Mastopathie | pijnlijke borsten.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nassie

Mastopathie | pijnlijke borsten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 12:11

Mimimi.. Dat doet echt zeer!

Vorige week heeft de dokter geconstateerd dat ik Mastopathie heb. Oftewel goedaardige klachten aan de borsten.

- De klachten zijn pijnlijke en gespannen borsten.
- De borsten kunnen stug en onregelmatig aanvoelen en er kan vocht uit de tepels komen.
- De klachten zijn vaak vlak voor de menstruatie het ergst.
- Mastopathie komt bij 1 op de 10 vrouwen voor.

Ik lijk op het moment wel een pismerrie, al kijkt mijn vriend al naar mijn borsten dan begin ik al te gillen. Logisch dat hij ernaar kijkt, die krengen zijn opeens een maat of 2/3 gegroeid! :wow: En verdwijnen weer als ik mijn stopweek heb van de pil. >;)

Na een dag werken is het uitdoen van mijn bh zeer pijnlijk, daarna neem ik een hele hete douche dat geeft iets verlichting. Bij het omdraaien in mijn slaap word ik wakker van de pijn. Ik ga straks een sportbh kopen, al weet ik niet of dat handig is aangezien ze nu 2/3 maten groter zijn en volgende week weer normale maat :+

Wie heeft het nog meer of is er bekend mee?
Wat doen jullie als ze zo pijnlijk zijn?

Voor meer info; https://www.thuisarts.nl/mastopathie

benangelique

Re: Mastopathie | pijnlijke borsten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:14

Ik heb dit ook gehad. In mindere mate want ik verloor geen vocht. Ik had meerdere maten bh's in de kast en als ik de trap op liep moest ik mijn borsten vasthouden omdat het anders zo'n zeer deed.
Omdat ik zwanger wilde worden stopte Ik met de pil en. ... klachten over! Na de zwangerschap weer aan de pil en. ... klachten terug.
Ik gebruik nu geen anticonceptie en heb nergens meer last van

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 12:19

Ik heb begin januari van mijn pil een ander merk gekregen en toen begonnen de klachten. Ik zit sinds vorige week vrijdag weer op mijn oude merk pil (die was niet meer leverbaar, dokter belde voor mij en opeens weer leverbaar).
Dus ik wacht denk ik drie maanden deze pil af, kijken of de klachten verminderen. Mocht ik nog zn pijn houden ga ik toch overwegen ermee te stoppen. Alleen dan zit ik weer met het probleem dat ik de eerste dag van mijn menstruatie echt ziek ben en me daardoor moet ziek melden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:26

Ik heb het ook, vastgesteld door de HA en verder onderzoek in het ziekenhuis gehad. Het verschilt bij mij per cyclus, ik heb een spiraal en de ene maand heb ik meer klachten dan de andere keer. Ik heb wel wat stug/knobbelig klierweefsel in mijn borsten. Dat leidde bij mij af en toe tot flinke schrik dat ik een bultje voelde en daarom heeft de HA verder onderzoek laten doen.

Als de pijn bij mij ondraagelijk werd dan sliep ik wel eens in zo'n Belvia bh van de Blokker. Anders vond ik het met name in de nacht geen doen. Een goede bh met voldoende steun dragen verlichtte mijn klachten ook wel.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:28

Hormonen kunnen ontzettend veel invloed hebben. Ik ben benieuwd wat de omschakeling naar je oude pil gaat doen

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 14:30

Mars, vervelend zeg! Ik zou er ook van schrikken als ik bobbeltjes zou voelen. Dat zou ik ook echt verder laten onderzoeken. Gelukkig heb ik daar geen last van of nog niet.

Ik ook benangelique :j Daarom even doorzetten nog.

Zo ik heb een nieuwe bh gekocht. Werd goed geholpen en geadviseerd, heb hem gelijk aangehouden en voel echt duidelijk verschil! Lopen deed al minder zeer en hobbels in de auto vielen ook mee.
Alleen wel irritant het is een sportbh met een gekruisde banden. Dus een wijd shirt kan ik niet meer aan want dan zie je dat :')

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:35

Ik heb dit juist als ik ongesteld ben. Opgezwollen borsten waa vocht uit komt! Naar een paar dagen houdt het dan weer op..

