. Dit moet echt onder dwang van mezelf, want eetlust bestaat niet op die dagen. 3 maaltijden probeer ik dan niet eens want dat lukt gewoon niet. En bij mij is het echt volledig psychisch, het kan echt je totale eetlust wegnemen. Juist een leeg gevoel, met paniekaanvallen tussendoor, wijst erop dat er andere ellende onder zit. Dit is namelijk bescherming van jezelf: het is te zwaar om te voelen, dus wordt het gevoel geblokkeerd. Jammergenoeg kan het dus ook je eetlust meenemen...

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 08:55

Ik weet het van de psycholoog nog net zo niet. ik praat niet makkelijk over wat er allemaal is gebeurd want meestal krijg ik gezeik dat ik het achter me moet laten. Maar hoe kan je iets achter je laten als je het bijna dagelijks ziet en het je toch super blij maakt? Ik probeer de mensen te vergeven die zo "naar" zijn geweest, maar op de een of andere manier kan ik het niet omdat het té pijnlijk is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 08:59

Gewoon doen!!! Desnoods iemand vragen je dwingen te bellen haha.
Niet eten is ook geen optie denk ik?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 09:04

Slina schreef:
Huisarts zal niets voor je kunnen doen, hooguit doorsturen naar diëtist of psycholoog.

Hier kan een dietist weinig mee schat ik, behalve adviezen geven om de situatie door te komen. Tenzij hier een fysieke reden voor is, maar zo klinkt het niet. Psycholoog lijkt me meer de juiste persoon...

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 09:05

MarlindeRooz schreef:
Gewoon doen!!! Desnoods iemand vragen je dwingen te bellen haha.
Niet eten is ook geen optie denk ik?

Ik eet wel, maar weinig. Gisteren avond viel het dan wel mee. En het voelt alsof vandaag ook makkelijk gaat lukken. Maar de eetlust die ik vroeger had is gewoon weg, ik heb niet veel trek meer en voel me ontzettend leeg. De paniekaanvallen hebben al een paar dagen niets van zich laten horen :') maar het lege gevoel wilt maar niet weg gaan.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 09:09

Heimdallr schreef:
Ik weet het van de psycholoog nog net zo niet. ik praat niet makkelijk over wat er allemaal is gebeurd want meestal krijg ik gezeik dat ik het achter me moet laten. Maar hoe kan je iets achter je laten als je het bijna dagelijks ziet en het je toch super blij maakt? Ik probeer de mensen te vergeven die zo "naar" zijn geweest, maar op de een of andere manier kan ik het niet omdat het té pijnlijk is.

En precies hierom wordt het zaak dat jij een therapeut vind die bij jou past. Je kunt wezenlijke dingen niet zomaar achter je laten. En blijkbaar hebben die dingen nog zo'n enorme invloed op je, dat je in je hoofd in de knoop gaat zitten. Je lichaam en psyche hebben ook een grens!
Probeer op dit moment vooral dat te eten wat je lekker vind. Al is het maar iets.. Ijs als ontbijt, chocola als lunch of een broodje als diner.. Als je maar wat binnenkrijgt. Als je niets eet, gaat je lichaam van je reserves snoepen en dat is zeker niet bevorderlijk voor je geestelijke gesteldheid.

Sterkte hoor, het is pittig om met jezelf aan de slag te gaan

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 09:37

Ik wil het zo graag achter me laten maar elke keer weer word ik er aan herinnerd, het is alsof ik het niet mag vergeten ofzo. Het voelt zo enorm klote en de gedachte alleen al dat deze mensen zonder enige straf rondlopen en mogen doen en laten wat ze willen maakt me onderhand al gek.
En ik denk dat elke psycholoog toch hetzelfde gaat zeggen en me verteld dat ik het achter me moet laten. Ik werk zelf keihard aan mezelf en probeer het ze te vergeven, maar vergeten zal nooit lukken.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 10:03

Sommige zaken moet je een plaats geven om zelf door te kunnen leven. Het feit dat je erover schrijft en praat is een eerste stap.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 10:27

Heimdallr schreef:
Ik wil het zo graag achter me laten maar elke keer weer word ik er aan herinnerd, het is alsof ik het niet mag vergeten ofzo. Het voelt zo enorm klote en de gedachte alleen al dat deze mensen zonder enige straf rondlopen en mogen doen en laten wat ze willen maakt me onderhand al gek.
En ik denk dat elke psycholoog toch hetzelfde gaat zeggen en me verteld dat ik het achter me moet laten. Ik werk zelf keihard aan mezelf en probeer het ze te vergeven, maar vergeten zal nooit lukken.

