Tips gevraagd voor tongbijten.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rocymax

Tips gevraagd voor tongbijten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 20:49

Ik heb een beetje raar probleem. Als ik slaap word ik soms met een schok wakker want dan heb ik keihard op mijn tong gebeten met als gevolg een flinke blaar of wond. Dit gebeurt best vaak. Wie herkent dit en/of heeft tips??

amillia

Re: Tips gevraagd voor tongbijten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:01

Tandarts vragen, zijn oorzaken en oplossingen genoeg.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:08

En ik maar denken dat ik in een lekker reltopic over paarden terecht zou komen _O-

Lijkt me heel erg vervelend en bovenal pijnlijk...

Heb je al eens een gebitje geprobeerd? Kan je bij de reformwinkel krijgen, moet je even in kokend water leggen, beetje laten afkoelen en je eigen afdruk in bijten. Maar lijkt me voor tongbijten niet echt de meest ideale oplossing. Kan er wel voor zorgen dat je minder stijf je kaken op elkaar houdt. Mocht dat de oorzaak zijn van het dichtklappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:10

Janine1990 schreef:
En ik maar denken dat ik in een lekker reltopic over paarden terecht zou komen _O-

_/-\o_ Ik ook :')

TS, lastig probleem.. Herken het zelf ook, heb na drukke dagen of als ik veel stress heb de gewoonte om niet alleen op m'n tong te bijten, maar ook op de binnenkant van m'n wang en dat gerust dus van 10 uur 's avonds tot 8 uur 's morgens. Zorgt niet alleen voor blaren maar ook voor gigantisch kramp in m'n kaken dus de rest van de dag :') De gouden tip heb ik dus helaas nog niet :(

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:21

Heb idd bitje tegen tandenknarsen :Y)
Scheelt iig in de kaakpijn!

Voordeel van bitje is dat het natuurlijk niet zo scherp is als je boventanden.
Dus zou dat zeker proberen want je hele bovengebit is dan bedekt met " zacht".

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 22:16

Hahhaha, jammer van het reltopic :')

En natuurlijk bedankt voor de tips, ik had idd al over een gebitje gehoord, maar dacht dat dat meer voor tandenknarsen was. Misschien toch maar eens proberen. Idd ik heb ook wel eens zere kaken ,s morgens, dus misschien doe ik het wel de hele nacht de kaken stijf op elkaar houden :\

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 22:27

Dan zou ik er wel een keertje mee naar je huisarts gaan, kan zorgen voor slijtage aan het kaakgewricht en dat is pijnlijker dan die zere kaken 's ochtends.
Zijn voldoende oplossingen voor hoor!! Had ook een collegaatje die het deed, weet niet meer hoe ze toen is behandeld, maar het was wel de oplossing!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 22:30

Lig nu in bed met bitje en wil ik nu op mijn tong bijten dan moet ik hem letterlijk naar buiten steken :P
In rust ligt tong opgesloten tegen het bitje.
Tot zover het live verslag ;)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 22:36

Oei heb je veel stress momenteel? ;)

Hoe slaap je verder, geen gekke onderbrekingen of klachten?
Of heb je overdag zere kaken?

Met drukke dagen neem ik voor het slapen een aspirine, waardoor ik rustiger de nacht door kom.
Raar maar waar, het helpt wel :)
Wie weet helpt het ook bij jou?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 22:59

Janine1990 schreef:
Dan zou ik er wel een keertje mee naar je huisarts gaan, kan zorgen voor slijtage aan het kaakgewricht en dat is pijnlijker dan die zere kaken 's ochtends.
Zijn voldoende oplossingen voor hoor!! Had ook een collegaatje die het deed, weet niet meer hoe ze toen is behandeld, maar het was wel de oplossing!

Tandarts ipv huisarts.
Tandartsen hebben veel meer ervaring hiermee. En als de tandarts zelf niet de kennis/kunde heeft kan hij/zij je makkelijk verwijzen naar een gnatholoog. Huisartsen weten soms niet eens van het bestaan daarvan af...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 11:04

gabyfedde schreef:
Janine1990 schreef:

Tandarts ipv huisarts.
Tandartsen hebben veel meer ervaring hiermee. En als de tandarts zelf niet de kennis/kunde heeft kan hij/zij je makkelijk verwijzen naar een gnatholoog. Huisartsen weten soms niet eens van het bestaan daarvan af...