Ik dacht juist dat het normaal was?

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:42

Zo herkenbaar. Ik ben er alleen nog nooit voor bij de dokter geweest.
Ik heb het altijd al wel gehad maar sinds vorig jaar heb ik het bijna constant (zodra mijn menstruatie begint is het eventjes weg). Zodra mijn menstruatie afgelopen is ( na 3 dagen) dan komt het weer in alle hevigheid terug.
Ik gebruik overigens geen anticonceptie daar mijn man een knoop erin heeft laten zetten nadat ik ben bevallen van ons 4e kindje in 2011.

Edit, er komt bij mij geen vocht uit.
Laatst bijgewerkt door Lay_D op 18-11-14 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:44

Ik heb vergelijkbare klachten gehad met mijn vorige pil (ander merk, zelfde werkzame stof). Nu ik aan een deze zit nergens last van. Ben benieuwd wat je oude pil voor verandering gaat brengen.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 16:40

LizMD, fijn dat het bij jou nu weg is! Hopelijk gaan mijn klachten ook weg.

Bij mij komt er ook geen vocht uit.
Net een rondje gewandeld met mijn ponylief, wat een verschil zn sportbh! Heb een stuk minder pijn.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 13:51

Hoe lang duurt het eigenlijk voordat het andere merk pil uit me lijf is?
Zit nu een week weer op mijn eigen merk.

Sportbh helpt goed overdag, snacht nog echt pijn met draaien/bewegen. Gelukkig volgende week mijn stopweek :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 13:56

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:08

ik heb al vanaf mijn tienertijd dat ik eigenlijk geen bh's kan verdragen met tierlantijntjes.
het begint vrij direct te irriteren en ontaard in pijn (kunnen kanten randjes pijn veroorzaken? ja dus).
sportbh's of niets hier..

daarnaast begon toen ook de lactatie.. eerst een gewoon doorzichtig druppeltje.. en tegenwoordig is het soms doorzichtig, soms een 'sliertje' wit erdoor, en soms echt gewoon melkachtig. met name de periodes dat mijn borsten gevoeliger zijn en ik de 'druk' eraf wil hebben, kan een kleine beweging met de hand al een 'straaltje' doen wegschieten (zijn maar een paar druppels, maar goed)..

ik heb gemerkt dat er goed mee te leven valt, zolang vriendlief er een beetje rekening mee houdt, dus in gevoelige perioden niet teveel gerotzooi in die omgeving, want niet alleen is dat pijnlijk, het vergroot ook nog eens de lactatie (hoe minder je eraan prutst, des te minder last je ervan hebt.. als ze gevoelig zijn en je gaat eraan kloten met warmte of maseren, des te langer duurt de periode en des te erger de lactatie hier althans)..

ik kan in principe altijd en overal vocht tevoorschijn toveren (geprobeerd..ik produceer altijd vocht).. maar gemiddeld genomen altijd rond mijn eisprong meer last van 'druk' en pijntjes en een op de drie menstruaties ongeveer.. tussendoor bij vlagen.. ben nooit meer dan een paar dagen helemaal 'vrij' van de onzin.

overigens is er bij mij geen sprake van cystes het is echt de melkklier zelf die opspeelt.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 10:20

Hi meiden,

Hoe zijn jullie er achter gekomen dat je dit hebt? Ik had het er toevallig met m'n vriendin over dat ik al ruim 2 maanden zoveel pijn heb, mn borsten echt gigantisch zijn, ik sport met 2 sport bhs over elkaar heen, kan niet op mn buik of zij slapen.... Zij begon hier over!

Ik vind het irritant, maar ben niet bang voor iets heel ergs.. Dus was eigenlijk niet van plan naar de ha te gaan ermee. Wat kunnen jullie mij adviseren?