Waarom denk je dat elke psycholoog hetzelfde is en dit tegen je gaat zeggen? Want ik kan je met zekerheid zeggen dat dit niet het geval is. Sterker nog, een psych die alleen maar daarmee aan komt zetten, noem ik een hele slechte. Ik vind zo'n opmerking meer iets voor bijvoorbeeld kennissen die nauwelijks beseffen wat psychische problemen zijn. Ik krijg de indruk dat je zelf vind dat je gewoon het achter je moet laten en door moet kunnen gaan. Maar als dat mogelijk was, had je nu dat lege gevoel niet he?
En als dat lege gevoel weg zou zijn...komen daar hele andere en waarschijnlijk heftige emoties voor in de plaats. Het lege gevoel is namelijk een manier van je lijf en hersenen om die emoties te maskeren dus die komen ook weer naar voren als dat lege verdwijnt. En echt, ik weet waar ik over praat....

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 10:34

Het zou verstandig zijn om toch naar een huisarts te gaan voor een verwijzingen naar een goede psycholoog danwel psychiater. Dit is niet iets wat je zelf zomaar op kan lossen en het zou zonde zijn om je hierin te laten beperken door een negatieve ervaring met één psycholoog. Er zijn inderdaad ontzettend veel verschillende therapeuten en richtingen, waar het maar net mee moet klikken.. Sterkte!
Laatst bijgewerkt door dondeyne op 21-11-14 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 10:35

Als een psycholoog alleen maar zegt dat je het achter je moet laten ipv met je gaat kijken waarom het je zoveel doet en dat een plaats geven is het geen goede psycholoog! Om dingen te kunnen verwerken, jezelf geen schuld te geven en om dingen een plek te geven moet je eerst weten waar iets is ontstaan en hoe en wat het met je gedaan heeft en wat dat voor een gevolgen heeft. Als je dat weet kan je er pas mee verder.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 11:39

MarjanB schreef:
Als een psycholoog alleen maar zegt dat je het achter je moet laten ipv met je gaat kijken waarom het je zoveel doet en dat een plaats geven is het geen goede psycholoog! Om dingen te kunnen verwerken, jezelf geen schuld te geven en om dingen een plek te geven moet je eerst weten waar iets is ontstaan en hoe en wat het met je gedaan heeft en wat dat voor een gevolgen heeft. Als je dat weet kan je er pas mee verder.

De psycholoog die ik had dacht dat ik assertiever moest worden. :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:41

:) Dat kan maar als je je alleen een stok geeft om mee te slaan maar niet uitlegt hoe... Met andere woorden als jij niet weet waarom je assertiever zou moeten zijn kan je er ook niks mee.

Ik zou eens kijken of je via de huisarts of bekenden iemand kan vinden die je uit kan leggen hoe dingen zitten en niet alleen maar zeggen wat je moet doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:20

Heimdallr schreef:
Ik weet het van de psycholoog nog net zo niet. ik praat niet makkelijk over wat er allemaal is gebeurd want meestal krijg ik gezeik dat ik het achter me moet laten.

:(:) Vreselijk, dat je zulke klungels nog steeds tegen kunt komen als onschuldig mens met problemen! _-:(
Iemand die meer verstand van de nasleep van nare zaken heeft, kan je vertellen dat de nasleep doorgaans weinig te maken heeft met wat je allemaal bewust tegen jezelf zegt.
(Okee, het heeft zin om lief voor jezelf te zijn of dat te proberen, maar het is niet de kern van de zaak.)