Jaaa, dat is een betere tip :D
Nu je het zegt weet ik inderdaad weer dat zij via de tandarts ging. En die gnatholoog komt me ook weer vaag bekend voor.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 17:37

Die bitjes zijn zowel voor knarsen als voor klemmen. Voor knarsen waren bij mij geen aanwijzingen, mijn gebit is gewoon netjes, maar mijn kaakspieren en tong dachten anders over het klemmen. Vaak pijn en kram en wakker worden met de zijkant van mijn tong tussen mijn tanden.

Combi van kaakfysio (on de spieren weer los te krijgen) en een opbeetplaat/bitje, doet het bij mij goed. Heb wel een nieuwe plaat moeten laten maken, omdat ik niet tegen het standaard materiaal bleek te kunnen en het eerste ding ook niet lekker zat. Nu ander materiaal en een andere manier van vastzetten en klaar.

Mijn plaat valt nu niet meer helemaal rond mijn tanden, waardoor mijn mond niet meer goed dicht kon, maar haakt met 4 'haakjes' om/tussen mijn kiezen. Was in het begin ook even zoeken hoe strak die 4 haakjes moesten zijn, om te voorkomen dat ze te hard op de spleet tussen mijn kiezen drukte en op die manier voor pijn zorgden, maar dat is nu wel opgelost.

Ik klem nog steeds wel, maar de plaat vangt het meeste op.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 17:40

Werken die bitjes wel? Ik heb altijd last gehad van tongzuigen en in het verleden heb ik hier ook een (duur) bitje voor gehad. Dit hielp niks omdat ik die s'nachts altijd uitspuugde.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 17:51

Bij mij helpt het, maar bitje is ook echt op maat gemaakt bij de tandarts. Eerst happen voor een gipsmal en dan maakt de tandtechnicus het bitje. Die van mij spuug ik niet zomaar uit. De oude niet en de huidige ook niet.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 17:54

Ja dit was geen op maat gemaakte. Denk dat het daar aan heeft gelegen :)
Inmiddels heb ik mezelf al jaren geleden een truukje aangeleerd waardoor ik geen schade meer ondervind van het tongzuigen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:05

Ik had dat ook, maar bij mij bleek er een soort aanval in mijn slaap aan vooraf te gaan waar tongbijten (wel altijd maar 1x, maar wel héél hard aan de afdrukken te zien) te hebben.

Inmiddels al een jaar niet meer gehad

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:09

Lous schreef:
Werken die bitjes wel? Ik heb altijd last gehad van tongzuigen en in het verleden heb ik hier ook een (duur) bitje voor gehad. Dit hielp niks omdat ik die s'nachts altijd uitspuugde.

Gewoon de bitjes bij de sportwinkel halen, deze zijn er vanaf euro of 5 a 6... Werk toevallig bij een sportwinkel, en heb vaker dit soort vragen ;)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:52

Udo2001 schreef:
Lous schreef:

Gewoon de bitjes bij de sportwinkel halen, deze zijn er vanaf euro of 5 a 6... Werk toevallig bij een sportwinkel, en heb vaker dit soort vragen ;)

Snap dat je wil verkopen, maar die zijn dus niet geschikt.

Sterker nog, ook voor bijvoorbeeld hockey zijn ze niet geschikt. Gelukkig zien steeds meer mensen dit in.
Laatst bijgewerkt door gabyfedde op 19-11-14 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:58

Kan meerdere oorzaken hebben: spanning, evt in combinatie met verkeeede stand van kaak of tong (even langs osteopaat), of probleem aan je tanden. Dan is een gnatholoog of gespc. kaakchirurg misschien de oplossing.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 20:09

Bedankt voor de vele reacties weer, daar heb ik zeer zeker wat aan :) Ik ga het iig met de tandarts bespreken. Nog even een vraagje, wat is tongzuigen¿

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 22:06

Grappig, sportbitjes niet geschikt om mee te hockeyen? Er is idd kwaliteits verschil, maar ze zijn uitvoerig getest en je maakt ze in de vorm van je tanden door middel van het materiaal warm te maken! Dus grote kul dat ze niet geschikt zouden zijn, tja je kunt een bitje op maat laten maken en de portemonnee van de tandarts vullen maar voor dit soort dingen lijkt het mij een beetje overbodig! Maar meningen verschillen...