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 12:33

Ik ben ermee naar de dokter gegaan.
Met sportbh gaat het goed. Nu gebruik ik mijn oude pil weer sinds een maandje en zijn ze veel minder pijnlijk.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:25

ik had direct vanaf de groei van de borsten al een extreme gevoeligheid erop..
werd toen natuurlijk door moeder verweten aan 'groeiende borsten'.
maar op mijn 12e was ik volgroeid met alles erop en eraan en bleef de gevoeligheid met name rond de eisprong en ongesteldheid..

vanaf mijn 16e heb ik dus af en toe afscheiding en ben ik ermee naar de HA gegaan.
bleek dus overgevoelige tepels en tepelhoven te zijn.. kon geen kwaad tenzij de afscheiding verkleurd of echt eenzijdige wijzigingen zouden optreden..
wist uberhaupt niet dat er een naam voor was.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:00

Ja, ik heb altijd een H&M sportHB over mn gewone BH aan. Dan heb ik nergens last van. Met sporten doe ik een hele dure sportbh aan van de hardloopwinkel (die zitten niet zo lekker, is net alsof je met zware tape alles tegen je lijf aan plakt :+)

de vraag is: moet ik ermee naar de huisarts? Ik bij mij is het niet gekomen door verandering van anti conceptie, het is constant (heb een spiraaltje dus ben niet ongesteld)dus zou een soort van niet zo goed weten wat ze eraaan kunnen doen. Ik voel geen bobbeltjes ofzo, dus zullen geen ciestes zitten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 15:03

Romyv schreef:
Ja, ik heb altijd een H&M sportHB over mn gewone BH aan. Dan heb ik nergens last van. Met sporten doe ik een hele dure sportbh aan van de hardloopwinkel (die zitten niet zo lekker, is net alsof je met zware tape alles tegen je lijf aan plakt :+)

de vraag is: moet ik ermee naar de huisarts? Ik bij mij is het niet gekomen door verandering van anti conceptie, het is constant (heb een spiraaltje dus ben niet ongesteld)dus zou een soort van niet zo goed weten wat ze eraaan kunnen doen. Ik voel geen bobbeltjes ofzo, dus zullen geen ciestes zitten.

bh's ken ik.. ik heb lange tijd niet anders gedragen dan niets of een zware sportbh (van die hele dure grote sterke dingen die inderdaad net lijken of je de boel hebt vastgespijkerd).

het zou eventueel door de hormonen in het spiraaltje kunnen komen.. wellicht is het goed om als je een keer bij de dokter bent er melding van te maken en te vragen hoe je erachter kunt komen of het door anticonceptie komt, of dat het gewoon je lichaam is.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 15:13

Het is wel raar dat het dan ineens is terwijl dat ding er al ruim 4 jaar in zit, toch? Ik heb momenteel wel heel veel stress (zoveel dat ik zelfs even time out heb genomen van mn werk, want het was echt too much allemaal), zou het daarmee in relatie kunnen staan?

Maar geen BH? pfff dat vind ik echt VRESELIJK!! slaap zelfs met mn sportbh :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 15:18

Vanaf de dag dat mijn erwtjes gingen groeien auwww.
Staan ook nog eens altijd standje opgewonden en met koud weer kan ik met watjes aan de gang, anders kan ik alleen maar gillen van de pijn.
Heb wel eens gezegd als ik ze kan inruilen voor een paar nieuwe (zelfde maat graag) maar zonder....
Liever eergisteren dan overmorgen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 15:48

ik weet niet hoe oud je bent Morgan?

bij mij nam de scherpte af na mijn 25e ongeveer.. wel werd toen de lactatie meer.
er is dus nog hoop als je niet al van middelbare leeftijd bent.. maar ach, dan komt de menopauze eraan dus wie weet wat de toekomst voor rust zal brengen..

tot die tijd gewoon je vriend een mep verkopen als hij eraan wil zitten prutsen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:43

Die 25 ben ik al een tijdje voorbij :+ en het gaat niet over, neem dat maar van mij aan.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 11:26

[url][/url]
Morganlefay schreef:
Die 25 ben ik al een tijdje voorbij :+ en het gaat niet over, neem dat maar van mij aan.

Wat hebben ze bij jou allemaal al geprobeerd om het te verminderen?

Klinkt heel zuur!!!!!