Citaat:
Maar hoe kan je iets achter je laten als je het bijna dagelijks ziet en het je toch super blij maakt? Ik probeer de mensen te vergeven die zo "naar" zijn geweest, maar op de een of andere manier kan ik het niet omdat het té pijnlijk is.

Technisch heet dat een dilemma - en mbt emotionele zaken moet je gewoon niet willen proberen om dat rationeel op te lossen.
Een techniek zoals emdr kan jou wel helpen om het dilemma emotioneel op te lossen.
(En vergeven hoeft niet! ! Dat is niet nodig om gelukkig te zijn! )

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:32

Heimdallr schreef:

Zolang jij helaas nog met een berg emoties rondloopt, lukt vergeten idd niet, of wordt het verdringen (dat gaat ten koste van jezelf).
En als incestvrouw heb ik ook rondgelopen met de emoties dat mijn exbroer vrolijk en ongestraft door kon leven als het lievelingetje van mijn moeder - maar dat soort emoties kan je heel goed verwerken. (Met als effect dat ik het zo ongeveer vergeten ben: als ik jouw bericht lees, denk/voel ik iets van "oh, ja - dat is waar ook...")

Een voorwaarde daarbij is wel, dat je een psycholoog hebt die heeft nagedacht over macht. "JIJ moet dit of dat doen" - een goede psycholoog weet dat dit een zwaktebod is.
(Okee - in termen van psychotherapie: jij en je peut zitten in de kamer en wat jullie daar wel of niet doen, werkt niet altijd door buiten die kamer. Dat moge zo zijn, maar het is belangrijk dat het erkend wordt.)

Net zo goed als dat 'wordt maar assertiever' ook nog eens de slordigheid in zich heeft, dat niet alle mensen vriendelijk en betrouwbaar zijn - soms kun je beter eerst naar karate gaan en pas je snuit opentrekken als de groene band een makkie voor je is.....

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:37

Hooi,

Ik herken je verhaal heel erg.
Ik weet niet hoeveel psychologen en hoeveel therapieën ik heb gehad maar pas bij de laatste heeft het geholpen.
Dus niet opgeven.

Momenteel eet ik ook niet veel, simpelweg omdat je dan niet lekker in je vel zit. Ik weet dat het bij mijzelf wel weer overgaat dis maak me er niet zo druk over :)

Mocht je niet zeker weten hoe je hiermee om moet gaan, hup dan even langs je huisarts, psychologen en gekke therapeuten in overvloed :)

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 14:36

Het is niet dat ik niet wil eten. Gisteren had ik echt trek en knorde mijn maag zelfs. Maar een halve boterham met pindakaas kreeg ik niet eens weg. Maar het probleem is dus dat ik het gewoon niet weg krijg.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:40

Zonder eetlust kan je nog zo graag willen en je lijf kan er om vragen, maar je kan het niet gewoon maar naar binnen proppen. Zou makkelijk zijn, dan deed ik dat ook gewoon! Maar ondanks een knorrende maag (of zelfs pijnlijke lege maag) reageert je lijf er niet lekker op als je het wel naar binnen propt.
Ik vind het ook altijd lastig uit te leggen, maar het is ook alsof je gewoon niet kan kauwen en slikken. En als dat wel lukt, valt het gewoon niet lekker.
Voor slechte dagen heb ik altijd een pakje goedemorgen oid staan. Drinkbaar eten gaat namelijk wat makkelijker dan vast voedsel.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 10:17

Eten gaat makkelijker nu. Maar ik sla alsnog alle vette happen over zoals frituur, chips etc. Ik heb daar nooit trek in en als ik het eet heb ik een enorm schuldgevoel. Als tussendoortje eet ik meestal fruit of een granenreep (als het me lukt).

Van de week had ik trek in een boterham met pindakaas, nam 1 hap en toen was het klaar. ;')

Het is bij mij niet alsof ik niet kan kauwen of slikken, maar dat mijn lichaam zegt: "Tot hier en niet verder" of zo.